Lal
həsrətin qoynunda doğulan poeziya
Onun ilk şeirləri ilə
tanışlığım 2006-cı ildə nəşr
olunan, Şərur ədəbi birliyinin 35 illiyinə həsr
olunan “Yaşadığın yaşa dəyər” almanaxı
vasitəsi ilə oldu. Naxçıvanda “Məktəb” nəşriyyatının
direktoru işləyirdim və almanaxın
yığılması, redaktəsi və çapı tərəfimdən
həyata keçirilirdi.
Bir zamanlar
“Şərur qönçələri” ədəbi dərnəyi
kimi fəaliyyət göstərən, bu gün isə “Şərur” ədəbi birliyi kimi işini davam etdirən rayon
yazarlar birliyinin üzvlərindən biri olmuş Sona Vəliyevanın
bu almanaxdakı şeirlərini oxuyarkən qəlbimdə
xoş və duyğular yarandı. Bu almanaxda onun
“Dünya gözlərimdə çəhrayı rəngdə”,
“Kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə”, “Gəl sənə
bir həzin nəğmə oxuyum” və “Yaman uzandı bu yaz
yağışı” adlı şeirləri çap olunmuşdur.
Misralardakı fikir
aydınlığı, söz tutumu belə deməyə əsas
verirdi ki, poeziya aləminə yeni bir səs, yeni bir nəfəs
gəlib:
Tanrı göndəribdir dərman, dad kimi,
Gəl məni qınama belə yad kimi,
“Min bir gecə”dəki Şəhrizad kimi,
Gəl, sənə sübhədək
şeir oxuyum.
“Gəl, sənə
bir həzin şeir oxuyum”
Həzin nəğmənin sehrində yol
gedən, yazıb-yaradan Sona Vəliyevanın bu günlərdə
bir kitabını mənə verərək - Sona xanım bu
kitabı sizə göndərib,-dedilər. Yenicə işıq
üzü görən “Arazbarı” adlı şeirlər
toplusu idi. Xəyal məni keçmişə
apardı...
Şərur rayonunun dağlar qoynuna
sığınan kiçik kəndində, bir zamanlar
palçıq suvaqlı, kiçik bir sinif otağında digər
şagirdlərim kimi əlindən tutaraq hərf
yazdırdığım kiçik bir qızcığaz da var
idi. Aylar və illər
keçdikcə məntiqi düşüncəsi və iti
yaddaşı ilə hamıdan seçilərdi. Böyüdükcə dilli-dilavər, oxumaq həvəskarı,
güclü yaddaşı olan bu kiçik qız, bu gün
filologiya üzrə fəlsəfə doktoru, “Kaspi” qəzetinin
baş rəhbəri olan Sona Vəliyeva idi. Onun “Arazbarı” şeirlər kitabını vərəqlədikcə
sevindim, oxuduqca duyğulandım. Çünki hər
misrasında, hər bəndində ötən günlərin
həsrət acısı, nisgili kövrəltdi məni:
Bir nağıllı
dünyam gen düşdü məndən,
Qayası
çəhrayı, daşı xınalı.
(“Dünya gözlərimdə
çəhrayı rəngdə”)
Bu, bir nağıl deyildi. Bir zamanlar Sonanın bəxtəvər
analı günlərinin, uşaqlıq
çağlarının yaşantıları idi bu misralar.
Çəhrayı qayaların ətəyindəki
xınalı daşları tüpürcəklə isladıb,
daşla sürtərək balaca barmaqlarına xına qoyan
kiçicik qızların bu günkü
davamçıları yenə də o xınalardan
barmaqlarına yaxırlar, o daşlara sığal çəkirlər.
Bu, bir silinməz, pozulmaz həyat həqiqətidir,
həyat davamıdır.
Kitabı əvvəldən-axıra diqqətlə oxudum
və düşüncələrimi yazmaq, oxucularla paylaşmaq qərarına
gəldim.
Şeirlərdəki doğma kənd istəyi,
anasız dünyanın kədəri, səssiz, küysüz
lal həsrət kitabın əvvəlindən sonunadək
oxucunu müşayiət edir. Bakının səsli-küylü, haylı-haraylı
aləmi içərisində bu həsrətin, bu nisgilin
itib-batmaması adama təəccüblü gəlir:
Kimsəsiz gözəldir, yoxdur baxanı,
Sökülüb barısı, uçub eyvanı!...
Köçüb əzizləri, gedib yaxını,
Kimsə yoxdur ağı desin bu kəndə.
(Kimsə yoxdur
ağı desin bu kəndə)
İlahi, həsrətin doğurduğu ürək
göynədən haraya bax... Doğulub
böyüdüyü kəndin boşalmasını qəlbini
yandıran yanğı ilə verir. Bu
yanğını kənardan görən, duyan yoxdur. Dünya da, dünyada yaşayanlar da öz işindədir.
Kim nə bilir lal həsrətin ağuşunda nələr
çəkir Sona Vəliyeva ürəyi:
Gözüm zilləndi bir nöqtəyə,
Kirpiyimdən asıldı dəcəl
uşaqlığım.
Qızıma bənzər,
pırtlaşıqsaçlı
qız mənəm deyəsən.
İlişib qalmışam tut budağında,
gözüm bulaq kimi dolub..
...Ata yurdum.
Doyunca qalacağam deyə,
gəlirəm, qala bilmirəm.
Səsləyir arxadan öz evim,
ocağım.
(“Ata evim”)
Ata ocağının həsrətini
çəkən şair qəlbində iki “mən”in
mübarizəsi gedir. Biri kəndə- ata ocağına səsləyir, digəri
geri- körpələrini böyütdüyü öz evinə,
isti ocağına.
Kəndə səsləyən - keçmişinə, soykökünə,
uşaqlıq dünyasına bağlayan
çığırtısız, bağırtısız lal
həsrət, geriyə səsləyən - qurduğu isti
yuvada böyütdüyü övladları və
doğmalığı canına, qanına hopduğu doğma
od-ocağı, ev eşiyi.
Sona Vəliyevanın yaradıcılığında
yurd, vətən və torpaq mövzusu öz sevgisində
qapanıb qalmır, bəşəriləşir, qəlbində
bütün
bağlı qapıların açılması istəyi
yaranır:
Açılar bir nurlu, bir aydın səhər,
Bir ağ atlı oğlan qismətə
çıxar.
Sınar bəxtimizin tilsimi, sehri,
Açılar qapılar, açılar
yollar.
(“Açaq qapıları”)
Onun da yaradıcılığında
Qarabağ mövzusu ayrıca bir xətt kimi keçir. Bu xətt ilğım kimi
ötəri deyil. Şair qəlbini daim
nigaran saxlayan bir hissdir. Nigarançılıq içində
bir istək də var:
Əl uzatdım qılınca, əlim qoldan kəsildi,
Yol başladım Şuşaya, yolum yoldan
kəsildi.
Hanı ağ atlı oğlan, səbrim
kəsik-kəsikdi,
Möhlət ver bizə, Allah,
dünyanı tanımağa.
(“Bir az möhlət ver, Allah”)
Müəllif, Qarabağ dərdini,
qaçqın taleyini “Bir havasız hava çalın”
şeirində orijinal dillə ifadə edir. “Bir məclisdə hərə bir hava
çaldırıb oynayırdı, mənim də içimdən
bu keçdi”-deyən şair yazır:
...Kimin havası çalındı,
Kimin havası
alındı,
Torpaq getdi, el talandı,
Dözüm,
oynayım, oynayım.
...”Köçəri” çal, köçən mənəm,
Yurd yerindən pərən-pərən.
Çal, gora gedən qız mənəm,
Özüm oynayım, oynayım.
Oynamaq, şənlənmək, sevinmək əlamətidir. Müəllif ədəbi
priyomla el dərdini, torpaq dərdini, yurd dərdini qoyur ortaya.
Deyirlər ki, şairlər ilahi bir sevgi,
bir eşq yaşayır. Bu sevgi onun təkcə sevgilisinə, yarına,
yarısına olan sevgi deyil. Dünyaya,
insanlara, bir sözlə, insanlığa olan sevgisidir. Müəllif də bu şeirində öz
qınına çəkilib, özü üçün
yaşayanlara, özgə dərdini duymayanlara acıyır.
Özgə dərdini fikirləşməyib, dar
çərçivədəki həyatını fikirləşənləri
tənqid edir.
Şifahi xalq ədəbiyyatımızın
mühüm janrlarından olan nağıl və əfsanələrlə
bu günümüzə gəlib çatan bir çox mətləblər
hələ də həyatımızda özünü
göstərməkdədir. Bəzən dünyasını dəyişməkdə
olan insanın ölümü çətin gerçəkləşərkən
el arasında deyilir ki, övladından (oğlundan və ya
qızından) nigarandır. Bir nəfər
əlindən tutub övladının adından “gəlmişəm”
desə, canını tez tapşırar. Bu
cür düşüncə, bu günkü həyatımızda
hələ də mövcuddur. Sona Vəliyeva bu
düşüncə tərzinə yeni fikir, yeni ruh gətirir:
Bitdi, o nağılım
bitdi,
Mən ölüncə əmanətdi,
Əlin mənə verdi getdi,
Balamı əzizləyim.
(“Anamın əlləri”)
Ana ölüm ayağında
övladının əlini tutur. Öz məhəbbətini, sevgisini
övladına verir ki, o da öz övladını
böyütsün, əzizləsin. Müəllif
də burada ana sevgisinin nəsil-nəsil övladlara
keçdiyi qənaətini ortaya qoyur.
Müəllif
“Durnalar ümid
aparır Bağdada” adlı şeirində nənəsinin
söylədiyi bir rəvayətin bu günkü həqiqətini
qələmə alır. İnsanların ruzusunu, sabaha
yaşam inamlarını məhv edən bu günkü
“İlanların” Bağdadda, Kərkütdə, Kərbəlada
törətdiklərinə sanki etirazın bildirir, üsyan
edir:
Ürəyim Bağdad
elində,
taleyiniz,
ruziniz
İlan əlində.
Dözün, durnalar gəlincə,
durnalar
ümid gətirir uzaqdan,
dözün,
başınıza
dönüm!
O, bu şeirində təkcə Bağdad dərdini
qoymur. Ümumilikdə,
işğalçılıq siyasətinə qarşı
çıxır. Çünki onun xalqı da zaman-zaman bu dərdi
yaşayıb və yaşamaqdadır.
Lirik poeziya da Sona xanımın qələmindən
yan keçməyib. Ötən gənclik illərinə qayıdır
zaman-zaman. Xatirələr yada düşür, poeziya
çələnginə çevrilib kağız üzərinə
səpilir sətir-sətir:
Köhnə görüş yerimiz,
Tərk edilmiş yurd, ocaq.
Xatirə düymə-düymə,
Hönkürsəm açılacaq.
Bu külək nəğməkardır,
Payızlara, qışlara.
Biz sevən tut ağacı,
Yuva olub quşlara.
Nə gözümdən çəkildi,
Nə də çıxdı yuxumdan.
Darıxıb geri dönən,
Köynəyi güllü oğlan.
(“Köhnə
görüş yeri”)
Müəllif bu fikiri və düşüncələrini
“Gəl gedək bu şəhərdən”, “Səndən yaman
küsmüşəm” və s. şeirlərində də
davam etdirir.
Sona Vəliyevanın şeirlərindəki
fikir və düşüncələri təbiidir. Heç bir bəzəyi,
qondarma gözəlliyi yoxdur. Həyat həqiqətlərinin
bədii həlli olduğu kimidir. Gənclik
illərindən üzü bəri yaşam tərzini
boyasız, təbii verir. “İlləri əl-ələ
verib gəlmişik” şeiri Sona Vəliyevanın və həyat
yoldaşının gənclikdən üzü bəri
yaşadıqları sevgi dolu yaşam günlərini gözlərim
önündə canlandırdı. Biri Moskvada təhsil
alırdı, biri Naxçıvanda Musiqi Kollecində dərs
deyirdi:
Gənclik illərimiz
yollar yorğunu,
Elmin, kitabların axtarışında.
Dünyanın çalışqan tələbəsi sən,
Nigaran qadını mən idim onda.
Soyuğu, istisi uzaq ellərin,
Mənim ürəyimi sızladır hər
an.
Boğazdan keçməzdi şirin tikəmiz,
Gözlərdik sən yoldan qayıdanacan.
Heç bir izaha ehtiyacı olmayan bu misralar
öz təbiiliyi və deyim tərzi ilə seçilir.
Ailə həyatının var-dövlətini pulda, malda
deyil mənəviyyatda görən müəllif bu
günkü ailə həyatının hansı təməl
üzərində qurulduğunu, necə ağır
imtahanlardan şərəflə keçdiyini oxuyuca
çatdırmaq, ağrı-acılarla dolu ailə təməlinin
müqəddəsliyini bildirmək istəyir:
Biz varlı deyildik, qibtə
yeriydik,
Dövlət
qamarlayıb, pul yığanlara.
Bu evdə heç nəyin olmayan vaxtı,
Sevgi paylayırdıq pay umanlara.
Sən bildin, mən bildim, bir də dörd divar,
Başqası duymasın dərdimiz nədir.
Yarıya böldüyün papirosların,
Kül yeri, köz yeri ürəyimdədir.
İlahi bir
eşqə səcdə qılınası deyim tərzidir bu
misralar. Həyatdakı yaşamın bir
dövrünün ağrı-acılarını əks etdirən
bu şeir real həyatı təbii şəkildə,
boyasız, bəzəksiz əks etdirdiyi üçün
inandırıcıdır və ürəyəyatımdır.
Şeir o zaman şeirdir ki, oxucu ürəyinə
yol tapa bilsin, dərdini, qəmini əks edə bilsin, daha
doğrusu, o şeirdə özünü, həyatının
bir parçasını görə bilsin.
Sona Vəliyevanın
payız mövzusuna müraciətində də bir
orijinallıq var. Qocalmış, saralmış yarpaq
ömründə uzaqlaşan, qocalaşan xatirələrinin
xiffətini çəkir. Dövran, zaman
uzaqlaşdırsa da, o, uzaqlaşmaq istəmir. Sanki keçmiş günlərin daim təzə-tər
xatirələrinin izdihamlı şəhər həyatında
itib-batacağından qorxur. Bu xatirələri daim
yaşatmaq üçün sakit bir guşə axtarır:
Yarpaqlar da saralıb,
Töküləcək qəhərdən.
Yığıb xatirələri
Gəl gedək bu şəhərdən.
- deyə tənhalığa can
atır.
Tənhalığa can atmaq, onu yaşamaq,
keçmişlə bu günün arasında körpü
salmaqdır. Bu körpünün üzərində
ötən günlərin acılı-şirinli xatirələri
də yığılır, bu günkü həyatın həqiqətləri
də. Şairin qələminə rəvac
verən də elə keçmişlə bu günün vəhdətidir.
Bəlkə də keçmişini unutsaydı,
bu gününü yaza bilməzdi.
Elə bu həqiqətlər
işığında müəllifə bir daha
yaradıcılıq uğurları arzulayıram.
Həsənəli Eyvazlı,
Azərbaycan Yazıçılar və
jurnalistlər birliyinin
üzvü,
Naxçıvan MR-in Əməkdar
mədəniyyət işçisi,
filologiya üzrə
fəlsəfə doktoru, şair-dramaturq
Səs.-
2011.- 22 oktyabr.- S. 6-7.