Ərzaq
təhlükəsizliyinin təmin olunması istiqamətində
davamlı tədbirlər həyata keçirilir
Müsahibə
- İsmət müəllim, məlum olduğu kimi bu
il Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin bərpa
edilməsinin 20-ci ildönümü təntənəli surətdə
qeyd olunur. Bəllidir
ki, müstəqillik əldə olunan zaman ictimai-siyasi,
o cümlədən sosial-iqtisadi
durum olduqca
ağır vəziyyətdə idi. Məhz
Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin ikinci dəfə hakimiyyətə
qayıdışından sonra ölkə
iqtisadiyyatının ən vacib sahələrindən
biri olan aqrar sahə yenidən inkişaf
mərhələsinə qədəm qoydu.
Bu baxımdan, ötən dövrdə Azərbaycanda
həyata keçirilən aqrar
islahatların əhəmiyyətini necə xarakterizə edərdiniz?
- Həqiqətən
də, Azərbaycan Respublikasında dövlət müstəqilliyi
ölkənin tarixində ən əlamətdar hadisə,
xalqımızın nailiyyətləri, müstəqillik və
azadlıq istəyi, xalqın hər bir fərdinin
tükənməz sərvətidir. Vurğulamaq
yerinə düşər ki, həmin illərdə
sovet hakimiyyətinin dağılması,
ardından isə hakimiyyət başına səriştəsiz
insanların gəlişi bütün sahələrdə
olduğu kimi kənd
təsərrüfatı və aqrar sahəni
də tənəzzüllə üz-üzə qoymuşdu. Ümummilli
liderimiz
Heydər Əliyevin 1993-cü ildə xalqın təkidli tələbi
ilə hakimiyyətə qayıdışı Azərbaycanın
müstəqilliyini əbədi və sarsılmaz etməklə
yanaşı bütün dövrlərdə
kənd təsərrüfatı ölkə
iqtisadiyyatının ən vacib sahələrindən
biri sayılan aqrar sahənin
də xilasını labüd
etdi. İkinci dəfə
müstəqillik qazanmış Azərbaycan Respublikasında keçid dövrünün
ilk illərində ümumi
daxili məhsul 70 faizdən çox aşağı düşmüş,
iqtisadiyyatın bütün sahələri
iflic vəziyyətində olmaqla
yanaşı, ölkənin valyuta
ehtiyatları tam tükənmişdi.
Aqrar islahata başlamazdan
öncə əhalinin ərzaq məhsullarına olan tələbatı taxıl üzrə cəmi
51 faiz, kartof üzrə
33 faiz, meyvə üzrə 56 faiz, tərəvəzlə 62 faiz,
bostan məhsulları ilə 40 faiz, ət və ət məhsulları ilə
29,6 faiz, süd və
süd məhsulları ilə 33,9 faiz ödənilirdi. Kənd
təsərrüfatı istehsalını sabitləşdirmək,
əhalini ərzaq məhşulları, sənayeni isə xammalla etibarlı şəkildə təmin
etmək kimi problemin həllində
aqrar islahatları həyata keçirməklə
müxtəlif təsərrüfatçılıq
formalarının inkişafı, aqrar
bölmədə istehsal və iqtisadi potensialdan istifadənin yaxşılaşdırılması və iqtisadi səmərəliliyın yüksəldilməsi
mühüm rol
oynadı. Təsərrüfatçılığın yeni iqtisadi mexanizminin
tətbiqi şəraitində kənd təsərrüfatında
bir sıra problemlər əmələ gəlmişdir.
Keçmiş ittifaqın respublikalararası iqtisadi
əlaqələrinin pozulması, kənd təsərrüfatı
istehsalının və emal müəssisələrinin
maddi-texniki bazasının zəif
olması, bazar münasibətləri
şəraiti üçün təsərrüfatçılığın
təşkilati-iqtisadi mexanizminin
formalaşdırılması və məhsul
istehsalının artırılmasına dair
elmi cəhətdən əsaslandırılmış
tövsiyələrin ləng hazırlanması yaranmış
iqtisadi böhranı dərinləşdirirdi.
Bu mənada çıxış yolu aqrar sahənin təkmilləşdirilməsi
istiqamətində inqilabi addımın
atılması idi. Respublıkamızda aqrar islahatların hüquqi
bazasının yaradılması, onun təşkili
və həyata keçirilməsində Ulu
öndər Heydər Əliyev misilsiz xidmət
göstərdi. Daha doğrusu,
Ümummilli liderimiz bu mühüm dövlət,
siyasi və iqtisadi tədbirin
həm banisi, həm də təşkilatçısı
oldu. Hələ 1992-ci ildə
Ulu öndər Heydər Əliyevin təşəbbüsü
ilə Naxçıvan Muxtar
Respublikasının Culfa rayonunda
respublikada ilk dəfə
olaraq ictimai təsərrüfatlarda
islahata başlanılmışdı və
yeni özəl təsərrüfat
qurumları yaradılmışdı. Bu təcrübə
sonralar 1993-cü ildə respublikada
aqrar islahatların aparılmasına
hazırlıq dövründə nümunə rolunu
oynadı və müxtəlif bölgələrdə kəndlilərin
birləşdiyi kəndli (fermer) təsərrüfatlarının
yaradılması ilə nəticələndi. Ümummilli
lider Heydər Əliyev Azərbaycan
Respublikasının rəhbəri kimi ikinci dəfə hakimiyyətə qayıdışından sonra
aqrar sahənin mövcud
problemləri ilə dərindən məşğul olmağa başlayaraq,
yaranmış şəraitdə bu sahənin
böhrandan çıxarılması yolunun ancaq aqrar
islahatların aparılmasında olduğunu
bir daha müəyyən
etdi. 18 fevral 1995-ci ildə
qəbul olunmuş “Aqrar
islahatının əsasları haqqında” Qanun aqrar islahatın məqsəd
və vəzifələrini, əsas istiqamətlərini və
prinsiplərini müəyyən etdi. Bu qanunla aqrar bölmədə
yeni mülkiyyət münasibətlərinin
formalaşdırılması və müxtəlif növlü təsərrüfat subyektlərinin
yaradılmasının, eyni zamanda aqrar bölməyə
dövlətin himayəsinin istiqamətləri və aqrar bazarın dövlət tənzimlənməsinin
hüquqi əsasları yaradıldı. “Azərbaycan
Respublikasında 1995-1998-ci illərdə dövlət
mülkiyyətinin özəlləşdirilməsinin Dövlət
Proqramı”na uyğun olaraq
kənd təsərrüfatında maddi-texniki
təchizat və texniki xidmət sistemi üzrə özəlləşdirmə
həyata keçirildi, respublikada
mövcud olan kolxoz, sovxoz və digər
kənd təsərrüfatı müəssisələrinin
mülkiyyətindəki maşın, traktor
və digər avadanlıqlar əmlak payı almaq
hüququ olan şəxslərə
verildi. Ulu öndər Heydər Əliyevin Yaponiyaya
səfərinin nəticəsi olaraq Azərbaycan
Respublikası Hökuməti ilə Yaponiya
Hökuməti arasında aparılmış Notalar
Mübadiləsinə əsasən 2KR layihəsi çərçivəsində
Yaponiya Hökumətinin
ayırdığı qrantlar hesabına
1998-2003-cü illərdə respublikaya gətirilən
1773 ədəd müxtəlif kənd təsərrüfatı
texnikalarının məhsul istehsalında böyük
köməyi oldu. Aqrar islahatın ilk ili olan
1995-ci illə müqayisədə 2000-ci ildə taxıl
istehsalı 1,9 dəfə, kartof
istehsalı 3,0 dəfə, bostan məhsulları
6,2 dəfə, tərəvəz istehsalı 1,8 dəfə, ət
və süd istehsalı 1,3 dəfə, yumurta istehsalı 1,2 dəfə artdı. Əhalinin
ərzaq məhsullarına olan tələbatının daxili istehsal hesabına ödənilməsinin əsasını
təşkil edən toxumçuluq və tingçiliyin inkişaf
etdirilməsi, əkinə yararlı torpaq
sahələrinin qorunub saxlanması, münbitliyinin artırılması,
qabaqcıl aqrotexniki tədbirlərinin, o cümlədən müasir
tələblərə cavab verən səpin,
becərmə və suvarma
texnologiyasının tətbiqi, aqrokimyəvi preparatlardan
istifadə, heyvandarlığın intensiv
inkişafının təşkili daima prioritet vəzifələrdən oldu. Bildirim ki, ölkənin aqrar sektorunda iqtisadi siyasətin strategiyası “Ərzaq təhlükəsizliyi
Proqramı”, “Yoxsulluğun
azaldılması və iqtisadi inkişaf üzrə Dövlət Proqramı
(2003-2005-ci illər)”, “2003-2005-ci illərdə kiçik
və orta sahibkarlığın inkişaf etdirilməsi üzrə Dövlət
Proqramı” kimi siyasi
sənədlərdə öz əksini
tapdı və aqrar islahatların hüquqi bazasını yaratmaqla
kənd təsərrüfatının gələcək
inkişafının əsasını qoydu.
Mövcud olan 1970 kolxoz və sovxozun 1929-u islahata getdi, 41 təsərrüfatın
balansında toxumçuluq və
damazlıq üzrə müəssisələr
yaradıldı, təsərrüfatların 280,7 milyon manat dövlət borcu silindi. “Sovxoz və kolxozların islahatı
haqqında”, “Torpaq islahatı haqqında”
və “Aqrar islahatların əsasları
haqqında” Respublika qanunları qəbul olundu.
-
Vurğuladığınız kimi bu siyasi strategiya
müasir dövrün
ciddi problemlərindən sayılan ərzaq
təhlükəsizliyi məsələsinin təminatına yol açdı. Ulu
öndər Heydər Əliyev tərəfindən əsası
qoyulan bu
strategiyanın Prezident İlham
Əliyev tərəfindən uğurla davam və inkişaf
etdirilməsi həm də ildən-ilə ölkəmizdə aqrar sahənin inkişafını
özündə ehtiva edir.
Bu tendensiya ərzaq təhlükəsizliyinin
təminatında hansı rola malikdir?
- Qeyd olunan dövlət proqramları ölkəmizdə
gələcək illərdə ərzaqla bağlı hər
hansı bir problemin
yaşanmayacağına ən böyük
təminatdır. Bu gün bu
istiqamətdə mühüm addımlar
atılır. “2008-2015-ci illərdə Azərbaycan
Respublikasında əhalinin ərzaq məhsulları ilə
etibarlı təminatına dair Dövlət
Proqramı”nda nəzərdə tutulan vəzifələrin
yerinə yetirilməsi üçün əkinə
yararlı torpaq sahələrinin məhdudluğu
nəzərə alınmaqla, hər hektar
sahədən yüksək məhsuldarlıq əldə edilməsi
məqsədilə kompleks tədbirlər
həyata keçirilir. O cümlədən,
2004-2010-cu illər ərzində ölkə
başçısı tərəfindən imzalanmış
çoxsaylı Fərman və sərəncamların icrası
kənd təsərrüfatı və emal
sənayesinin dinamik inkişafını təmin
edir. Qeyd edim ki,
2010-cu ildə 2004-cü ilə nisbətən tərəvəz
1,1 dəfə, bostan məhsulları 1,22
dəfə, meyvə-giləmeyvə 1,7 dəfə, şəkər
çuğunduru 4,4 dəfə, ət
1,76 dəfə, süd 1,26 dəfə
artıq istehsal edilib.
Əhalinin adambaşına istehlak tələbatı
kartof, tərəvəz, bostan və meyvə məhsullarına görə
daxili istehsal
hesabına ödənilib, ət, süd və
yumurta, taxıl məhsulları üzrə
istehlakçılara düşən payın xüsusi
çəkisi ilbəil artmağa
başlayıb. Bu tədbirlərin nəticəsi olaraq
kənd təsərrüfatında 2011-ci ilin
9 ayında ölkədə kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalı əvvəki illərdə olduğu
kimi öz dinamik inkişafını davam
etdirib və kənd təsərrüfatında
ümumi məhsul istehsalı 3 milyard 876 milyon 700 min manat olmaqla
keçən ilin müvafiq
dövrünə nisbətən 7,6 faiz
artmış, o cümlədən
bitkiçilikdə 10,6 faiz və
heyvandarlıqda 3,7 faiz təşkil edib. Bu il
ötən ildəkindən 331 min 100 ton artıq buğda istehsal edilib, məhsuldarlıq
5,2 sentner artıb. Mövsümün
sonuna 2 milyon 450 min tondan çox
dənli və dənli paxlalıların istehsalı gözlənilir
ki, bu da
keçən ildəkindən təxminən 450 min ton və ya 22,5% çoxdur. Eyni zamanda, keçən ilin müvafiq
dövrünə nisbətən 23,6 faiz
şəkər çuğunduru, 22,4 faiz dən üçün
günəbaxan, 15,4 faiz meyvə, 11,9 faiz tütün
yarpağı, 10,8 faiz ərzaq üçün bostan məhsulları
artıq istehsal edilib.
Pambıq yığımı dövründə
hava şəraitinin əlverişsiz
keçməsinə baxmayaraq noyabrın
14-i vəziyyətinə 46 min 522 ton məhsul toplanıb ki,
bu da keçən ilin yekunundan 8 min 322 ton çoxdur.
Əhalinin ərzaq məhsullarına olan
tələbatının daxili istehsal hesabına ödənilməsinin əsasını
təşkil edən faktorlardan biri də heyvandarlıqdır. Kənd
təsərrüfatının mühüm
sahəsi olan heyvandarlıq da öz
inkişafını davam etdirib,
son illər naxırın cins
tərkibinin yaxşılaşdırılması istiqamətində
görülən işlər məhsul istehsalına öz müsbət təsirini göstərib.
Mal-qaranın cins tərkibinin
yaxşılaşdırılması üçün
xüsusi proqram həyata
keçirilir. Az məhsuldar
heyvanların yüksək məhsuldar heyvanlarla
əvəz edilməsi işi uğurla davam etdirilir. Əhalinin heyvandarlıq məhsullarına
olan tələbatının ödənilməsi
ildən - ilə yaxşılaşır. Belə
ki, cari ilin 9 ayında keçən ilin
eyni dövrünə nisbətən
qaramalın və davarların baş
sayının 1,8 faiz artmasına baxmayaraq ət istehsalı (diri
çəkidə) 4,5 faiz, süd istehsalı (fiziki
çəkidə) 6,3 faiz, yun istehsalı 6 faiz
artıb, 14 min 400 ton ət,
72 min 900 ton süd, 900 ton yun artıq istehsal edilib. Heyvanların cins tərkibinin
yaxşılaşdırılması məqsədilə
ölkə başçısının müvafiq
sərəncamlarına uyğun olaraq son 2 il
9 ay ərzində respublikaya
1987 baş cins
damazlıq heyvan gətirilib, təsdiq edilmiş Qaydalara müvafiq olaraq hüquqi və fiziki şəxslərə
güzəştlə lizinqə verilib
və ya lizinq yolu ilə satılıb. Hazırda respublika üzrə bu heyvanların
baş sayı 3587 başa
çatıb. Cari ilin
payızında daha 1283 baş
cins mal-qara gətiriləcəkdir.
“Aqrolizinq” ASC tərəfindən
dövlət büdcəsinin vəsaiti hesabına 2011-ci ilin doqquz ayı ərzində
1406 ədəd kənd təsərrüfatı texnikaları,
o cümlədən 539 ədəd traktor, 20 ədəd ekskavator,
29 dəst texnoloji avadanlıqlar, o cümlədən 5 dəst soyuducu
kamera və digər
avadanlıqlar, 32 min 656 ton
mineral gübrə, 35 min
litr pestisid
alınıb, təsdiq edilmiş qaydalara müvafiq olaraq satılmış və ya
lizinqə verilib. Ümumiyyətlə, cəmiyyət
tərəfindən dövlət büdcəsinin vəsaiti
hesabına 2005-2010-cu və 2011-ci ilin doqquz ayı ərzində 12 min
357 ədəd kənd təsərrüfatı
texnikaları, o cümlədən 990 ədəd
taxılyığan kombayn, 3 min 584 ədəd traktor,
73 dəst texnoloji avadanlıqlar
alınıb, təsdiq edilmiş qaydalara müvafiq olaraq satılıb və ya
lizinqə verilib. 2011-ci ilin
9 ayı ərzində kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalçılarına 52,8 milyon manat məbləğində subsidiya
verilib. Eyni zamanda “Aqrolizinq”
ASC və digər hüquqi və fiziki şəxslər tərəfindən
ölkəyə idxal olunan
mineral gübrələrin orta
hesabla 50 və 70 faizinin
güzəştlə kənd təsərrüfatı məhsullarının
istehsalçılarına satılmasına görə 9 ayda həmin təşkilatlara dövlət
büdcəsinin vəsaiti hesabına 9 milyon
manat vəsait ödənilib. Bundan başqa, ölkə əhalisinin ilboyu meyvə-tərəvəz məhsulları
ilə davamlı təminatı, bu məhsulların
ixrac müddətinin uzadılması məqsədilə
regionların sosial-iqtisadi inkişafı
Dövlət Proqramına uyğun Bakı
şəhərində, Quba-Xaçmaz,
Şəki-Zaqatala, Gəncə-Qazax, Lənkəran-Astara və
Aran iqtisadi
rayonlarında topdansatış və soyuducu
anbarların tikintisi istiqamətində
genişmiqyaslı tədbirlər həyata keçirilir.
Respublikanın rayon və şəhərlərində
“Aqrolizinq” ASC tərəfindən ümumi tutumu 44,9 min ton olan
36,6 milyon manat məbləğində
soyuducu anbarlar tikilmiş və tikinti
işləri davam etdirilir.
Hazırda meyvə-tərəvəz məhsullarının
emalı ilə Respublikada 80 müəssisə
məşğuldur. Mövcud emal müəssisələrinin gücü ildə 750 milyon
şərti banka meyvə-tərəvəz
konservlərinin istehsalına imkan verir. Meyvə-tərəvəz konservlərinin
istehsalı üzrə Azərbaycan özünü
tam təmin edir və
istehsal edilmiş məhsulların
70 faizi MDB və Avropa
ölkələrinə ixrac edilir.
Səs.- 2011.- 24 noyabr.- S. 6.