Hüquqi
dövlət və insan
azadlığı
İnsan
azadlığı bəşəriyyətin əsrlər boyu arzuladığı, uğrunda
mübarizə apardığı ali nemətdir.
Fərdi azadlığı Ali Xeyir kimi səciyyələndirən
ingilis filosofu Con Stuart Mill
hələ XIX əsrdə yazdığı “Azadlıq
haqqında” əsərində insan
azadlığı haqqında deyirdi:
“Canlılar aləminin insanı daim tərəqqiyə
can atan bir növüdür və
fikir azadlığı olmadan
tərəqqi mümkün ola bilməz”. İngilis
mütəfəkkiri əsarəti, köləliyi
azadlığın düşməni hesab
edirdi: “Təfəkkür
azadlığı təkcə dahi
başların yetişdirilməsi üçün
zəruri deyil... O, qadir olduqları ən yüksək əqli inkişaf səviyyəsinə çata
bilmələri üçün adi insanlara daha
çox lazımdır. Ümumi
mənəvi və əqli köləlik mühitində belə
fövqəladə zəkalar olub və
yenə də yarana bilər, lakin belə mühitdə heç
vaxt intellektual cəhətdən
fəal xalq olmayıb və olmayacaq”.
Böyük Azərbaycan
mütəfəkkiri M.F.Axundov da azadlıq ideyasının icra
olunmasını dövlətin əsası hesab
edirdi. Axundov
konstitusiyalı dövləti şəxsi azadlığı təmin
etməyə çağırırdı: “Etiqad
ayrılığı sayəsində insan
növü azadlıq hüququndan
məhrum ola bilməz”. Dövlət, parlament quruculuğu “insan şəxsiyyətinin tam
əmniyyətini”, “tam
azadlığını təmin etməlidir”.
Azadlığı insanın təbii
hüququ hesab edən
Azərbaycan mütəfəkkiri onu
ümumbəşəri tərəqqinin zəruri şərti
kimi səciyyələndirirdi. Qərb filosofları kimi Axundov da hər bir fərdə öz
fikirlərini azad
surətdə söyləmək, azad
şəkildə yaymaq hüququ
verilməsini istəyir, “azadlıq dedikdə, birinci
növbədə, fikir, düşüncə,
söz, tənqid azadlığını,
fərdlərin şəxsi azadlığını nəzərdə
tuturdu.
Fransa burjua inqilabının “qardaşlıq”, “bərabərlik”,
“azadlıq” ideyaları Azərbaycan ictimai,
fəlsəfi və siyasi fikrinə təsir
etmişdir. Fransada qəbul
olunmuş İnqilabi
və Hüquqlar Bəyannaməsi adlanan “İnsanın və vətəndaşlıq
hüquqları haqqında Bəyannamə”də göstərilirdi:
“İnsanlar azad və
bərabər hüquqlarla doğulur
və yaşayırlar”. Burada azadlıq və
onun növləri haqqında da qiymətli
fikirlər öz əksini
tapmışdır: “Azadlıq başqasına ziyan vurmayan hər şeyi etmək imkanından ibarətdir: beləliklə,
hər bir insanın “təbii
hüquqlarının həyata keçirilməsi yalnız cəmiyyətin
digər üzvlərinin uyğun hüquqlardan istifadəsini təmin edən hədlərlə
məhdudlaşdırılır. Bu
hədlər yalnız qanunla müəyyənləşdirilə
bilməz”. Bəyannamədə heç kəsin
baxışlarına, hətta dini
baxışlarına görə
sıxışdırılmalı pislənir, “fikir və mövqeyin azad ifadəsi insanın ən qiymətli
hüquqlarından biri” hesab
edilir.
XX əsrin ən demokratik sənədlərindən biri BMT-nin “bütün
dünya üçün
insan hüquqları” sənədi
sayılan “Ümumdünya, İnsan Hüquqları Bəyannamə”sidir. Bəyannamənin
18, 19 və 20-ci maddələri vətəndaş
azadlıqlarına həsr edilib. Burada dövlətin həm intellektual
(vicdan, söz, mətbuat
azadlığı), həm ictimai sahədə
(yığıncaqlar və təşkilatlar
azadlığı) insanın fəaliyyətinə müdaxiləsinə
məhdudiyyətlər qoyulur.
“Hər bir
insanın fikir, vicdan
və din azadlığı hüququ var; bu hüquqa öz dinini və əqidəsini dəyişmək,
dininə və əqidəsinə həm təklikdə, həm
də başqaları ilə birgə, açıq, yaxud xüsusi qaydada, təlimdə, ibadətdə, dini ayin və mərasimlərin
icrasında etiqad bəsləmək
azadlığı daxildir;
Hər bir insanın əqidə azadlığı və
onu sərbəst şəkildə ifadə
etmək hüququ var;
bu hüquqa əqidəsinə
maneəsiz etiqad bəsləmək,
dövlət sərhədlərindən asılı olmayaraq, informasiya və ideyalar axtarmaq, almaq və yaymaq
azadlığı daxildir;
Hər bir
insanın azad şəkildə dinc yığıncaqlar keçirmək və
birliklər yaratmaq hüququ
var.
Heç bir kəs hər hansı birliyə daxil olmağa məcbur
edilə bilməz və bu hal
saxtalaşdırılmamış seçkilərdə əksini
tapmalıdır”.
Əsarətə, köləliyə,
istismara qarşı mübarizə
aparmış Azərbaycan xalqı azadlıq və müstəqillik
naminə çarpışmalardan keçmiş,
azad insanların yaşadığı hüquqi, demokratik,
yüksək mədəniyyətə malik
bir ölkəyə çevrilmişdir.
Ulu
Öndər Heydər Əliyevin yeni əsr,
yeni minillik münasibəti
ilə Azərbaycan xalqına müraciətində
xalqımızın dünya tarixində və
dünya mədəniyyətində tutduğu yerə, özünəməxsus
xüsusiyyətlərinə yüksək qiymət verilir: “İki minilliyin tarixi əyani surətdə
göstərir ki, Azərbaycan
xalqı dünya mədəniyyətində
öz dəst-xətti ilə seçilən
xalqlardandır. Xalqımızın əsrlər boyu yaratdığı mədəniyyət və
ədəbiyyat nümunələri həyat eşqi,
azadlıq və müstəqillik duyğuları ilə
aşılanmışdır. Sənət korifeylərinin
yaradıcılığı ümumbəşəri
ideyaların tərənnümünə, haqqın, ədalətin,
humanist idealların bərqərar
olmasına xidmət etmişdir.
İnsan
azadlıqlarının təminatçısı olan ölkəmiz demokratik
quruculuq yolunda böyük uğurlar
qazanmışdır. Dünya təcrübəsini
milli xüsusiyyətlərlə
uzlaşdırmaq xəttinə sadiq qalan Azərbaycan bütün
sahələrdə inkişaf etmiş, çiçəklənən bir məkandır. Akademik Ramiz
Mehdiyev insan
azadlıqlarının müdafiə edilməsi sahəsində
Azərbaycanın qazandığı uğurlar
haqqında özünün “Azərbaycan:
tarixi irs və
müstəqillik fəlsəfəsi” əsərində belə
yazır: “Şərqdə ilk dəfə
ölüm hökmünün
ləğvi, on minlərlə insanı əhatə
edən amnistiyalar, siyasi
plüralizmə, söz və əqidə
azadlığına geniş imkan yaradılması Azərbaycanın böyük nailiyyətidir”.
Azərbaycan
Respublikasının Konstitusiyasında azadlıq hüququ (maddə 28), fikir
və söz azadlığı (maddə
47), vicdan azadlığı (maddə 48),
sərbəst toplaşmaq
azadlığı (maddə 49), məlumat azadlığı
(maddə 50), yaradıcılıq azadlığı (maddə
51) öz əksini
tapmışdır.
Azərbaycan Respublikasında hər
kəsin azadlıq hüququ vardır.
Azadlıq hüququ yalnız qanunla nəzərdə tutulmuş
qaydada tutulma, həbsəalma
və ya azadlıqdan məhrumetmə yolu ilə məhdudlaşdırıla bilər.
Qanuni
surətdə Azərbaycan Respublikasının ərazisində
olan hər kəs sərbəst hərəkət
edə bilər, özünə yaşayış yeri seçə bilər və Azərbaycan
Respublikasının ərazisindən kənara gedə bilər.
Ölkə vətəndaşının öz
ölkəsinə qayıtmaq hüququ
vardır.
Əsas mənəvi
azadlıqlardan biri fikir
və söz azadlığıdır. Azərbaycan
Konstitusiyasının 47-ci maddəsində hər kəsin fikir və söz
azadlığına malik olması göstərilir:
“Hər kəsin fikir və söz azadlığı vardır. Heç kəs öz fikir və əqidəsini
açıqlamağa və ya fikir və əqidəsindən dönməyə
məcbur edilə bilməz. İrqi, milli, dini, sosial
ədavət və düşmənçilik oyadan
təşviqata və təbliğata yol verilmir”.
Hüquqi dövlətdə
fərdlər hər hansı ideoloji nəzarətdən
azaddırlar. Fikir azadlığına
aşağıdakılar daxildir: 1. Buraya hər hansı rəyi, o
cümlədən, ateist əqidəni də
özündə əks etdirən azadlıq. 2. İnsanın
ruhi-mənəvi və intellektual həyatının
bütün aspektlərini əhatə edən
azadlıq daxildir.
Fikir və söz azadlığı insanın təbii və
anadangəlmə xüsusiyyətidir. Vətəndaş və
siyasi hüquqlar
haqqında Beynəlxalq Paktın 3-cü hissəsinin 19-cu maddəsində
söz azadlığından istifadənin
xüsusi vəzifələri və xüsusi məsuliyyəti müəyyənləşdirilmişdir.
Fikir və söz
azadlığı qeyri-məhdud ola bilməz.
Bu nöqteyi-nəzərdən Azərbaycan
Konstitusiyasında da fikir
və söz azadlığı irqi, milli, dini,
sosial ədalət və düşmənçilik
oyadan təşviqata və təbliğata
yol verildiyi hallarda məhdudlaşdırılır.
Şəxsi azadlıqlar
içərisində vicdan (etiqad) azadlığı da
xüsusi yer tutur. Azərbaycan
Konstitusiyasının 48-ci maddəsində hər kəsin vicdan azadlığına malik
olması, dinə münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşınavə ya başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibətilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq hüququ olduğu göstərilir: “Hər kəsin vicdan azadlığı vardır.
Hər kəsin dinə
münasibətini müstəqil müəyyənləşdirmək,
hər hansı dinə təkbaşına və ya başqaları ilə birlikdə etiqad etmək, yaxud heç bir dinə etiqad etməmək, dinə münasibəti ilə
bağlı əqidəsini ifadə etmək və yaymaq hüququ vardır.
Dini mərasimlərin
yerinə yetirilməsi, ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa zidd
deyildirsə, sərbəstdir”.
Vicdan
azadlığı fərdi və kollektiv hüquqdur. Hüquqi
dövlət bu hüququ
qanunlarla qoruyur, dini əsasda düşmənçiliyə
qarşı sərt qaydalar müəyyənləşdirir.
Azərbaycanda dini və ateist
birliklər dövlətdən ayrıdır, dövlət təhsili
dünyəvi xarakter daşıyır,
dinlər və dini birliklər qanun qarşısında bərabərdir. Vicdan azadlığı yalnız konstitusiya hüququnu qorumaq əhalinin və dövlət təhlükəsizliyini
təmin etmək məqsədilə məhdudlaşdırıla
bilər: “Dini mərasimlərin yerinə
yetirilməsi ictimai qaydanı pozmursa və ya ictimai əxlaqa zidd deyildirsə,
sərbəstdir. Dini etiqad
və əqidə hüquq pozuntusuna bəraət qazandırmır”.
Hüquqi, dünyəvi
və demokratik dövlətdə bir dinin digər din üzərində üstünlüyünə
yol verilmir, dini birliklərin digər qeyri-siyasi
ictimai birliklərlə bərabər fəaliyyəti
tənzimləyir. Hüquqi dünyəvi
dövlət fərdin mənəvi həyatına, onun konkret etiqad
və dini əqidə seçiminə
müdaxilə edə bilməz.
Azadlıqlar içərisində
siyasi azadlıq olan sərbəst
toplaşmaq azadlığı da əsas yer tutur. Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasının 49-cu maddəsində sərbəst toplaşmaq azadlığı belə təsbit
edilmişdir: “Hər kəsin
başqaları ilə birlikdə sərbəst toplaşmaq azadlığı vardır.
Hər kəsin
başqaları ilə birlikdə müvafiq
dövlət orqanlarını qabaqcadan xəbərdar
etməklə dinc, silahsız
yığışmaq, yığıncaqlar, mitinqlər,
nümayişlər, küçə yürüşləri
keçirmək, piketlər düzəltmək hüququ vardır”.
Yuxarıda qeyd
etdiyimiz kimi, məlumat
azadlığı kütləvi informasiya
vasitələrinin azadlığını təmin edən,
yaradıcılıq azadlığı isə mədəni
azadlıqlar sırasına daxildir: “Hər
kəsin yaradıcılıq azadlığı vardır.
Dövlət ədəbi-bədii, elmi-texniki
və başqa yaradıcılıq
növlərinin azad həyata keçirilməsinə
təminat verir”.
Azərbaycan
Konstitusiyasının “Əsas hüquqlar,
azadlıqlar və vəzifələri” adlı 2-ci bölməsinin
maddələrinin, o cümlədən, insan azadlığı ilə əlaqədar
maddələrin hazırlanmasında Ulu
Öndər Heydər Əliyevin fikirləri əsas rol oynadı. Hələ konstitusiyanın qəbulundan
çox-çox əvvəl “Müstəqillik
yolu” əsərində Heydər Əliyev
demişdir ki, Azərbaycanda
“İnsan azadlığı vicdan azadlığı, insan
hüquqlarının qorunması, bütün
vətəndaşların eyni hüquqa malik olması... demokratik cəmiyyətin əsas atributları kimi bərqərar olmalıdır... Söz azadlığı, fikir
azadlığı, siyasi plüralizm
geniş yer
almalıdır, hər bir vətəndaş
özünü azad,
sərbəst hiss etməlidir”. Ulu Öndər hüquqi
dövlətin qurulması, demokratik,
sivilizasiyalı cəmiyyət yaradılması üçün insan
azadlığının, söz, vicdan azadlığının, müasir
plüralizmin təmin edilməsi əsas amil hesab edirdi.
1998-ci ildə Ulu
Öndər ölkədə söz
azadlığını təmin etmək üçün
senzuranı ləğv etdi. Azərbaycanda
senzuranın ləğvindən sonra
özünüifadə azadlığının
hüdudları da müəyyənləşdirildi.
Dünyanın bütün demokratik ölkələrində insan azadlıqları ictimai
mənafe ilə, yəni ictimai əxlaqla
və təhlükəsizliklə ziddiyyət təşkil
etdikdə məhdudlaşdırıla bilər. İnsan azadlığı, söz,
vicdan, din
azadlığa borclu olduğu
fundamental insan
hüquqları hesab edilir.
ABŞ prezidenti F.D.Ruzvelt özünün məşhur “Dörd
cür azadlıq” haqqında
çıxışında insan
azadlıqlarının aşağıdakı növlərini
göstərmişdir:
1. Ehtiyacdan xilasolma azadlığı;
2. Fikir
azadlığı;
3. Vicdan
azadlığı;
4. Qorxudan xilasolma azadlığı.
Keçmiş
SSRİ-də siyasi və iqtisadi
azadlıq olmadan ümumi
bərabərlik cəmiyyəti qurmaq cəhdi
iflasa uğradı. Qərbdə
insanın söz və yığıncaq
azadlığına sosial müdafiə hüququ da əlavə olundu, azadlıqla sosial təminatın
vəhdəti demokratik, sosial
və hüquqi dövlətin başlıca
məzmununa çevrildi.
“Azadlıqla ilk
dəfə harada
qarşılaşırıq?” sualına BMT-nin
İnsan Hüquqları
Komissiyasının ilk sədri olmuş Emonor Ruzvelt belə cavab vermişdir: “...Bizdən iki
addım o yanda, balaca bir yerdə, ...bu balaca dünya
insanın fərdi dünyasıdır. Bu
balaca yer insanın
yaşadığı mühitdir... Əgər
bu hüquqların burada
mənası varsa, onda
onların hər yerdə mənası olacaq”.
20 il
müstəqillik şəraitində yaşayan
Azərbaycan Respublikası əvəzedilməz nemət olan müstəqillik, azadlıq, söz, fikir, vicdan azadlıqlarının təminatı sahəsində
uğurlar qazanmışdır.
Dövlətin demokratikliyi
onun insan
azadlıqlarını təmin etməsindən
asılıdır. Akademik R.Mehdiyev
bu cəhətə diqqət yetirərək
deyir: “Müasir şəraitdə
hər bir dövlətin demokratik
imici onun insan hüquqlarına münasibəti ilə
müəyyən edilir. Dövlətin
inkişafı, demokratiya və insan azadlıqları bir-biri
ilə üzvi surətdə
bağlıdır və biri digərini
şərtləndirir. Demokratiya daim inkişafdadır və bu,
dinamik prosesdir. Demokratik cəmiyyətdə
insan hüquqlarının pozulması nəinki
cəmiyyətə qarşı yönəlmiş haldır, o, həm də sosial və
siyasi problem olmaqla, dövlətlə cəmiyyət
arasında tarazlığın pozulmasına, cəmiyyətin
özündə zorakılığa və münaqişələrə
səbəb olur. Lakin
hər bir şəxsin
azadlığının hüdudları digər şəxsin
azadlığı başlanan anda sona çatır.
Şəxsiyyətin hüquq və
azadlıqları arasında bir harmoniya mövcud
olmalıdır. Hər hansı bir şəxsin
hüquqlarının həyata keçirilməsi digər
şəxslərin hüquq və
azadlıqlarının pozulmasına gətirib
çıxarmamalıdır.
Beynəlxalq aktlarda
və Azərbaycan Respublikasının Konstitusiyasında bəyan
edilmiş insan və
vətəndaş hüquq və
azadlıqlarının həyata keçirilməsinin təmin
edilməsi məqsədi ilə ölkəmizdə bir sıra qanunlar qəbul
edilmişdir.
Hər bir cəmiyyətdə əsas insan
hüquq və azadlıqlarının təminatı,
vətəndaş cəmiyyətinin vəziyyəti demokratik təsisatların - siyasi
partiyaların, ictimai təşkilatların,
kütləvi inforamasiya vasitələrinin
sərbəst yaradılması və fəaliyyəti
imkanları ilə sıx əlaqədardır. Bu baxımdan Azərbaycan Respublikası
müstəqillik dövründə böyük
inkişaf yolu keçmişdir”.
Vahid
Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.-4 oktyabr.- S. 10.