18 sentyabr Milli Musiqi Günüdür
Azərbaycan mədəniyyət tarixində əlamətdar
hadisələrdən olan Milli Musiqi Günü böyük təntənə ilə
respublika səviyyəsində keçirilir. Bu gün Azərbaycan Milli Musiqi
Günüdür. Ümumilli Lider Heydər Əliyevin 18
sentyabr tarixli Fərmanı ilə hər il ölkəmizdə
milli musiqi günü qeyd olunur.
Belə bir gündə
Ümummilli Liderin imzaladığı məlum sənəd Azərbaycan
professional musiqisinin banisi, dünya şöhrətli bəstəkar, müasir Azərbaycan
musiqi sənətinin banisi, görkəmli musiqişünas
alim, publisist, dramaturq, pedaqoq və ictimai xadim Üzeyir
Hacıbəylinin doğum gününə təsadüf edir.
Bu da musiqi sənətimizin dahisi tək qəbul olunan sənətkara
olan münasibətin nümunəsidir. Üzeyir Hacıbəyli
sənəti dünya musiqi sənətinə nadir nümunələr
bəxş etmişdir. Onun yaradıcılıq irsinin əsasında
dayanan bu əsərlər dünya klassikasının ən
mükəmməl əsərləri olaraq qəbul olunur. 18
sentyabr tarixini də məhz bu gün musiqi ictimaiyyəti
böyük sevgi ilə təntənəli şəkildə
qeyd edir. Üzeyir dünyası xatırlanır və vərəqlənir.
Belə bir irsin yaradıcısı böyük bir sevgi ilə yad olunur.
Belə bir təntənəni yaşadan Üzeyir
Hacıbəyli sənət və həyat yolunun məsafəsində
bu ömrün yazılmasına səbəb olmuşdur. Kənd
mirzəsi ailəsində doğulmuş sənətkarın
daim sənətə doğru olan addımları onun dünya
şöhrətli bir sənətkar kimi yetişməsinə
səbəb olmuşdur. Şuşanın zəngin
musiqi-ifaçılıq ənənələri Hacıbəylinin
musiqi tərbiyəsinə müstəsna təsir göstərmişdir.
Onun ilk müəllimi Azərbaycan musiqisinin gözəl
bilicisi, dayısı A.Əliverdibəyov olmuşdur.
O,1899-1904-cü illərdə Qori Müəllimlər
Seminariyasında təhsil almışdır. Bu bəstəkarın
dünyagörüşünün formalaşmasında
böyük rol oynamışdır. Hacıbəyli seminariya
illərində qabaqcıl dünya mədəniyyəti ilə
yaxından tanış olmuşdur. O, burada Avropa musiqi klassiklərinin
əsərlərini mənimsəmiş, skripka və baritonda
çalmağı öyrənmiş, xalq mahnı nümunələrini
nota köçürmüşdür. Seminariyanı bitirdikdən
sonra Hacıbəyli 1904-cü ildə Cəbrayıl qəzasının
Hadrut kəndinə müəllim təyin edilmişdir.
Hacıbəyli Rusiyada 1905-1907-ci illər inqilabı ərəfəsində
Bakıya gəlmiş, Bibiheybətdə, sonralar isə “Səadət”
məktəbində dərs demiş, 1907-ci ildə Bakıda
Azərbaycan türkcəsində “Hesab məsələləri”
və “Mətbuatda istifadə olunan siyasi, hüquqi, iqtisadi və
əsgəri sözlərin türki-rusi və rusi-türki
lüğəti”ni nəşr etdirmişdir. Hacıbəyli bədii
yaradıcılığa publisistika ilə
başlamışdır. O, “Kaspi”, “Həyat”, “İrşad”,
“Tərəqqi”, “Həqiqət”, “İqbal”, “Yeni iqbal” qəzetlərində
və “Molla Nəsrəddin” jurnalında “Ordan-burdan”, “O yan-bu
yan” və s. başlıqlar altında “Ü”, “Filankəs”,
“Behmankəs” və s. gizli imzalarla dövrün mühüm
ictimai-siyasi, maarifçilik məsələlərinə dair
çoxlu məqalə, felyeton və satirik miniatürlər dərc
etdirmişdir.
Hacıbəylinin 1908-ci il yanvarın 12-də
Bakıda Hacı Zeynalabdin Tağıyevin teatrında göstərilən
“Leyli və Məcnun” operası ilə təkcə Azərbaycanda
deyil, bütün müsəlman Şərqində opera sənətinin
əsası qoyulmuşdur. Hacıbəyli operanın
librettosunu Füzulinin eyniadlı poeması əsasında
yazmışdır. Hacıbəyli 1909-1915-ci illərdə
bir-birinin ardınca “Şeyx Sənan”, “Rüstəm və
Söhrab”, “Şah Abbas və Xurşud banu”, “Əsli və Kərəm”,
“Harun və Leyla” muğam operaların librettosunu xalq
dastanları və rəvayətlər, Firdovsinin “Şahnamə”
əsərinin motivləri əsasında yazmışdır.
O, “Leyli və Məcnun”dakı üslub xüsusiyyətlərini
və estetik sənət prinsiplərini sonrakı
operalarında da davam etdirmişdir. Xalq dastanı əsasında
bəstələdiyi “Əsli və Kərəm” operasında
Hacıbəyli muğamatla bərabər aşıq musiqisindən
də istifadə etmişdir. O, Azərbaycanda musiqili komediya
janrının yaradıcısıdır. Onun “Ər və
arvad”, “O olmasın, bu olsun”, “Arşın mal alan” musiqili
komediyalarında inqilabdan əvvəlki Azərbaycan məişəti,
xalq adət və ənənələri əksini
tapmışdır. Hacıbəyli 1911-ci ildə musiqi təhsilini
artırmaq üçün Moskvaya getmiş, həmin il burada
filarmonik cəmiyyətin musiqi kurslarında, 1913-cü ildə
isə Peterburq konservatoriyasında oxumuşdur. Peterburq
dövrü Hacıbəylinin yaradıcılığında
mühüm rol oynamış, o, “Arşın mal alan” musiqili
komediyasını məhz burada yaratmışdır. Hacıbəyli
1921-ci ildə Bakıda Azərbaycanlı tələbələr
üçün ilk musiqi məktəbini Azərbaycan Dövlət
Türk Musiqi Məktəbini təşkil etmişdir.
1926-cı ildən Azərbaycan Dövlət
Konservatoriyasında fəaliyyət göstərən Hacıbəyli
burada nəzəriyyə, harmoniya, Azərbaycan musiqisinin əsasları
fənlərindən dərs demiş, konservatoriya yanında
ilk çoxsəsli Azərbaycan xor kollektivi
yaratmışdır. 1937-ci il aprelin 30-da Azərbaycan Opera və
Balet Teatrında ilk dəfə tamaşaya qoyulan “Koroğlu”
operası Hacıbəyli yaradıcılığının
zirvəsini təşkil edir. Azərbacan opera sənətinin
incilərindən sayılan bu operada Üzeyir bəy ilk dəfə
olaraq klassik opera formasına riayət edərək bitkin
ariyalar, kütləvi xor səhnələri, müxtəlif
ansambllar, balet nömrələri, reçitativlər
yaratmışdır. O, “Koroğlu” operasında simfonik
orkestrin tərkibinə Azərbaycan xalq musiqi alətlərini
daxil edərək orkestrin rəngarəng səslənməsinə
nail olmuşdur.
Üzeyir bəy Azərbaycan musiqisində köklü
dönüş yaratmış dahi bəstəkardır. O,
19-cu əsrin əvvəllərinədək şifahi xalq
musiqi sənəti şəklində mövcud olan Azərbaycan
milli musiqisini Qərbi Avropa bəstəkarlıq məktəblərinin
nailiyyətləri, forma və janrları ilə zənginləşdirmiş,
Azərbaycan və ümumiyyətlə, Şərq musiqisinin
gələcək inkişaf perspektivlərini, estetik prinsiplərini
müəyyənləşdirmişdir.
Hacıbəyli həm də böyük
musiqişünas alim idi. O, müasir Azərbaycan elmi
musiqişünaslığının əsasını
qoymuş, musiqiyə dair çoxlu məqalələr
yazmış, tədqiqatlar aparmışdır. Hacıbəylinin
“Arşın mal alan” musiqili komediyası ingilis, alman, Çin,
ərəb, fars, polyak, Ukrayna, Belorus, gürcü və s. dillərə
tərcümə edilmişdir. YUNESKO-nun görkəmli şəxsiyyətlərin
ildönümü və 1985-ci ilin mühüm hadisələri
təqviminə əsasən Hacıbəyli yubileyi beynəlxalq
miqyasda da qeyd edilmişdir.
Zümrüd
Səs.- 2011.- 17 sentyabr.- S. 12.