Azərbaycanda
hüquqi dövlət quruculuğu
və milli ideologiya
“Azərbaycan dövlət
müstəqilliyini əldən edəndən sonra
azərbaycançılıq aparıcı ideya
kimi həm Azərbaycanda, həm də bütün dünyada yaşayan azərbaycanlılar üçün
əsas ideya olubdur. Biz həmişə bu ideya ətrafında birləşməliyik. Azərbaycançılıq - öz
milli mənsubiyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub saxlamaq, eyni zamanda, onların ümumbəşəri dəyərlərlə
sintezindən, inteqrasiyasından bəhrələnmək və
hər bir insanın inkişafının
təmin olunması deməkdir”. Ulu
Öndər Heydər Əliyev milli
ideologiyanın milli dövlətçilik
və milli-mənəvi dəyərlər kimi
iki başlıca komponentdən ibarət olduğunu diqqətə
çatdırmışdır. Heydər Əliyevin
üzərinə bir tərəfdən milli ideologiyanın məhz ümumbəşəri
dəyərlər sistemi zəminində
formalaşdırılması, digər tərəfdən də,
dövlət və hüquqi dövlət
quruculuğu prosesində xarici
təsirlərin milli ideologiya
süzgəcindən keçirilməsi kimi
ağır bir vəzifə düşürdü. Ulu
Öndər Heydər Əliyev tərəfindən milli ideologiyamızın mükəmməl
konsepsiyası işlənib hazırlandı.
Belə bir konsepsiya Heydər Əliyev tərəfindən
Azərbaycan müstəqillik əldə etdiyi
gündən hazırlanır və getdikcə təkmilləşdirilir.
Bu ideologiyanın ilk
müddəaları və əsas istiqamətləri Yeni Azərbaycan Partiyasının Nizamnaməsində
ifadə olunmuşdur. Heydər Əliyev özü YAP-ın yaradılmasının
6-cı ildönümü münasibəti
ilə təntənəli yığıncaqda belə demişdir: “Azərbaycanın müstəqil
dövlət kimi ideologiyası... Yeni Azərbaycan Partiyasının məramnaməsində
öz əksini tapıbdır. Bizim həm xarici siyasətdə,
həm daxili siyasətdə, həm ictimai-siyasi sahədə, həm sosial-iqtisadi sahədə gördüyümüz
işlər həmin milli ideologiyanın
üzərində qurulur.
Bu milli ideologiya
nədən ibarətdir?
Birincisi dövlətçilik. Dövlətçilik bu gün və gələcəkdə
bizim hər bir vətəndaşımızın,
cəmiyyətin, dövlətin
əsas vəzifəsidir.
Dövlətçilik Azərbaycanın müstəqilliyini, ərazi
bütövlüyünü qoruyub saxlamaq və bu müstəqilliyi
möhkəmləndirməkdir. Dövlətçilik hər bir vətəndaşın qəlbində
olmalıdır. Ona görə,
hər bir vətəndaş vətənpərvərlik
hissləri ilə yaşamalıdır və
bizim partiyamız, bütün dövlət orqanları, bütün təbliğatımız Azərbaycanda
dövlətçiliyi inkişaf
etdirmək üçün
hər bir vətəndaşda milli vətənpərvərlik hisslərini
yaratmalıdır. Milli vətənpərvərlik
hissləri hər bir vətəndaşda o qədər güclü olmalıdır ki, hər bir vətəndaş
milli mənafeyi öz şəxsi yaşayışından, öz
şəxsi həyatından
- hər şeydən
üstün tutsun”.
Beləliklə, Ulu Öndər
Heydər Əliyevə
görə, milli ideologiyanın əsas komponentləri, bir tərəfdən milli dövlətçilik, digər
tərəfdən milli-mənəvi
dəyərlərdir.
Dövlətçilik ideologiyası hüquqi və siyasi şüurun yüksəldilməsini, insanın
şəxsi həyatının,
şəxsi maraqlarının
cəmiyyətdə gedən
proseslərlə əlaqələndirilməsini,
dövlət idarəçiliyində
hər bir şəxsin bilavasitə və ya bilavasitə
iştirakının təmin
olunmasını nəzərdə
tutur.
Dövlətçilik ideologiyası, habelə, iqtisadi təfəkkürün və
iqtisadi mədəniyyətin
inkişaf etdirilməsini,
dövlət tərəfindən
qanunvericilik aktları
ilə aparılan iqtisadi islahat proseslərinin məqsədyönlü
surətdə insanların
şəxsi mənafeyi,
rifahı və həyat tərzi ilə əlaqələndirilməsini,
uyğunlaşdırılmasını əhatə edir.
Xalq yazıçısı
Anarın milli ideologiya, azərbaycançılıq
ideologiyası barədə
özünəməxsus mülahizələri
var. O, azərbaycançılıq ideologiyasının dayaqlarının
azadlıq, müstəqilşlik,
bərabərlik və
qardaşlıq və
dostluqdan ibarət olduğu fikrini irəli sürür.
Azərbaycançılığı insan azadlığı,
insan haqları ilə bağlayan Anar onun düşüncə,
söz, mətbuat azadlığı, toplantılar,
mitinq, siyasi partiyalar yaratmaq azadlığından ibarət
olduğunu diqqətə
çatdırır. Azərbaycançılığın ikinci mühüm
şərti olan milli müstəqillik xalqın ərazi bütövlüyü və
toxunulmazlığı şəraitində
öz müstəqil,
suveren dövlətini
qurmaq, yaşatmaq kimi təbii arzusu ilə bağlıdır. Milli
müstəqilliyin məsuliyyətlə
əlaqədar olduğunu
göstərən Anar
yazır: “Milli müstəqillik də, insan azadlığı kimi ən ciddi
şəkildə məsuliyyət
deməkdir. O cümlədən, öz
xalqının taleyi qarşısında məsuliyyət”.
Azərbaycançılığın sözdə deyil,
işdə gerçəkdən əhalinin sinfi, milli, irqi,
dini, cinsi bərabərliyi ilə bağlı olması və
onun demokratik cəmiyyətin təməl prinsiplərindən
hesab edilməsini diqqətə çatdıran Anar Azərbaycanda
tolerantlığın mövcudluğunu milli mentalitetimizlə
bağlı olduğunu da göstərir: “İlk
addımlarını atan, hələ də körpəlik
çağlarını yaşayan Azərbaycan
demokratiyasının əsas prinsiplərindən biri - bərabərlik
prinsipi siniflərə şamil edildiyi kimi, milli azlıqlara da
aid olmalıdır. Xalqımızın milli
mentalitetinə xas olan dözümlülük, tolerantlıq
ölkəmizdəki bütün milli və dini azlıqlara
münasibətdə açıq-aydın həyata
keçirilməlidir.
Cinsi bərabərlik, ilk növbədə,
qadının cəmiyyətdə kişilərlə bərabər
mövqe tutmasını, o cümlədən, siyasət sahəsində
də mühüm mövqelər qazanmasını təmin etməlidir”.
Azərbaycançılığın təməl
prinsiplərindən olan qardaşlığı deyəndə
müəllif türk qardaşlığını nəzərdə
tutur: “Tarixi kökləri, dil qaynaqları, düşüncə
və davranış tərzi, adət-ənənələri,
sənət, gözəllik, əxlaq anlayışları bir
olan türk xalqlarının... münasibətləri dostluqdan
daha artıq qardaşlıq sözüylə səciyyələnə
bilər”.
Nəhayət, Anar Azərbaycançılığın
başqa bir prinsipinin dostluqdan - Azərbaycanda yaşayan və
Azərbaycan xalqının digər xalqlarla dostluğundan ibarət
olduğunu göstərir: “Xalqlar dostluğu - həm ərazi,
tarixi tale, adət-ənənə baxımından bizə yaxın
olan qonşu xalqlarla mehriban münasibətlərinə, həm
də Azərbaycanın öz içində yaşayan
müxtəlif millətlərin doğmalıq əlaqələrinə
aid edilməlidir”.
Müstəqillik əldə edən Azərbaycan
Respublikası demokratik, hüquqi, dünyəvi, parlamentarist,
dövlət quruculuğu, plüralizm, azadlıq və bazar
iqtisadiyyatının hökm sürdüyü, vətəndaş
cəmiyyəti quruculuğu yolu tutmuşdur. Cəmiyyətdə,
çoxpartiyalılıq, çoxideologiyalılıq hakimdir.
Ümumbəşəri və milli-mənəvi
dəyərlərin vəhdəti şəraitində vahid bir
ideoloji görüş və vahid siyasi lider ətrafında
xalqın birləşdirilməsi zərurəti yaranır.
Ə.Tağıyev yazır ki, hazırkı şəraitdə
milli ideologiyanın inkişafı üç əsas təmələ
arxalanmalıdır: azadlıq, dövlətçilik və mədəniyyət.
Demokratik cəmiyyətlər üçün vahid milli
ideologiya məqbul sayılmasa da, dünya təcrübəsi və
Azərbaycanın yaşadığı siyasi, sosial-iqtisadi
keçid dövrü, təcavüzkar müharibəyə
düçar olması, böhranlar və sosial bəlalarla
qarşılaşması “milli-etnik mənsubiyyətindən və
sosial vəziyyətindən asılı olmadan bütün vətəndaşların
vahid bir ideya-siyasi xətt (hətta doktrina) ətrafında birləşməsi
zərurətini yaratmışdır. Ona görə
də milli (dövlət) ideologiyası... dövlətin siyasi
xəttini həyata keçirən doktrinanı əvəz
edir və respublikada yaşayan müxtəlif milli, etnik
ideyaların məcmusundan ibarətdir. Bu
ideologiya mövcud unitar dövlət quruluşunun möhkəmləndirilməsinə,
siyasi stabilliyə, ərazi bütövlüyünün təmin
olunmasına, sosial-iqtisadi, siyasi-mənəvi sahələrdə
millətin tərəqqisinə xidmət edir.
Ə.Tağıyev Azərbaycan milli ideyasının
əsasında milli-dövlət ideyasının durduğunu
göstərərək, milli ideologiyaların da etnik millətçilikdən
çox dövlət millətçiliyinə əsaslandığı
fikrini müdafiə edir. O, milli
ideyaların dövlət ideyası ətrafında birləşərək
ümummilli siyasi liderin azad fəaliyyəti üçün
bir vasitə rolunu oynadığını və milli
ideologiyanın inkişaf mərhələlərini göstərmişdir:
milli ideologiya öz inkişafında iki mərhələdən
- birincisi etnik milli ideyadan, ikincisi isə milli dövlət
ideyasından keçir.
Müəllif etnik və milli dövlət
ideyasının mahiyyətini açıqlayaraq, etnik ideyada hər
bir etnosun öz marağının üstünlük təşkil
etdiyini, milli dövlət ideyasında isə iqtidar, ərazi və
əhali vəhdətini ön sırada durduğunu və bu əsasda
da millətlər və etnosların özlərinin
seçdikləri ümummilli siyasi liderlərinin ətrafında
birləşərək öz milli dövlələrini, vahid
vətənlərini, vahid vətənpərvərlik
şüurunun möhkəmləndirməyə
qoşulduqlarını diqqətə çatdırır.
Milli ideologiyanın və dövlətçiliyin bərqərar
olması ilə bağlı müstəqillik
ideyalarının inkişafını akademik R.Mehdiyev
aşağıdakı mərhələlərə
bölür: 1988-1992-ci illər “romantik eyforiya, dövrü,
1992-1993-cü illər kütləvi şüurda
“aydınlaşma, dərketmə” mərhələsi,
1993-1995-ci illər müstəqillik ideyaları və dövlətçilik
uğrunda “gərgin, amansız mübarizələr, müstəqillik
və dövlətçilik şüurunun qələbəsi”
mərhələsi; 1995-ci ildən bu günə qədər
davam edən “tammiqyaslı hüquqi, demokratik dövlət və
vətəndaş cəmiyyəti” mərhələsi.
Buradan görünür ki, 1993-1995-ci illərdə
və ondan sonra Heydər Əliyevin hakimiyyətə gəlməsilə
milli ideologiya - azərbaycançılıq və dövlətçilik
ideologiyası bərqərar olmuş və indi də onun
siyasi varisi ölkə Prezidenti İlham Əliyevin rəhbərliyi
ilə inkişaf etməkdədir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 19 oktyabr.- S. 10.