Hüquqi dövlət quruculuğunda
diplomatiyanın rolu
Beynəlxalq
münasibətlər və diplomatiya bir-biri ilə sıx əlaqədədir. Müvafiq ədəbiyyatda “diplomatiya”
və “diplomatiya tarixi”
anlayışları haqqında geniş bəhs
edilib. Aydındır ki,
diplomatiya tarixinin predmeti diplomatiya ilə
müəyyən olunur. Lakin
diplomatiyaya dair
çoxsaylı ədəbiyyatda, hələlik, hamı tərəfindən
qəbul edilən vahid tərif yoxdur. Qeyd edək ki, diplomatiya “diplom” (yunan dilində diploma - ikiqat
yığılmış sənədlər deməkdir)
sözündəndir. Diplomatiya və diplomatik anlayışları isə XVII əsrdə
tətbiq edilib. İngiltərədə ilk dəfə 1645-ci ildə “diplomatiya”
anlayışından istifadə olunub, məşhur
alim Q.V.Leybnistin
(1646-1716) diplomatik hüquq
külliyyatından (1693) sonra diplomatik anlayışı dövriyyəyə
daxil edilib. Lakin “diplomatiya”
anlayışı müasir anlamda ilk dəfə
fransız diplomatı Fransua Kalyerin 1716-cı ildə çap
olunmuş kitabında (“Hökmdarlarla
danışıqlar aparılmasının üsulları”) yanaşma və yüksək əxlaqi prinsiplərə
əsaslanan elm və sənət kimi baxılır. Diplomatiya
və diplomatik fəaliyyətin genişlənməsi
bu sahədə elmi-təcrübi fəaliyyəti
də canlandırır.
Qeyd edildiyi kimi,
diplomatiyanın hamı tərəfindən qəbul edilən
tərifi yoxdur. Hətta vaxtilə SSRİ
Xarici İşlər Nazirliyi
tərəfindən buraxılan diplomatiya
lüğətinin müxtəlif nəşrlərində eyni anlayış müəyyən qədər
fərqli verilmişdir. Bununla
birgə diplomatiyanın əsas məzmunu və mahiyyəti
üzrə mövqelər eynidir. Diplomatiya beynəlxalq münasibətlər elmi, dövlətlərin xarici
siyasəti qarşısında duran məqsəd
və vəzifələri dinc yol ilə həyata keçirən
danışıqlar sənətidir. Buradan beynəlxalq
münasibətlər və diplomatiya
arasındakı mühüm əlaqə ortaya çıxır. Ədəbiyyatlardan
birində göstərildiyi kimi diplomatiya çox vaxt və səhvən beynəlxalq münasibətlərlə
eyniləşdirilir. Əslində, diplomatiya
özlüyündə bu münasibətlər
üzərində “üstqurum”.
Beynəlxalq
münasibətlər və diplomatik fəaliyyət
zəngin tarixi irs
yaradıb. Bu sahədə xeyli
nəşrlər vardır. Diplomatiyanı
dövlət özündə həll edilən vəzifənin
konkret şərait və xarakterini
nəzərə almaqla tətbiq edilən
praktik tədbirlərin, üsul
və metodların məcmusunu, dövlət və hökumət
başçılarının, xüsusi xarici əlaqələr orqanlarının
dövlət maraqlarını əks etdirən rəsmi
fəaliyyətini əks etdirən dövlətin xarici siyasətini həyata keçirən xüsusi vasitə kimi də
səciyyələndirirlər.
XVIII-XIX əsrlərdə Qərbi
Avropada - dövlətlərinin
diplomatiyasının xüsusiyyətlərindən bəhs edərkən
buraya xarici
bazarların əldə olunması, dünyanın yenidən
bölünməsi, dünya
iqtisadiyyatı və siyasi hökmranlıq
uğrunda mübarizəni daxil
edirlər.
Yeni dövrün
diplomatiyası demokratik dəyişikliklərin
həyata keçirilməsində hüquqi
dövlətlərin yaranmasında da əsaslı
rol oynadı.
1961-ci ildə diplomatik
münasibətlər haqqında Vyana
Konvensiyası əsasında həyata keçirilən
diplomatiyanın əsas formalarına diplomatik
protokol, etimad
qramotaları, diplomatiyanın funksiyalarına diplomatik
ünsiyyət və yazışmaları
diplomatiyasının metod və vasitələrinə
rəsmi səfərlər və danışıqlar, diplomatik qurultaylar, konfranslar, müşavirələr və
görüşlər, ikitərəfli və çoxtərəfli
beynəlxalq müqavilələrin hazırlanması və
bağlanması, beynəlxalq təşkilatların işində
iştirak, diplomatik sənədlərin
nəşrini aid edirlər. Beynəlxalq hüquq diplomatik nümayəndələrin
olduqları ölkələrin daxili
işlərinə qarışmağı qadağan
edir. Diplomatik xidməti yerinə yetirən orqanlar
və məsul şəxslər olduqları ölkələrdə
ümumi qəbul etmiş
hüquqlardan və diplomatik
imtiyazlardan (diplomatik
heyət və binanın toxunulmazlığı, şifrəli
yazılmaq və diplomatik örtülü
əlaqələrdən istifadə hüququ,
dövlət bayraqlarının qaldırılması, gömrük imtiyazları və
s.) istifadə edirlər.
Azərbaycanda
beynəlxalq münasibətlər və diplomatiya
tarixinin öyrənilməsi digər
ölkələrdən fərqli inkişaf
yolu keçib. Bu sahədə müəyyən işlər
görülməsinə baxmayaraq, tədqiqatlar
uzun dövr ərzində
kompleks xarakterdə olmayıb. SSRİ-nin dağılması və Azərbaycanın
Dövlət Müstəqilliyini
bərpa etməsindən sonra vəziyyət
dəyişdi. Müstəqil dövlət kimi Azərbaycan Respublikasını beynəlxalq
münasibətləri və diplomatik əlaqələri
genişləndi. Ümummilli Lider Heydər Əliyevin gərgin əməyi
nəticəsində Azərbaycan müasir
beynəlxalq münasibətlər sistemində layiqli
yer tutudu, dövlətin
mənafeyini tam əks etdirən xarici siyasət
konsepsiyası hazırlandı. Heydər Əliyevin siyasətini
uğurla davam etdirən
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyevin səyi ilə beynəlxalq
münasibətlərdə Azərbaycanın mövqeyi
daha da möhkəmlənib,
güclü diplomatik
xidmət formalaşdırılıb. İlham
Əliyev Azərbaycan Respublikasının diplomatik xidmət orqanları rəhbərlərinin
üçüncü müşavirəsində
(2008-ci il 7 iyul) demişdir: “Bu
müşavirələr artıq ənənəvi xarakter daşıyır və hamımız
yaxşı bilirik ki,
müşavirələrin çox gözəl
nəticələri olur... Təbii ki, bizim xarici
siyasətimiz çox açıqdır.
Aydındır, çox səmimidir və
bizim bütün bəyanatlarımız,
atdığımız addımlar bütün
ictimaiyyət üçün
aydındır. Amma, eyni
zamanda, müəyyən mərhələlərdə,
daha dəqiq siyasi kursun müəyyənləşməsi əhəmiyyət
kəsb edir”. Azərbaycanın beynəlxalq
münasibətlər sistemindəki fəal rolu
və diplomatik əlaqələri problemin tarixinə də marağı
genişləndirdi. Artıq bu sahə tədqiqat
istiqaməti kimi hərtərəfli inkişaf etməkdədir.
Azərbaycanın
beynəlxalq münasibətləri və diplomatiya
tarixinin intensiv tədqiqi
ilə müqayisədə onun sənəd
və materiallarından ibarət bazasının
yaradılması nisbətən geridə qalır. Bu boşluğu aradan qaldırmaq məqsədilə xeyli müddətdən bəri aparılan məqsədyönlü
iş sahəsində əldə edilmiş sənəd və materialların bir hissəsi çap olunur.
Məlumdur
ki, dövlətlərarası müqavilələr
həm diplomatiyada, həm beynəlxalq
münasibətlər tarixində, həm də beynəlxalq hüquqda öyrənilir. Bu,
Azərbaycanda da belədir. Lakin dövlətlərarası müqavilələr
Azərbaycan üçün xüsusi əhəmiyyətə malikdir. Bu da
təsadüfi deyil. Belə ki, yalnız dövlətlərarası
müqavilələr beynəlxalq münasibətlər və
Azərbaycanın diplomatiya tarixini ardıcıl və sənədli şəkildə
ortaya çıxarmağa imkan
verir. Bu sahənin tarixinin rekonstruksiyasını bilavasitə bu sənədlər əsasında həyata
keçirilməsi daha real
görünür. Dövlətlərarası
müqavilənin istər Azərbaycan, istərsə də,
digər dövlətlərin xarici siyasətinin
fundamental sənədləri ilə birlikdə
nəzərdən keçirilməsi qeyd
edilməlidir.
Azərbaycan
diplomatiyasının inkişafında Ulu
Öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz rolu
olmuş və İlham
Əliyev tərəfindən də uğurla
davam etdirilir. V.Abdullayev “Heydər Əliyevin diplomatiyası
dövlət müstəqilliyimizin rəhmidir” məqaləsində
yazır: “Heydər Əliyev səriştəli
siyasətçi və təcrübəli dövlət xadimi kimi yaxşı dərk
edirdi ki, xalqın
xüsusilə, son 70 ildə onsuz da totalitar
rejimli “ehkamçı mühitində
formalaşmış” mənlik şüuru,
tarixi yaddaşı yeni
reallıqların ziddiyyətləri ilə üzləşəcək
və əgər onun iradəsi düzgün məcraya istiqamətləndirilməsə,
labüd fəlakətlər baş verəcəkdir. Belə də oldu. Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin
elan olunmasına, xalqın demokratik
hüquq və azadlıqlar əldə etməsi
üçün real
şəraitin yaradılmasına baxmayaraq,
ölkənin hansı çətinliklərlə üzləşəcəyini
yalnız Heydər Əliyev zəkası dərk edə bilərdi.
Odur ki, rəhbərliyə yenidən qayıdarkən
Onun dirçəlişi və diqqəti
naminə bütün səy və
bacarığını əsirgəmədi. Çünki
başqa yol
qalmamışdır: iqtisadiyyatı bərbad vəziyyətdə
görməsi Onun qəlbini
ağrıtmışdı. Xalqın yoxsul
vəziyyətə düşməsi siyasi qüvvələrin
qarşıdurmasının gərgin şəkil alması cəmiyyətdə
hərc-mərcliyin baş alıb getməsi
Onun az qala
bütün varlığını
sarsıtmışdı. Bəşər
svilizasiyasının inkişaf məntiqi
dəfələrlə sübut etmişdir ki,
keçmişdə olduğu kimi, indi də milli azadlıq hərəkatında ən ülvi, ən ağrılı məqamlar -
azadlıq idealı naminə tökülən qanlar,
əvəzsiz qurbanlar, insan
kədərinin miqyası, verilən maddi
və mənəvi itkilər xalqların yadadşından heç zaman silinmir. Bəlkə də tarixin ibrət dərsinin müdrikliyi
bundadır ki, hər bir
millətin sosial təfəkkürünü
məhz onun tarixi
gerçəkliyinin ağrılı səhifələri
formalaşdırır, tarixi
qüsurları vaxtında aradan
qaldırmaq immunitenti yaradır, gələcəyə
nikbin baxmaq
potensialını artırır”.
Hüquqi dövlət
bazar iqtisadiyyatını və demokratik vətəndaş cəmiyyəti quruculuq yolunu tutmuş Azərbaycan Respublikasının
Dövlət Müstəqilliyinin möhkəmlənməsi uğurlu diplomatiyadan
asılıdır. Ulu Öndər Heydər
Əliyev deyirdi: “Azərbaycan
xalqının tarixi nailiyyəti olan Azərbaycan Respublikasının Dövlət
Müstəqilliyini qorumağı, möhkəmləndirməyi,
inkişaf etdirməyi özüm
üçün ən əsas vəzifələrdən
hesab edirəm... Bu sahədə mən daim çalışacağam ki,
və heç kəsin şübhəsi
olmasın ki, ömrümün
bundan sonrakı hissəsini harada olursa-olsun, yalnız
və yalnız Azərbaycan Respublikasının müstəqil
dövlət kimi inkişaf
etməsinə həsr edəcəyəm. Bununla əlaqədar
olaraq, bildirmək istəyirəm ki, Mənim fikrimcə, Azərbaycan
Respublikası bundan sonra
onun başına nə gəlirsə-gəlsin,
müstəqilliyi itirməyəcək, yenidən heç bir dövlətin
tərkibinə daxil olmayacaq,
heç bir başqa dövlətin əsarəti altına
düşməyəcək”.
Dünyanın ən uzaqgörən
diplomatı olan Heydər Əliyev hüquqi dövlət quruculuğunu
diplomatik fəaliyyətlə uğurla uzlaşdırırdı. Uzaqgörən
siyasətçi Heydər Əliyev ölkədə daxili sabitliyin təmin
olunmasını ön plana
çəkməklə, cəmiyyətdə əmin-amanlıq
yaratmağı mühüm milli vəzifə hesab etməklə, məhz bu
əsas üzərində Azərbaycanın xarici
ölkələrə normal əlaqələrinin
yaradılmasını vacib şərt
sayırdı. İkinci
qayıdışa qədər ölkədə sabitliyin olmaması üzündən, hətta
Orta Asiyanın istiqlaliyyət
qazanmış türk xalqlarının
dövlətləri də Azərbaycanla əlaqələrini
faktik olaraq kəsmişdilər.
Bir sözlə, Heydər Əliyevin
ölkənin rəhbərliyinə gəlməsinə qədər
respublikanın mənəvi-siyasi durumu ciddi və yeni diplomatik fəaliyyətə ehtiyac
yaratmışdır. Görkəmli diplomat başa düşürdü ki,
ölkənin daxili, özü
də ağır iqtisadi-siyasi problemlərinin
həlli dünya birliyinə səriştəli
xarici siyasətlə çıxmaq Avropa, Amerika və Asiya ölkələri ilə geniş
hərtərəfli və məhsuldar əlaqələr qurmaq lazımdır. Belə ki, diplomatiyanın əsasında isə demokratiya və sülh
siyasəti qurmalı, bəşəri dəyərlərə
xüsusi yer
ayrılmalı idi.
Heydər
Əliyevin siyasi-diplomatik fəaliyyətində
dövlətçilik siyasəti diplomatiyasında demokratik prinsiplərin bərqərar olması
əsas yer tutur. V.Abdullayev bunun əsas səbəblərini belə izah edir: “Əvvəla, ona görə ki, bunun tarixi zəmini
vardır. Əsrlər boyu qonşu dövlətlərlə sülh və əmin-amanlıq şəraitində
yaşamış xalqların həyat tərzi bunu
aşkar nümayiş
etdirir. İkincisi, tarixin amansız gedişatı nəticəsində
vaxtı ilə Şərqdə ilk demokratik respublika qurulmuş Azərbaycan xalqının iradə
və istəyindən asılı olmayaraq,
ölkədə yenicə cücərməyə başlayan demokratik proseslər
dayandırılmışdır. Lakin tarix uzun məşəqqətlər
hesabına olsa da,
xalqımıza müstəqilliyini bərpa etmək imkanı vermiş, qədim mədəniyyəti ilə
müasir sivilizasiya məkanına
qovuşmasına real şərait
yaratmışdır. Heydər Əliyev
diplomatiyasının başlıca prinsipi
Azərbaycanı dünyaya tanıtmaq,
fövqəldövlətlərlə və dünya
dövlətlərilə diplomatik
münasibətləri xalqımızın milli
mənafeyini nəzərə almaqla daha da
yaxşılaşdırmaq və inkişaf
etdirmək idi. Heydər Əliyevin diplomatik fəaliyyətini sovet
dövrü, Moskva dövrü və müstəqillik dövrü olmaqla üç mərhələyə
ayırırlar. Üçüncü mərhələ
Heydər Əliyev diplomatiyasının ən önəmli dövrü hesab olünür”.
Heydər Əliyevin müdrik siyasəti sübut
edir və etməkdədir ki,
məhz bu təcrübəli dövlət
xadiminin diplomatik fəaliyyəti
dövründə suveren Azərbaycan
Respublikasının Qərb ölkələri, xüsusilə,
ABŞ-la həm diplomatik,
həm də iqtisadi münasibətləri
geniş vüsət
almışdır.
Bu gün
iftixarla demək olar ki, Ulu Öndər Heydər
Əliyevin ideyaları ölkə Prezidenti
cənab İlham Əliyev tərəfindən
uğurla həyata keçirilir
və günü-gündən genişlənməkdədir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 30 dekabr.- S.13.