Vətəndaş
cəmiyyətində müxalifətçiliyin sosial-siyasi mahiyyəti
Vətəndaş cəmiyyətinin siyasi
institutlarından biri müxalifətçilikdir.
İdeya-siyasi, sosial-fəlsəfi ideallarına görə
müxalifət konservativ, liberal, sağ, sol və digər
qütblərə bölünür. Bundan başqa mötədil,
radikal, loyal, konstruktiv, destruktiv müxalifət tipləri də
mövcuddur.
Akademik R.Mehdiyev müxtəlif tipli müxalifət
düşərgəsini aşağıdakı kimi səciyyələndirmişdir:
Qeyd etdiyim kimi, müxalifət partiyaları və
qrupları hüquqi dövlətin və demokratik, vətəndaş
cəmiyyətinin ayrılmaz tərkib hissəsidir. Müxalifətin
sadə bir anlayışı var: “Çoxluğun rəyinə
qarşı və yaxud hakim rəyə qarşı
çıxan partiya və qrup”. Müxalifətin siyasi
düşüncəsi, əqidəsi və fəaliyyətinin
əsasını təşkil edən ideya və dəyərlər
hakim qrupdan, iqtidardan fərqlidir. Lakin bu, o demək deyil ki,
müxalifətin ideyaları və platforması daha mütərəqqidir,
reallığa daha uyğundur, yaxud mövcud şəraitin tələblərinə
daha dolğun cavab verir. Siyasi elmdə mötədil, radikal,
loyal (hakimiyyətlə əməkdaşlığa və onu
müdafiə etməyə hazır olan), konstruktiv (məzmunlu,
işgüzar təkliflər verən), destruktiv
(dağıdıcı) müxalifəti fərqləndirirlər.
Çoxrəngli və çoxqütblü Azərbaycan
müxalifətinin palitrasında müxalifətin bütün
bu çalarları bu və ya başqa dərəcədə
təmsil olunmuşdur. Cəmiyyətimiz üçün
aktuallığı nəzərə alınaraq bu yazıda
daha çox ifrat, radikal müxalifət, müasir siyasi proseslərdə
onun yeri və rolu, taktika və strategiyası, onun içərisindən
loyal, konstruktiv müxalifətin formalaşmasının təhlilinə
ilk cəhd göstərilmişdir. Özü də emosiya,
hisslərə qapılmamaq şərti ilə, faktlara və məntiqə
əsaslanaraq.
R.Mehdiyev düzgün olaraq göstərir ki, Azərbaycanda
müxalifət siyasi spektrin bütün tərkibilə təmsil
olunsa da, pozucu, dağıdıcı, destruktiv müxalifət
bütövlükdə müxalifət adından
danışmağa, onun funksiyasını təkbaşına
mənimsəməyə çalışır.
Halbuki əsil müxalifət dövlətçilik,
istiqlalçılıq prinsiplərini müdafiə etməli,
milli maraqlar naminə heç bir pozucu fəaliyyətə yol
verməməlidir.
Azərbaycan müxalifətini təmsil edən
müxtəlif yönümlü partiyalar öz
proqramlarında “şəxsiyyətin azadlığı”, “azad
sahibkarlığı”, “fərdiyyətçiliyi”, “xüsusi
mülkiyyətə sadiqliyi” (Azərbaycan Liberal Partiyası,
Azərbaycan Liberal-Demokratik Partiyası və s.) “sülh,
humanizm, insan haqları”, “iqtisadi rifah”, “ekoloji təhlükəsizlik”
kimi ümumbəşəri prinsipləri (Azərbaycan
Sosial-Demokratik Partiyası, Azərbaycan Sosialist Partiyası, Azərbaycan
Demokratik Sosialist Partiyası), “dövlətçilik”, “millətçilik”,
“hürriyyətçilik” kimi prinsipləri (Müsavat, AXCP,
AMİP, ADP) “müdafiə” etdiklərini, demokratik hüquqi
dövlət, vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun tərəfdarı olduğunu “bəyan edirlər”.
Təəssüf ki, müxalifət iqtidarla
əməkdaşlıq, konsensus əvəzinə,
bəzən aqressiv davranış tərzi
nümayiş etdirir.
Siyasi sistemin varlığını təşkil edən
təsisatların - dövlət institutları, partiyalar, ictimai təşkilatlar,
elitalar, liderlər və bütün
vətəndaşların fəaliyyəti milli
mənafe naminə ölkənin demokratik
inkişafına kömək etməkdir. Görkəmli Qərb
tədqiqatçısı M.Veber göstərir
ki, dövlət insanların spesifik birgə fəaliyyətinin kompleksidir. Siyasi fəaliyyətin
subyektləri kimi insanların təşkil
olunmuş qrupları - parlament,
partiya funksiyaları, hakim
qruplar - elitar,
hökumət, digər dövlət orqanları, bilavasitə,
siyasi sistemdə fəaliyyət göstərən
liderlər çıxış edir. Siyasi fəaliyyətin mahiyyətini cəmiyyətin
demokratik idarə olunması təşkil edir.
Siyasi ədəbiyyatda
göstərildiyi kimi, partiyaların siyasi fəaliyyəti müəyyən sosial qrupların marağının əsaslandırılması
və müdafiə edilməsi, dövlət hakimiyyətinin konkret siyasətində onların
reallaşdırılması ilə bağlıdır.
“Siyasi
qüvvə” siyasi subyektin
konkret modifikasiyası mənasını verir. Siyasi qüvvələr
təşkil olunmuş sosial
qruplar, siniflər, təbəqələr,
milli birliklər (icmalar),
beynəlxalq birliklərdir (dövlət ittifaqları, hərəkatları).
Siyasi fəaliyyətin
təşkilinin ali forması siyasi institutlardır (dövlət, siyasi partiyalar). Siyasi fəaliyyətin konkret
subyektləri müxtəlifdir. Və əsasən iki növü var: qrup və fərdi
subyektlər. Qrup subyektlərinə sinfi,
milli, ərazi
(regional), korporativ, elitar
subyektlər daxildir. Fərdi subyekt - qrupla
birgə fəaliyyət
göstərən istənilən
aktiv şəxsdir.
Siyasi qrupları sosial qruplardan fərqləndirmək
lazımdır. Siyasi fəaliyyətin
subyekti kimi çox vaxt böyük sosial qrupların və ya qarışıq qrupların yalnız bir hissəsi (təbəqəsi) çıxış
edir.
Siyasi fəaliyyətin mühüm əlamətlərindən
biri onun səmərəliliyidir. Başqa sözlə desək,
bu, siyasi mənafelərə, məqsəd
və dəyərlərə
düşünülmüş istiqamət götürmək
deməkdir. M.Veberin
fikrincə, səmərəliliyin
iki növü var: məqsədyönlü
səmərəlilik (şüurluluq,
siyasi məqsədlərin
elmi əsaslandırılması)
və dəyər-səmərəli
fəaliyyət (dəyərlərin
dərk edilməsi). Səmərəliliyin hər iki növü bilik və dəyərləri hakimiyyət və idarəetmənin ən mühüm amillərinə
çevirməyi sübut
edir. Siyasətdə
səmərəlilik spesifikdir:
buraya ideologiya daxildir. İdeoloji komponent bütün
siyasi fəaliyyətə
müncər edir, o, müəyyən dəyər
və maraqlara istiqamətlənmişdir. Bundan əlavə, ideologiya siyasi fəaliyyətin istiqamətinin ölçü
əlamətidir.
Siyasi fəaliyyətin növlərinin
təsnifatını verərkən
onun aşağıdakı
modellərini göstərmək
olar: konstruktiv-pozitiv (sistemin funksiya göstərməsinin təmin
edilməsinə istiqamətlənmiş),
neqativ-destruktiv (sistemin
dağılmasına istiqamətlənmiş),
strateji və operativ-taktiki fəaliyyət
(siyasi proqram müddəalarının və
fəaliyyət taktikasının
həyata keçirilməsinə
istiqamətlənmiş).
Siyasi fəaliyyətin aktivliyinin (onun təşkil edilməsi və istifadə olunan metodlarının müxtəlifliyi baxımından)
palitrası genişdir. Bunlar leqal və qeyri-leqal, açıq və gizli, nizamlı və kortəbii, institusionallaşmış
və institusionallaşmamış,
könüllü və
səfərbər edilmiş
fəaliyyətdir. Amerikan politoloqu
D.Sartori qeyd edir ki, siyasət
idarə edənlər
və idarə olunanlar arasında qarşılıqlı münasibətdir.
Müasir cəmiyyətdə siyasi idarəetmə bütövlükdə sosial
proseslərin idarə
olunmasının özəyidir.
Professor Ə.Tağıyev iqtidar partiyasının islahatçı, dövlətçilik
və demokratiya prinsiplərinə sadiq olduğunu, müxalifətin
daha çox türkçülük, azərbaycançılıq,
islamçılığı müdafiə etdiyini göstərərək iqtidar
və müxalifətin
düzgün olaraq bir xətdə birləşdirdiyini milli maraqların, ərazi bütövlüyü, Dağlıq
Qarabağ probleminin həlli, dövlətçilik,
vətənçilik, xalqçılıq,
millətsevərliyin birləşdirdiyini
qeyd edir.
“Azərbaycanda müxalif partiyalar və fikir plüralizmi
olsa da, dövlətin yeritdiyi siyasətə və konstitusiyaya münasibətdə
onlar əsasən həmrəylik nümayiş
etdirirlər. Sivil ölkələrdə müxalif konstitusiyanın
qəbul etdiyi prinsiplər əsasında
fəaliyyət göstərir
və iqtidara qarşı öz siyasi mübarizəsini qəbul olunmuş normalar əsasında aparır. Bugünkü iqtidarla müxalifətin
münasibətində də
biz tədricən bu yüksək siyasi mədəniyyətə keçidin
şahidi oluruq. Nə müxalifət, nə də iqtidar söymək, antihumanist siyasət yeritmək, zor işlətmək üçün yaranmamışdır.
Dövlət çevrilişi,
qəsd, zorakılığa
əl atmaq üsulları və s. yollar sivil cəmiyyətlərə
xas olan cəhətlər deyildir.
Hazırda ölkəmiz totalitarizmdən
tədricən demokratiyaya
və vətəndaş
cəmiyyətinə doğru
gedir. Belə bir şəraitdə
hamı vahid bir ideyanın - Azərbaycan milli ideyasının həyata keçirilməsi uğrunda
mübarizə aparmalıdır”.
Bugünkü iqtidar demokratik
müxalifətin mövcudluğunu
hüquqi dövlətin
əsas atributu kimi qəbul edir. R.Mehdiyevin qeyd etdiyi kimi,
iqtidarla müxalifət
arasında vicdanlı,
normal, sivil münasibətlər
bütün cəmiyyət
üçün nümunədir,
siyasi sabitliyə, əhalinin müxtəlif qrupları arasında siyasi mədəniyyət,
tolerantlıq tərbiyə
olunmasına kömək
edir. Bu da
millətin intellektual və mənəvi qüvvələrini təxirə
salınmaz ümummilli
vəzifələrin həllinə,
xalqın daxilində inteqrativ meyillərin güclənməsinə səfərbər
etməyə yardım
göstərir.
Azərbaycanın milli mentalitetinə,
dövlətçilik ənənələrinə
əsaslanan əsil demokratik rejim qurmaq yolu seçmiş,
dünyanın ən yaradıcı dövlət
başçılarından olmuş Ulu Öndər Heydər Əliyev ölkədə
müxalifətin mövcudluğunu
demokratiyanın əsas
əlamətlərindən biri hesab edərək,
onların fəaliyyəti
üçün geniş
şərait yaratdı.
Professor S.Xəlilov Ulu
Öndərin bu sahədəki xidmətləri
haqqında yazır: “Nə qədər paradoksal görünsə
də, bu gün müxalifətin bu qədər şaxələnməsi, bu
qədər mətbuat
orqanlarına, ictimai və siyasi təşkilatlara malik olması və onların özünün
dinc və əmin-amanlıq şəraitində,
hətta özlərinin
“bəylik” dövründə
də nail olmadıqları
rahatlıq və “ağayanalıqla” fəaliyyət
göstərmələri, məhz
Heydər Əliyevin böyük səy və zəhməti hesabına qurulmaqda olan demokratik rejimin bəhrələridir.
Heydər Əliyevin yaratdığı cəmiyyət
heç də yeknəsəq, monoton bir şey olmayıb,
çox mürəkkəb,
daxili ziddiyyətləri
olan və bununla da cəmiyyətin
bütün təbəqələrinin
düşüncə və
mənafelərinin təmsil
olunmasına imkan verən bir cəmiyyətdir. Plüralizm və əsil
demokratiya zəminində
qurulmuş bir cəmiyyətdir. Onun hərəkətverici
qüvvəsi də öz içindədir, əksliklərin toqquşmasından,
daxili ziddiyyətlərin
həllindən həqiqi
böyük bir inkişaf prosesi alınır. Heydər Əliyevin
yaratdığı stabillik
də nə isə donuq bir şey olmayıb,
dinamik bir stabillikdir”.
Ulu Öndərin siyasi varisi ölkə
Prezidenti cənab İlham Əliyev sağlam müxalifətin
fəaliyyətinə geniş
imkanlar yaratmaqla yanaşı, siyasi münasibətlərin masa
arxasında, danışıqlar
yolu ilə əməkdaşlıq əsasında
tənzimlənməsinin tərəfdarıdır. Destruktiv müxalifəti “siyasi uğursuzlar” qrupu adlandıran cənab İlham Əliyev göstərir ki: “Müstəqil Dövlətlər
Birliyinin digər ölkələrindən fərqli
olaraq, bizim müxalifətin xüsusi
cəhəti ondan ibarətdir ki, o,
1992-1993-cü illərdə hakimiyyətdə olmuş
və tamamilə iflasa uğramışdır.
Neçə illərdir ki,
eyni insanlar eyni mövqedə qalmaqdadırlar”. Müxalifət-iqtidar
qarşıdurmasına toxunan
ölkə Prezidenti münasibətlərin bir
daha masa arxasında dialoqla həll etməyin tərəfdarı olduğunu,
yeni, sağlam müxalifətin formalaşacağına
ümidvarlığını bəyan edir, cəmiyyətdə bütün
müxalifət qüvvələri
və iqtidar arasında normal, sağlam,
dözümlü münasibətin
olmasını istəyir,
ümummilli məsələlərdə
konsensusun olmasına çalışır: “Mənim
üçün ən
başlıcası milli
maraqlarımızdır. Azərbaycan xalqının
normal inkişafı, Azərbaycanın
möhkəmlənməsidir.
Siyasi proseslərə gəldikdə,
deməliyəm ki, mən çox istərdim ki, ölkədə ciddi, sivilizasiyalı, mədəni
müxalifət olsun...
Ölkənin, demokratik proseslərin
normal inkişaf etməsi,
Avroatlantik regionunun bir hissəsinə çevrilməsi üçün
müxalifətdə dəyişiklik
baş verməlidir”.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 12 noyabr.-S. 10.