Hüquqi
dövlət və vətəndaş cəmiyyətinin
Konstitusiya əsasları
Latın sözü olan “konstutio” sözündən
götürülən “quruluş” “təsisat” mənası
verən konstitusiya dövlətin əsas qanunudur. Konstitusiyada
dövlətin siyasi quruluşu, dövlət orqanları
sistemi, onların funksiyaları, vətəndaşların əsas
hüquq və vəzifələri təsbit olunmuşdur.
Konstitusiya əsasında ölkənin digər qanun və
hüquqi aktları qəbul edilir.
20 il ərzində Azərbaycan xalqı hüquqi
dövlət quruculuğu sahəsində xeyli uğurlar əldə
edib. Ulu Öndər Heydər Əliyev hələ 1995-ci il
noyabrın 24-də Azərbaycan Respublikası Milli Məclisinin
ilk iclasındakı çıxışında demişdir:
“Ötən illər ərzində Azərbaycan
xalqının, Azərbaycan Respublikasının həyatında
ağır, çətin ictimai-siyasi proseslər gedib və nəhayət,
respublikamızın dövlət müstəqilliyi möhkəmlənib
dönməz olubdur, ictimai-siyasi vəziyyət sabitləşibdir
və müstəqil Azərbaycan Respublikası
özünün ali qanununu - Konstitusiyasını qəbul etməyə
imkan əldə edib, ilk parlamentini - Milli Məclisini
seçibdir.
Bunlar böyük nailiyyətdir, tarixi
nailiyyətdir. Bunlar onu sübut edir ki, artıq Azərbaycan
xalqı müstəqillik yolu ilə cəsarətlə, əzmlə,
uğurla irəliləyir və dövlət hakimiyyətinin
bütünlüklə təşkilini təmin etmək
üçün lazımi sənədlər qəbul edir.
Azərbaycan Respublikasının, müstəqil Azərbaycanın
ilk konstitusiyası
qəbul olunubdur. Bu konstitusiya xalqımızın
keçdiyi tarixi yolun məntiqi nəticəsidir. Xalqımızın böyük tarixi var. XX əsrdə
tariximiz xüsusən böyük bir yol keçibdir və
keçdiyimiz yolda bizim konstitusiya təcrübəmiz də
var. Azərbaycanın indi qəbul olunmuş konstitusiyası
onun dördüncü konstitusiyasıdır. 1921-ci ildə
birinci konstitusiya, 1937-ci ildə ikinci konstitusiya, 1978-ci ildə
üçüncü konstitusiya qəbul edilib və nəhayət,
bu il, 1995-ci il noyabrın 12-də ümumxalq səsverməsi -
referendum nəticəsində dördüncü konstitusiya qəbul
olunubdur. Ancaq bu konstitusiya keçmiş konstitusiyalardan
tamamilə fərqli konstitusiyadır, yeni konstitusiyadır,
müstəqil Azərbaycan Respublikasının
Konstitusiyasıdır, Azərbaycanın hər bir vətəndaşının
doğma konstitusiyasıdır.
Tədqiqatçı R.Quliyev
özünün “Azərbaycan Respublikasında hüquqi
dövlətin təşəkkülünun sosial-fəlsəfi
problemləri əsərində göstərilir ki,
Konstitusiyanın müasir anlayışını dərk etmək
üçün qısa şəkildə konstitusionalizmin
inkişaf prosesini nəzərdən keçirək. Belə ki, konstitusiya
prosesinin genezisi dövlətlərin ictimai-siyasi inkişaf
tarixi ilə bağlıdır. Bu inkişaf prosesini isə
dörd əsas mərhələyə ayırmaq olar: Birinci mərhələ,
XVIII əsrin axırlarından (Avropada burjua inqilabları
zamanından) başlayaraq Birinci Dünya müharibəsinin
axırlarına kimi davam etdi. Avropanın
qabaqcıl ölkələrindən və Şimali Amerikadan
konstitusionalizm ideologiyasına təkan verildikdən sonra,
faktiki olaraq, ilk yazılı konstitusiya 1787-ci ildə Amerika
Birləşmiş Ştatlarında qəbul edildi.
Fransada isə İnsan Hüquq və Azadlıqlar Bəyannaməsi
(1789-cu il), Avropada ilk olmaqla 1791-ci ildə
Fransa Konstitusiyasının yaranmasına səbəb oldu. Bu mərhələdə Latın Amerikasında ilk
Konstitusiya Aktı 1811-ci ildə Venesuelada qəbul edildi.
İngiltərədə burjua inqilabı Böyük
Britaniyanın dominionlarında da konstitusiyaların
yaranmasına təkan verdi (Kanadada - 1867-ci,
Avstraliyada - 1900-cü illərdə). Bu mərhələnin
axırlarında Şərqdə (Yaponiyada - 1889-cu, Çində
- 1912-ci, İranda - 1906-cı illərdə) və bir neçə
Afrika ölkəsində (CAR - 1909-cu, Liberiyada 1847-ci illərdə)
konstitusiyalar qəbul edildi.
İkinci mərhələ, iki dünya müharibələri
arasındakı müddəti əhatə edir. Bu mərhələnin
bir xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, ölkələr iki
düşərgəyə bölündü. Rusiyada sosialist
inqilabı qalib gəldi və sosialist dövləti
yaradıldı. Digər tərəfdən dünyada
böyük dinamika ilə konstitusion hüquqi
yaradıcılıq prosesi müşahidə olunurdu. Avropada
Rusiya və Avstriya-Macarıstan imperiyalarının
dağılması, Asiyada koloniya sisteminin böhranı nəticəsində
yeni dövlətlər yarandı. Onlarca ölkədə yeni
konstitusiyalar qəbul edildi.
Konstitusionalizmin inkişaf prosesinin ikinci mərhələsinin
fərqləndirici xüsusiyyəti ondan ibarətdir ki, ilk dəfə
konstitusiyaların tənzimedici obyekti sosial-iqtisadi məsələlərə
aid edildi. Konstitusiya səviyyəsində dövlətin sosial
funksiyası aşkarlandı. Konstitusion insan hüquqları
sırasına sosial-iqtisadi hüquqlar da əlavə edildi. Bu
tendensiyanı, daha aydın Meksikanın - 1917-ci, Almaniyanın
-1919-cu, Çexoslovakiyanın - 1920-ci, İspaniyanın -
1931-ci, İrlandiyanın - 1937-ci il konstitusiyalarında görmək
olar.
O zaman SSRİ-də prinsipcə yeni konstitusion model
yaradıldı. 1924-cü və 1936-cı il SSRİ
konstitusiyaları (bir il sonra ittifaqın respublikalarında da
konstitusiyalar qəbul edilirdi) liberal konstitusionalizm
ideologiyasını monizm prinsipi ilə əvəz etdi. Bu dəyişiklik
sosialist konstitusiyalarına tam formallıq verdi.
Üçüncü mərhələ, 1945-ci ildən
80-ci illərə qədər davam etdi. Bu mərhələdə
konstitusionalizm prosesi, demək olar ki, bütün
dünyanı əhatə etdi. 130-dan yuxarı ölkə
kolonial sistemin ləğv edilməsi nəticəsində
müstəqillik əldə etdikdən sonra konstitusionalizm
ideologiyasını qəbul etdi. Azad olan ölkələrdə
konstitusiyaların qəbul edilməsi əksər halda simvolik
xarakter daşıyırdı. Yeni müstəqillik əldə
edən ölkələr beynəlxalq münasibətlərdə
bərabər hüquqlu subyektlərə çevrildilər.
Sosialist konstitusiyaları sıralarına Bolqarıstan,
Macarıstan, Vyetnam, Çin, Kuba və digər dövlətlərin
konstitusiyaları daxil oldu. Demək lazımdır ki, sosialist
konstitusiyaları konstitusionalizmin liberal ideyalarına
böyük zərbə vurdu. Sosialist
konstitusiyalarındakı, fərdin tam dövlətə
tabeçilik prinsipi konstitusionalizm ideologiyasının əksinə
idi. Hal-hazırda konstitusiyanın inkişaf prosesi bunu bir daha
sübut edir.
XX əsrin 90-cı illərində başlanan
dördüncü müasir mərhələ totalitar sistemin
dağılması ilə bağlıdır. Sosialist rejimin
dağılması ilə əlaqədar 100-dən çox
ölkədə konstitusiyalar qəbul edildi. Bu mərhələnin
əsas istiqaməti konstitusionalizm ideologiyasının bərpa
olunması idi. Yeni yaranan konstitusiyalarda (o cümlədən,
Azərbaycan Konstitusiyasında) konstitusionalizmin ilkin
ideyaları insan hüquq və azadlıqlarının prioritetliyi;
siyasi plüralizm; hakimiyyət bölgüsü; konstitusion nəzarət
institutları və s. öz əksini tapdı.
Hazırda dünyada 200-dən çox dövlətdə
və 300-dən çox federasiya subyektində konstitusiyalar
mövcuddur. 2004-cü ildə, hətta Avropa Birliyinin Konstitusiyası
qəbul edildi (Konstitusiya Avropa Birliyinin 25 üzvü tərəfindən
ratifikasiya edildikdən sonra qüvvəyə minməli idi.
Lakin bu günədək üzv-dövlətlərin
hamısı konstitusiyanı ratifikasiya etməyib).
R.Dahl konstitusiyaların hər hansı bir ölkədə
demokratiyanın yaranmasındakı oynadığı rolu
xüsusi qeyd edir: 1. Sabitlik. 2. Əsas insan hüquqları. 3.
Mənafelərin tarazlığı. 4. Hesabat vermə. 5. Ədalətli
nümayəndəlik. 6. Birliyə əsaslanan konsensus. 7. Səmərəli
idarəetmə. 8. Qərarların səriştəliliyi. 9.
Şəffaflıq və aydınlıq (anlaşıqlı).
10. Çeviklik. 11. Legitimlik.
Bu şərtlərə əməl edən demokratik
ölkələr geniş konstitusiya seçimi imkanına
malikdir. Əsas şərtlərə əməl olunmayan
ölkələr hansı konstitusiyanın olmasından
asılı olmayaraq, demokratiyanı qoruya bilməzlər.
Ölkədə həm əlverişli, həm də əlverişsiz
şərait yaranarsa, mükəmməl şəkildə tərtib
edilmiş Konstitusiya demokratik
institutların möhkəmlənməsinə kömək etməyə
qabil olduğu halda, konstitusiyanın hazırlanması
zamanı buraxılmış səhvlər demokratik institutların
taleyinə dağıdıcı təsir göstərə
bilər (38, 152).
Konstitusiyanın cəmiyyətdə müxtəlif
funksiyaları olsa da onun əsas funksiyası - hüquqi
funksiyadır. Müasir konstitusiyalar birbaşa hüquqi
qüvvəyə malikdir. Deməli, dövlətlərin əsas
qanunları cəmiyyətə ideoloji təsirləri ilə bərabər
hüquq sistemlərin də vacib hüquqi mənbələridir.
Ancaq hər bir hüquq normasının qorunması
üçün mükəmməl və effektli fəaliyyət
göstərən idarəetmə institutları mövcud
olmalıdır. Hazırda sabit inkişaf edən demokratik
dövlətlərin hakimiyyət quruculuğu tarixi də
göstərir ki, ölkələrdə konstitusionalizm təminatının
ilkin mərhələsində dövlət hakimiyyətinin
möhkəmliyi vacib amildir.
ABŞ Konstitusiyası insan hüquqlarının, qanunun
aliliyinin, hüququn hökmranlığının, bir sözlə
hüquqi, demokratik dövlətin əsas təminatçısı
olub, xalq tərəfindən dərk olunub yekdilliklə
müdafiə olunur, xalq hakimiyyətinin əsasını təşkil
edən cəmiyyəti birləşdirən qüvvə kimi
çıxış edir. ABŞ Ali Məhkəməsinin sədri
işləmiş Con Marşal yazırdı ki, ABŞ
Konstitusiyası hökumət idarələrinin təkamülünə
yol göstərmiş, siyasi sabitliyin, fərdi
azadlığın, iqtisadi yüksəlişin və ictimai tərəqqinin
əsasını təmin etmişdir (13, 28).
R.Rəcəbli XX əsrin sonlarında müstəqil Azərbaycanın
yeni Konstitusiyasının qəbulu haqda yazır ki, “bu
konstitusiya “demokratik, hüquqi, dünyəvi dövlət
quruculuğu yolu ilə əzmlə irəliləyən bir
respublikanın konstitusiyası olmaqla yanaşı, həm də
ən demokratik yol ilə qəbul edilmiş konstitusiyadır”
(112, 11).
Ulu Öndər Heydər Əliyev “Azərbaycanda ümumi hüquqi
dövlətin əsası olan konstitusiyanı Azərbaycanın
bugünü və gələcəyi üçün
çox böyük bir sənəd - siyasi-hüquqi sənəd”
adlandırırdı. Konstitusiyada hüquqi dövlət
quruculuğu, onun formalaşması yolları göstərilmiş,
bu prosesdə tarixi, milli ənənələr, dünya təcrübəsi
və ümumbəşəri demokratik prinsiplər nəzərə
alınmışdır. Konstitusiyanın qəbulunu Azərbaycan
xalqının tarixi nailiyyəti hesab edən Heydər Əliyev
onun ümumbəşəri və milli dəyərlərə
söykəndiyini göstərir.
Hüquqi dövlət və vətəndaş cəmiyyəti
quruculuğunda mühüm rol oynayan konstitusiya haqqında Ulu
Öndər demişdir: “Mən sizi, bütün Azərbaycan
xalqını müstəqil Azərbaycan Respublikasının
ilk Konstitusiyasının ümumxalq səsverməsi - referendum
yolu ilə qəbul olunması münasibətilə ürəkdən
təbrik edirəm və əmin olduğumu bildirmək istəyirəm
ki, bu konstitusiya Azərbaycanın dövlət müstəqilliyinin
möhkəmlənməsi, insanların, vətəndaşların
hüquq və azadlıqlarının qorunması, Azərbaycanda
demokratik hüquqi dövlətin qurulması və inkişaf
etməsi üçün öz xidmətlərini göstərəcəkdir.
Biz yeni bir mərhələdəyik və bundan sonra
çox ciddi, cəsarətli addımlar atmağa
imkanımız var. Çünki bunun üçün qanuni əsaslar
yaranıbdır. Yeni qəbul olunmuş konstitusiya Azərbaycanın
müstəqilliyini, ərazi bütövlüyünü təmin
edən konstitusiyadır və əminəm ki, bu, daimi
olacaqdır, xalqımız bu konstitusiyanın müddəalarından
daim istifadə edərək, Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini əbədi edəcəkdir. Yeni konstitusiya
Azərbaycanda demokratik hüquqi dövlətin qurulması,
demokratik vətəndaş cəmiyyətinin yaranması
üçün bütün əsasları yaradıbdır,
bütün təminatları veribdir. Bizim borcumuz bu təminatlardan,
konstitusiyanın bizə verdiyi qanuni əsaslardan səmərəli
istifadə etmək və ölkəmizdə hüquqi,
demokratik dövlət yaratmaq, vətəndaşların,
insanların hüquqlarının qorunmasını təmin
etməkdən ibarətdir”.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs .- 2011.- 27 sentyabr.- S. 9.