Prezident nəzarəti hüquqi dövlətin əsas atributudur
Prezident nəzarəti yeni səmərəli nəzarət sisteminin yaradılması, şaquli
hakimiyyətin möhkəmləndirilməsi
ilə möhkəmləndirilməsi
ilə bağlı olub, inzibati dövlət islahatlarının
tərkib hissəsini təşkil edir. Prezident nəzarəti insan hüquqlarının müdafiəsi,
“gizli” iqtisadiyyat, korrupsiya, cinayətkarlığa
qarşı amansız
mübarizə vasitəsidir.
Qanunlara riayət olunmasına nəzarət, icra intizamının yüksəldilməsi,
dövlət idarəçilik
mexanizminin gücləndirilməsi,
şəxsiyyət, cəmiyyət
və dövlətin təhlükəsizliyinin təmin
edilməsinə yönəlmiş
hüquq-mühafizə orqanlarının
fəaliyyətinin köklü
surətdə yaxşılaşdırılması
da prezident nəzarətinin əsas istiqamətlərindəndir.
Prezident nəzarəti ölkə Prezidentinin Konstitusiyanın imkan verdiyi səlahiyyətləri
nəzərə alınmaqla
dövlət idarəçiliyi
və nəzarətinin
təkmilləşdirilməsinin strateji təşkili vasitəsidir.
Hüquqi dövlətin əsas
atributlarından olan prezident nəzarətinin
həyata keçirilməsi
haqqında A.Tarasov “Prezident nəzarəti” əsərində yazır:
“Cəmiyyətin modernləşməsi,
demokratik, hüquqi dövlətin yaradılması
şəraitində dövlət
nəzarəti, kriminal
hadisələrlə mübarizənin
gücləndirilməsi, icra
hakimiyyəti orqanlarında,
hüquq-mühafizə orqanlarında
icra intizamının yüksəldilməsi zəruridir.
Dövlət nəzarəti sistemində
prezident nəzarəti
şəxsiyyət, dövlət
və cəmiyyətin
təhlükəsizliyinin təmin
olunmasına, dövlət
idarəçiliyinin səmərəliliyinin
yüksəldilməsinə, təkmilləşdirilməsinə və inkişafına yönəlir, müsbət
siyasi, sosial-iqtisadi inkişafın yalnız zəruri şərti deyil, müəyyənedici
komponentinə və qarantına çevrilir”.
A.Tarasov prezident nəzarətinin hüquqi
dövlət quruculuğu
prosesində yerini və rolunu göstərməklə, onun
hüdudlarını, strukturunu
və funksiyalarını
da göstərmişdir.
Prezidentlik institutu Azərbaycan üçün
yeni hadisədir. Bu təsisat
XX əsrin 90-cı illərində
Azərbaycan müstəqillik
əldə etdikdən
sonra yaranmışdır.
Prezidentlik institutunun funksiyalarına
kadr, informasiya, hüquqi problemlər daxildir. Prezident nəzarəti hakimiyyətin
digər qolları vasitəsilə həyata keçirilir. Konstitusiyaya uyğun
olaraq Azərbaycan Prezidenti dövlət başçısı kimi
qanunverici, icra və məhkəmə orqanlarının həyata
keçirdiyi dövlət
hakimiyyətinin vəhdətini
təmin edir. Prezident nəzarəti inzibati və maliyyə nəzarəti formalarında
həyata keçirilir.
Prezident nəzarətinin məqsədi icra hakimiyyəti orqanlarının
fəaliyyətini prezident
və ümumilikdə,
dövlət idarəçiliyinin
tələblərinə uyğun
inkişaf etdirməkdir. Nəzarət dövlət idarəçiliyinin
bir hissəsidir.
Prezident nəzarətinin subyektləri
Prezidentin fərman və sərəncamlarının
yerinə yetirilməməsinə,
nəzarət funksiyalarını
həyata keçirən
orqandır (Prezident Administrasiyası). Prezident
nəzarətinin subyektlərini
təsnif edərkən
onun ali
səviyyəsinə prezident,
ikinci səviyyəsinə
Prezident Administrasiyası,
üçüncü səviyyəsinə
prezidentin yerlərdəki
nümayəndələri (icra hakimiyyəti) daxil edilir. Prezident nəzarətinin
obyektlərinə normativ
hüquqi aktlar sistemi, konstitusiya qanunları, prezident sərəncamları və
hökumət qərarları
aid olunur. Bu zaman icra hakimiyyəti
orqanlarının bütün
sisteminə və bütün fəaliyyətinə
nəzarət edilir.
Prezident nəzarətinin texnologiyasına
gəldikdə, bu zaman aşağıdakı
mərhələlər ayrılır:
1.İdarəetmə sisteminin nəzarət olunan hissəsinin faktik vəziyyətinin müəyyənləşdirilməsi;
2. Nəzarət zamanı
əldə olunan faktların müvafiq normativ hüquqi aktların tələbələrinə
uyğunluğu ilə
müqayisə edilməsi;
3.Aşkara çıxan nöqsanların
qiymətləndirilməsi; 4. Pozğunluqların səbəblərinin
aşkar edilməsi;
5. Müvafiq tədbirlərin
görülməsi; 6. Prezident
yoxlaması zamanı qəbul edilmiş qərarların yerinə yetirilməsinə nəzarət.
Prezident nəzarətinin prinsipləri
aşağıdakılardır: 1. Prezidentin hüququ statusu prinsipi. 2.Nəzarətlilik prinsipi.
3.Qanunçuluq prinsipi.4.Nəzarətlilik prinsipi. 5.Aşkarlıq prinsipi. 6. Məsuliyyət prinsipi. 7.
Məqsədyönlülük prinsipi. 8. Balanslaşdırma
prinsipi. 9. Sistemlilik prinsipi. 10.Vahid metodologiya prinsipi. 12. Şəxsiyyətin şərəf
və ləyaqətinin
mühafizəsi prinsipi.
13. Mütləq tədqiqat
prinsipi.
1. Məlumdur ki,
ölkə Prezidenti prezident nəzarətinin təşkili siyasətinin
əsas subyekti və birinci şəxsdir. Bu mənada
Prezidentin hüquqi statusu prinsipi ölkə Konstitusiyası
təsbit olunmuşdur.
Prezident dövlət başçısı,
Konstitusiya, insan hüquq və azadlıqlarının qarantıdır.
Yuxarıda qeyd etdiyimiz
kimi, Prezidentin səlahiyyətləri qanunverici,
icra və məhkəmə hakimiyyətində
xüsusi yer tutması ilə fərqlənir. Bununla
əlaqədar, bu
prinsip göstərir
ki, prezident nəzarəti digər dövlət nəzarəti
növləri içərisində
əsas növdür.
Dövlət başçısı
statusuna uyğun olaraq Prezident Konstitusiya quruluşunun müdafiəsi, qayda-qanunun
qorunması, suverenlik,
müstəqillik, ölkənin
ərazi bütövlüyünün
müdafiəsi, insan və vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının real surətdə
təmin edilməsilə
bağlı tədbirlər
görür. Bu prinsipin əhəmiyyəti ondadır
ki, prezident nəzarəti subyektlərinin
həyata keçirdiyi
kompleks nəzarət tədbirlərinin reallaşması
üçün mühüm
rol oynayır.
2. Prezident nəzarətini
həyata keçirən
subyektlərin mərkəzləşməsi
və əlahəddəliyi
prinsipinə gəldikdə,
bu prinsip göstərir ki, Prezident Administrasiyasının
bütün bölmələri
dövlət başçısının
rəhbərlik etdiyi vahid mərkəzləşmiş
sistem təşkil edir. eyni
zamanda, bu bölmələrin hər
birinin özünün
təşkilati-ştat və
hüquqi statusu var. Prezident nəzarətinin xüsusi subyektləri nəzarəti həyata keçirərək, öz
işlərini hüquqi
və təşkilati
münasibətlərdə bir-birindən asılı
olmayaraq qururlar.
3. Nəzarətlilik prinsipinin
tətbiqi prezident nəzarətinin həyata
keçirilməsi gedişində
icra hakimiyyəti orqanları tərəfindən
normativ-hüquqi aktların
tələblərinin vaxtında
və yerinə yetirilməsinə görə
nəzarət fəaliyyətinə
tətbiq edilir. Prezident nəzarəti yalnız pozuntuları aşkar etmir, bu pozuntuları
aradan qaldırmaqla, həm də icra hakimiyyətinin fəaliyyətini təkmilləşdirir.
Nəzarətlilik prinsipi prezident
idarəetməsi və
nəzarətinin bütün
sisteminin fəaliyyəti
və səmərəli
inkişafı üçün
həlledici şərait
yaradır.
4. Qanunçuluq prinsipi
qanuna uyğun olaraq normaların məcmusundan ibarət hüquqi qaydalar yaranmasına xidmət edir. Universal hüquqi
prinsip olan qanunçuluq prinsipi öz normativ təcəssümünü konstitusiyanın
müddəalarında tapmışdır.
Bu prinsip sistemli,
çoxaspektli, prezident
nəzarətinin subyektlərini
və nəzarət obyektlərini əhatə
edən prinsipdir.
5. Aşkarlıq prinsipi
demokratik cəmiyyətlərdə
nəzarətin nəticələrinin
və dövlət idarəçiliyindəki vəziyyətin
ictimaiyyətə çatdırılmasında
əsas atributlardan biridir və bu prinsip icra
hakimiyyəti orqanlarının
fəaliyətinin və
hüquq-mühafizə işçilərinin
aşkarlığı, nəzarətin
nəticələri haqqında
məlumatları vətəndaşlara
çatmasının mümkünlüyünü
nəzərdə tutur.
6. Məsuliyyətlilik prinsipi göstərir ki, Prezident nəzarətinin
məsuliyyəti birinci
dərəcəli əhəmiyyət
kəsb edir. Çünki onların işlərindən
adekvat nəticələrindən,
təkliflərindən və
reallaşmasından yalnız
Prezident nəzarəti
və idarəetməsinin
təkmilliyi və səmərəliliyinin artması
deyil, icra hakimiyyəti orqanlarının
fəaliyyətinin nəticələri
də asılıdır.
7. Məqsədyönlülük prinsipi nəzarət olunan vəzifələrin
müəyyən məqsədlərə,
ağıllılığa, rasionallığa, praktiki və nəzəri əsasa uyğun gəlməlidir. Bu prinsipin tətbiqi qanunçuluq prinsipilə
ziddiyyət təşkil
etməməlidir.
8. Səmərəlilik prinsipi aşağıdakıları
nəzərdə tutur:
1) Prezident nəzarətinin
həyata keçirilməsi
nəticələrinin faydalı
effekti və məsrəfləri arasında
optimal qarşılıqlı münasibətlər;
2) Lazımsız məsrəflərin
olmaması;
3) Minimal məsrəflərlə ən yaxşı nəticələrin əldə
edilməsi.
9. Balanslaşma prinsipi
Prezident nəzarətinin
bütün subyektinin
nəzarət fəaliyyətinin
qüvvədə olan
normativ hüquqi bazaya uyğunluğu məqsədi güdür.
10. Sistemlilik prinsipi
icra hakimiyyəti orqanlarının fəaliyyətinə
görə Prezident nəzarəti sisteminin mövcudluğunu irəli
sürür.
11. Vahid metodologiya
prinsipi prezident nəzarətinin səmərəliliyini
təmin edən ümumi informasiya - hüquqi və metodik bazanın mövcudluğunu nəzərdə
tutur.
12. Şəxsiyyətin ləyaqət və şərəfinin qorunması
prinsipi nəzarət zamanı heç kəsin zorakılığa,
qəddar münasibətə
məruz qalmamasını
tələb edir: çünki konstitusiyada şəxsiyyətin yaşamaq,
ailə və şəxsi sirlərinin toxunulmazlığı hüququ,
xidməti vəzifəsini
yerinə yetirərkən
öz şərəf
və ləyaqətini
qorumaq hüququ təsbit olunmuşdur.
13. Mütləq təhqiqat
prinsipi Prezident nəzarəti gedişində
icra hakimiyyəti orqanlarının vəzifəli
şəxsləri tərəfindən
baş verən qanunsuzluqlarla əlaqədar
tətbiq edilir. Bu zaman Prezident müvafiq
normativ huquqi sənədlər əmrlər,
sərəncamlar verir.
Beləliklə, Prezident nəzarəti dövlət
nəzarətinin zəruri,
mütləq mühüm
strateji ünsürlərindən
biri olub, hüquqi dövlət quruculuğunun əsas hakimiyyət qollarından olan icra hakimiyyəti
orqanlarının fəaliyyətinin
və idarə olunmasının gücləndirilməsinə
xidmət edir. Prezident nəzarəti gedişində
bütün hakimiyyət
qolları və vəzifəli şəxslərin
cəmiyyət və dövlət qarşısında
məsuliyyəti artır.
Azərbaycan Respublikası Prezidenti
konstitusiya səlahiyyətləri
əsasında hüquqi
dövlət quruculuğu
gedişində baş
verən pozuntuları
aradan qaldırır, onun perspektiv inkişafı üçün
səmərəli tədbirlər
görür.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 6 oktyabr.- S. 10.