Hüquqi
dövlət və beynəlxalq humanitar hüquq
Beynəlxalq humanitar hüquq hərbi münaqişələr
zamanı insan hüquqlarının müdafiəsinin
mühüm vasitələrindən biridir. Beynəlxalq
humanitar hüquq üzrə görkəmli mütəxəssis,
professor J.Pikte “Beynəlxalq humanitar hüququn prinsipləri və
inkişafı” əsərində beynəlxalq humanitar
hüququ “müharibə zamanı fərdin müdafiəsinə
yönəlmiş və humanizm ruhunun nüfuz etdiyi beynəlxalq
hüququn əsas bölməsi” kimi müəyyən
etmişdir.
Beynəlxalq humanitar hüququn prinsiplərini
aşağıdakı qruplara bölürlər:
1. Qeyd-şərtsiz, hər cür şəraitdə
yerinə yetirilməli olan əsas prinsiplər;
2. İnsan hüquqlarının müdafiəsi - onun
yaşamaq, fiziki və psixoloji toxunulmazlığı, cəzalandırılmasının,
alçaldıcı və qeyri-insani rəftar edilməsinin
qadağan edilməsilə əlaqədar olan ümumi prinsiplər;
3. Hərbi konfliktlərin qurbanlarına münasibətin
və hərbi əməliyyatlar aparılmasının
xüsusi prinsipləri.
Hələ XVIII əsrdə Jan Jak Russo dövlətlər
arasında müharibələrə dair
aşağıdakı prinsipləri yaradaraq bu sahəni zənginləşdirmişdir:
“Müharibə insanlar arasında mövcud münasibət
deyil, bu dövlətlərarası münasibətdir və bu
münasibətdə ayrı-ayrı şəxslər
yalnız təsadüfən düşmən olurlar, insan və
hətta vətəndaş qismində deyil, yalnız əsgər
qismində müharibənin məqsədi düşmən
dövlətin məhv edilməsi olduğu üçün
onun müdafiəçilərinin silah
daşıdığı zaman öldürülməsi
qanunidir. Lakin silahlarını yerə qoyduqda və təslim
olduqda, onlar düşmən və ya düşmənin
nümayəndəsi sayılmır. Yenidən adi insan olurlar və
onların öldürülməsi artıq qanuni deyil”.
1899-cu ildə Fyodor Marteks humanitar hüquqla əhatə
olunmayan hallar üçün aşağıdakı prinsipi
müəyyən edib: “Mülki əhali və kombatantlar bərqərar
olmuş, adətən, humanizm prinsiplərindən və
ictimai şüurun tələblərindən irəli gələn
beynəlxalq hüququn prinsiplərinin mühafizəsi və
qüvvəsi altında qalır”.
Russo və Marteks humanizm prinsiplərini müəyyən
etdiyi zaman Sankt-Peterburq Bəyannaməsinin müəllifləri
açıq şəkildə və dolayısı ilə fərq
qoymaq, hərbi zərurət və lazımsız əzabların
qarşısının alınması prinsiplərini bu şəkildə
müəyyən ediblər:”Müharibə zamanı dövlətlərin
nail olmağa çalışdıqları yeganə qanuni məqsədin
düşmənini hərbi qüvvələrini zəiflətmək
olduğunu; bu məqsədlə mümkün qədər
çox-çox insanın sıradan
çıxarılmasının kifayət etməsini;
sıradan çıxmış insanların əzablarını
gücləndirən və ya onların ölümünü
qaçılmaz edən silahların istifadəsi bu məqsəddən
kənar çıxmağını nəzərə
alaraq...”
Qeyd edək ki, 1977-ci ilin Cenevrə
Konvensiyasının Əlavə Protokolları həmin prinsipləri
bir daha təsdiqlədi və təkmilləşdirdi, xüsusən,
fərq qoymaq prinsipini “münaqişənin tərəfləri
hər zaman mülki əhali ilə kombatantlar arasında, eləcə
də, mülki və hərbi obyektlər arasında fərq
qoymalı və buna uyğun olaraq öz əməliyyatlarını
ancaq hərbi obyektlərə qarşı yönəltməlidirlər”.
Hüquq sahəsində humanitar hüququn müəyyən
prinsipləri hər zaman, hər yerdə və istənilən
şəraitdə fəaliyyət göstərir və hətta
konvensiyaların iştirakçısı olmayan dövlətlərə
də şamil edilə bilər, çünki bu prinsiplər
xalqların adətlərini əks etdirir. Bu fakta biz
aşağıda humanitar hüququn bəşəri xarakteri
ilə əlaqədar nəzər salacağıq.
Qeyd etmək lazımdır ki, humanitar hüququn tətbiqi
münaqişədə olan tərəflərin hüquqi
statusuna toxunmur.
Göstərmək lazımdır ki, hər hansı
başqa fənn kimi, humanitar hüququn da müəyyən
ümumi prinsipləri vardır ki, bütün qalanlar onlara əsaslanır.
Müharibələrə son qoymaq iqtidarında
olduğunu iddia etməyən, humanitar hüquq müharibənin
həddən artıq amansızlığını
azaltmağa səy göstərir. Müharibə edən tərəflərin
qarşılıqlı maraqları, öz növbəsində,
onları hərbi əməliyyatlar zamanı müəyyən
“oyun qaydaları”na əməl etməyə təhrik edir.
Müharibə hüququ və humanitar hüququn mənbələri
bunlardır. Lakin bizim dövrümüz hər şeyi öz
məqsədlərinə, zəruri olduqda isə, hətta
silah gücünə də nail olmağa səy göstərən
siyasi ideologiyaların yaranması ilə əlamətdardır.
Eyni zamanda, mövcud rejimləri güc ilə devirməyi
öz qarşısına məqsəd qoyan hərəkatlar
meydana gəlir. Can Pikte bu münasibətlə yazır: “Beləliklə,
biz getdikcə daha çox əmin olmağa
başlayırıq ki, beynəlxalq hüququn humanistlik
hüququ adlana bilən, hərbi müharibələr
hüququ və insan hüquqlarını əhatə edən
bu hissəsi bütün insanları istər müharibə
zamanı, istərsə də dinc şəraitdə heç
olmazsa, minimum təminatlar və humanizmlə təmin etməlidir.”
Hüquqşünas və diplomat olan Orotius xalqlar
hüququnun banisi idi. Avropada xristian kilsəsinin bölünməsinə gətirən
reformasiyadan sonra o, belə fikrə gəldi ki, hüquq artıq ilahi haqqın ifadəsi deyil, insan dərrakəsinin məhsuludur və o, əməldən əvvəl
deyil, əməlin özündən yaranır.
Buradan beynəlxalq münasibətlər
üçün digər
birləşdirici prinsip
tapmaq ehtiyacı əmələ gəlir.
Xalqlar hüququ bu prinsipi yaratmalı idi. “De-yure
belli as nelcis” adlanan kitabında Qrotus müharibə hüququnun
ən mükəmməl
əsasları arasında
olan qaydaları sadalmışdı.
Beynəlxalq humanitar hüquq silahlı münaqişələr hüququ
və müharibə hüququ ifadələri eyni mənalı ifadələr sayıla bilər. Beynəlxalq təşkilatlar, universitetlər
və hətta dövlətlər beynəlxalq
humanitar hüquq (və ya humanitar
hüquq) ifadəsinə
üstünlük verir,
digər iki ifadə isə daha geniş silahlı qüvvələr
tərəfindən istifadə
edilir.
İndi isə beynəlxalq humanitar hüququn əsas qaydalarının izahından
bəhs edək.
Qeyd etmək lazımdır ki, münaqişə tərəfləri
hər zaman mülki əhalinin və mülki sərvətlərin qorunması
məqsədilə mülki
əhali və komponentlər arasında fərq qoymalıdır. Nə bütünlükdə mülki əhaliyə, nə də, həmçinin, ayrı-ayrı
mülki şəxslərə
qarşı hücum edilə bilməz. Hücumlar yalnız hərbi obyektlərə qarşı
edilə bilər.
Döyüş əməliyyatlarında iştirak etməyən və ya artıq
iştirak edə bilməyən insanların
həyatlarına və
onların fiziki və mənəvi toxunulmazlığına hörmət
edilməlidir. Belə şəxslər
bütün bu hallarda qorunmalı və onlara heç bir fərq qoyulmadan insani rəftar edilməlidir. Təslim olan
və ya döyüşdə artıq
iştirak edə bilməyən düşməni
öldürmək və
ya yaralamaq qadağandır.
Nə münaqişə tərəfinin, nə də onların silahlı qüvvələri
üzvlərinin müharibə
aparmasının üsul
və vasitələrini
seçmək hüququ
hədsiz deyil. Lazımsız itkilərin və ya həddən artıq əzab-əziyyətlərin
səbəbi ola biləcək müharibə üsullarının
və ya silahların istifadəsi qadağandır.
Yaralılar və xəstələr
toplanmalıdır və
onları öz əsarətində saxlayan
tərəf həmin şəxslərə qayğı
göstərməlidir.
Tibbi heyət və tibb müəssisələri
nəqliyyat və avadanlıq qorunmalıdır. Ağ fonda yerləşən
qırmızı xaç
və qırmızı
aypara insanlara və obyektlərə hörmət edilməsini göstərən fərqləndirici
nişandır. Düşmənə əsir düşmüş
kombatantların və
mülki əhalinin həyatına, ləyaqətinə,
şəxsi hüquqlarına,
onların siyasi, dini və digər
əqidəsinə hörmət
edilməlidir. Onlar bütün
zorakılıq əməllərindən
və ya əvəzçıxma tədbirlərindən
qorunmalıdır. Onların öz
ailələrinə xəbər
vermək və onların xəbər almaq, həmçinin, kömək almaq hüququ var. Onlar əsas məhkəmə təminatlarına malik olmalıdırlar.
Beynəlxalq Qırmızı Xaç Komitəsi tərəfindən tərtib
olunmuş bu qaydalar beynəlxalq humanitar hüquqi mahiyyətin xülasəsini
təşkil edir. Onlar huquqi sənədin
qüvvəsinə malik
deyil və qüvvədə olan müqavilələri əvəz
edir. Onlar Beynəlxalq Humanitar
Hüququn yayılmasına
kömək göstərmək
məqsədilə tərtib
edilmişdir.
Beynəlxalq humanitar hüquq sahəsində Azərbaycan Respublikası
müvafiq beynəlxalq
təşkilatlarla sıx
əməkdaşlıq edir.Bu
yaxınlarda Beynəlxalq
Qırmızı Xaç
Komitəsinin nümayəndə
heyəti Milli Məclisdə olub. Nümayəndə heyəti vitse-spiker Bahar Muradova ilə keçirdikləri
görüşdə itkin
düşmüş şəxslərlə
bağlı qanunvericilik
sahəsini müzakirə
ediblər.Milli Məclis
sədrinin müavini Bahar Muradova Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsi ilə əməkdaşlıqdan
razılığını bildirərək, deyib ki, təşkilatın Bakı nümayəndəliyi
işini yüksək
səviyyədə qurub.
Milli Məclisin itkin düşmüş şəxslərlə
bağlı qanunvericiliyin
formalaşdırılması istiqamətində gördüyü
tədbirlərdən danışıb.
Bildirib ki, bu məsələ
ölkəmiz üçün
olduqca həssasdır.
Həyata keçirilən proqram və layihələr getdikcə
genişləndirilməlidir. İtkin düşmüş şəxslərlə
bağlı qanun layihəsinin hazırlanmasının
vacib olduğunu vurğulayaraq, bu sahədə lazımı
addımlar atmağa, məsləhətləşmələr aparmağa hazır olduğumuzu deyib. Beynəlxalq Qırmızı Xaç
Komitəsinin Beynəlxalq
humanitar hüquq üzrə regional məsləhətçisi
Mariya Tereza Dutli Azərbaycanın dövlət və hökumət nümayəndələrinin
onların fəaliyyətinə
verdikləri dəstəyi
yüksək dəyərləndirdi
və buna görə təşəkkür
edib. Ölkədə, eləcə də,
beynəlxalq aləmdə
reallaşdırdıqları proqram və layihələr, itkin düşmüş şəxslərlə
bağlı hazırladıqları
model qanun, sənəddə
əksini tapan mühüm məsələlər
barədə geniş
məlumat verib.
2011-ci il oktyabrın 25-də Azərbaycan
Respublikasının səhiyyə
naziri Oqtay Şirəliyev Beynəlxalq
Qızıl Xaç Komitəsinin Azərbaycandakı
nümayəndəliyinin rəhbəri
xanım Şerin Pollini və Müdafiə Proqramının
koordinatoru xanım
Paula Paulettini qəbul
edib.
Nümayəndə heyətinin rəhbəri Şerin Pollini Azərbaycanda son illər ərzində həyata keçirdikləri
və gələcəkdə
nəzərdə tutduqları
layihələr haqqında
qısaca məlumat verərkən bildirdi ki, müharibə şəraitində olan Azərbaycanda 3700 itkin düşmüş azərbaycanlının
axtarıb tapılması
üçün yeni layihə hazırlanır.
Xanım
Şerin Pollini Beynəlxalq Qırmızı
Xaç Komitəsi tərəfindən həyata
keçiriləcək layihənin
tətbiqi üçün
yeni layihə hazırlandığını bildirdi.
2012-ci ildə başlanacaq bu layihənin həyata keçirilməsində bir
necə dövlət qurumun, o cümlədən,
Səhiyyə Nazirliyinin
xüsusi dəstəyinə
ehtiyac olduğu vurğulandı.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2011.- 19 noyabr.- S. 10.