Azərbaycanda milli ideyanın
formalaşmasında etnogenez amili
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
Administrasiyasının rəhbəri, akademik Ramiz Mehdiyev bir
neçə gün öncə “Bakinskiy raboçiy” qəzetinə
müsahibə verib. Akademik müsahibədə çox vacib məqamlara
toxunub. Bu yazımızda R.Mehdiyevin geniş müsahibəsindəki
milli ideyanın inkişaf tarixində etnogenezinin rolu haqda fikirlərini
təhlil etməyə çalışacağıq.
Hər bir xalqın formalaşmasına
çoxsaylı etnik mənsubiyyət faktorunun rol oynaması məlumdur. Bu gün tədqiqatçıları
bir məsələ düşündürür.
Milli ideyada azərbaycanlıların
etnogenezinin rolu nədən ibarətdir?
Akademik Ramiz Mehdiyev bu məsələyə belə
aydınlıq gətirir: “Etnogenez sadəcə etnosun mənşəyi
deyildir. Bu, etnosun yaranmasından
başlamış onun yox olmasına və ya homeostaz (hərəkətsizlik)
vəziyyətinə keçməsinə qədər təşəkkülü
prosesidir. Elmdə müəyyən
edilmişdir ki, müxtəlif əcdadlardan yaranmayan etnos
yoxdur. Burada düzxətli inkişaf yoxdur.
Lev Qumilyovun fikrincə, etnogenez biosferə
xas təbii prosesdir. Hərdənbir
yaranan bu proses daimi fəaliyyətdə olan üç amil: 1)
sosial-siyasi; 2) texniki; 3) coğrafi amillə yanaşı, etnik
tarixin komponentlərindən biridir. Lakin
etnogenezin dinamikası dördüncü amil - passionar təkan
hesabına baş verir. Növdaxili forma
yaranmasının bu lokal variantı tarixi və landşaft
amillərinin birləşməsi ilə müəyyən
edilir.
Bilmək vacibdir ki, etnogenez də statik təbii proses
olduğuna baxmayaraq, ləng gedir: passionar təkan anından
onun ətalətinin tam sükunət vəziyyətinə
çatmasına qədər min ildən artıq vaxt
keçir. Bizə belə gəlir ki, həyatımız
dövründə etnik sistemlə əlaqədar heç bir
mühüm hadisə baş vermir və biz etnosu sabit kəmiyyət
kimi qəbul edirik. Lakin bu, ciddi
yanılmadır”.
Ramiz Mehdiyev qeyd edib ki, xalqların
köçürülməsi, işğalçı
müharibələr, ekoloji proseslər minilliklər boyu bəzi
xalqların yox olmasının və digərlərinin
yaranmasının, qəbilə və etnosların bir-birinə
qarışmasının, dillərin və mədəniyyətlərin
transformasiyasının başlıca səbəbləri
olmuşdur. Bu tarixi proseslər zəngin etnik tarixə malik olan
Azərbaycan xalqından da yan keçməmişdir.
Əlverişli iqlim şəraiti sayəsində
Cənubi Qafqaz insanların qədim məskəni olmuşdur. Müasir Azərbaycanın ərazisində
çoxlu dövlətlər və etnoslar yaranmış və
yox olmuş, onların hər biri Azərbaycan tarixində
öz izini qoymuşdur.
Azərbaycanda yaşamış xalqlar bizim etnik əcdadlarımızdır
Azərbaycan milləti Azərbaycan ərazisində
yaşayan bütün etnosların tarixi yolunun vəhdətini
əks etdirən qaynar qazan kimi formalaşmışdır. Burada güclü türk təməli
ilə yanaşı İran, ərəb
başlanğıcları, alban layı, digər qədim
etnoslar mövcud olmuş, onlar hamısı əsrlər boyu təbii
şəkildə vahid xalq kimi assimilyasiya olmuş, azərbaycanlıların
milli identikliyinə xas cizgilər, komponentlər kəsb
etmişlər.
Qətiyyətlə demək olar ki, hər
bir azərbaycanlı müasir Azərbaycanın ərazisində
yaradılmış qədim dövlətlərin varisidir. Azərbaycanlıların
damarlarında bizim bu qədim əcdadlarımızın da
qanı axır. Bu, reallıqdır. Bunu etiraf etməyi antropologiya - insanın mənşəyi
və təkamülü, irqlərin yaranması və
insanın fiziki quruluşunun normal variasiyaları haqqında
elm öyrədir.
Skeptiklərə məsləhət görərdim ki,
insanın təkamülünün müasir nəzəriyyəsi
ilə yaxından tanış olsunlar. Bəlkə onda onlar Azərbaycan xalqının
minilliklər boyu formalaşması prosesinin necə getdiyini
daha dərindən başa düşərlər.
Akademik vurğulayır ki, Azərbaycan tarixi Azərbaycan
xalqının vahid etnogenez sisteminin təhlili və
formalaşması üçün zəngin material verir: “Azərbaycan
xalqının mənşəyinin öyrənilməsi
metodikası etnogenezin tərkib hissələri olan üç
komponentin kompleks şəklində nəzərə
alınmasına əsaslanır: antropogenez (xalqın bioloji mənşəyi),
qlottogenez (xalqın dilinin mənşəyi) və kulturogenez
(xalqın mədəniyyətinin mənşəyi). Beləliklə, azərbaycanlıların etnogenezi
antropologiya (genetika da daxil olmaqla), linqvistika, tarix və
arxeologiya elmləri vasitəsilə öyrənilir.
Çoxsaylı tədqiqatların nəticələri
bu diyarın qədim tarixinə nəzər salmağa imkan
verir. Tarix həmin ərazidə
bu gün haqlı olaraq azərbaycanlıların əcdadları
hesab edilən xalqların və qədim dövlətlərin
mövcud olmasını təsdiq edən çoxsaylı
sübutlar verir. Kuti və lulubeylərin qədim qəbilə
ittifaqları, Manna və Midiya, Atropaten və Qafqaz
Albaniyası dövlətlərinin birləşdirdiyi etnoslar,
Strabonun öz mənbələrində sadaladığı qəbilələr
tarixi Azərbaycan ərazisində müxtəlifdilli
çoxsaylı qəbilə və xalqların birgə
yaşamasını təsdiqləyən nümunələrdir.
Bütün bu xalqlar bizim etnik əcdadlarımızdır,
şüurumuzun tərkib hissəsidir”.
Etnik müxtəliflik Azərbaycan
xalqının zəngin sərvətidir
Akademik qeyd edib ki, millətin yaranmasında
passionar rol oynamış türk elementi zaman keçdikcə ən
çoxsaylı element olmuşdur. Bu amilin sayəsində, eləcə də,
qarşısıalınmaz daxili fəaliyyət istəyi nəticəsində
türk elementi etnosların Azərbaycan milləti şəklində
birləşməsindən ibarət uzun sürən prosesdə
üstünlük təşkil etmişdir. Bütün bunlar azərbaycanlıların etnik xəritəsində
nəzərəçarpacaq iz qoymuşdur. Millət haqqında bu cür anlayış
bütün müasir millət-dövlətlərin elmi
izahına tam müvafiqdir. Bu
anlayışa görə, müəyyən dövlətin
bütün vətəndaşları bir xalq, bir millət təşkil
edir.
Heç şübhəsiz, Azərbaycan
xalqı türkdilli xalqlar ailəsinə mənsubdur. Bu xalqların
formalaşmasında müxtəlif etnik elementlər iştirak
etmişdir. Məsələn, türkmənlərin, azərbaycanlıların
və türklərin dilləri çox yaxındır, lakin
bu xalqların hər biri XXI əsrə özlərinin qədim
əcdadları, xüsusən, Oğuz tayfaları ilə
yanaşı, onların yaşadığı regionda məskunlaşan
müxtəlif etnik qrupların “çiyinlərində” gəlmişdir.
Biz onların təsirini, necə deyərlər, hər
addımda hiss edirik: söz tərkibində, ənənələrin
və mədəniyyətin elementlərində, məişətdə,
çox vaxt onların nümayəndələrinin zahiri
elementlərində və s.
Bu gün azərbaycanlılar minilliklər
boyu bu ərazidə mövcud olmuş bütün dövlətlərin
və orada məskunlaşmış xalqların obyektiv xələfləri
və varisləri olan Azərbaycan Respublikasının vətəndaşlarıdır. Etnik müxtəliflik Azərbaycan
xalqının zəngin sərvətidir. Bu
sərvəti qorumaq lazımdır. Azərbaycançılıq
ideologiyasının təməli olan güclü birləşdirici
başlanğıc hər bir vətəndaşın öz Vətəninə
görə keçmiş və gələcək nəsillər
qarşısında məsuliyyət
daşıyıcısı olması üçün əlverişli
şərait yaradır.
“Bu gün
millət daha çox siyasi, yoxsa etnik məzmuna malikdir?”
Bu suala hörmətli akademik belə cavab verir: “Hər
bir tarixi dövr müəyyən anlayışlar və
kateqoriyalar aparatı ilə səciyyəvidir. Son
iki yüz ildə “millət” anlayışı əsaslı dəyişikliklərə
məruz qalmışdır. XIX əsrdə
Azərbaycanda “millət” anlayışı müstəsna dini
kontekstə malik idi. Millət və ümmə
tamamilə eyniləşdirilirdi və millət
anlayışı insanların dini prinsip üzrə daha
geniş mənada birləşməsi demək idi.
Milli təfəkkürün təkamülündən
sonra “millət” anlayışı dini tərkib hissə ilə
yanaşı, həm də tədricən prioritet xarakter
almış sosiomədəni tərkib hissəsini əhatə
etmişdir. Millətin etnik məzmunu yaranmış və bu, XX əsrin
əvvəlində milli azadlıq hərəkatının
proqramına daxil edilmişdi.
1919-cu ildə Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Parlamenti
yaradılarkən “millət” anlayışının siyasi məzmun
kəsb etməsi reallıq idi, o vaxt hakim siyasi qüvvə
milli, dini və sinfi mənsubiyyətindən asılı
olmayaraq bütün sosial qruplara ümumi dövlətin
problemlərinin həllində iştirak etmək imkanı
vermişdi. Sovet dövrü Azərbaycanın
tarixində etniklikdən uzaqlaşma və “sovet vətəndaşı”
deyilən süni millətə keçid ilə əlamətdar
olmuşdur. Bu terminə sırf siyasi məna
vermək cəhdi uğursuz oldu.
1991-ci ildə Azərbaycanın müstəqillik
əldə etməsi nəticəsində “biz kimik?”
mövzusunda müzakirələr yenidən geniş miqyas
aldı. Kollektiv
identifikasiya formalarından biri olan etnik identifikasiya prioritet əhəmiyyət
qazanırdı. Yetmiş il ərzində
etnikliyin təkzib edilməsinə cavab olaraq bu komponent qısa
müddətdə güclü təkan almış və
ifrat dərəcəyə çatmışdır.
Lakin respublikada yaşayan millətlərin
heç də hamısı türk etnikliyinin
daşıyıcıları deyildi. Buna görə də identifikasiyanın bu
formasının qətiyyətli seçimi cəmiyyətin
bütövlüyünə mənfi təsir göstərirdi.
Azərbaycanlıların etnik və dini
identifikasiyası mövzusunda debatlarda
türkçülüyə üstünlük verilməsi cəmiyyətin
sabitliyini zəiflədir, onu etnik əlamət üzrə
parçalanmaya doğru sürükləyirdi.
Yalnız Azərbaycançılığı
vətəndaşlığın dövlət
formasının etniklik üzərində prioriteti kimi
seçmiş Heydər Əliyevin bu prosesə vaxtında
müdaxilə etməsi problemin kəskinliyini aradan
qaldırdı. Eyni zamanda, dövlətin adı ilə eyniləşdirilmiş
millətin adı qorunub saxlandı.
Azərbaycançılıq bütün
xalqların birgə yaşayış və
inkişafını ehtiva edir
Akademik müstəqil Azərbaycan dövlətçiliyinin
formalaşmasının bu dövrünü Fransada milli
ideyanın formalaşması dövrü ilə müqayisə
edir: “1789-cu il Fransa inqilabı dövründə mərkəzsizləşmə
tərəfdarları bir müddət əyalətlərdə
populyarlaşdığı vaxtda Yakobinçilərin qələbəsi
sayəsində Fransada milli birlik qorunub saxlanmış və
bu aspekt Fransa milli ideyasının əsasını təşkil
etmişdi”.
O vaxtdan “milli” anlayışı yeni kontekstdə istifadə
edilməyə başlandı. Parlamentin adı dəyişdirilərək
Milli Assambleya adlandırıldı və o, millətin
adından həyata keçirilən suverenliyi təcəssüm
etməyə başladı. Millət
anlayışına yeni yanaşma: birgə yaşamaq əzmi
və bunun nəticəsi kimi millətin və dövlətin
vəhdəti və bölünməzliyi
yaranmışdı.
Dünya Azərbaycanlılarının I Qurultayında
Heydər Əliyev bu barədə demişdir: “Azərbaycançılıq
öz milli mənsubiyyətini qoruyub saxlamaq, milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub saxlamaq, eyni zamanda, onların
ümumbəşəri dəyərlərlə sintezindən,
inteqrasiyasından bəhrələnmək və hər bir
insanın inkişafının təmin olunması deməkdir”.
Bu gün Azərbaycan müsbət təcrübəni
uğurla tətbiq edir. Təsadüfi deyildir ki, “kim özünü azərbaycanlı
hiss edirsə, o, azərbaycanlı sayıla bilər” tezisi təkcə
azərbaycanlılar kimi doğulanlar üçün deyil, həm
də etnik bağlılığı olmadığı halda
bu ölkənin vətəndaşları olanlar üçün
aktualdır. Son illərdə Azərbaycan
bütün azərbaycanlıların Vətəninə
çevrilmiş və universal dəyərlərin
daşıyıcısı statusu qazanmışdır.
Elçin Bayramlı
Səs.- 2011.- 29 noyabr.-S.5.