Müasir
Azərbaycan - 20: inkişafın uğurlu
modeli
İyirmi il öncə - 1991-ci il, oktyabrın 18-də
ölkəmiz müstəqillik haqqında Konstitusiya aktı ilə
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin varisi olduğunu bəyan
etdi və SSRİ-nin tərkibindən
çıxdığını, öz dövlət müstəqilliyini,
suverenliyini dünyaya nümayiş etdirdi. Azərbaycan qısa
müddətdə dünya birliyi və BMT tərəfindən
tanındı və beynəlxalq hüququn subyektinə
çevrildi. Amma SSRİ-nin dağılması fonunda bərpa
edilmiş müstəqillik ilk vaxtlarda ölkə hakimiyyətinə
gələn siyasilər tərəfindən lazımınca dərk
edilmədi.
Bunun
nəticəsi idi ki,
həmin naşı “strateqlər” və onların təmsil etdiyi qüvvələr keçid
dövrü burulğanında ilişib qaldılar, onlar
ölkəni xaosa, hərc-mərcliyə,
dərin sosial-iqtisadi və milli böhrana
sürüklədilər. Müstəqilliyin ilk illərinin sosial-siyasi
gərginlikləri, düşünülməmiş siyasi qərarlar, antimilli
siyasət, silahlı qarşıdurmalar yeni
yaranmış dövlətin mövcudluq limitini tükətməkdə idi.
Məhz belə
təhlükəli tarixi məqamda
xalqın, dövlətin və müstəqilliyin xilaskarı,
Ümummilli Lider Heydər
Əliyev yenidən hakimiyyətə qayıtdı. 1993-cü ilin iyunundan ölkədə
formalaşmağa başlayan
yeni siyasi kurs vətəndaş müharibəsi və
ölkənin parçalanması təhlükəsini aradan qaldırdı. Heydər Əliyev
dövlətin mövcudluğunu təhdid
edən bütün təhlükələri
dəf etdi və Azərbaycanı, sözün əsil mənasında, bir dövlət olaraq yenidən
qurmağa başladı.
Azərbaycanın
müstəqilliyi, ilk növbədə,
etibarlı iqtisadi təməllərlə
qurulmağa başlandı. Ümummilli Liderin yürütdüyü siyasət dövlətin
milli valyuta, gömrük və vergi də
daxil olmaqla iqtisadi müstəqilliyinin bütün
atributlarını yenidən formalaşdırdı və yeni iqtisadi tələblərə
uyğun olaraq gücləndirdi.
İqtisadi suverenliyin ilk bazisi 1994-cü ildə
imzalanan “Əsrin müqaviləsi” və
eləcə də, Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft
kəməri oldu. Heydər Əliyev Xəzərin
statusunun mübahisəli olmasına baxmayaraq dünyanın aparıcı neft şirkətləri ilə “Əsrin
müqaviləsi”ni imzalamağa nail oldu. Bütün bu
tədbirlər Azərbaycan iqtisadiyyatına müstəqillik
illərində 100 milyard dollar
investisiya yatırılması, neft hasilatının beş,
qaz hasilatının isə üç dəfə artmasını təmin
etdi. “Əsrin müqaviləsi” ölkənin
neft strategiyasının
reallaşmasını və Xəzərdə irimiqyaslı
layihələrin uğurla həyata
keçirilməsini mümkün etdi.
Ümummilli Lider dövlət quruculuğunda
qanunvericiliyə xüsusi diqqət yetirirdi. 1995-ci ilin 12
noyabrında qəbul edilmiş ilk milli Konstitusiya
hüquqi dövlət quruculuğu
işində ən əsas istinadgahlardan biridir. Bu sahədə Avropa dəyərlərinə
uyğun aparılan hüquqi
islahatlar, qanunçuluğun
möhkəmləndirilməsi, insan hüquq və azadlıqlarının təminatlı
müdafiəsinə görə üçpilləli məhkəmə
sisteminin, yeni tələblərə
uyğun hakim korpusunun formalaşdırılması, Şərqdə
ilk dəfə ölüm
cəzasının ləğv edilməsi kimi
mütərəqqi addımlar da məhz Ümummilli Lider tərəfindən
reallaşdırıldı.
Heydər Əliyev
milli birliyin ideoloji əsaslarının işlənməsini
həssas keçid dövrünün
aktual məsələlərindən
sayırdı. Digər vacib islahatlarla yanaşı, yeni
dövrdə milli məfkurəyə və
milli birlik ideyasına
söykənmək zəruri idi. Ulu Öndər bütün
azərbaycanlıları birlik amalı ilə
bir araya gətirən
mükəmməl azərbaycançılıq
ideyasının banisi olmaqla
bir daha millət
atası olduğunu sübut
etdi. Azərbaycançılıq
ideyası ətrafında bütün dünya azərbaycanlıları sıx birləşməyə,
Azərbaycan dövlətinə başlıca güvənc mənbəyi
kimi baxmağa
başladılar. Bununla da
azərbaycançılıq qlobal səviyyədə
milli birliyin dərk
olunması, vahid məqsədlər uğrunda birgə səylərin həyata
keçirilməsi, diasporumuzun
formalaşması və təşkilatlanması üçün əvəzsiz bir
önəm kəsb etməyə başladı.
Ümummilli
Lider dünyəvi, demokratik
dövlət quruculuğunun tələblərindən
irəli gələn bütün digər
zəruri tədbirləri reallaşdırdı və Azərbaycanı
bir dövlət və cəmiyyət kimi uzunmüddətli həyat qabiliyyətinə
və dünya rəqabətinə hazır vəziyyətə
gətirdi.
Yeni mərhələ
- regionda liderlik
Prezident İlham Əliyev Dahi
Öndərin siyasi kursunun
sadiq davamçısı olmaqla
Azərbaycanın qüdrətlənməsinin 2003-cü ildən
başlanmış növbəti mərhələsinin
simasını müəyyənləşdirdi. Azərbaycan
dövləti daxili makroiqtisadi
sabitlik şəraitində uğurla yürüdülən iqtisadi siyasətin və onun
bəhrələrinin regional və qlobal inkişaf məqsədlərinin,
eləcə də, bölgədə liderlik
təşəbbüslərinin uğurla
reallaşdırılmasına yönəldilməsində qərarlı
olduğunu İlham Əliyevin ölkəyə
rəhbərlik etdiyi dövrdə bariz sübut edir. 2006-cı ildə Bakı-Tbilisi-Ceyhan neft kəmərinin, 2007-ci ildə
Bakı-Tbilisi-Ərzurum qaz kəmərinin
fəaliyyətə başlaması böyük
strateji uğur və
Azərbaycanın dünya
iqtisadiyyatına inteqrasiyası yolunda həlledici
faktor oldu. 2008-ci ildə
baş verən,
dünyanı sarsıdan, təsiri indiyə qədər də
bəzi ölkələrdə qalmaqda olan dünya iqtisadi böhranından Azərbaycanın məharətlə
yayınması və iqtisadiyyatını gücləndirməsi
bir daha ölkəmizin
düzgün yolda olduğunu sübut etdi. Azərbaycan müstəqilliyinin
20-ci ilində 16 milyard dollara
yaxın cari əməliyyatlar balansına
malik olmaqla
dünyanın 20 ən güclü
dövlətinin siyahısına daxil oldu. Müstəqilliyin 20-ci ilində Azərbaycanın
strateji valyuta
ehtiyatları 40 milyard dolları keçir. 2011-ci ildə Azərbaycanda dövlət
büdcəsi xərclərinin proqnozlaşdırılan
ÜDM-ə nisbətinin 35,4% (icmal
büdcə üzrə 41,6%) təşkil edəcəyi
gözlənilir. Büdcə xərclərinin ÜDM-ə faiz nisbətində artımının
yüksək olması ölkəmizi bir
sıra inkişaf etmiş
ölkələrlə müqayisədə daha
üstün mövqeyə
çıxarır. MDB ölkələri ilə müqayisədə
bu üstünlük daha böyükdür.
2011-ci il üzrə Qazaxıstanda icmal büdcə xərclərinin ÜDM-ə
faiz nisbəti 24,1%, Rusiya
Federasiyasında bu rəqəm isə
38,8% nisbətində proqnozlaşdırılır.
Bu ilin 6 ayında qeyri-neft sektorunda 7,2, kənd təsərrüfatında
isə 6,2 faiz artım əldə olunub. 2011-ci ilin birinci yarısında ölkə
iqtisadiyyatına 3,4 milyard dollar
həcmində xarici investisiyalar
yönəldilib. Birbaşa
investisiyaların həcmi 1,7 milyard dollar təşkil edərək 2010-cu ilin eyni dövrü
ilə müqayisədə 15,7 faiz
artıb. Onun 1,5 milyard
dolları və ya 86 faizi
iqtisadiyyatın neft-qaz sektoruna
yönəldilib. Qeyri-neft sektoruna
240,7 milyon dollarlıq və ya əvvəlki ilin eyni dövründəkindən 21,4 faiz çox birbaşa xarici investisiya qoyulub.
Sosial
rifah səviyyəsi son
illərdə dəfələrlə yüksəlib.
2004-2010-cu illərdə əhalinin banklardakı əmanətləri
12 dəfə, əhalinin gəlirləri 4,5 dəfə, orta aylıq əmək haqqı 4,2 dəfə,
o cümlədən, real
əmək haqqı 2,2 dəfə, minimum
əmək haqqı 7,1 dəfə, pensiyaların orta məbləği 4,7 dəfə artıb. İşsizlik 1,4 dəfə, yoxsulluq
isə 4,4 dəfə azalıb. Son 7 ildə
əhalinin gəlir artımı inflyasiya
səviyyəsini (1,9 dəfə) qabaqlayıb.
Dünyəvi, demokratik və milli inkişaf yolunun Azərbaycan modeli
Azərbaycanda hüquqi dövlət quruculuğu prosesi sürətlə gedir. Ölkə ötən illərdə siyasi islahatlar baxımından da diqqəti cəlb edib. İqtisadi və siyasi
sahədə paralel aparılan islahatlar ölkənin inkişaf tempinin daha da
sürətlənməsində özünəməxsus rol
oynayıb. Prezident İlham
Əliyev də bu məqamla bağlı qeyd edib ki, Azərbaycanda
siyasi və iqtisadi islahatlar paralel şəkildə həyata keçirilir.
Demokratiya, qanunun aliliyi
və hüquqi dövlət konsepsiyaları
dövlətçiliyimizin təməl prinsiplərini
təşkil edir.
Azərbaycan iqtisadiyyatının çoxşaxəli inkişafı,
cəmiyyətdə bərabərliyin
və orta təbəqənin formalaşması
hüquqi dövlət
quruculuğu prosesini sürətləndirməkdədir. Bu gün dünya
demokratik və milli inkişaf yolunun Azərbaycan modeli faktını tanıyır və qəbul edir. Prezident Administrasiyasının
rəhbəri, akademik
Ramiz Mehdiyev rəsmi qəzetdə dərc olunmuş “Müasir Azərbaycan milli ideyanın təcəssümü kimi”
məqaləsində bildirir
ki, Prezidentin seçdiyi daxili və xarici siyasət xəttinin uğurları, bu xəttin ölkə əhalisi tərəfindən
dərk edilmiş şəkildə qiymətləndirilməsi
və qəbul olunması Azərbaycanda onun özünə xas olan, qlobalist
romantizmdən azad, Azərbaycan dövlətçiliyinin
qurulmasının tarixi
prosesinin reallıqlarını
nəzərə alan və milli inkişafın
məntiqindən irəli
gələn konsolidasiya
edilmiş demokratiya modelini yaratmaq yolundakı gələcək
fəaliyyəti stimullaşdırır.
Azərbaycanda sosial-iqtisadi tərəqqi, demokratik inkişaf və hüquqi dövlət quruculuğu məsələləri
bir-birini tamamlayan prosesə çevrilib. İndiyə qədər aparılan Konstitusiya, məhkəmə
islahatları, seçki
qanunvericiliyi ilə bağlı aparılan islahatlar, ölkədə
keçirilən şəffaf
seçkilər, insan
hüquq və azadlıqlarının qorunması
ilə bağlı beynəlxalq sənədlərə
qoşulma və bununla bağlı müvafiq icra mexanizminin yaradılması,
yerli demokratiyanın,
regional idarəetmə institutunun
gücləndirilməsi və
sair tədbirlər sosial-iqtisadi yüksəlişlə
bir-birini tamamlayaraq, ölkənin Cənubi Qafqazda şəriksiz liderliyini təmin edib.
Beynəlxalq hesabat və rəylər
İqtisadiyyatımızın inkişafında son illər əldə edilən uğurları beynəlxalq maliyyə institutları, ekspert və xarici diplomatlar da təsdiq edir. Dünya Bankı Azərbaycanı
islahatlar sahəsində
dünya lideri kimi qəbul edir. Aparıcı beynəlxalq maliyyə institutları isə onu iqtisadiyyatı qlobal böhranın təsirindən ən az zərər
çəkmiş ölkələr
siyahısına daxil ediblər.
“2010-2011-ci illər üzrə qlobal rəqabətə davamlılıq
haqqında” Ümumdünya
İqtisadi Forumunun hesabatına əsasən,
innovasiyalılıq amili
üzrə Azərbaycan
139 dünya ölkəsi
arasında 61-ci, MDB-də
isə 2-ci (Rusiyadan sonra) yeri tutur.
Təsadüfi deyil ki,
xarici rəhbərlər
də iqtisadiyyatımızın
qüdrəti barədə
fikirlərini qibtə
ilə bildirirlər. Məsələn, Polşa prezidenti
Bronislav Komorovski demişdir ki, Azərbaycanın sürətli
inkişafı düşünülmüş
iqtisadi siyasətin məntiqi nəticəsidir.
Nüfuzlu dünya nəşrləri
də iqtisadiyyatımızdakı
diqqətçəkən uğurları
qiymətləndirir. Böyük Britaniyanın
tanınmış “The Guardian” qəzeti keçmiş
SSRİ ölkələrinin reytinqini və inkişaf tempini açıqlayıb. Qəzet
yazır ki, ölkəmiz postsovet məkanında iqtisadi cəhətdən ən güclülərdəndir: “Azərbaycanın
neft dividendi olması onun keçmiş sovet respublikaları arasında
daha yüksək inkişafına şərait
yaradır. Bu ölkə
əhalisinin say tərkibinin
artması ilə də qonşularından seçilir.”
2010-cu ildə iqtisadi artım sürətinə görə
MDB məkanında 1-ci, makroiqtisadi
sabitlik indeksinə görə araşdırma
aparılan 139 ölkə
arasında 13-cü yerə
yüksəlmişik. “The Business Year” jurnalının Azərbaycana həsr olunmuş “The Business Year-Azerbaijan 2011” adlı xüsusi buraxılışında Azərbaycan
ötən ildə qazandığı sosial-iqtisadi
göstəricilər önə
çəkilməklə, ilin
dövləti elan edilib. Azərbaycan
BMT İnkişaf Proqramının
əhalinin rifah səviyyəsini əks etdirən İnsan İnkişafı Hesabatında
son beş ildə 34 pillə irəliləyərək
İnsan İnkişafı
İndeksinə görə
169 ölkə arasında
2005-ci ildə tutduğu
101-ci yerdən 2010-cu ildə
67-ci yerə yüksəlib
və bununla “yüksək insan inkişafı” kateqoriyasına
daxil olub. BVF-nin hesablamasına
əsasən ölkə
alıcılıq qabiliyyəti
paritetinə görə
91 milyard dollarlıq
ÜDM istehsal etməklə
dünyada 71-cidir. Hazırda Azərbaycan
Baltik ölkələrinin
birlikdə istehsal etdiyi ÜDM ilə müqayisə olunan həddə əlavə dəyər yaradır.
Azərbaycan 20 illik müstəqillik
dövründə Ermənistandan
altı dəfə güclü iqtisadiyyata, düşmən ölkənin
ümumi büdcəsindən
artıq hərbi büdcəyə nail olmağı
bacarıb.
Bu göstəricilər bir daha Azərbaycanın
dəqiq strateji inkişaf xətti tutaraq az
bir zamanda - 20 il ərzində bölgədə şəriksiz
lider dövlətə
çevrildiyini sübut
edir.
Yusif Babanlı
Səs.- 2011.- 17 sentyabr.- S. 4.