Azərbaycançılıq
və toy mərasimləri
Azərbaycançılıq
ideyalarının təzahür etdiyi mərasimlərdən
biri xalqımızın toy
mərasimləridir. Toy mərasimi yeni ailə
həyatının qurulması üçün
xalqın dəbdəbə ilə keçirdiyi
şən mərasimlərdir.
Folklorşünas alimlər İ.Babayev və P.Əfəndiyev göstərirlər
ki, toy mərasimlərinin
bir sıra mərhələləri
vardır: elçilik, nişanlanma,
xına gecəsi, gəlin gəlmə, zifaf
gecəsi, toyun dağılması, duvaqqapma və s.
Toy mərasimləri,
şübhəsiz ki, dövrdən-dövrə
dəyişmiş, yeniləşmiş, inkişaf
etmişdir. Folklorşünas alim Vaqif Vəliyevin
göstərdiyi kimi, Azərbaycan folklorunda toy mərasiminin
başlanmasına qədər aparılan hazırlıq mərhələləri
bir daha təsdiq edir ki, xalqımız yeni qurulan ailənin təməlinin
möhkəm olmasına çalışmışdır.
Burada
xalqın milli adət-ənənəsi, yeni qurulan ailəyə
müqəddəs bir hadisə kimi baxmaq, onun
vüqarının ülviliyini qorumaq kimi şərəfli
bir nida vardı. İki gənc bir-birini
sevdikdən sonra ailənin
razılığı alınardı. Lakin
gənclərin bir-birini görməsi çox çətin idi.
Köçəri və yarımköçəri
həyat sürənlərdə bu çətinlik
nisbətən aradan qalxırdı. Belə
ki, dağa və ya arana köç
vaxtı gənclərin bir-birini görməsinə
imkan yaranardı. Bulaqdan
su gətirən zaman
kənd qızlarını görmək, əsas imkanlardan biri olduğu kimi, toylar, mağar gecələri də bu
imkanlardan biri idi.
Toy mərasiminin
mərhələləri haqqında V.Vəliyev yazır: “Toy mərasiminə qədər
iki ailə arasında müəyyən mərhələdən
ibarət danışıq aparılardı. Birinci
mərhələdə qız evinə gəlmək üçün razılıq alınardı.
Razılıq bəzi hallarda əks nəticə
verərdi, o zaman elin, obanın ən hörmətli, sözü keçən
adamları elçiliyə gedərdilər, (qız
qapısı, şah qapısı məsələsi
də buradan meydana gəlmişdir.
Hörmət, ehtiram ifadəsi
olaraq deyilmişdir.) Əgər
razılıq verilərdisə, o zaman qızla oğlanı “ad
edərdilər”,oğlan tərəfdən göndərilən
“nişan üzüyü”
qızın barmağına taxılardı və bu münasibətlə şərbət
içilərdi. Bu mərhələyə
bəzi rayonlarda “kiçik
nişan” da deyilir. Müəyyən
vaxtdan sonra “böyük nişan” və
toy şənliyinin keçirilməsi
vaxtını müəyyənləşdirmək üçün hər iki
ailənin başçıları bir yerə
toplaşardılar”.
Tədqiqatçılar toy mərasimlərində bir
çox milli ənənələrin
mövculduğunu göstərirlər. Onlardan biri
cıdırdır. Cıdırda birincilik
qazananlar oğlanın bacısı, yaxud qızın bacılığı tərəfindən
qiymətli bir hədiyyə ilə
mükafatlanardı. Cıdırda elin-
obanın qoçaq, qəhrəman
oğulları iştirak edərdi.
Maraqlıdır ki, cıdırda, həm at üstündə cübəcür oyunlar göstərərdilər.
Yarışanlar sirk ustalarının
göstərdiyi heyrətamiz fəndlər toy
şənliklərində nümayiş
etdirilərdi.
Cıdırla
yanaşı, toy şənliklərində
zorçuların (güləşçilərin) fəaliyyəti
də maraqlı olardı. Öz qüvvəsinə
inamı olan pəhləvanlar qız
aparılan oğanın faytonunun, dəstənin
qarşısını kəsib meydan
sulyardı. Bu zaman ya onunla güləşən
bir adam ortaya çıxır, ya da həmin şəxsə nəmər (hədiyyə)
verilərdi.
Cıdırçılar
gəlin gətirilən dəstənin qabağında
çapardılar. Əgər gəlin uzaq
məsafədən gəlirsə, o zaman onun gəlməsinə
birinci xəbər gətirən şəxs
toyun nəmərini alardı. Gəlin gətirilərkən
oğlanla qızın qabağında ətrafı qırmızı parça ilə
bağlanmış güzgü
aparılardı. Toy şənliyində
yengələrə xüsusi hörmət
edilər, onları tez-tez oyuna
dəvət etməklə yanaşı, cıdırda, güləşdə,
tüfəng atmaqda qalib
gələndərə nəmər verməyə “məcbur”
edərdilər. Toyun
başlanmasına bir neçə gün qalmış qızın yaxın rəfiqləri,
həm də bacısı, xala və bibiləri
onun əlinə, ayaqlarına,
saçına xına yaxardılar. Bu da səadət və xoşbxətlik rəmzi
sayılardı. Ümumiyyətlə, bizdə
qırmızı geyinmək, ələ xına yaxmaq sevinc və xoşbəxtlik
simvoludur. Qədim zamanlardan
dövrümüzə kimi gəlib çatan bu adət qədim
azərbaycanlıların günəşə və oda sitayişi ilə daha çox əlaqədardır.
Günəşin yerdə nişanəsi hesab
edilən odun qırmızı rəngdə
olması insanların bu rəngə
müsbət münasibətini meydana
çıxartmışdır.
Toy şənliyində
yeməkdən, şərbət içməkdən sonra musiqi dinləmək, oynamaq başlanardı. Mağarda
yalnız çalıb-oynamağa, güləşənlərə
və başqa oyun nümayiş etdirənlərə tamaşa edərdilər. Gündüzlər mağar çöldə keçirilər, axşamlar və soyuq vaxtlarda isə əvvəlcədən
hazırlanmış xüsusi yerlərdə
keçirilərdi ki, buna
mağar damı deyilərdi. Oğlan evinin adamları
qız evindən mütləq müəyyən bir şey oğurlamağa
çalışardılar. Bu,
qızın cehizini həmişəlik bir daha geri
qaytarılmaması üçün edilərdi.
Guya cehizlər razılıqla verilməyib,
onu ev sihibindən xəbərsiz
aparıblar, o, bir daha bu evə
qayıtmayacaqdır.
Qız oğlan evinə çatan
kimi ayağı altında qurban
kəsilər (qoç,_düyə, cöngə və s.), qab
sındırılardı. Qurban kəsmək
oğlan evinə dövlət, bərəkət
gətirmək, şüşə qab
sındırılması isə yaman nəzərlərin,
şər qüvvələrin gəlinə toxunacaq xətaların sınan şüşə
üzərinə köçürmək demək idi. Eyni zamanda,
əvvəlcədən hazırlanmış, cürbəcür
şirniyyatdan (noğul,
kişmiş və s.)
bir qab doldurub
gəlinin başına səpələyirdilər. Bu da ər evində onun həyatının bu
nemətlər kimi şirin
olmasını arzu etmək demək idi. Maraqlıdır ki, bu qayda bəzi rayonlarda indi də
qalmaqdadır.
Azərbaycanın bəzi
bölgələrində toy mərasimlərində “şax
qaldırılır.” V.Vəliyevi “şax
qaldırmaq” ifadəsinin məcazi mənada işləndiyini
göstərir. Burada əsas fikir bəzədilmiş şaxı
(budağı) götürmək, həm də təntənəli
surətdə dəbdəbə ilə getmək, yəni sadəcə,
götürmək deyil, onu
bir məşəl, bayraq
kimi qaldırmaq nəzərdə tutulur.
Bir qayda olaraq, şaxı həm
oğlanın, həm də qızın yaxın dostu, rəfiqəsi bəzəyərdi. Bunlar da toyda
sağdış olardılar.
Qızın
rəfiqəsi tərəfindən qaldırılan şax, onun toyu günü, yaxud da toyunun
axşamı olardı. Şaxda iştirak edən adamlar toya qarışar, şənlikdə əsas
iştirakçı olardılar (bir qayda olaraq, Azərbaycan
toylarında qız oğlan evinə gəlməmişdən
qabaq onun özünün toyu olar, sonra isə əsas toya-oğlan evində olan toya gətirilərdi).
Oğlanın sağdışı
tərəfindən “şax”
qaldırılıb, böyük izdihamla təzə bəyin evinə gəldikdən
sonra gəlini gətirməyə gedərdilər.
Şax
qaldırma izdihamı Azərbaycan toylarının ən maraqlı
səhnələrindən biridir. Əvvələn
bu izdihama on günlərlə hazırlıq işləri
aparılardı. Şax
adlandırdıqları bəzədilmiş ağacın
üstündə ən nadir şirniyyat, bəzək şeyləri, əl
işləri nümunələri
olardı. Azərbaycan qadınlarının sənətkarlıq
qabiliyyətini nümayiş etdirən
tikmələr, əl dəsmalları, naxışlı corablar və sairələrdən
“Şaxın” bəzədilməsində istifadə
olunardı. Daha sonra
“Şaxın” hər tərəfinə səliqə ilə düzülmüş şamlar
onun gözəlliyini daha
da zinətləndirərdi. Şaxı “şax qaldıran” oğlanın və ya qızın yaxın dostu
götürər və onunla
yanaşı gedərdi. Dəstənin
başında isə uzun bir
ağacın başında lopa
alovlanardı. Lopanın məşəl kimi
yanan hissəsindən bir
qədər aşağı kənara uzadılmış budaqdan sapa keçirilmiş
fındıq, iydə sallanardı. Lopa tutan şəxsin əlində isə bir neçə nəmər (hədiyyə)
olardı. Elin yaxşı tüfəng
atan adamları müəyyən olunmuş yerdə, lopa
işığında, həmin fındıq və iydəyə
güllə atardı. Kim birincilik
qazansa, sağdış tərəfindən
hazırlanmış nəməri (hədiyyəni) alardı.
Bəzədilmiş şax izdihamla oğlan evinə daxil
olardı. Onların böyük
şadlıq və sevinclə, bundan sonra onlar ömürlərinin
sonuna kimi “şax qardaşlıq” adlanardılar. Həmin
toyda bəylə gəlindən sonra ən hörmətli şəxs şax qaldıran oğlan
və qız olardı. Toy şənliyi
qurtardıqdan bir neçə ay sonra qız evi kürəkənin (yeznəsini) qızla
birlikdə qonan çağırardı. Onlarla birlikdə oğlanın yaxın
dostları (onların ikisi toy
zamanı bəyi müşayiət edər, onun yanında əyləşərdilər ki, bunlara sağdış
və solduş deyərdilər. Qızın da rəfiqələri
belə adlanardı) iştirak edərdi.
Bundan sonra qız istədiyi
vaxtlarda atası evinə gedə bilməzdi.
Qızın ata evinə qonaq
çağırılmasına “aya
açdı” deyilir.
Akademik Məmməd
Arif Azərbaycanın bəzi
regionlarında toy mərasimlərində “Xan-xan” mərasiminin keçirildiyini
göstərir: Xan hesab
edilən şəxs hündür bir yerdə əyləşir, özünə
vəzir, vəkil və fərraşlar təyin edirdi. Xanın bütün
hökmü sözsüz
yerinə yetirilirdi (indiki
məclislərdə seçilən masabəyi kimi). Xan ona
tabe olmayanları ciddi
cəzalandırar, fərraclara
döydürərdi. “Xan-xan” oyunu bəzən o qədər
ciddi bir şəkil
alardı ki, hökumət adamları
özləri belə “bir saatlıq xəlifə”nin
hökmünə boyun əyməyə məcbr
olardılar.
Keçmişdə evlənmə
zamanı hər iki tərəf bir-birilərinin
ailələri və nəsilləri haqqında ətraflı
məlumat əldə edirdilər. Oğlan tərəf
elçiliyə gedər (qadın heyətilə) bir neçə gündən sonra
təkrar elçiliyə gedər, razılıq olsa, çörəkkəsdi olardı. Bundan sonra ağsaqqallardan
və qadınlardan ibarət qarışıq heyət 2-ci böyük elçiliyə gedər, ətlik
azuqə, paltar və nişan
üzüyü aparıb qız evinin böyük “hənəsi”ni
alardılar. Bayramlarda oğlan
(deyikli, yaxud göy) öz
tay-tuşları ilə nişanlısıgilə bayram payı aparıb qonaq
gedərdi. Qonaqlara əvvəlcə ikirəngli
çay verilər, sonra
yemək süfrəsi açılardı. Oğlan
tərəf nəmər verərdi. Qız tərəf
(kürəkənin, göyün)
başında gələnlərə bir cüt corab və dəsmal
hədiyyə edərdi.
Ağsaqqallardan
ibarət oğlan tərəfin nümayəndə
heyəti qız tərəflə toy
haqqında məsləhətləşmələr
aparardı. Qız tərəfə nə qədər yol pulu veriləcəyi ətlik
və azuqə təminatı müəyyənləşərdi. Toy əvvəlcə oğlan
tərəfdə başlanardı. Xüsusi
təyin edilmiş adamlar
camaatı toya dəvət edərdilər.
Toy
vaxtı qaradamlarda hamı yerə
salınmış gəbə üzərində əyləşər,
musiqiçilər (ağacla hər iki tərəfindən vurulan
dəf və qara zurnadan
ibarət olardı) isə damın belində durub
səhər havası çalar, toyun başlandığını bütün elə-obaya
çatdırardılar.
Toy məclislərini
aşıqlar aparardı. Bəzən bir
həftə toy məclisi davam
edərdi. Nüfuzlu, sözü
keçən ağsaqqallardan biri toybabası seçilərdi. Məclisdə
əsasən ağsaqqallar əyləşərdilər.
Cavanlar isə bayırda qara
zurna və dəfin müşayiətilə
rəqs edər və ya güləşərdilər.
Qadınlar, qız-gəlinlər də bayırda rəqs edərdilər.
Qaradamlardakı toy
məclisində aşıqlar ustadnamə, divani
və təcnisdən sonra dastanlara
başlardı. Hansı dastanların nəql edilməsini isə
məclisdəki ağsaqqalların hamısının rəyini
nəzərə alaraq müəyyənləşdirərdilər.
Aşıqlar dastanları bəzən səhər
açılanadək danışardılar. Hamı bir nəfər
kimi qulaq asardı. Dava-dalaş salanı məclisdən qovar və bir daha toya dəvət etməzdilər.
Alkaqollu, spirtli
içkilərin verilməsi qəti qadağan
idi. Toya hər kəs
bir şeylə yardım edərdi. Mağarda toybabası qırmızı gələğay
bağlanmış xüsusi sinidə nəmər
yığar nəmər verənlərin ucadan
adları çağırılar və nə qədər nəmər
saldıqları bildirilərdi. Toy oğlan evindən qız evinə təhvil
verilərdi. Qız evinə veriləcək ətlik
heyvanların bellərini qırmızı rənglə rəngləyər,
azuqəni arabaya doldurar,
qız yengəsini də arabada oturdub qabaqda heyvanları aparar, qara zurnanın və
dəfin müşayiətilə qız evinə gələrdilər.
Qız evində də toy məclisi qurulardı. Aşıqlar və
musiqiçilərin iştirakı ilə toy
mərasimi davam edərdi. Bəyin
başına toplaşmış cavanlar onun papağını, yaxud
ayaqqabısını çıxardıb sağdışdan
nəmər alıb geri verərdilər.
Bəyi də, gələcək gəlini də qohumlar qonaq aparardılar.
Gəlin gərdəyin
arxasında, yəni pərdə dalında olardı. Bəy
evinə köçəndən sonra 1 il müddətində gəlin gərdək
arxasında olardı. 1 ildən sonra gəlin
üzə çıxardı - bütün
qohum-əqrəba nəmər verib, onu qulluq eləməyə
çağırırdılar. Gəlinin
ağzında yaşmaq olardı, heç kəslə danışmazdı.
Toylarda xarakterik toy havaları “Qaradonlu”, “Ur-fanı”, “Uzundərə”,
‘“Güləşəngi”, “Cıdırsazı”, “Atdandırma”
vo s. havalar
çalınardı.
Keçmişdən fərqli olaraq hazırda ailə qurularkən valideynlərin
razılığı və ailə quranların qarşılıqlı
istəyi əsas götürülür. Toy mərasimlərində 50-ci illərdən başlayaraq, “yol haqqı”
nəğd pulla alınmağa başlandı. Xınavəndi, şax çıxarmada cüzi
dəyişikliklər baş verdi. Məclislərdə spirtli
içkilər verildi. Aşıqların
və qara zurnanın yerini
xalq ansamblları və müğənnilər
tutmağa başladı. Cehiz
verilərkən müasir avadanlıqlar, məişət
cihazları və mənzil üçün
zəruri əşyalar əlavə edildi.
Gəlin göçürülərkən oğlan
və qız yengələri deyil, bəy özü gəlini yanında gətirir (müasir avtomobillərdə). Gəlinin
geyimində də dəyişikliklər var.
Gəlin müasir paltarlar
geyinir. Toy məclislərini
tamadalar (masabəyi) və məclis sədrləri
idarə edir. Toy məclislərində
müxtəlif qonşu xalqların mədəniyyətlərindən
qarşılıqlı faydalanma özünü göstərir. Xüsusi məclisdə deyilən
sağlıqları (tostlar) misal göstərmək olar.
Bu tostlar tərbiyəvi
funksiya daşıyır, insanlarda
yaşadığı torpağa, ata-anaya, əcdadlara, dostlara,
qonşulara, mənsub olduğu
xalqa, qonşu xalqlara və içərisində
yaşadığı xalqa məhəbbət
və dostluq ruhu tərbiyələndirir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.-
3 aprel.- S.10.