Azərbaycançılıq
və milli-mədəni irs
Hər bir xalqın mədəni irsi özündə
maddi və mənəvi mədəni irsi əks etdirir. Mədəni
irsə malik olmaq hər bir xalqın toxunulmaz hüququdur.
Ümumdünya mədəni irsin və təbii sərvətlərin
qorunması haqqında “YUNESKO-nun 16 noyabr 1972-ci il tarixli
Konvensiyasında (Azərbaycan bu sənədə 1993-cü il
dekabr ayının 6-da qoşulmuşdur) “mədəni irs”
anlayışının dəqiq tərifi verilmişdir: “Abidələr
- tarixi baxımdan əhəmiyyətli, universal dəyərə
malik memarlıq nümunələri; ansambllar - tarixi
baxımdan əhəmiyyətli universal dəyərə malik əlahiddə
və ya bir-biri ilə əlaqəli tikililər qrupu”,
1976-cı il noyabr ayının 26-da Nayrobi şəhərində
keçirilmiş BMT-nin təhsil, elm və mədəniyyət
məsələləri üzrə baş konfransının qəbul
etdiyi “Tarixi ansamblların mühafizəsi və müasir rolu
haqqında” tövsiyələrində bildirilir: “Tarixi və
ya ənənəvi ansambllar” dedikdə,
toxunulmazlığı və dəyəri arxeoloji,
memarlıq, tarixi, estetik və sosial-mədəni baxımdan
tanınan, şəhərlərdə yaşayış məskənlərini
təşkil edən istənilən bina, tikili qrupları,
şəhərlərdə yaşayış məskənlərini
təşkil edən istənilən bina, tikili qrupları,
arxeoloji qazıntı yerləri də daxil olmaqla,
açıq məkanlar nəzərdə tutulur. Bir-birindən
fərqlənən bu ansambllar arasında tarixi şəhərlər,
qədim şəhər məhəllələri xüsusilə
seçilir”. Mədəni irs elə bir sərvətdir ki, onun
mühafizəsi, qorunması və təbliği öz vətəndaşları,
beynəlxalq birlik qarşısında müvafiq öhdəliklər
götürmüş dövlətin vəzifəsidir.
İctimai fikirdə xalqların mədəni müxtəlifliyi
tarix boyu prioritet məsələ kimi üstünlük təşkil
etmişdir. Bu baxımdan, bütün sosial-iqtisadi, hüquqi və
digər problemlər yalnız xalqın mədəni ənənələrinə,
davamlı fərdi eyniyyət axtarışı prosesinin nəticəsinə
- milli özünüdərk hissini formalaşdıran əxlaq
qaydalarına uyğun həll oluna bilər. Belə olan halda,
qüdrətli qloballaşma əsrində Azərbaycanın mədəni-tarixi
və dövlətçilik məkanı kimi qorunub
saxlanılması yalnız onun mədəni arxitipini
mühafizə edə bilən tarixinin davam etdirilməsi yolu ilə
mümkündür.
Xalqları mədəni irs qədər, milli-mənəvi
ənənələr qədər, dəyərlər qədər
birləşdirən başqa bir vasitə yoxdur. Biz bu vasitələrdən
daim istifadə etməliyik.
Azərbaycanlı milli mənlik
şüurunun və ləyaqət hisslərinin tükənməz
mənbəyi bizim qədim və zəngin mədəni
irsimizdir. Ağır sarsıntıları və
qələbələri, taleyüklü dönüşləri,
əsrlərin ibrətamiz dərslərini, zamanın
fırtınalarına tab gətirmiş mədəniyyət
abidələrini istər eyni və ya qohum etnosların, istərsə
də, əsrlər boyu eyni ərazidə mehribanlıqla yaşamış
müxtəlif etnoslara mənsub əhalinin
ümumi sosial yaddaşına çevirən tarix, mədəni
irs zaman keçdikcə bir-birini əvəz edən
ayrı-ayrı nəsillərə vahid bir toplum keyfiyyəti
verir, onun nümayəndələrinə soy-kökünü,
dost-düşmənini tanıdır. Tarix, mədəni
irs ən qüdrətli milli özünüdərk məktəbidir.
Sovet hakimiyyəti illərində məqsədyönlü, məkrli
niyyətlərlə Azərbaycan tarixi ideoloq-alimlər tərəfindən
saxtalaşdırılmışdır. Bu gün, heç
şübhəsiz ki, tarixi oğurlanmış azərbaycanlılar
üçün keçmişini bilmək yalnız onunla fəxr
etmək deyil, habelə, azərbaycançılıq tərbiyəsində
mühüm əhəmiyyət kəsb edir.
Azərbaycanın mədəni
irsinin, azərbaycançı ruhunun qorunub saxlanmasında Ulu
Öndər Heydər Əliyev əvəzsiz rol
oynamışdır. Hələ sovet dövründə O,
yazıçıların yubileylərini keçirir, əsərlərini
çap etdirir, mədəni irsi xalqın mənəvi sərvətinə
çevirirdi. M.Qasımlı çox düzgün olaraq Heydər
Əliyevi təkcə kommunist lideri deyil, “milli lider, mədəniyyət
milliyyətçisi kimi” təqdim edərək yazır: “Millətlər
arasında fərqləri ləğv etməyi qarşıya
qoyan kommunist ideologiyasından fərqli olaraq Heydər Əliyev
Azərbaycan milli mədəniyyətinin qoruyucusu,
inkişafetdiricisi və zənginləşdirici
funksiyasını sistemli şəkildə, qətiyyətlə
həyata keçirirdi”.
Heydər Əliyev
yasaq olunmuş ədəbi-tarixi abidələrin (“Kitabi - Dədə
Qorqud”) öyrənilməsini, İraqda Füzulinin qəbrinin
bərpasını, Cavidini məzarının Azərbaycana gətirilməsini,
Nizami, Nəsimi, S.Vurğun və s. görkəmli korifeylərin
yubileylərinin keçirilməsini təşkil etdi.
Azərbaycan
tədqiqatçısı İ.Hüseynova Heydər Əliyevin
birinci hakimiyyəti illərində Azərbaycan mədəniyyətinin
müxtəlif sahələrində - elm, təhsil, maarif,
ictimat-mədəni sahələrində keyfiyyətli dəyişikliklər
baş verdiyini qeyd edərək yazır: “1970-1980-ci illərin
əvvəllərində ali təhsil sahəsində
yaranan fundamental maddi-texniki baza, mütərəqqi ənənələr
müasir ali təhsilimizin möhkəm bünövrəsini təşkil
edir”.
Tədqiqatçı
qadınların hüquqlarının qorunması və
sosial-iqtisadi həyatda fəal iştirakı məsələsinə
də toxunaraq, həmin dövrdə yüzlərlə azərbaycanlı
gənc qızın keçmiş SSRİ-nin qabaqcıl ali məktəblərinə
göndərildiyini, müasir dövrdə Azərbaycanın yüksək
ixtisaslı mütəxəssislər sarıdan çətinlik
çəkməsini, məhz 1969-1982-ci illərdə təhsil,
elm sahəsində aparılan səmərəli fəaliyyətin
nəticəsi ilə əlaqələndirir: “Heydər
Əliyev həm 70-80-ci illərdə Azərbaycana rəhbərlik
etdiyi vaxtlarla da Azərbaycanın gələcəyi, müstəqilliyi
haqqında düşünürdü. Azərbaycanın
müstəqil yaşaması üçün,
mövcudluğu üçün, böyük imkanlara malik
olduğuna tam əmin idi. Qeyd etmək lazımdır ki,
O, respublikanın sosial-iqtisadi, milli-mədəni
inkişafını yüksək səviyyədə təmin
etməklə məhz bunun gələcəkdə əsas təməl
olacağını nəzərdə tuturdu”.
ABŞ tədqiqatçısı
T.Svyatoxovski 60-cı illərin sonu 80-ci illərin əvvəllərini
“Əliyev dövrü” kimi səciyyələndirərək,
bu dövrdə mədəni inkişafın
xarakteristikasını belə müəyyənləşdirmişdir:
“1960-1970-ci illər Azərbaycanın mədəni mənzərəsini
əmələ gətirən üç mövcud cərəyanın
qarşılıqlı əlaqəsini qabarıq şəkildə
nümayiş etdirirdi. Bu cərəyanlardan
biri urbanizasiyanın, xüsusilə,
Bakı əhalisinin sürətli inkişafında, ikinci cərəyan
isə yavaş-yavaş dirçələn ziyalı təbəqəsi
üçün ehtiyat qüvvələrin hazırlanması
istiqamətində əhali arasında ali təhsilli
kadrların sayının 150 min nəfərə çatmasında
özünü göstərdi... Hər iki istiqamətdəki
inkişaf ikidilliliyin güclənməsilə bir araya
düşdü ki, bu da 3-cü cərəyanın mahiyyətini
təşkil edirdi”.
T.Svyatoxovski Heydər Əliyev
dövründə milli ziyalı kadrların yaranması sahəsindəki
uğurları xüsusi diqqətə çatdırır.
AMEA-nın
prezidenti, görkəmli alim M.Kərimov Heydər Əliyevin
1970-1985-ci illərdə Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafındakı əvəzsiz xidmətlərindən bəhs
edərkən, bu dahi şəxsiyyəti “elmimizin, mədəniyyətimizin,
ədəbiyyatımızın gözəl bilicisi və araşdırıcısı” kimi səciyyələndirir:
“Heydər Əliyev həm də böyük bir elm adamı
idi. Onun müdrik siyasətinin dərinliyi, məhz elmi prinsiplər
üzərində qurulması, intellektual potensiala
arxalanmasında idi. Azərbaycan elminə
respublikada rəhbərlikdə olduğu bütün dövrlərdə
göstərdiyi qayğı və dəstək də elə
buradan qaynaqlanırdı. Heydər Əliyev öz fəaliyyəti
və siyasi təcrübəsində elmi fikrin ən yeni
nailiyyətlərindən faydalanırdı. O, cəmiyyətin,
xalqın inkişaf zəminini elmdə, intellektdə
görürdü”.
M.Kərimov
respublikada fundamental elmin mərkəzi olan AMEA-nın
intibahını, ilk universal milli eksiklopediyanın
yaranmasını Heydər Əliyevin adı ilə
bağlayır, texniki elmlərlə yanaşı,
bütün ictimai-siyasi fəaliyyəti boyunca tarixə, ədəbiyyata,
mədəniyyətə yüksək qiymət və əhəmiyyət
verdiyini, onların xalqın mənəvi həyatında
oynadığı rolu layiqincə dəyərləndirdiyini
qeyd edir: “Heydər Əliyevin elmi-mədəni sahəyə
başını bir sistem təşkil edirdi. Burada ümumi rəhbərlik
və təşkilatçılıqla yanaşı, bu
böyük siyasətçinin, həm də böyük sənət
adamı olduğu da aşkara çıxırdı”.
Heydər Əliyevin himayədarı
olduğu akademiya intellektual sərvətin və azərbaycançılıq
ideologiyasının yaranmasında mühüm rol
oynamışdır. “AMEA-da dünya elminin inkişafına
yeni töhfələr verən böyük alimlər
yetişmişdir. Burada respublikanın çox böyük
elmi potensialı formalaşmışdır. Azərbaycanın
adının dünyada tanıdılmasında, Azərbaycan
elmi ilə birlikdə azərbaycançılıq
ideologiyasının dünyada yayılmasında bu
akademiyanın, həm də tarixi bir rolu vardır. Akademiyada formalaşmış
zəngin milli-mənəvi və elmi yaradıcılıq ənənələrini
davam və inkişaf etdirmək milli-mənəvi sərvətimizi
yaşatmaq, qorumaq və zənginləşdirmək deməkdir”.
Heydər Əliyevin mənəvi
mədəniyyət sahəsində xüsusi milli ideologiya sahəsində
ən uğurlu xidmətlərindən biri azərbaycançılıq
ideologiyasını inkişaf etdirməsidir. Akademik R.Mehdiyev azərbaycançılığın
inkişafında Heydər Əliyevin əvəzsiz xidmətini
yüksək dəyərləndirmişdir.
1969-cu ildə Heydər Əliyevin
Azərbaycanın siyasi rəhbərliyinə gəlişi Azərbaycan
dövlətçiliyi tarixi üçün böyük rol
oynamışdır. Bununla xalqımızın həyati
problemlərinə, taleyüklü məsələlərinə
yeni ideoloji-konseptual və fəlsəfi yanaşmaların əsası
qoyuldu. Bu dövrdən ölkədə olduqca mühüm
ictimai, siyasi, iqtisadi, mədəni və mənəvi proseslər
başlanmışdır. Yeni əsrin zirvəsindən həmin
dövrə nəzər saldıqda, böyük şəxsiyyətin,
siyasi liderin və dövlət xadiminin, hətta totalitar rejim və
sərt ideoloji normalar şəraitində nələrə
qadir olduğunun şahidi oluruq. Belə ki, 1970-80-ci illərdə,
əslində, Azərbaycanın gələcəkdə
müstəqil dövlət kimi yaşaya bilməsi
üçün zəruri olan əsaslar - iqtisadi, mədəni-mənəvi
potensial yaradılmış, milli kadr problemləri həll
olunmuşdu.
Azərbaycanda
milli şüurun və milli özünüdərkin
bütün formalarının yüksək vüsət
almasına imkan verən sürətli inkişaf
strategiyasının seçilməsi və uğurla həyata
keçirilməsi Heydər Əliyevin rəhbərlik və
idarəetmə fəlsəfəsinin aparıcı qayəsini təşkil edir. İstehsal, elm, mədəniyyət,
Azərbaycan dilinin inkişafı sahəsində əldə
edilmiş tərəqqi, milli ruhun inkişafına, milli
özünüdərkin və milli uğurun yüksəlməsinə,
gələcəkdə müstəqil Azərbaycan dövlətinin
yaranmasına xidmət edən uzaqgörən planın tərkib
hissələri olmuşdur. Azadlıq uğrunda açıq
mübarizəyə hazırlıq mərhələsi 70-80-ci
illəri əhatə etmişdir. Həmin mərhələnin
əsas məqsədi Azərbaycanda hərtərəfli
iqtisadi, siyasi, sosial, mədəni inkişaf zəminində
xalqın mübarizlik ruhunu və əzmini gücləndirməklə,
onu çətinlik və məhrumiyyətlərə
hazırlamaq olmuşdur.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.-
5 aprel.- S. 11.