Azərbaycançılıq
və milli yaddaş
Bütün millətlər və xalqlar kimi Azərbaycan
xalqı da milli özünüdərk prosesini yaşayır.
Milli özünüdərkin əsas komponenti milli
yaddaşdır. AMEA-nın müxbir üzvü Yaşar
Qarayev göstərirdi ki, tarixdə hər bir xalq inteqrasiya prosesinə
özünün milli yaddaşı, ədəbi-bədii, mədəni
irsilə gəlir. Bu məqamda azərbaycançılığa
yüksək qiymət verən görkəmli alim
yazırdı: “Dil və din, mental və yaddaş, əxlaqi dəyərlər,
sənətdə və fəlsəfədə, hətta
relyefdə və iqlimdə ortaq mənəvi məkan...
hamısı bir düyündə, cəm olanda (yalnız onda!) bəşəriyyət
adlı tamın, bütövün komponenti-Azərbaycan əmələ
gəlir. Azərbaycançılıq, məhz bu məqamda,
bu mərtəbədə həmin adın, həmin
ünvanın ən ali rəsmi hüquq, qanun səviyyəsində
sertifikatıdır. Milli özünüdərkin, etnik
şüur intibahının fəlsəfədə, elmdə,
ideyada ifadəsidir.
Əzəli, əbədi
Azərbaycanı bir yumruqda birləşdirən mənəvi
cazibə məkanı da indi yalnız bir
bütövlüyün məhvərində yarana bilər.
Millət - Azərbaycan, milli ideya, dövlətçiliyin
sivil ideya modeli - azərbaycançılıqdır! İki əsrlik
nəzəri-ideoloji fikrimizin yekunu, sonuc qənaəti bu
gün bu iki düsturla ifadə edilir.
Azərbaycançılıq milli ideyanın gücü məhz
milli yaddaşın dərinliyindədir. Bu mənada,
Böyük Atatürk deyirdi ki, milli mənliyini bilməyən
millətlər başqa millətlərin şikarına
çevrilə bilər.
Azərbaycançılıq milli ideyasının azərbaycançılıq
milli ideyasının gücü ondadır ki, özündə
milli yaddaşla yeniliyi, milliliklə ümumbəşəriliyi,
milliliklə dövlətçiliyi və müstəqillik fəlsəfəsini
əks etdirir.
Azərbaycançılıq milli yaddaş milli
şüur, milli maraq, ümübəşəriliyin,
modernizmin vəhdətədir. Akademik Ramiz Mehdiyev
özünün “Azərbaycanda siyasət: dünən, bu
gün, sabah” əsərində düzgün olaraq yazır:
“Tarixdən və ictimai-tarixi prosesdən yalnız o zaman
danışmaq mümkündür ki, iki başlanğıc -
bir tərəfdən, inkişaf və yeninin
yaradılması, digər tərəfdən isə
keçmişlə varisliyin qorunub saxlanılmasının
qarşılıqlı əlaqəsi və
çulğalaşması olsun.”
Akademik Ramiz Mehdiyev azərbaycançılıqda milli
ənənə və yeniliyin nisbətində, varisliyə
yüksək qiymət verir: “Bu gün “Azərbaycançılıq”
milli həyatın, əsrlik ənənəsi, ölkədə
yaşayan bütün millətlərin və etnik qrupların
qardaşlığı, qarşılıqlı əlaqə
və təsirinin tarixi, onların ümumi taleyi və müstəqil
Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda birgə
müharibəsinin tarixi təcrübəsidir.”
“İrsilik” məqamı ilə eyni səviyyədə
diqqət hədəfinə çəkilən ikinci problem məqalədə
“millilik” amilidir və bu istiqamətdə irəli sürülən
konsepsiya Ulu Öndər milli ideoloq Heydər Əliyevin, demək
olar ki, otuz illik fasiləsiz strateji siyasətidir: “bu siyasətin
əsasında milli mentalığın, milli özünüdərikin
və milli “mən”in mahiyyətini qoruyub-saxlamaq səyi duruq”.
Politoloq C.Kərimov Ulu Öndər Heydər Əliyevin
hələ sovet dövründə milli yaddaşa, milli ənənəyə
önəm verdiyini xüsusi qeyd edir: “Ən böyük
uğur isə -genefondun, onun tarixlə, yaddaşla yaşamaq
bacarığının, milli özünəməxsusluqlarının,
azad, qətiyyətinin qorunub saxlanılması və daha da
gücləndirilməsi sahəsində qazanmışdır.
Heydər Əliyev bunun üçün ədəbiyyatın,
mədəniyyətin, incəsənətin, elmin
inkişafına, xalq həyatı, arzu-istəkləri,
idealları ilə birbaşa əlaqələrinə, milli mənlik
şüurunun, milli ideyanın formalaşmasına əlverişli
şərait yaratmışdı.
Məhz bu dövrdə milli ruh qeyri-adi dərəcədə
güclənmişdi və bu ruhu gücləndirməyə xidmət edən
şəxsiyyətlərə xüsusi
qayğı ilə yanaşırdı. Adicə bir faktı qeyd etmək
yerinə düşər ki,
aşkarlıq və yenidənqurma deyilən mərhələdə
keçmiş Sovetlər Birliyi kəsb etmiş bu istiqamətdəki nəzəri və praktiki fəaliyyətdə məqsədyönlülük,
şüurluluq (stixiyalılıqdan
çıxmaqla) güclənmişdir.”
Sovet
dövründə ən qorxulu cəhətlərdən
biri milli
yaddaşın, milli özünəməxsusluğun
təhlükə qarşısında qalması idi. Tədqiqatçı Vaqif
Abdullayev bu təhlükəni
belə səciyyələndirirdi: “Ümumiliyin
müəyyənedici əlaməti sovet sosiumunun əsas normalarına və dəyərlərinə
rəvac verən siyasi birlik
oldu. Və bu
gün də, otuz il bundan əvvəl də
ictimai şüur, cəmiyyətin
şüuru bunu heç bir izaha ehtiyacı olmayan hadisə
kimi qəbul etmiş siyasi totalitarizm genişləndikcə
birliyin üzvlərinin şüurunun
(buna hələ milli şüur demək olmazı) ayrılmaz
ünsürünə çevrilmişdi.
Lakin bunu da yada
salaq ki, 40-cı illərin
ikinci yarısında - 50-ci illərin əvvəlində
siyasi leksikonda “böyük rus xalqı”
anlayışı üstünlük təşkil
etməyə başlamışdı. Bu
isə artıq milli mənsubiyyəti
bildirməklə yanaşı, o dövrdə
həyata keçirilən milli imperiya istiqamətini əks etdirirdi.
60-cı illərdə
sovet ideologiyasında dili
və mədəniyyəti unifikasiya etmək
yolu ilə cəmiyyətin siyasi unifikasiyasına cəhd göstərmək
təşəbbüsləri edilir. İmperiya şüurunu
qidalandıran millətçilik ideya kompleksiya 40-50-ci illərin ayrıcında
dövlət-siyasi dəyərlərə əsaslanan ideya kompleksi ilə əvəz
olundu. İmperiya məkanının
sağlam dəyərlərinin
daşıyıcısı olan milli şüurlar
(xalqların şüurlarından söhbət gedir) daha acınacaqlı faktla üzləşməli oldu.
Biz, doğrudur, “millətlərin ölüb
itməsi” konsepsiyasının nə dərəcədə “böyük ideologiya” ilə
bağlı olmasının təfərrüatına varmaq fikrində deyilik. Çünki ideya prosesi heç də
biristiqamətli getmirdi: dövlət antisemitizmini qeyd etmək
kifayətdir. Yalnız bunu
deməyi, lazım bilir ki,
həmin kompleks ideyalara,
dəyərlərə, yönümlərə bəzi respublikalarda, həmçinin, Rusiyanın
özündə müxtəlif milli identifikasiya ilə bağlı müxtəlif kompleks ideyaların cavab
reaksiyası kimi Zaqafqaziyada,
Ukraynada, Pribaltika
respublikalarında dövlət dilinin rus dili olması əleyhinə
hərəkatlar başlamışdı. Məhz buna görə də
siyasi rejimin
kontekstində cəmiyyətin şüuruna
hakim kəsilmiş bir
prinsip həyata keçirilirdi.
Politoloji təhlil etdiyimiz
şüarda “sovet
xalqı” anlayışının ideoloji
və mifoloji funksiyası insanların öz ümumiliyini, öz milli mənsubiyyətini
danmaq istiqamətinə yönəltməkdən
ibarət idi. Məhz bu
dövrdə Ulu Öndər öz iradəsilə xalqımızın milliliyini itirmək təhlükəsindən xilas etdi. Eləcə də,
Sovet Birliyi
dağıldıqdan sonra milli
yaddaşa və azərbaycançılığa
dəyən zərbəni yenə də Ulu
Öndər aradan qaldırdı.
Professor Qoşqar Əliyev bu məqamı
düzgün qiymətləndirir: “Milliliyinə qayıdan xalq real müstəqilliyini hələ tərəddüdlər
məcrasında qavrayırdı. Sadəcə, əhali hələ
yeni reallıqlara psixoloji
uyğunlaşma vərdişinə yiyələnməmişdi,
ağrılı adaptasiya prosesləri hələ
ona pozitiv-psixoloji
keyfiyyətlər formalaşmağa imkan yaratmamışdı. Respublikada
1988-ci ildən 1993-cü ilin
ortalarına qədərki siyasi, iqtisadi və sosial həyatın
analitik təhlili belə nəticəyə
gəlməyə imkan verirdi
ki, nəzərdən keçirilən
dövrdə cəmiyyətdəki böhran
sosial-iqtisadi və mənəvi-əxlaqi,
mədəni böhranlar üst-üstə
düşərək vəziyyəti mürəkəbləşdirir,
ona dönməz xarakter
verirdi. “Total
böhran isə, öz
növbəsində, real milli
siyasətin formalaşmasına, cəmiyyətin və dövlətin
modernləşdirilməsinə əngəl törədirdi.”
O dövrdə respublikaya rəhbərlik
edən liderlər dərk etmirdilər ki,
Azərbaycan öz
tarixində yeni formasiyaya
daxil olmuşdur, bu, yeni intellekt,
mövcud reallıqlara uyğun milli siyasətin
formalaşdırmasını tələb edirdi. Tarixi təbabət
isə millətin gələcəyi ilə bağlı taleyüklü problemlərlə məşğul
olmalı, ona qayğı göstərməli
lider zərurəti yaradırdı.
Heç şübhəsiz
ki, Heydər Əliyevin siyasət fəlsəfəsinin
mühüm problemlərindən biri Azərbaycan
reallıqlarının modernləşdirilməsi və milli inkişaf
ideologiyası ilə bağlı məsələlərin təcili
həlli idi. Problemin bu şəkildə
qoyulması, təbii ki, cəmiyyətşünaslıq elmimizə bir yenilik gətirmişdir. İlk
illərdən aydın oldu ki, təfəkkür tərzi emosional
eyforik meydan
çıxışlarının
təsirinə qapılmış milli
şüur modernizm və
müasir inkişaf fəlsəfəsindən
bəhrələndirmək son
dərəcə çətin və ziddiyyətli prosesdir, bu sosial
təşəbbüs püxtələşmiş şüur və siyasi mədəniyyət
tələb edirdi. İkinci
bir tərəfdən, modernləşdirmə
prosesi dinamik və permanent xarakter
daşıyırdı. İctimai həyatda
sosial-siyasi hadisələr elə sürətlə
inkişaf edir ki, son beş
ildə yararlı olmuş modernləşmə
prinsipləri və metodları sonrakı illər üçün aktuallığını itirir.
1993-cü ilin
ortalarında Heydər Əliyevin ölkə rəhbərliyinə
qayıdışından sonra transformasiya prosesləri özünün
rasional məcrasını tapdı.”
Professor Yaşar Qarayev Ulu Öndərin
çıxışlarında, məruzələrində öz əksini tapan azərbaycançılıq
ideologiyasının əsas cəhətlərini səciyyələndirərək
yazır: “Azərbaycançılıq”
ideologiyasının fəlsəfi mahiyyəti, etnik,
konfesional və mədəni aspektləri,
onun metodoloji-nəzəri-siyasi parametrləri
dəqiq və dolğun, doktrinal
səviyyədə öz elmi
təhlilini məhz bu sənədlərdə
tapdı. Təsbit edildi ki,
azərbaycançılıq, hər şeydən əvvəl,
“öz milli mənsubiyyətini,
milli-mənəvi dəyərlərini qoruyub-saxlamaq
deməkdir”. Elə ona görə də onun etnik arxitipi
də, bədii-estetik kodu da,
ilkin mifik-fəlsəfi şifrəsi də
millidir və həmişə bəşəridir
və həmişə demokratikdir, eyni zamanda, həm millidir, həm də bəşəridir.
Ulu Öndərin
layiqli siyasi varisi ölkə Prezidenti
cənab İlham
Əliyev düzgün olaraq bu gün
azərbaycançılıq ideyasının milli
yaddaş, milli ənənə
üzərində qurulduğunu qeyd edir: “Azərbaycan
xalqı öz milli-mənəvi dəyərlərinə
sadiqdir. Dövlətimiz bu
dəyərlər üzərində qurulubdur.
İyirmi il ərzində
milli dəyərlərə münasibətimiz,
milli ənənələrimizə
hörmətimiz bizi daha
da gücləndirdi. Bu
gün müstəqil Azərbaycan bu əsaslı və güclü
milli təməl üzərində öz gələcəyini qurur.
Biz müasir dövlət
qururuq, dünyaya inteqrasiya edirik, dünya proseslərində uğurla,
fəal iştirak edirik.
Ancaq çox güclü milli-mənəvi dəyərlərimiz
bizim üçün
əsasdır.
Biz ümumbəşəri
dəyərlərə sadiqik, ümumbəşəri
dəyərləri bölüşürük.
Milli dəyərləri isə bizim üçün həm
keçmişimizə olan münasibətdir,
hörmətdir, eyni zamanda,
gələcəyə atılan addımlardır. Mən çox şadam ki, Azərbaycanda gənclər də milli-mənəvi
dəyərlər əsasında tərbiyə olunurlar. Gənclər milli
ruhda
böyüyürlər, milli ruhun yüksək səviyyədə olması
bizi - azərbaycanlıları bir xalq kimi
daim yüksəkliklərə
qaldıracaqdır.”
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 4 aprel.-S.11.