Azərbaycanda hüquqi dövlət və balanslaşdırılmış xarici  siyasətin əsas istiqamətləri

 

Xarici siyasət digər dövlətlərin davranışına təsir göstərmək və ya öz davranışını beynəlxalq mühitə uyğunlaşdırmaq üçün dövlətin həyata keçirdiyi fəaliyyətlər sistemidir. Xarici siyasətin başlıca məqsədi milli maraqların müdafiəsidir. Xarici siyasətin həyata keçirilməsinin bir çox vasitələri mövcuddur ki, onların içində ən əhəmiyyətlisi diplomatiyadır. Müharibələr də xarici siyasətin həyata keçirilmə vasitələrindəndir. Xarici siyasətin təbiətinə beynəlxalq münasibətlər elmində müxtəlif fərqli yanaşmalar mövcuddur. Bir yanaşma belə hesab edir ki, dövlətin xarici siyasəti onun daxili siyasətinin davamı və ya bir növ xarici uzantısıdır. Başqa yanaşmanın tərəfdarları, xüsusən də, beynəlxalq münasibətlər elmində neorealist məktəbin nümayəndələri isə, əksinə, iddia edirlər ki, xarici siyasətin formalaşmasında daxili siyasət heç bir rol oynamır.

 

Xarici siyasətin aşağıdakı doqquz qaydasını göstərirlər:

1. Diplomatiya səlib ruhundan azad olmalıdır.

2. Xarici siyasətin hədəfləri milli maraqlar baxımından müəyyən edilməli adekvat güc ilə dəstəklənməlidir.

3. Diplomatiya siyasi səhnəyə üçüncü dövlətlərin gözü ilə baxmalıdır

4. Dövlətlər onlar üçün həyati əhəmiyyətə malik olmayan bütün məsələlərdə güzəştlərə həmişə hazır olmalıdırlar.

5. Gerçək səmərə dəyərsiz simvolik hüquqlara dəyişdirilməməlidir.

6. Özünü elə vəziyyətlərə salma ki, sonra böyük risklər ya simanı itirmək bahasına həmin mövqedən çəkilməyəsən.

7. Zəif müttəfiqinin sənin əvəzinə qərar verməsinə heç vaxt imkan vermə.

8. Silahlı qüvvələr siyasətin rəhbəri yox, siyasətin alətidir.

9. Hökumət ictimai rəyin köləsi deyil, əksinə, onu yönləndirməyi bacarmalıdır.

Hər bir müstəqil dövlət özünə məxsus, milli maraqlarına uyğun xarici siyasət yeridir. bu siyasəti yeridərkən mütləq milli maraqlarını ön planda tutur. Bir dövlətin milli maraqlarına onun ərazi bütövlüyü, suverenliyi, xalqın mənafeyi milli təhlükəsizlik kimi məsələlər daxildir. Demokratik sistemlərdə dövlət ya hökumət rəhbərləri qərar verərkən milli maraqlarla xalqın tələbi arasında bir balans qurmağa çalışırlar. Xarici siyasəti yürüdərkən xalqın mənafeyi mütləq öz əksini tapmalıdır. Çünki konstitusiya əsasında onun tam bir varlıq kimi yaşamasına, fəaliyyətinə, ictimai-siyasi mənəvi həyatının azadlığına təminat verilmişdir.

İkinci bir məsələ isə bütün dövlətlərin ən çox əhəmiyyət verdiyi milli təhlükəsizlik məsələsidir. Bu da, öz növbəsində, xarici siyasət strategiyasını müəyyən edir. Bundan əlavə, yuxarıda sadaladığımız digər maddələr dövlətlərin beynəlxalq sistemə qoşularkən ön planda tutduğu əsas məsələlərdir. İstər ikitərəfli, istərsə çoxtərəfli əlaqələr qurularkən bu maddələr xarici siyasətin əsas prioritetləri halına gəlir dövlətlər bunları açıq şəkildə beynəlxalq sistemdə qarşı tərəflərə bildirirlər.

Həmçinin, xarici siyasətdə dövlətlərin sərhəd qonşuları ilə olan münasibətləri öz əksini tapır. Bundan əlavə, beynəlxalq təşkilatlara, layihələrə qoşulma, regionda baş verən hadisələrə münasibət bildirmə kimi məsələlər var.

1993-cü ildə Ümummilli Lider Heydər Əliyevin prezident seçilməsindən sonra xalqın firavanlığı ölkənin davamlı inkişafı üçün ilkin şərt olan Azərbaycanın müstəqilliyi suverenliyinin möhkəmləndirilməsi istiqamətində uğurlu strategiyanın həyata keçirilməsinə başlanıldı. Müasir müstəqil Azərbaycanın memarı qurucusu olan Ümummilli Lider Heydər Əliyev dövlət institutlarını təkmilləşdirdi, çox ehtiyac duyulan xarici əlaqələrimizi genişləndirdi, hərtərəfli enerji strategiyasını reallaşdırdı ölkənin uzunmüddətli inkişafının təməlini qoydu. Ulu Öndər Heydər Əliyevin Azərbaycan dövlətçiliyinin möhkəmləndirilməsinə yönəlmiş strategiyası onun layiqli davamçısı Prezident İlham Əliyev tərəfindən uğurla davam etdirilir. 

Bugünkü Azərbaycan dövlətçiliyinin kökləri müsəlman Şərqində ilk demokratik respublika olan Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti ilə bağlıdır. 23 aylıq ömür yaşamış Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti regionda geosiyasi vəziyyətin dəyişməsi ilə süqut etmişdir. Qısa müddət ərzində mövcud olmasına baxmayaraq, Xarici İşlər Nazirliyi daxil olmaqla əsas dövlət institutları məhz həmin dövrdə yaradılmışdır. Azərbaycan iqtisadiyyatda yüksək artıma, habelə, sabit siyasi sistemə malik, sürətlə inkişaf edən gənc demokratik ölkədir. Azərbaycan öz milli maraqlarının gerçəkləşdirilməsi, habelə, regional qlobal mövqelərinin möhkəmləndirilməsi üçün özünün iqtisadi siyasi imkanlarından məharətlə istifadə edir. Azərbaycan regionda lider beynəlxalq aləmdə etibarlı tərəfdaş ölkə kimi tanınmışdır. Ölkəmiz bütün regional məsələlərdə əsas oyunçudur regiondakı strateji əhəmiyyətli heç bir layihə Azərbaycansız gerçəkləşə bilməz. Azərbaycanın xarici işlər naziri E.Məmmədyarovun fikrincə, Azərbaycanın xarici siyasət istiqamətləri strateji seçimləri aşağıdakı təsiredici amillərlə müəyyənləşir:

1. Ermənistanın Azərbaycana qarşı təcavüzü.

2. Qlobal proseslər.

3. Strateji coğrafi yerləşmə.

4.  Zəngin təbii ehtiyatlar.

5. Müasir dövrdə təhlükəsizliyə təhdidlər risklər.

6. Məsuliyyət özünəməxsusluq.

7. Azərbaycanın ərazi bütövlüyünün bərpası.

8. Beynəlxalq sülhün sabitliyin təşviqi.

9. Səmərəli çoxtərəfli beynəlxalq münasibətlər sisteminin təşviqi.

10. Qarşılıqlı faydalı ikitərəfli əlaqələrin inkişafı.

11. Avropa Avratlantik strukturlara inteqrasiya.

12.  Davamlı inkişaf Avropanın enerji nəqliyyat dəhlizinin genişləndirilməsi.

Azərbaycanın əsas xarici siyasət strategiyası aşağıdakılardan ibarətdir:

Azərbaycanın yerləşmiş olduğu region hər cəhətdən istər geosiyasi, istərsə strateji baxımdan önəm kəsb edir. Bu baxımdan Azərbaycan həm qonşuluq siyasətində, həm digər region ölkələrlə olan münasibətlərində balanslaşdırılmış siyasət yürütməkdədir. Bu da Azərbaycanın yerləşmiş olduğu regionun həssas olmasından irəli gəlməkdədir. bütün bunları rəhbər tutaraq, Azərbaycan Respublikası xarici siyasətində aşağıdakı vəzifələri həyata keçirməkdədir.

1) ölkənin müstəqilliyini, suverenliyini, ərazi bütövlüyünü, təhlükəsizliyini qorumaq bunları beynəlxalq təhlükəsizlik sistemi ilə əlaqələndirmək;

2) mənafeyi Azərbaycanın milli maraqları ilə, həmçinin, dövlətçilik maraqları ilə uyğun gələn ölkələrlə sıx əməkdaşlıq qurmaq, müttəfiqlik etmək. bunlardan istifadə edərək beynəlxalq sistemdə mövqeyini möhkəmləndirmək;

3) regionda baş vermiş hər hansı bir gərginliyin ya münaqişələrin aradan qaldırılmasına səy göstərmək;

4) xalqın mənafeyinə uyğun xarici iqtisadi siyasət yeritmək, ölkə iqtisadiyyatını beynəlxalq iqtisadi sistemdə təmsil etmək;

5) xarici ölkələrlə elmi, mədəni, humanitar əlaqələr qurmaq bu kimi təşkilatlarda fəal iştirak etmək.

Xarici siyasətin əsas prioritetləri aşağıdakılardır:

1) Azərbaycanın müstəqilliyinə qarşı yönələn bütün təhlükələrin aradan qaldırılması, milli təhlükəsizliyin təmin edilməsi, Ermənistan tərəfindən həyata keçirilən separatizm işğalçılıq siyasətinin qarşısının alınması bu məqsədlə bölgədə dünyada müttəfiqlərin qazanılması;

2) Region dövlətlərlə maraqların üst-üstə düşməsini təmin etmə qarşılıqlı əməkdaşlıq çərçivəsində hərəkət etmək.

Bütün bunlar bu regionun həssas olmasından digər supergüc sayılan ABŞ Rusiyanın bölgədəki ortaq maraqlarını nəzərə alaraqdan həyata keçirilir. Məhz bu baxımdan balanslaşdırılmış siyasətin yürüdülməsi hal-hazırda məqsədəuyğun hesab edilir.

Ölkə Prezidenti cənab İlham Əliyev Azərbaycanın yürütdüyü uğurlu xarici siyasət haqqında deyir: “Biz bütün ölkələrlə onların ölçülərindən, qüdrətindən asılı olmayaraq, bərabərhüquqlu münasibətlər qurmuşuq”.

Azərbaycanın xarici siyasəti ilə bağlı ölkə daxilində fikir ayrılığı yoxdur. Bunu Prezident İlham Əliyev Ucarda yerli ictimaiyyətin nümayəndələri ilə görüşündə deyib. Ancaq özləriniekspertadlandıran insanlar bəzi hallarda həm ölkə daxilində, həm xaricdə bizim xarici siyasətimizlə bağlı müxtəlif fikirlər səsləndirirdilər. Bəzi hallarda tənqidi xarakterli fikirlər səsləndirirdilər ki, Azərbaycanın tarazlaşdırılmış siyasəti yanlış siyasətdir. Azərbaycan hansısa bir qüvvəyə yaxın olmalıdır, hansısa qüvvənin qanadı altına keçməlidir”, - dövlət başçısı deyib.

İlham Əliyevin fikrincə, BMT Təhlükəsizlik Şurasının qeyri-daimi üzvlüyünə keçirilən seçkilər bütün bu yanlış zərərli fikirləri bir daha alt-üst etdi: “Bu səsvermə göstərdi ki, yeganə düzgün siyasət Azərbaycan siyasətidir. Bu, balanslaşdırılmış siyasət deyil. Mən bunu bir daha demək istəyirəm ki, bu, müstəqil siyasətdir. Biz müstəqil ölkə kimi özümüzə hörmət edirik, xalqımıza, dövlətimizə hörmət edirik. Siyasətimizi yalnız Azərbaycan xalqının maraqları üzərində qururuq. Bütün ölkələrlə onların ölçülərindən, qüdrətindən asılı olmayaraq, bərabərhüquqlu münasibətlər qurmuşuq. Bu münasibətlər artıq oturuşmuş münasibətlərdir.

Azərbaycanı dünyada etibarlı tərəfdaş ləyaqətli ölkə kimi tanıyırlar. Ona görə xarici siyasətlə bağlı bundan sonra əminəm ki, fikir ayrılığı olmayacaq”.

 

 

Vahid Ömərov,

fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru

 

Səs.- 2011.- 26 noyabr.- S. 10.