Azərbaycanda
söz və məlumat azadlığı
İnsan
hüquqları ideyası bəşəriyyətin ən böyük nailiyyətlərindən biridir. Bu məsələ
qarşılıqlı münasibətlərin universal dəyəri kimi tarixi təcrübə və sınaqdan
çıxaraq müasir cəmiyyətin
və bu cəmiyyətin təhlükəsizliyinin
təmin olunması sisteminin ən optimal mövcudluq
forması qismində çıxış edir.
Bu
anlayış bir sıra elmi
ədəbiyyatlarda azad fərdlərə
öz seçimi
üzrə hərəkət etmək, həyat və yaşamaq üçün
müəyyən nemətlər almaq
imkanını təmin edən, onların öz
aralarında, həmçinin, dövlətlə və
bütövlükdə cəmiyyətlə
qarşılıqlı münasibətlərini tənzimləyən
hüquqi normaların məcmusu kimi izah olunur.
Məhz söz və məlumat
azadlığı da insan
hüquqlarında yer almış mühüm kontekstlər
sırasındadır.
O da məlumdur
ki, hüquqi normalar müxtəlif şəkildə həyata
keçirilir. Bu
normaları müəyyənləşdirən sənədlər
sırasında konstitusiya əsas baza rolunu oynayır. Bu mənada, Azərbaycan Respublikası
Konstitusiyasını dünyanın ən qabaqcıl ölkələrinin
Ana Yasaları ilə müqayisə etmək
mümkündür.
Azərbaycanda söz və məlumat
azadlığı, fikir plüralizminin təmin
olunmasının konstitusion əsasları
Söz və məlumat azadlığı, fikir
plüralizmi insan hüquq və azadlıqlarının
başlıca elementi kimi müasir cəmiyyətlərin
demokratik inkişafının əsas parametrlərindən
birini təşkil edir. Bu da təsadüfi deyil. Çünki
söz və məlumat azadlığı hər şeydən
öncə obyektiv həqiqətin üzə
çıxarılmasında və tam demokratik idarəetmənin
qaydaya salınmasında cəmiyyətə kömək edir. Bütün bunların cəmiyyətin
demokratikləşməsində çox böyük rol oynadığını
dərk edən dövlətlər, demokratik
təsisatlar isə mətbuatın hüquqi
tənzimlənməsinə xüsusi diqqət
yetirir. Bu hüquqi tənzimlənmənin
yüksək effektivliklə həyata keçirilməsi məqsədilə
yeni qanunların yaradılması və mövcud qanunvericilik
bazasının sivil cəmiyyətlərin
tələblərinə uyğunlaşdırılması prosesi bu gün
də aktuallığını qorumaqdadır. Qanunların isə mütləq şəkildə konstitusiyaya söykənməsi
aksiomasını nəzərə alaraq, qeyd etməliyik ki, Azərbaycan
Respublikası Konstitusiyasında həm söz
və məlumat azadlığı, fikir plüralizminin təmin olunması təsbit edilib, həm də onların müdafiəsi və
təminatı mexanizmləri müəyyənləşdirilib.
Ulu Öndər Heydər Əliyev
xalqın azad şəkildə
özünüifadəsinin yalnız inkişafa,
tərəqqiyyə, demokratiyaya xidmət etdiyini bildiyi üçün məhz bu
məsələnin ölkənin ən ali
qanununda əksini tapması məsələsinə
xüsusi diqqət yetirib.
Konstitusiyanın 47-ci maddəsi isə ölkəmizdə fikir və söz
azadlığının təminatı məsələsini
özündə ehtiva edir.
Həmin maddədə göstərilir ki,
“hər kəsin fikir və söz azadlığı var.
Heç kəs öz
fikir və əqidəsini
açıqlamağa və ya fikir və əqidəsindən dönməyə
məcbur edilə bilməz. İrqi, milli, dini, sosial
ədavət və düşmənçilik oyadan
təşviqata və təbliğata yol verilmir”.
Ulu Öndər
Heydər Əliyevin azad sözə
münasibəti demokratik inkişafın zəruri
tələblərinə söykənirdi
Azərbaycanda söz
və məlumat azadlığının, fikir
plüralizminin həqiqi mənada bərpa
olunması, onun müdafiəsinin dövlət
siyasətinin tərkib hissəsi kimi prioritetlik qazanması Ümummilli
Liderimiz Heydər Əliyevin adı ilə
bağlıdır. Məhz Ulu
Öndərin ölkəmizdə ikinci dəfə
hakimiyyətə gəlməsindən sonra,
digər sahələrdə olduğu kimi, bu sahədə də
mövcud olan problemlər
tədricən və planlı şəkildə aradan qaldırılmağa başlandı. Azad sözün, mətbuat
azadlığının inkişafına əngəl yaradan süni
məhdudiyyətlərin, o cümlədən,
senzuranın aradan qaldırılması, qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi və
müasir dünya
standartlarına uyğunlaşdırılması, kütləvi
informasiya vasitələrinin maddi-texniki bazasının möhkəmləndirilməsi
və onlar üçün
çoxsaylı güzəştlərin müəyyənləşdirilməsi,
bu istiqamətdə verilmiş
bir sıra fərman və sərəncamlar,
mətbuat işçiləri ilə mütəmadi
görüşlər ənənəsinin yaradılması,
KİV-lə bağlı problemlərə operativ
müdaxilə - bütün bunlar Ümummilli Lider Heydər Əliyevin azad
sözə və onun daşıyıcılarına
münasibətini səciyyələndirən faktlardır. Ulu Öndərin mətbuata münasibəti daim demokratik
inkişafın zəruri tələblərinə söykənirdi.
Təsadüfi deyil ki, 1998-ci il avqustun 6-da Ulu Öndər
Heydər Əliyev “Ölkədə söz,
fikir və məlumat azadlığının
təmin edilməsi sahəsində əlavə tədbirlər
haqqında” Fərman imzaladı. Bu Fərmanın
bir bəndi ilə mətbuatda dövlət
sirlərini mühafizə edən Baş
idarə ləğv olundu. Bu,
senzuranın ləğvi demək idi. Həmin
vaxtdan etibarən, sözsüz
ki, Azərbaycan mətbuatında yeni bir mərhələ
başlandı. Daha sonra
isə “Kütləvi informasiya vasitələri
haqqında” Qanun qəbul olundu.
Ulu
Öndər, mütəmadi olaraq, mətbuatla
ünsiyyətlər qurdu, media
ilə işləmək vərdişlərini
aşıladı. Etiraf olunmalıdır ki, məhz bu səbəbdən
Heydər Əliyev “Jurnalistlərin dostu”,
“Azərbaycanda azad mətbuatın keşikçisi” adını qazandı. Heydər
Əliyev Azərbaycana söz və
məlumat azadlığını, informasiya
müstəqilliyini gətirdi.
Mətbuatın tərəqqisi və
müstəqilliyi Prezident İlham Əliyevin prioritet qəbul
etdiyi mühüm sahələrdəndir
Sevindirici haldır ki, Ulu Öndər Heydər Əliyevin
ölkəmizdə söz və məlumat
azadlığının təmin olunması istiqamətində
yürütdüyü siyasət Prezident İlham Əliyev tərəfindən
də uğurla davam etdirilir. Bu gün Prezident İlham Əliyevin
rəhbərliyi altında görülmüş
genişmiqyaslı tədbirlər sırasında söz və
məlumat azadlığının ən geniş hədlərinin
müəyyənləşdirilməsi üçün
atılan addımları da xüsusi qeyd etmək
lazımdır. Belə ki, Prezident İlham Əliyevin fərman
və sərəncamlarına uyğun olaraq, qəzetlərin
“Azərbaycan” nəşriyyatına borcları dövlət
büdcəsi hesabına ödənilib, ölkənin onlarla
jurnalisti ali dövlət mükafatları ilə təltif
olunub, kütləvi informasiya vasitələrinə maddi
yardımlar edilib. Təbii ki, bu tədbirləri həyata
keçirərkən, o qədər ciddi və
ölçülmüş addımlar atılmalıdır
ki, mətbuatın müstəqilliyinə xələl gəlməsin
və mətbuat orqanları üçün həqiqi müstəqil
maliyyələşmə, idarəçilik mühiti
yaradılmasına nail olunsun. Məhz bunu nəzərə
alaraq, Prezident İlham Əliyev 2008-ci il iyul ayının 31-də
Kütləvi İnformasiya Vasitələrinin
İnkişafına Dövlət Dəstəyi
Konsepsiyasını imzaladı. Bu sənəd mətbuat -
dövlət münasibətlərinin tənzimlənməsi
istiqamətlərini və dövlətin mətbuat siyasətini
tam mənada ifadə edən təkmil baza rolunu oynayır. Bu
konsepsiyadan irəli gələrək 2009-cu ilin aprel
ayının 3-də Prezident İlham Əliyev Azərbaycan
Respublikasının Prezidenti yanında Kütləvi
İnformasiya Vasitələrinin İnkişafına Dövlət
Dəstəyi Fondunun (KİVDF) yaradılması haqqında Fərman
imzaladı. Dövlət başçısının Fərmanına
əsasən, hər il dövlət büdcəsinin layihəsi
tərtib edilərkən kütləvi informasiya vasitələrinə
dövlət dəstəyi məqsədi ilə müvafiq vəsait
nəzərdə tutulur. Fondun yaradılmasının
başlıca üstünlükləri ondan ibarətdir ki,
yuxarıda da qeyd etdiyimiz kimi, mətbuat dövlətin dəstəyindən
bəhrələnərək, müstəqil maliyyələşmə
sistemini yaradır və bu yolla da həqiqi mənada maliyyə
müstəqilliyini təmin edir. Eyni zamanda, fondun fəaliyyəti
mətbuat orqanlarını müxtəlif siyasi dairələrin
asılılığından azad edərək, mətbuatın
ifrat siyasiləşməsinin qarşısını alır.
Fondun həyata keçirdiyi layihələrlə mətbuatdakı
qeyri-peşəkarların sıralarının seyrəlməsinə
də nail olmaq mümkündür. Hər halda, az fəaliyyət
dövrünə nəzər salsaq, fondun, Prezident İlham Əliyev
tərəfindən qarşıya qoyulan məqsədə nail
olmaq üçün, kifayət qədər səmərəli
fəaliyyət göstərdiyini söyləyə bilərik.
Nəticə olaraq, həm bu, həm də yuxarıda
sadalanan digər faktlardan da aydın olur ki, bu gün Azərbaycanda
söz və məlumat azadlığının, fikir
plüralizminin, insan hüquq və azadlıqlarının təmin
olunması istiqamətində
bütün zəruri addımlar atılıb.
Ümummilli Liderimiz Heydər Əliyevin əsasını
qoyduğu və bu gün Prezident İlham Əliyev tərəfindən
uğurla davam etdirilən konseptual inkişaf strategiyası
ölkəmizdə insan hüquq və azadlıqlarının
daha da möhkəmlənməsini və Azərbaycan
xalqının iradəsinə əsaslanan demokratik və
suveren müstəqil dövlət quruculuğu prosesinin
yüksək nəticələrlə gələcəkdə
də davam etdirilməsini şərtləndirir.
RÖVŞƏN RƏSULOV
Səs.- 2011.-
21 oktyabr.- S. 4.