Hüquqi dövlət, təhlükəsizlik və NATO

 

1949-cu ildən meydana gəlmiş Şimali Atlantika Müqaviləsi Təşkilatına - NATO-ya üzvlük çoxmərhələli və mürəkkəb prosesdir. Təşkilata üzv olmaq istəyən dövlətlər müəyyən öhdəlikləri yerinə yetirməlidirlər. NATO-ya üzv dövlətlər üçün aşağıdakı prinsiplər müəyyənləşdirilmişdir:

- kollektiv təhlükəsizlik: hamı hər kəs üçün, hər kəs hamı üçün. Hər üzv - dövlətin birgə müdafiə üçün ümumi strukturuöz hərbi qüvvələri, qurumları vardır;

- demokratiya: NATO dünyanın 26 ən güclüinkişaf etmiş demokratiyaya malik ölkələrinin alyansıdır. Bu dövlətlər sülhü, insan hüquq və azadlıqlarını qoruyur, suverenlik, sərhədlərin toxunulmazlığı prinsipini əsas götürürlər;

- konsensus: qərarlar ümumi razılıqla qəbul olunur. NATO üzvləri bir-birinin tarixinə, mədəniyyətinə, adət-ənənələrinə hörmət etməli, ittifaq daxilində sabitliyi poza bilən hərəkətlərdən çəkinməlidirlər;

- qarşılıqlı təhlükəsizlik: NATO üzvləri hərbi büdcələri haqqında bir-birinə məlumat verir, eyni silahlardan istifadə edir, birgə hərbi təlimlər keçirir və planlaşdırma aparırlar. NATO ilə ayrı-ayrı qeyri-üzv dövlətlərin münasibətləri bu təşkilatın dünyada oynadığı yeni rol ilə müəyyənləşir. Belə ki, getdikcə blokun strukturu dəyişir, o, təkcə hərbi deyil, həm də elm, texnika, mədəniyyət, iqtisadiyyat sahələrinin inkişafı yolunda ölkələrin əməkdaşlığını təmin edən bir təşkilata çevrilir. Bu əməkdaşlıq dövlət həyatının və müasir inkişafın bütün sahələri üzrə həyata keçirilir. Təşkilatın iqtisadi qüdrəti və siyasi hakimiyyət eşalonlarına güclü təsir mexanizmlərinin olması əməkdaşlığın mümkün səviyyəsindən və geniş imkanlarından xəbər verir.

1990-cı illərin əvvəllərindən etibarən, NATO-nun strukturlarında siyasi və hərbi dəyişikliklər prosesi başlandı. 1990-cı ilin iyulunda yeni təhlükəsizlik mühitinə uyğunlaşmaq üçün London sammitində Dəyişilmiş Şimali Atlantika Alyansına dair London Bəyannaməsi, bir il sonra isə Roma sammitində yeni Strateji konsepsiyaSülh və əməkdaşlığa dair bəyannamə qəbul edildi. Nəzərdə tutulmuş əməkdaşlığın gələcək inkişafını istiqamətləndirən Şimali Atlantika Əməkdaşlıq Şurası (ŞAƏŞ) təsis edildi. ŞAƏŞ-nın ilk açılış görüşü 1991-ci ilin 20 dekabr tarixində keçirilmişdir. Azərbaycan Respublikası 1992-ci ilin martında əməkdaşlıq və məsləhətləşmələr üçün forum rolunu oynayan ŞAƏŞ-ə qoşulmuşdur. NATO-nun Cənubi Qafqaz regionunda yaranmış vəziyyətlə bağlı narahatlığı 1994-cü ilin yanvarında Şimali Atlantika Şurası tərəfindən qəbul edilmiş Bəyannamədə öz əksini tapmışdır. Bəyannamədə ərazi ələ keçirmək məqsədilə gücdən istifadə edilməsi pislənir və Cənubi Qafqaz dövlətlərinin ərazi bütövlüyünə, müstəqilliyinə və suverenliyinə hörmət regionda sülhün, sabitliyin və əməkdaşlığın bərqərar olmasının vacib elementi kimi səciyyələndirilir.

1994-cü il 10-11 yanvar tarixlərində Brüsseldə keçirilmiş NATO Şurasında Sülh Naminə Tərəfdaşlıq (SNT) proqramı bəyənildi. SNT proqramına dəvət ŞAƏŞ-də iştirak edən bütün tərəfdaş dövlətlərə, o cümlədən, ATƏT-in üzvü olan dövlətlərə göndərildi.

1994-cü il 3-4 may tarixlərində Belçikaya rəsmi səfəri zamanı Azərbaycan Respublikasının Prezidenti Heydər Əliyev NATO-nun Brüsseldəki mənzil-qərargahında NATO Sülh Naminə Tərəfdaşlıq proqramının çərçivə sənədini imzaladı. Bununla, Azərbaycan NATO ilə genişmiqyaslı əməkdaşlığı nəzərdə tutan SNT proqramını imzalamış 15-ci dövlət oldu.

B.Klintonun fikrincə, ABŞ-ın və NATO-nun xarici siyasi fəaliyyətində əsas diqqət bütün ölkələrdə demokratiyanın inkişafına və təhlükəsizlik sisteminin möhkəmləndirilməsinə yönəldilməlidir. “Sülh naminə tərəfdaşlıq” proqramı da bu məqsədə xidmət edir. Proqramda ifadə olunmuş yeni strategiyanın əsas məqsədləri və məntiqi aşağıdakı kimi qruplaşdırıla bilər:

1. Qüdrətli bazar iqtisadiyyatı demokratik ölkələr birliyini möhkəmləndirməlidir, əsas diqqət bu birliyin daha da genişləndirilməsinə yönəldilməlidir;

2. Demokratik dövlətlərin və bazar iqtisadiyyatı sistemlərinin əlaqəli inkişafına və möhkəmləndirilməsinə kömək edilməlidir;

3. Demokratiyabazar iqtisadiyyatı üçün çətinlikləri olan ölkələrdə dövlət həyatının liberallaşması sürətləndirilməlidir;

4. Humanitar vəzifələr həyata keçirilməlidir.

4-6 noyabr 1997-ci ildə Bakıda “Kooperativ Demand” adı altında komanda qərargah təlimlərinin hazırlıq seminarı keçirildi. Bu NATO/SNT çərçivəsində Azərbaycanda keçirilən ilk tədbir idi. 14 noyabrda Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Respublikasının NATO ilə əməkdaşlığını daha da gücləndirmək tədbirləri haqqında Sərəncam imzaladı.

2000-ci ilin aprelində Gürcüstanda keçirilmiş kursun davamı kimi, Bakıda hərbi-mülki əməkdaşlığa dair regional kurs keçirilmişdir. 2001-ci ilin 12-13 iyununda NATO/AATŞ çərçivəsində tərəfdaş və NATO üzv dövlətlərinin nümayəndələrinin iştirakı ilə “Təbii və texnogen fəlakətlər zamanı ərazilərdə xilasetmə dəstələrinin yerləşdirilməsi” adlı seminar müvəffəqiyyətlə keçirilmişdir.

2002-ci ilin 7 fevral tarixində “Azərbaycan Respublikasının NATO ilə əməkdaşlığını daha da gücləndirmək tədbirləri haqqında” Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 1997-ci il 14 noyabr tarixli Sərəncamına dəyişikliklər edilməsi barədə Azərbaycan Respublikası Prezidenti Sərəncam imzaladı. 17-18 yanvarda NATO Parlament Assambleyasının Prezidenti Rafael Estrada Azərbaycana səfər etdi. Səfər müddətində Respublika Prezidenti Heydər Əliyev, Milli Məclisin Sədri M.Ələsgərov, xarici işlər naziri V.Quliyevlə görüşlər keçirildi.

2002-ci ilin 27-28 iyun tarixlərində Bakıda NATO/AATŞ çərçivəsindəCənubi Qafqazda regional əməkdaşlığa təhdidləradı altında seminar keçirilmiş, 21-22 noyabrda Praqada NATO-nun Zirvə Toplantısı keçirilmişdir. Toplantıda Prezident Heydər Əliyev başda olmaqla Azərbaycan Respublikasının nümayəndə heyəti iştirak etmiş, 25-26 noyabrda isə NATO-nun Mülki Kommunikasiya Planlaşdırma Komitəsinin nümayəndələrinin (müxtəlif ölkələrdən ekspertlərin) Azərbaycan Respublikasına rəsmi səfəri olmuşdur.

2003-cü ilin 15-16 may tarixlərində NATO-nun Baş Katibi C.Robertson respublikamıza səfər etmiş səfər müddətində o, NATO ilə Əməkdaşlıq üzrə Komissiyanın iclasında iştirak etmişdir. Görüş zamanı komissiyanın sədri, Baş nazirin birinci müavini Y.Eyyubov tərəfindən Robertsona Azərbaycanın NATO-nun Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planına (FTƏP) qoşulmaq istəyini əks etdirən məktub təqdim olunmuşdur. Beləliklə, Azərbaycan FTƏP-ə qoşulmaq istəyini bildirən ilk tərəfdaş dövlətlərdən biri olmuşdur.

2004-cü ilin 5 yanvar tarixindən etibarən NATO-nun yeni Baş Katibi Yaap de Hoop Sxeffer öz vəzifəsinin icrasına başlamışdır. Növbəti 4 il üçün təşkilatın Baş Katibi vəzifəsinə seçilən Sxeffer sayca NATO-nun 11-ci Baş Katibidir.

2004-cü ilin 12-14 yanvarda Bakıda NATO-nun “Cooperative Best Effort” təliminin ilkin planlaşdırma konfransı keçirilmişdir. Konfransda 30-a yaxın NATO/AATŞ ölkəsindən nümayəndələr, 27 yanvardaAzərbaycan Gənclərinin Avroatlantika Təşkilatıadlı qeyri-hökumət təşkilatının təsisat görüşü keçirildi. NATO yay məktəbinin məzun gəncləri tərəfindən yaradılan bu təşkilatın təsisat görüşündə hökumət nümayəndələri, ölkəmizdə akkreditə olunmuş NATO ölkələrinin səfirləri (eləcə , səfirliklərin nümayəndələri) kütləvi informasiya vasitələrinin nümayəndələri iştirak etmişlər.

2004-cü ilin 29 mart tarixində NATO-nun növbəti genişlənməsi baş verdi. Belə ki, hələ 2002-ci il Praqa Sammitinin qərarına uyğun olaraq 7 Şərqi Cənubi-Şərqi Avropa ölkəsi (Latviya, Litva, Estoniya, Sloveniya, Slovakiya, Rumıniya, Bolqarıstan) NATO üzvlüyünə qəbul edildi. 14-19 iyun tarixlərində NATO təcrübəsində ilk dəfə olaraq, Bakıda “NATO həftəsikeçirilmişdir. NATO Baş Katibinin İctimai Diplomatiya üzrə müavini Jan Furne digər yüksək səviyyəli nümayəndələrin iştirakıyla keçirilən bu həftə ərzində NATO-nun Elm Komitəsinin iclası Bakıda keçirilmiş, elmlə bağlı bir sıra seminar işçi seminarları, dəyirmi masalar təşkil olunmuş, eyni zamanda, növbəti NATO Yay Məktəbi keçirilmişdir.

2004-cü ilin 28-29 iyun tarixlərində İstanbulda Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin iştirakı ilə NATO zirvə toplantısı keçirilmişdir.

2004-cü ilin 26-29 oktyabr tarixlərində NATO Əməliyyatlar Departamentinin Planlaşdırma bölməsinin başçısı Dieqo Ruiz Palmerin başçılığı ilə nümayəndə heyəti Azərbaycanda olmuşdur. Səfərdə məqsəd milli böhranların idarə edilməsi sahəsində ölkəmizdə mövcud olan proseduraların dəyərləndirilməsi tövsiyələrin verilməsi idi.

2004-cü ilin 28-29 oktyabr tarixlərində Bakı şəhərində NATO Xüsusi Komitəsinin işçi qrupunun Avroatlantika Tərəfdaşlıq Şurası çərçivəsində iclası keçirilmiş, 4-5 noyabrda NATO Baş Katibi cənab Jaap de Hoop Sxeffer respublikamıza səfər etmişdir. Səfər çərçivəsində qonaq Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyev tərəfindən qəbul edilmişdir.

2005-ci ilin 2-3 fevral tarixində Bakıda NATO Baş Katibinin müavininin müavini Patrik Hardouinin sədrliyi altında Avratlantika Tərəfdaşlıq Şurası çərçivəsindəİqtisadiyyat, Təhlükəsizlik Müdafiə - makroiqtisadi sabitləşmənin təhlükəsizlik aspektləri müdafiə üçün mövcud olan resursların idarə olunması daxil olmaqla struktur islahatlarıadlı seminar keçirilmişdir.

C.Robertsonun ümumqafqaz təhlükəsizlik sistemində Azərbaycanın yerinə dair fikirləri xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. NATO-nun baş katibinə görə, “Qafqaz Avrasiyanın sabitliyi üçün böyük əhəmiyyətə malik olan region kimi qalmaqdadır. Azərbaycan isə burada Qərb NATO ilə ən əsas tərəfdaş rolunu saxlayır”.

NATO kimi nüfuzlu beynəlxalq təşkilatla tərəfdaşlığın genişlənməsi Azərbaycanın xarici siyasətində əsas istiqamətlərdən birini təşkil etdiyinə görə ölkə rəhbərliyi qəbul edilmiş qərarların əldə olunmuş razılaşmaların həyata keçirilməsi sahəsində ardıcıl siyasət yeridir. Azərbaycan Prezidenti İlham Əliyevin 2004-cü ilin may ayında Brüsselə səfəri zamanı NATO-nun baş katibi ilə ikitərəfli əməkdaşlığın inkişafı, Ermənistan-Azərbaycan, Dağlıq Qarabağ münaqişəsinin həlli prosesi, maraq doğuran regional beynəlxalq məsələlər barədə fikir mübadiləsi aparılıb. Eyni zamanda, Azərbaycan Prezidenti ölkəmizin hazırladığıFərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planı” NATO-nun baş katibinə təqdim edib.

Azərbaycan Respublikası Prezident Administrasiyasının İctimai-siyasi məsələlər şöbəsinin müdiri, professor Ə.Həsənov hüquqi dövlət quruculuğu milli təhlükəsizliyin təmin edilməsində NATO-nun oynadığı rola böyük əhəmiyyət verərək yazır: “Beləliklə, NATO bütün yeni müstəqil dövlətlərə, o cümlədən, Azərbaycana demokratiyanın inkişafı, hüquqi dövlət qurulması, bazar iqtisadiyyatının yaradılması işində perspektivli imkanlar təklif edir. “Sülh Naminə tərəfdaşlıqproqramında iştirak etməklə Fərdi Tərəfdaşlıq üzrə Əməliyyat Planı”nı həyata keçirməyə başlamaqla, Azərbaycan Respublikası dövlət müstəqilliyini, ərazi bütövlüyünü qorumaq, beynəlxalq birliyə qoşulmaq, demokratik-iqtisadi islahatları müvəffəqiyyətlə aparmaq üçün əlavə imkan vasitələr əldə etmişdir. Respublikanın intellektual, kadr potensialı, iqtisadi bazası, geosiyasi mövqeyi bu imkanların reallaşması üçün geniş perspektivlər açır”.

 

 

Vahid Ömərov,

fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru

 

 Səs.- 2011.- 4 noyabr.- S. 10.