Vətəndaş
cəmiyyətinin liberal mühitində orta təbəqənin formalaşması
xüsusiyyəti
Postsovet məkanında
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğunda orta təbəqənin
yaranması xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Cəmiyyətdə
liberal, bazar iqtisadiyyatının inkişafı prosesində əhalinin
diferensiasiyası daha da güclənir. Kiçik biznesin
yaranması ilə keçmiş fəhlə sinfinin siyasi
statusunda dəyişikliklər baş verdi, onun iqtisadi təbəqə
ilə qovuşması prosesi başlandı. Postsovet ölkələrindən
biri kimi Azərbaycan da cəmiyyətin
sinfi strukturunun makrososioloji modelindən mikrososioloji modelinə
- stratifikasiya strukturuna keçid prosesini yaşayır.
Rusiya tədqiqatçısı Q.Zdravımıslovun
fikrincə, artıq orta təbəqədən
danışmağa dəyməz. T.Zaslovskaya isə, əksinə,
formalaşmış orta təbəqəni cəmiyyətin
stabilliyinin əsas zəmini hesab edir.
Politoloqlar orta təbəqəyə siyasətçilər
üçün, yeni ictimai ideologiyalar və öz yeni istiqamətlərini
və itirilmiş həmrəylik hisslərini itirən bir
çox insanlar üçün güclü ehtiyat mənbəyi
kimi baxırlar.
Orta təbəqənin Azərbaycan tədqiqatçılarından
fəlsəfə elmləri doktoru R.Əzimova yazır ki, son
illərdə Azərbaycanda sahibkarlığın dinamik
inkişafının statistikası onu deməyə əsas
verir ki, cəmiyyətin iqtisadi və sosial
stratifikasiyasındakı köklü dəyişikliklər
prosesi dönməz olmuşdur: “Belə demək olar ki,
makrososioloji səviyyədə makrosioloji səviyyədən
cəmiyyətin strafikasiya strukturu kimi mikrososioloji modelinə
keçidi başa çatmışdır”.
Digər Azərbaycan tədqiqatçısı iqtisad
elmləri doktoru T.Quliyev orta təbəqənin
iqtisadi, əmək əxlaqından bəhs edərək orta təbəqənin
obyektiv və subyektiv tərəflərinin nisbi xüsusiyyətlərinə
aşağıdakı istiqamətləri daxil etmişdir:
1. Əgər insan özünü formal olaraq orta təbəqəyə
aid etsə də, praktiki iqtisadi gəlirinə görə, o,
müxtəlif status pillələrində dura bilər;
2. Gizli iqtisadiyyat nümayəndələrinin hesaba
alınmasında mürəkkəbliklər var;
3. Sosial transferlərin və ilkin gəlirlərin
hesaba alınmasında fərqlərin olması;
4. Orta təbəqənin öz gəlir səviyyəsinə
və həyat standartlarına görə sürətlə
yoxsullar, bəzən isə varlılar kateqoriyasına aid
olmasının baş verməsi;
5. Əhalinin əmlak və gəlirinin dəqiq və
mükəmməl hesaba alınmasının olmaması;
6. Ümumi əhalidən orta təbəqənin
ayrılıb göstərilməsinin şərti xarakter
daşıması;
7. Gəlirlərin yenidən bölgüsü
mexanizmində çətinliklərin olması;
8. Gəlirlər, xərclər və istehsalat
arasında orta təbəqəyə aidliyin uyğunsuzluğu
(yoxsulluqdan varlılığa və əksinə).
R.Əzimova isə orta təbəqənin real fəaliyyəti
üçün aşağıdakı göstəricilərin
olmasını irəli sürür:
1. Gəlirlərin həcmi;
2. Mülkiyyətə sahib və əmlakın həcmi;
3. Uğurlu inkişaf üçün siyasi
azadlıqlar;
4. İnnovasion fəaliyyətin əmələ gəlmə
imkanları;
5. Orta təbəqənin potensialına uyğun
sosial-iqtisadi dəyərlər.
Orta təbəqənin
formalaşmasında demokratik proseslər,
xüsusilə, hüquqi dövlət və
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu
əsas rol oynayır. Belə
bir şəraitdə yaranan
liberal mühit nəticəsində
orta təbəqənin tərkibinə
peşəkar fəhlələrin, həkimlərin, müəllimlərin,
alimlərin, jurnalistlərin, mədəniyyət və incəsənət
nümayəndələrinin, orta gəlirli
sahibkarların və fermerlərin müəyyən təbəqəsi
daxil olur. Bir sözlə, orta təbəqə
öz peşəkar fəaliyyətinə
görə qarışıq təbəqə hesab
olunur.
Demokratikləşmə və
modernləşmənin orta təbəqəli
vətəndaşların əhvalına, ləyaqətinə
və mənəviyyatına təsir etdiyini
də söyləyənlər var.
Professor İ.Məmmədzadənin
orta təbəqə haqqındakı
fikirləri maraq doğurur:
“Orta təbəqə peşəkar təbəqə
kimi gərəklidir, çünki
onlar mühit
yaradırlar, yeni texnologiyalar
tətbiq etmək, biliklər iqtisadiyyatı yaratmaq
istəyirlər. Lakin bunun
üçün... məsuliyyət, insan hüquqları da mövcud olmalıdır. Bunlar
olmadan orta təbəqə-təbəqə,
peşəkarlar isə - peşəkar deyil.
Əməksevər insanın ləyaqətini qoruyan
gündəlik həyatda demokratikləşmə gərəkdir.
Sözsüz ki, seçiciliyi,
çoxpartiyalılığı, azad mətbuatı,
məhkəmə və parlament
azadlığı ilə böyük demokratiya gərəkdir və bu
istiqamətdə ölkəmizdə müəyyən
addımlar atılıb və atılacaq. Amma
demokratiya gündəlik həyatda da olmalıdır, vətəndaş
özbaşınalıqdan, orta səviyyəli
məmurların əngəllərindən və hər gün qarşılaşılan digər neqativ hallardan müdafiə
olunmalıdır. Gündəlik həyat elə
bir məkandır ki, burada iqtisadiyyat, mənəviyyat,
sosial sahə, siyasət bir-birilə
sıx bağlıdır və o,
lazımi tərzdə təşkil olunarsa,
insan öz
hüquqlarını qoruyub, var-qüvvəsi
ilə işləsə, onda cəmiyyətdə
həm modernləşmə və ideologiyanın problemləri
həll olunacaq, həm orta
təbəqə, həm elm, həm innovasiyalar, həm də tərəqqi mövcud olacaqdır”.
Avropa ölkələrində
və ABŞ-da təbəqə hər iki tərəfdə hakim mövqe tutmuşdur. Orta təbəqə yalnız gəlir səviyyəsindən
asılı deyil, o, həm
də estetik-mənəvi və dəyərli anlayış olub fərdi liberal əxlaqa
malik, mötədil, azad
insan qrupudur.
İ.Məmmədzadə orta təbəqəyə müasir
innovasiya şəraitində
davamlılıq amili kimi
baxaraq yazır: “Orta təbəqə
cəmiyyətdə bütün əvvəlki
qarşılıqlı münasibətlər sistemini
alt-üst etməklə demokratiyanın ictimai-siyasi və iqtisadi sistemini sabitləşdirir. Belə
çıxır ki, vətəndaş cəmiyyətinə
dair nəzəriyyə iki
variantda nəzərdən keçirilməlidir:
1) orta təbəqənin ideya
və maraqlarının olmadığı və bu səbəbdən qeyri-liberal
vətəndaş cəmiyyəti; 2) orta
təbəqənin hökm sürdüyü vətəndaş cəmiyyəti
və liberal dəyərlər. Lakin onun
hökmranlığı şəraitində fəlsəfi ədəbiyyatda,
həm də kütləvi cəmiyyət, yaxud
istehlak cəmiyyəti məfhumlarından
istifadə olunur. “Keçmiş
marksistlərin” əksəriyyəti adəti üzrə həmin
məfhumlara tənqidi yanaşır. Əslinə baxanda istənilən müasir
cəmiyyətə aid olan
istehlak elementi bütün təbəqə və
qrupların mənafeyinə toxunur. Amma orta təbəqənin istehlakının mahiyyəti
digərlərinin istehlakından seçilir.
Çünki biri əmtəə
və xidmətləri istehlak edir, digərləri isə bununla
yanaşı, dünyanı kökündən dəyişdirən
yüksək texnoloji və keyfiyyətli mal və xidmətlər istehlak
edir. Necə deyərlər, fərq göz qabağındadır. Lakin
“biliklər iqtisadiyyat” bir
sıra məqalələrimizdə
işıqlandırılıb. Demək, orta təbəqənin üstün
olduğu cəmiyyətdə
yuxarıların və aşağıların ənənəvi
mənəvi məqsədləri və istehlak
standartları ilə ənənəvi dixotomisyası (ardıcıl
surətdə ikiyə bölünməsi) müstəqillik və
kreativlik, ənənəvi norma və məqsədlərin
qarışması, uğurun əldə
olunmasında peşəkarlığa müraciət etməsi
və s. geridə qalır. “Müəllif
göstərir ki, ABŞ alimləri bu təbəqənin ən mühüm
xarakteristikasına ləyaqət iqtisadi
müstəqillik, siyasi fəallıq, cəmiyyət
və onun istehlakına təsir kimi dəyərlər aid
edirlər. Onların fikrincə, cəmiyyətin digər
qruplarından daha çox
orta təbəqə peşəkarlıq,
azadlıq, müstəqillik və nonkonfortizmə istiqamətləndirilib.
Qeyd edək ki, orta təbəqənin yalnız bu cür dəyərlərinin
mövcudluğu cəmiyyətdə
tolerantlıq və konformizmi görə
bilməyə imkan yaradır, yəni cəmiyyətin
mürəkkəbləşdiyindən xəbər verir. Konformizm uyğunlaşma, tolerantlıq isə dözümlülük və dəyərlər,
digər həyat tərzinə fərqli baxışla həmrəylik
deməkdir.
Azərbaycan tədqiqatçıların
ınbəziləri orta təbəqənin
göstəricisi kimi təhlilə və
peşəkarlıq statusuna üstünlük verirlər.
Orta təbəqəni
araşdıran Qərb və Rusiya tədqiqatçılarının
bir çoxu da bu qənaətdədir ki, təhsil, sosial status və nüfuz orta təbəqənin vacib
göstəriciləridir. Qeyd edək ki, orta təbəqənin
metodologiyasını Veber işləyib
hazırlamışdır. Təhsil, gəlirin səviyyəsi,
sosial status və nüfuz kimi dörd indikator haqqında
danışan alim orta
təbəqəni məhz onların birliyində görürdü. İ.Məmmədzadə
yazır: “Qənaətimizə görə, Azərbaycanda da status və nüfuz təhsillə müəyyənləşdirilir.
Amma bu, zahiri görünüşdür,
çünki bizdə təhsilin səviyyəsi
ilə peşəkarlığın maddi rifahdan asılılığı zəifdir.
Peşəkarlıq və peşə Azərbaycanda insanın
statusunu müəyyənləşdirirmi?
Yəqin ki, yox. Nüfuzlu iş yüksək
gəlirin əldə edilməsinin şərti ola bilməz. Varlılar heç
də bunu əmək və yüksək
gəlir hesabına qazanmamışlar. Qeyd
etdiyimiz kimi, postsovet məkanının əksər alimi ali təhsili olan hər bir şəxsi
orta təbəqəyə aid
edir və düşünür
ki, onun
formalaşması üçün gəlirlərini
artırmaq kifayətdir. Lakin ali təhsili olan və
olmayanların orta təbəqə kimi təşəkkül tapması müstəqillik
əldə etmələrindən asılıdır. Yalnız
belə olan təqdirdə onlar
rifaha nail ola və onu artıra, təbəqənin
dəyərlərini təkmilləşdirə və onlara əməl edə bilərlər. Bu səbəbdən dövlətin orta təbəqəyə dəstəyi ilə
yanaşı, onun sərbəst
inkişafı üçün şəraitin
yaradılması vacibdir ki,
o, cəmiyyətdə hakim
qüvvəyə çevrilmin. Yəni
dövlət sabit inkişafa
çalışırsa, bu təbəqənin
maraqlarını müdafiə etməklə maraq
və dəyərlərini onun əsas dəyərləri
üzərində qurmalıdır. Zəhmətkeşlərin,
yaxud elitaların maraqlarına söykənən
sistemdən orta təbəqənin maraq və dəyərlərinə yönəlmiş
sistemə keçid sadə olmasa da, qloballaşma
dövrünün müasirləşməsinin
əsasını təşkil etməlidir. Qərbdə
orijinal təhsil sistemi
orta təbəqənin formalaşmasını şərtləndirərək
ona status, gəlir,
mülkiyyət verir və ağlına hakimlik edir.”
Sonda müəllif
qeyd edir: “Amma etiraf etməliyik ki, təhsil yüksək statusun
şərti kimi şüurumuza
daxil olmaqdadır. Onu da qeyd etməliyik ki, 60-cı illərdə ali
təhsil nüfuzlu idisə, 80-ci illərin
sonlarında onu kütləvi həvəs
əvəzlədi. Zənnimizcə, orta təbəqə
Azərbaycanda hələ yaranmaqdadır və hələ ki, konkret forma
və dəyərlərini əldə etməyib. Eyni zamanda, nəzəri cəhətdən alimlərimizin
sosiologiya ilə riyaziyyatı birləşdirməsi
təqdirəlayiqdir. Çünki əhalinin
orta qrupunun parametrlərinin
hesablanması istər-istəməz tədqiqatçıları
onun dəyər xüsusiyyətlərinin,
mənəvi və ideya oriyentirlərinin
üzə çıxarılmasına həvəsləndirməlidir.
Yaddan çıxarmayaq ki,
alimlərin məhz elə buna
marağı həmin təbəqənin təşəkkül
tapmasına səbəb olur”.
Vahid
Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 15 noyabr.- S. 7.