Vətəndaş
cəmiyyəti və hüquqi dövlət
quruculuğunda qadınların
iştirakı
Vətəndaş cəmiyyəti və hüquqi
dövlətdə şəxsiyyət, fərd, cəmiyyət
və dövlət arasında bərabərlik, hüquq,
azadlıq və vəzifələr inkişaf edir. Bu prosesdə
qadınların özünəməxsus yeri və rolu vardır.
Qadınların maraqları nəzərə alınmasa, dəyişiklikdə,
qərar qəbul etmə sahəsində, cəmiyyətdə
və ailədə onlara kişilərlə bərabər
hüquqlar və imkanlar verilmədikcə, qadın probleminə
ədalətlə yanaşılmadıqda vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunun tam reallaşmasından söhbət gedə
bilməz.
Öz təşəbbüskarlığı, ləyaqəti,
dəyanəti, sosial əlaqələri və
bacarıqları ilə qadınlar ailədə cəmiyyətdəki
maneələri dəf edərək, ölkənin
ictimai-siyasi, iqtisadi, mədəni həyatında fəal
iştirak edir, demokratik quruculuq prosesinə öz töhfələrini
verirlər.
Avropa Şurası siyasətdə və dövlət
fəaliyyətində qərar qəbul edilməsi sahəsində
kişilərin üstünlük təşkil etdiyini, ali
siyasi idarəetməyə kişilərin təyin edildiyini,
siyasi mədəniyyətin də kişilərə məxsus
olduğunu, bu sahədə qadınlara mane olan səbəbləri
də göstərir:
- Əksər qadınların cəmiyyətdəki vəziyyətinin
onların siyasətdə və dövlət fəaliyyətində
iştirakına mane olması bir faktdır (ailə, məktəb
və media kimi cəmiyyəti təşkil edən müxtəlif
ünsürlərin ötürdükləri modellər və
dəyərlər);
- Mədəni və ideoloji amillər (gender
ideologiyasına aparan qadın və kişilərin rolları
haqqında ənənəvi təsəvvürlər, şəxsiyyətə
münasibətdə cəmiyyətin şərtləşdirilmiş
gözləmə vəziyyəti və özünə
münasibətdə şəxsiyyətin gözlənilməsi);
- İctimai həyatın təşkil olunması ilə
əlaqədar amillər (qadınların fəaliyyəti
üçün az yer ayrılan, əməyin ictimai
bölgüsü, əmək bazarının strukturu, ailənin
aztəminatlı olması və onun cəmiyyətin həyatında
iştirak tələblərinə cavab verməməsi).
Göründüyü kimi, qadınların dövlət
idarəçiliyində iştirakına mane olan siyasi, mədəni,
sosial, ideoloji və maddi amillər mövcuddur.
Bütün beynəlxalq və milli sənədlərdə
qadın və kişilərin bərabər seçmə və
seçilmə hüququ qeyd olunsa da, gerçəklikdə bərabər
hüquqluluq həyata keçmir.
Dünyada
baş verən demokratik
proseslər, hüquqi dövlət və
vətəndaş cəmiyyəti quruculuğu
qadınların statusunun dəyişməsinə
səbəb olur, onların siyasi və dövlət əhəmiyyətli
qərar qəbuletmə prosesində fəal iştirakına imkan yaradır. Demokratik, hüquqi
dövlətlərdə şüurlu idarəetmə,
dövlətin fəaliyyətinə konstitusiya
və xalq nəzarətinin gücləndirilməsi,
şəffaflığın reallaşması, hökumətlərin
xalq qarşısında hesabat
verməsi qadınlar və kişilər arasında hakimiyyətin
bərabər bölünməsinə təsir edir. Lakin bu
sahədə problemlər hələ də qalmaqdadır: “Hazırda demokratik dövlət
xalqı hakimiyyətin mənbəyi elan
etsə də, gizli səsvermə prinsipinə,
qanunun aliliyinə və insan
hüquqlarının müdafiəsinə riayət edərək,
müntəzəm ümumi seçkilərin
keçirilməsini təmin etsə də, həqiqi demokratiyanın
daimi qoruyucusu kimi qəbul edilə bilməz”.
Bir sözlə,
demokratiyanın tam reallaşması, hüquqi dövlət quruculuğunun
gerçəkləşməməsi qadınların dövlət
idarəçiliyinə cəlb edilməsində problemlər
yaradır.
Qadınların siyasətdə
iştirakına münasibət birmənalı
olmamışdır. Bəziləri, hətta qadının
siyasətdə iştirakını “dünya
üçün təhlükə” hesab etmişlər.
Qərbi Avropada
qadınlar uzun əsrlər boyu hüquqsuz
yaşamışlar. Yalnız XIX əsrdə
qadınlara kişilərlə bərabər səsvermə
hüquqlarının verilməsi prosesi
başlandı. Yeni Zelandiya
və daha sonra Avstraliya qadınlara vətəndaş statusu verən, 1893-cü ildən isə,
onların seçicilik
hüquqlarını tanıyan ilk dövlətlərdən
oldu. İnkişaf etmiş ölkələrdə
qadınların seçkilərdə iştirak
hüququnun qüvvəyə minməsi XX
əsrin əvvəllərinə təsadüf edir. Qadınlar Finlandiya və
Norveçdə 1906-1907-ci ildə, Danimarkada
1915-ci ildə Almaniya, İsveç
və Böyük Britaniyada
1918-ci ildə, ABŞ-da 1920-ci ildə, Fransa və İtaliyada
1945-ci ildə, İsveçrədə 1971-ci ildə səsvermə
hüququ qazanmışlar. Azərbaycanda
ilk dəfə qadınların səsvermə
hüquqları barədə məsələnin 1907-ci ildə
Çar Rusiyası Dumasında Azərbaycanın
nümayəndəsi Xasməmmədov qaldırmış və
Dumanın müsəlman fraksiyasında gərgin müzakirələrdən
sonra məsələnin müsbət həll
olunmasına nail olmuşdur.
1918-ci ildə I Azərbaycan Respublikası qadınların səsvermə
hüququnu tanımışdır. Lakin qadınların nə vaxtdan
seçki hüququnu əldə
etməsindən asılı olmayaraq,
ölkələrin siyasətində qadın liderliyi
və qadın-kişi bərabərhüquqluğu problemi həll edilməmişdir. Qadınlar
seçicilərin yarısını təşkil etdiklərinə
baxmayaraq, onların payına parlamentdə
hesabla 10%, milli
dövlət idarəetmədə 6% yer düşür.
Dünyada
ilk dəfə İsveçdə hər iki cinsin nümayəndələrinə
qarşı tamamilə bərabər münasibət
formalaşdı. ABŞ-da və Qərbi Avropada bir çox
təşkilatlar ictimai fikrin
təzyiqi altında “bərabər imkanlar
siyasəti” adlanan siyasət həyata
keçirirlər. Ancaq aydın olur ki, siyasət
reallıqda həyata keçirilərkən iş
yerində kişi personalı tərəfindən
müqavimətlə qarşılanır. Qadının rəhbərliyi
yolunda ciddi rolu cinslərin sosiallaşması ilə
bağlı maneə əsas rol
oynayır. İnsanların əksəriyyəti qadının
aşağı siyasi statusa
malik olmasında sosial
haqsızlıq görmürlər. Qadın liderlərin
keyfiyyətlər sırasına görə kişi
həmkarlarından fərqlənmədiklərinə baxmayaraq, onların liderlik
rolu üçün
yararsızlığı haqqında təsəvvürlər mövcuddur. Dünyanın müxtəlif
ölkələrində qadınların sosiallaşması ciddi şəkildə baş
vermiş və hazırda da
baş verir ki, onların öz
karyerasını və siyasi cəhətlərin
gücləndirən xüsusi ambisiyalar inkişaf etmir. Qadınlar üçün
liderlik məktəbi QHT-dir.
QHT-yə üzvlükdə opponentlər tərəfindən bu cür qarşıdurma mövcud deyil, ona görə də QHT siyasi
fəaliyyətlə məşğul olmur.
Qərar qəbul edilməsində kişilərin üstünlüyü ona
gətirib çıxarır ki, qadın
maraqları nəzərə alınmır. Bu,
onların onsuz da, bərabərsizliyə
malik mövqelərini zəiflədir və
mövcud gender
rolların aradan götürülməsinin
qarşısını alır. Qadınların qərar qəbuletmə
sahələrinin bütün səviyyələrində
irəli çəkilməsi zəruridir.
Deyilənlərdən belə qənaətə
gəlmək olar ki,
qadınlar siyasət və idarəetmə sahəsində lider ola bilərlər. Ancaq bunun üçün
o növbədə öz
hüquqlarını bilməli və onlardan
öz fəaliyyətlərində düzgün istifadə etməlidirlər.
Azərbaycan Respublikasında
qadın hüquqlarını qoruyan
gözəl qanunlar mövcuddur
və qanunların nəzarət və icra
edən qurumlar da mövcuddur. Qadın özü
də müqəddəs varlıqdır və kişi
qadını həmişə qorumalı və onunla hesablaşmalıdır. Ailə iki insanın bir yerdə qəbul
etdikləri yükdür və onu qurmaq, yaratmaq
və yaşatmaq həm qadının, həm
də kişinin Allah
və cəmiyyət qarşısında borcudur.
Bu məqsədə çatmaq
üçün ailənin
qarşısına maneələr çıxa bilər, lakin heç bir maneə birləşdirilmiş güc qarşısında çözülməz
qala bilməz. Azərbaycan
qadınlarının güclü
potensialı olduğunu əsrlər boyu bütün dünyaya çatdıran minlərlə
qadın siyasətçiləri, alimləri, mədəniyyət,
incəsənət xadimləri olmuşdur.
Müasir dövrdə də Azərbaycan qadınları istənilən
sahələrdə çalışaraq öz
məharətlərini göstərirlər və göstərəcəklər,
ancaq onların ailə tərəfindən
dəstəklənməsi və başa
düşülməsi respublikamızın hər bölgəsində
eyni səviyyədə deyil.
Yuxarıda göstərilənləri nəzərə
alsaq, kişilər qadınlara daha çox imkan, şərait yaratsalar
və qadınların güclərinə inanıb,
potensiallarını inkişaf etdirsələr,
onlar ailəsinin rifahı üçün,
həm də cəmiyyətin inkişafı üçün
əvəzsiz töhfələr verməyə qadirdilər.
Bütün dünyada qəbul olunmuş faktdır ki,
qadınların fikirləri, istəkləri, məsləhətləri
nəzərə alınmırsa, həmin dövlətdə,
bölgədə, kənddə, ailədə tərəqqidən,
yaşayış səviyyəsinin yüksəlməsindən
söz gedə bilməz.
Beynəlxalq
analitiklər isbat ediblər ki, siyasi strukturlarda
qadınların təmsil olunma faizi 30%-dən az olmamaq şərti ilə təmin olunarsa, dövlətdə, iqtisadi
baxımdan səviyyəsi aşağı insanların vəziyyəti,
təhsil və səhiyyə sahələrinin
inkişafında real dönüşlər
müşahidə
edilə bilər. Deməli, tərəqqi qadınların əlindədir,
onlar istəsələr ailə üçün də, cəmiyyət üçün də faydalı ola bilərlər. Bunun üçün bir qədər
səyləri artırmaq tələb olunur!
Məlumdur ki, qərar qəbuletmə səviyyəsindəki
müvafiq icra hakimiyyəti
orqanları dedikdə, Azərbaycan Respublikası Prezidentinin Administrasiyası, Azərbaycan
Respublikasının Nazirlər Kabineti,
nazirlikləri, dövlət komitələri və digər mərkəzi
icra hakimiyyəti orqanları, habelə, yerli icra hakimiyyəti
orqanları nəzərdə tutulur. Hələ
2007-ci ildə qərarlar qəbuletmə səviyyəsində
Azərbaycanda qadınların sayı 3,4% təşkil edirdi. Belə ki,
icra başçısından 1 nəfəri,
24 nazir müavinindən 2-si, 2645 bələdiyyə
sədrindən 46 nəfər, respublikanın xarici
ölkələrində olan diplomatik nümayəndəliklərindəki diplomatik korpuslarda fəaliyyət
göstərən 175 nəfərdən 10 nəfər, 2
vitse-konsuldan 1 nəfəri, 40 səfirdən
biri, Xarici İşlər
Nazirliyinin mərkəzi aparatında diplomatik vəzifələrdə işləyən
199 nəfərdən 41-i qadındır.
Azərbaycan cəmiyyətinin
50 faizini təşkil edən
qadınların dövlət idarəetməsində
aşağı səviyyədə təmsil olunduğunu
göstərir: “İcra hakimiyyəti
başçıları arasında bir nəfər
də qadın yoxdur. Nazirlər Kabinetində
qadın nazir yoxdur. Yalnız
bir Dövlət Komitəsinin sədri (Ailə,
Qadın, Uşaq Problemləri üzrə
Dövlət Komitəsinin) qadındır ki,
o da məhz qadın
problemləri ilə məşğul olur.
Avropa Şurası Parlament
Assambleyasının yanvar sessiyasında qəbul
olunmuş qətnaməni xatırlatmaq istəyirəm.
Seçki sistemlərində qadınların rolunun
artırılmasına həsr olunmuş sənədin
əsas fəlsəfəsi ondan ibarətdir
ki, cəmiyyətin 50 faizini təşkil
edən qadınların dövlət idarəetməsində
aşağı səviyyədə təmsilçiliyi idarəetmənin
özünün legitimliyini
şübhə altına alır”.
Azərbaycan Respublikası
“Qadınların siyasi hüquqları uğrunda Konvensiyaya qoşulmuşdur. Konvensiyada
qadınların kişilərlə bərabərhüquqluluq
şəraitində dövlət idarəçiliyində təmsilçiliyi
konkret ifadə edilmişdir:
“Qadınlar kişilərlə bərabər şərtlərlə,
hər hansı ayrı-seçkilik olmadan,
ictimai-dövlət xidmətində vəzifə tutmaq və milli qanunlarla müəyyən olunmuş
ictimai - dövlət funksiyalarını
yerinə yetirmək hüququna malikdirlər”.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2011.- 25 oktyabr.- S. 13.