Çoxpartiyalılıq
- demokratik, hüquqi dövlətin və vətəndaş cəmiyyətinin
əsas əlamətlərindən biridir
Çoxpartiyalılıq XX əsrin əvvəllərində
Azərbaycanın siyasi gerçəkliyində öz əksini
tapmışdır. O dövrdə müxtəlif
yönümlü, sosialist, liberal-demokratik istiqamətləri,
məram və məqsədləri ilə fərqlənən
partiyalar fəaliyyət göstərirdi. Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin siyasi həyatında da
çoxpartiyalılıq hakim olmuşdu. 70 il birpartiyalı
sistemin, Sovet İttifaqı Kommunist Partiyasının
hökmranlıq etdiyi bir dövrü yaşamış Azərbaycan
Respublikasında 1991-ci il oktyabrın 18-də müstəqilliyini
bərpa etdikdən sonra yenə də
çoxpartiyalılıq prosesi gerçəkləşdi. Artıq Azərbaycanda sosial-demokratik,
liberal-demokratik, konservativ, sosialist, neokonservativ, neoliberal,
antikommunist yönümlü partiyalar fəaliyyət göstərir.
XX əsrin sonlarında siyasi həyat
arenasına yeni yaranmış bir çox partiyalar
çıxdı. Hazırda Azərbaycanda
siyasi hərəkat və partiyanın üç qrupu
yaranmışdır:
1. Sağ cərəyan partiyaları - əsasən, neoliberal,
antikommunist istiqamətli partiyalar;
2. Siyasi qüvvələrin sol qanadına məxsus
kommunist, sosialist istiqamətli partiyalar.
Birinci qrupa öz proqramında Qərbi
Avropa nümunəsində kapitalizm cəmiyyəti qurmaq,
ölkəni dünya sivilizasiyasına qovuşdurmaq məqsədini
qoyan partiyalar aiddir.
İkinci qrupa öz strateji və ideoloji planda
sağlardan az fərqlənən
partiyaları aid etmək olar. Bu partiyalara öz
qarşısına Azərbaycanın iqtisadi və siyasi
sisteminin modernləşməsi prosesi üçün
demokratik xarakterli vəzifələri qoyan partiyalar aiddir.
Azərbaycan siyasi spektrinin sol tərəfi,
ümumiyyətlə, zəif görünür və demək
olar ki, sosial dayağa malik deyildir.
Dünyada müxtəlif
yönümlü 900- ə
yaxın partiya mövcuddur. Azərbaycanda isə 50-yə yaxın
siyasi partiya fəaliyyət göstərir. 90-cı illərdə qəbul edilmiş “Siyasi
partiyalar haqqında” Qanunun qəbul edilməsi siyasi
plüralizmin və çoxpartiyalılığın
formalaşmasına güclü təsir etdi.
Təkpartiyalılıqdan
çoxpartiyalılığa keçid, ideoloji sahədə
hegemon kommunist dünyagörüşünün seçilməməsi,
əslində, siyasi-mənəvi sahələrdə
totalitarizmdən açıq cəmiyyət prinsiplərinin əsas
tutulduğu bir cəmiyyətə keçid deməkdir.
Politoloqlar çoxpartiyalılığın
formalaşması üçün aşağıdakı
siyasi şəraitin mövcudluğunu zəruri hesab edirlər:
- dövlət tərəfindən
yardım və kömək (maddi kömək, bina verilməsi
və s.) edilməsi;
- siyasi partiyalara münasibətdə
dövlət siyasətinin müəyyən edilməsi. Burada əsas
cəhəti partiyaların və seçki sistemlərinin
qeydiyyata alınması təşkil edir;
- partiya sistemlərinin ümumdövlət
mənafeləri və ictimai tələbatlarla
uyğunlaşdırılması;
- yeni sosial strukturun
formalaşmasına, o cümlədən, orta sinfin əmələ
gəlməsinə imkan yaradılması.
Parlamentli respublikalarda qanunverici orqana
seçilən müxtəlif siyasi partiyaların
deputatlarının Nazirlər Kabinetini təşkil etmək və
onun tərkibinə düşmək ehtimalları çoxdur. Prezidentli respublikalarda, o
cümlədən, Azərbaycan Respublikasında icra hakimiyyətinin
başçısı Prezident özü olduğundan, həmin
strukturda təmsil olunmaq hüququ, əsasən, hakim
partiyanın üzvlərinə aid olur.
Politoloji ədəbiyyatda göstərilir
ki, siyasi partiyaların və ictimai-siyasi birliklərin proqram sənədləri
göstərir ki, ümumi cəhətlərin
kristallaşması cəhdləri müxtəlifdir. Siyasi partiyaların və
ictimai-siyasi birliklərin təbliğat-təşviqat mərhələsi,
əsasən, özlərinə tərəfdar toplamaqdan,
sosial baza yaratmaqdan ibarət olub. Buraya icazə
verilməmiş mitinqlərdən tutmuş ümumdövlət
miqyasında imza toplanmasınadək fəaliyyət aiddir.
Xronoloji olaraq bu mərhələ 90-cı illərin
sonunadək davam etmişdir. Bu vaxtdan
başlayaraq partiya sistemlərinin subyektləri öz fəaliyyətini
proqram məqsədlərini həyata keçirməyə
yönəltmişlər.
Siyasi partiyaları və ictimai-siyasi təşkilatları
tiplərə ayırarkən ideoloji mənsubiyyət, sosial
baza, təşkilati prinsiplər əsas
götürülmüşdür. Qeyd etmək lazımdır ki, Azərbaycanda fəaliyyət
göstərən siyasi partiyalar bir-birilərindən
strukturlarına, iş formaları və metodlarına görə
fərqlənirlər. Belə ki, sosial-demokrat və
liberal-demokrat ənənələrində oxşarlıq bu
iki ideya-siyasi cərəyana mənsub təşkilatların
yaxınlaşmasını nə dərəcədə şərtləndirirsə,
mühafizəkar ənənələr sağ
yönümlü partiyaları bu iki cərəyana mənsub
partiyalardan müəyyən məsafədə saxlayır.
Azərbaycandakı siyasi qüvvələrin sosial-siyasi əsaslarına
görə təhlil etdikdə, belə nəticə hasil olur
ki, partiya subyektlərinin təkamül istiqaməti, əsasən,
sağ istiqamətə doğru olmuşdur. “Mərkəzçi”
qüvvələrin meydana gəlməsi isə təbliğati
üsul olub, ictimai mənafeləri qoruyan imicini yaratmaq
üçün edilən cəhdlərlə bağlı
olmuşdur. Dağlıq Qarabağ problemi
milli məsələdə azərbaycançılıq
prinsipinin populyarlaşmasına səbəb olmuşdur.
Politoloq D.İsmayılovun fikrincə, dərnək,
klub tipli (ziyalılar tərəfindən yaradılmış)
partiyaların bir hissəsi siyasət meydanında qalsalar da,
bir çoxunun siyasət səhnəsində fəaliyyəti
yox dərəcəsindədir. Cırtdan (kiçik, “divan partiyaları”,
yəni üzvlərinin sayı bir divana
sığışan), peyk partiyaların bir hissəsi
nüfuzlu müxalifət partiyalarının, digər hissəsi
isə hakim partiyanın ətrafında təzyiq qrupları səviyyəsindədir.
Praktik olaraq respublikamızda mövcud olan
siyasi partiyaların üzvlərinin sayı çox deyil, əksəriyyətinin
sosial bazası yoxdur. Elektoratın mobilizaslyası imkanları məhduddur,
əksəriyyətinin isə sosial dayağı
aşağı səviyyədədir. Bu
partiyaların əksəriyyəti təşkilati-struktur və
maliyyə cəhətdən zəifdir, vertikal əlaqələr
elə də inkişaf etməmişdir. Eyni
zamanda, xüsusi siyasi partiya görüşlərinin
formalaşması prosesi dəqiqləşməmişdir.
Azərbaycanda sağ və sağ mərkəzçi partiyaların
əksəriyyət təşkil etməsinə baxmayaraq, bu
mövqelərin siyasi mahiyyəti əksər üzvlər tərəfindən
dərk edilməmişdir. Bundan başqa,
respublikamızda siyasi mərkəz zəifdir, “mərkəzçi”
xətt isə siyasi təşkilatlarda, hər şeydən əvvəl,
ümummilli razılığı təmin etmək, cəmiyyətdə
stabilliyə nail olmaq məqsədinə xidmət edir.
Çoxpartiyalılıq sistemində Ulu
Öndərin yaratdığı Yeni Azərbaycan
Partiyasının xüsusi yeri və rolu vardır. Ulu Öndərin sayəsində
YAP xalqı öz arxasınca aparmağı bacaran iqtidar
partiyasına çevrildi.
1992-ci ildə Yeni Azərbaycan
Partiyasının Nizamnaməsinin məqsəd və vəzifələri
maddələrində liberal-demokratik ideyaları geniş
istifadə edilmişdir. Orada
deyilir: “Yeni Azərbaycan Partiyasının ali məqsədi Azərbaycanın
dövlət müstəqilliyinin möhkəmləndirilməsi
və müasir beynəlxalq münasibətlər sistemində
layiqli yer tutması, demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlətin
qurulması, sabit və sosial yönümlü iqtisadiyyatın
yaradılması, irqindən, milliyyətindən, sosial mənşəyindən,
dilindən və dinindən asılı olmayaraq şəxsiyyətin
hüquq və azadlıqlarının hərtərəfli və
etibarlı müdafiəsinin təmin edilməsi,
qanunçuluq, möhkəm əmin-amanlıq, ictimai həmrəylik
və firavan həyat üzərində qurulmuş vətəndaş
cəmiyyətinin formalaşdırılması və
insanların müstəqil dövlətçilik ətrafında
birləşdirilməsindən ibarətdir”.
- Bazar iqtisadiyyatının və azad
sahibkarlığın inkişafı yolu ilə istehsalın
yüksəldilməsinə, vətəndaşların rifah
halının təmin olunmasına, ölkədə fəal
sosial siyasətin həyata keçirilməsinə nail olmaq;
- çoxpartiyalı sistemə,
demokratik hakimiyyətə və siyasi plüralizmə əsaslanan
dövlət idarəçiliyi və vətəndaş cəmiyyətini
inkişaf etdirmək;
- qanunların və digər normativ
hüquqi aktların layihələrinin müstəqil ictimai
ekspertizasını keçirmək, onların təkmilləşdirilməsi
ilə bağlı təkliflər vermək;
- şəxsiyyətin hüquq və
azadlıqlarının, şərəf və ləyaqətinin
hərtərəfli müdafiəsinə, vətəndaşlar
arasında qarşılıqlı anlaşmanın, inamın
və humanitar əlaqələrin inkişafına kömək
ermək;
- millətlərin, etnik qrupların,
mədəniyyətlərin və dinlərin azad
inkişafına nail olmaq;
- Azərbaycan dövlət müstəqilliyinin, milli təhlükəsizliyinin
qorunması mövqeyindən çıxış etmək,
bütün dünyada sülhün, dövlətlər,
xalqlar arasında əməkdaşlığın
inkişafına və Azərbaycanın dünya birliyində
layiqli təmsil olunmasına çalışmaq, beynəlxalq
normalara hörmətlə yanaşmaq, dünya
sivilizasiyasının nailiyyətlərindən geniş istifadə
etmək.
YAP-ın Nizamnaməsində öz əksini
tapmış bu liberal-demokratik ideyalar sonralar Azərbaycan
Respublikasının ümumxalq səsverməsi ilə qəbul
olunmuş Konstitusiyasında (1995-ci il)
geniş istifadə edilmişdir.
Millət vəkili, YAP-ın İdarə Heyətinin
üzvü Siyavuş Novruzov göstərir ki, Azərbaycanda təkpartiyalılıqdan
çoxpartiyalılığa keçidin təmin
olunmasında Ulu Öndər Heydər Əliyevin xidmətləri
əvəzsizdir: “Azərbaycanda siyasi sistemin formalaşması
üçün Heydər Əliyevin yürütdüyü
bu siyasət öz bəhrəsini verdi. Artıq
bu gün Azərbaycanın siyasi həyatında sağ, sol təmayüllü
və mərkəzçi olmaq etibarı ilə 40-dan artıq
siyasi partiya fəaliyyət göstərir və rəqabət
aparır. Belə halda təkpartiyalılığa
qayıdışdan danışmaq mümkün deyil. Çeşidli ideologiyalara xidmət göstərən
ayrı-ayrı partiyalar cəmiyyətdə müəyyən
mövqe qazandıqdan sonra qarışıq seçki sistemindən
istifadə olunmasının əhəmiyyəti yox idi. Məhz
buna görə də 2002-ci il avqust
ayının 24-də Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasına bəzi əlavə və dəyişikliklər
edilməsi ilə bağlı keçirilən referendumda
qarışıq seçki sistemindən majoritar seçki
sisteminə keçildi”.
Siyavuş Novruzov YAP istisna olmaqla digər partiyaların
sosial bazasının zəif olmasını və fəaliyyət
dairəsinin məhdud olmasını xüsusi qeyd edir: “Bu
partiyaların təşkilatlanma dərəcəsi, əhali
arasındakı nüfuzu bir-birindən kəskin şəkildə
fərqlənir. Bəzi partiyalar, yalnız
paytaxt Bakıda və paytaxta yaxın bir-iki rayonda yerli
strukturlara malikdir. Bəzi siyasi
partiyaların yalnız Bakıda fəaliyyət göstərdiyini
söyləmək olar. Bəzi
partiyaların yalnız sədri və kağız üzərində
adı mövcuddur. Yalnız Yeni Azərbaycan
Partiyasının Azərbaycan Respublikasının
bütün yaşayış məntəqələrində
yerli təşkilatları var. 500 mindən artıq adamı
öz sıralarında birləşdirən Yeni Azərbaycan
Partiyası kütlələri öz arxasınca aparmağa
qadir olan yeganə siyasi partiyadır. Çünki
bu, partiyanın yaradıcısı Azərbaycan xalqının
böyük oğlu, Ümummilli Lider Heydər Əliyevdir.
Yeni Azərbaycan Partiyası Azərbaycanın
siyasi həyatına müxalifət partiyası kimi gəlsə
də, qısa bir müddətdən sonra iqtidar partiyası
oldu. Yeni Azərbaycan Partiyasının əldə
etdiyi bütün nailiyyətlər bu böyük şəxsiyyətin
- Heydər Əliyevin adı ilə bağlıdır. Yeni Azərbaycan Partiyasının III qurultayı
partiya sıralarının monolitliyini aydın şəkildə
göstərdi. Heydər Əliyevin
yaratdığı Yeni Azərbaycan Partiyası Azərbaycanın
siyasi həyatında müxtəlif funksiyaları yerinə
yetirir. Bunlardan birincisi və ən
başlıcası odur ki, Yeni Azərbaycan Partiyası dövlət
və xalq arasındakı qarşılıqlı əlaqəni
həyata keçirir, bu əlaqəni tənzimləyir. Ayrı-ayrı sosial qrupların maraqlarını
aydınlaşdıraraq, Yeni Azərbaycan Partiyası onları
elə şəkildə ümumiləşdirir ki, dövlət
orqanlarının fəaliyyətində bu cəhətlər
öz əksini tapır.
Yarandığı gündən bəri
Yeni Azərbaycan Partiyası cəmiyyətin
inkişafının strategiyasını müəyyənləşdirməyə
cəhd edir, müxtəlif proqramlar hazırlayır, dövlətin
və hökumətin seçdiyi kursun
düzgünlüyünü Azərbaycan əhalisinə
çatdırmaqda müstəsna rol oynayır. Bundan əlavə, Yeni Azərbaycan
Partiyası partiya liderlərinin, peşəkar siyasətçilərin,
partiya ekspertlərinin və analitiklərinin
formalaşmasında əhəmiyyətli işlər
görür. Ümumən, Yeni Azərbaycan Partiyası
bütün parametrlər üzrə Azərbaycandakı digər
partiyalara örnək ola bilər. Azərbaycan
xalqının Ümummilli Lideri Heydər Əliyev Yeni Azərbaycan
Partiyasını yaratmaqla, Azərbaycanın siyasi sisteminin
formalaşmasına böyük töhfə verdi”.
Ulu Öndərin siyasi
varisi, YAP-ın Sədri, ölkə Prezidenti İlham Əliyev
Azərbaycanın demokratik cəmiyyətdə əsas amilə
çevrilmiş çoxpartiyalılıq sistemini daha da
inkişaf etdirir, ölkəmizin demokratik imicini dünyada daha
yüksəkliklərə qaldırır.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2011.- 21 oktyabr.- S. 10.