Azərbaycançılıq
və milli musiqi mədəniyyəti
(milli opera sənəti)
Azərbaycanın milli musiqi mədəniyyəti
dünyada şöhrət qazanmış mənəvi xəzinə
olmaqla azərbaycançılıq ideyalarını da
özündə təcəssüm etdirir. Azərbaycan milli
musiqi mədəniyyəti professional və xalq musiqisindən
ibarətdir. Ulu Öndər Heydər Əliyev azərbaycançılıq
ideyalarının təcəssümü olan milli musiqi mədəniyyətimiz
haqqında demişdir: “...Azərbaycan xalqının musiqi irsi
zəngindir. Biz folklor musiqisini, əsrlər və minilliklər
ərzində xalq tərəfindən yaradılıb nəsildən-nəslə
yadigar verilən musiqini nəzərdə tuturuq. Biz Azərbaycanda
nisbətən yaxın keçmişdə, əsrin əvvəlində
yaradılan, lakin tarixən qısa müddət ərzində
böyük, şanlı yol keçərək, indi müasir
professional sənətin ən yüksək səviyyəsində
duran professional musiqini də nəzərdə tuturuq. Sizin
yaradıcılıq fəaliyyətiniz, bax, bu bünövrəyə
əsaslanmalı, bu təməl üzərində
qurulmalıdır, siz bu zəngin materialdan geniş istifadə
etməlisiniz”.
Milli musiqi mədəniyyətimiz azərbaycançılığı
bədii obrazlı, melodik şəkildə
ifadə edir. Lunaçarskinin
yazdığı kimi “musiqi
bütün aləmin özünəməxsus
şəkildə inikasıdır, lakin o aləmi sükunətdəki şeylərin
vasitəsilə yox, başlıca olaraq proseslərin köməyi ilə inikas edir, özünün
xüsusi materiyasında, xüsusi
güzgüsündə əks etdirir”.
Musiqinin belə bir
“materiyası” bədii səslərdən ibarətdir və bu səslər müəyyən zaman ərzində müəyyən nizam və sürümlə davam
etməlidir.
Musiqidə də
aşağıdakı cəhətlər özünü
göstərir: təsvir obyekti (real gerçəklik, o
cümlədən, insanın hiss və həyəcanları),
subyekt (sənətkar şəxsiyyətinin
ifadəsi), ideya (sənətkarın təsvir
obyektinə münasibəti, onu qiymətləndirməsi).
Hər bir konkret musiqi əsərində
məzmunun müxtəlif tərəfləri ayrılmaz vəhdətdə
olur.
Sənətşünas M.Ə.Tərlanovun
göstərdiyi kimi, musiqidə
intonasiyanın ifadəliliyini təşkil edən mühüm ünsür
melodiyadır. Melodiya (yunanca
melodia - təranə, hava,
mahnı) obrazlı məzmunu ifadə edən mütəşəkkil
musiqi sədalarının müəyyən
ölçü daxilində tək səslə
ifadəsi deməkdir. Bəzi hallarda musiqi əsəri bütünlüklə
yalnız təkcə bir melodiyadan
ibarət olur. Buna xalq
mahnı yaradıcılığına məxsus simli və nəfəsli alətlərdə
çalınan solonu (italyanca
solo, latınca solus -
tək, tənha, vahid) misal
gətirmək olar. Əsərin məzmununun
təksəsli, şərhindən başqa,
çoxsəsli şərhi də mövcuddur.
Musiqidə çoxsəsli polifonik (yunanca polu - çoxlu, phope - səs, səda)
yaxud homorfonik (yunanca homos - tən, bərabər,
phone - səs) şəkillərdə özünü göstərə bilər. Polifoniyada, eyni bir zamanda, bir
neçə melodiya uzlaşır. Özü də hər bir
melodiya aydın şəkildə işlədilməklə
bərabər, müstəqil ifa mahiyyəti
daşıyır. Homofoniyada isə bir, adətən, yuxarı səs daha mühüm əhəmiyyətə
malik olur, qalan səslər isə ona
tabe olur və onu müşayiət edirlər.
Musiqi bir sənət növü
olmaq etibarilə özündə iki yaradıcılıq fəaliyyətini birləşdirir:
bəstəkar yaradıcılığını - əsəri,
bir də ifaçı
yaradıcılığını - oxumağı, musiqi alətlərində çalmağı
və s.
Xalq musiqisində
bəstəkar və ifaçı, adətən, bir subyektdə təmsil olunur.
Məsələn, aşıq musiqisi yaradıcılığında.
Lakin peşəkar sənətin
inkişafı ilə əlaqədar bədii
yaradıcılığın bu iki şəkli - bəstəkar və
ifaçının yaradıcılığı arasında
ayrılma, seçilmə baş verir. Təsnifat prosesində musiqi əsərinin yazılı qeydə
alınması - not yazısı meydana gəlir. İfaçı not yazısında qeydə alınmış,
“kristallaşmış” musiqi əsərini
canlandırmaqla bir növ
bəstəkarla dinləyici arasında vasitəçi rolunda çıxış edir.
Özü də ifaçı mövcud əsərin dinləyiciyə “təqdim
olunmasında”, çatdırılmasında
yaradıcı şəkildə iştirak
edir. Belə ki,
o əsərin bu və
ya digər daxili ideya - bədii imkan və
digər cəhətlərini üzə çıxarmaq, qeyd etmək yolu ilə onun məzmununu xüsusi
şəkildə zənginləşdirir, ifa
edilən musiqinin özünəməxsus
fərdi şərhini verməklə əsərə
yaradıcılıq payını qoymuş olur. Lakin
unutmaq lazım deyildir
ki, ifaçılıq sənətinin
müstəqilliyini mütləqləşdirmək olmaz: yaradıcılıq prosesində
ifaçılıq ikincidir. Əsər -
musiqi isə birincidir.
Sənətşünas Elmira Abasovanın fikrincə, Azərbaycanda bəstəkarlıq
sənəti məktəbinin yaranması XX əsrin əvvəlinə
təsadüf edir. Onun
əsasını görkəmli Azərbaycan bəstəkarı
Ü.Hacıbəyov (1885-1948) qoymuşdur.
O, ilk milli
operaların (“Leyli və Məcnun”, “Şeyx Sənan”, “Rüstəm və Zöhrab”, “Şah Abbas və Xurşid Banu”, “Əsli və Kərəm”) və musiqili komediyaların (“Ər və arvad”, “O olmasın, bu olsun”, Arşın mal alan”) müəllifidir.
Azərbaycanda
operanın yaranması peşəkar musiqi
sənətinin digər janrlarının inkişafı ilə
hazırlanmış və öz-özlüyündə Azərbaycan
musiqisinin inkişafında yeni
və mühüm
sıçrayış, yeni musiqi yaradıcılığının şifahi vərdişlərindən musiqi mədəniyyətinin müasir
formasına
keçid olmuşdur.
Eyni zamanda, operanın
Azərbaycanda yaranması tamamilə qanunauyğun haldır. Təbiidir ki, musiqi sənətinin ən
mürəkkəb janrı olan opera, Azərbaycanda klassik
operanın ənənəvi formalarında yarana
bilməzdi. İlk Azərbaycan
operaları özü-özlüyündə musiqi
sənətinin qeyri-adi janrında
yaranmışdı - bunlar muğam operaları idi. Bu operaların musiqi
materialının əsasını əsrlər boyunca Azərbaycan folklor
yaradıcılığında yaşayan
xalq vokal-instrumental poemalar, daha doğrusu, muğamlar təşkil
edirdi.
İnqilabdan qabaqkı
illərdə “Şah İsmayıl”
operasını yazmış M.Maqomayev
(1885-1937) də Azərbaycanda bəstəkarlıq məktəbinin
yaradılmasında əsas rol
oynamışdır. “Aşıq Qərib” operasının, “Əlli
yaşında cavan”, “Evliykən subay” musiqili
komediyalarının müəllifi S.Hacıbəyov (1884-1950) musiqi sənətinin görkəmli, xadimi idi.
İlk Azərbaycan
operaları və musiqi komediyaları mühüm tarixi rol oynamışlar. Onlar Azərbaycanda peşəkar
musiqi sənətinin digər
janrlarının yaranması üçün
möhkəm təməl olmuş, milli musiqi teatrını
yaratmış və onun inkişafına yol açmış, həmçinin, opera ifaçılığı məktəbinin
təşkilinə kömək etmişdir.
Böyük Azərbaycan
bəstəkarı Fikrət Əmirov Azərbaycan milli operaları və onlarda
öz əksini tapmış azərbaycançılıq
ideyaları haqqında demişdir: “Azərbaycan
operaları arasında Üzeyir Hacıbəyovun
“Koroğlu” və M.Maqomayevin
“Nərgiz” əsərləri xüsusi yer tutur. Bu
bəstəkarlar birinci olaraq
operamızın səhnəsinə yeni qəhrəmanlar
gətirdilər və Azərbaycan opera sənətində
inqilabi xalq mövzusunu təsbit etdilər. Qəhrəmanlıq
pafosu ilə dolu olan, yüksək vətənpərvərlik ruhunda bəstələnən “Koroğlu”,
operamızın şah əsəri kimi şöhrət qazandı. 1940-cı ilə
qədər Azərbaycan teatrı səhnəsində professional milli balet əsərləri yox
idi.
Ə.Bədəlbəylinin
ilk milli baleti “Qız qalası” üzərində
teatrımızın bütün
yaradıcılıq kollektivi böyük həvəs və ruh
yüksəkliyi ilə çalışdı, teatrın geniş yaradıcılıq imkanları aşkara çıxdı. Bundan
sonrakı illərdə bir-birinin
ardınca milli baletlərimiz yarandı. Qara Qarayevin “Yeddi gözəl”, S.Hacıbəyovun
“Gülşən” və başqa əsərləri
meydana gəldi.
Opera mürəkkəb,
sintetik bir janrdır. Əsil mənada
opera yaradan müəllif
böyük istedad sahibi olmalıdır. Təkrar edirəm: böyük istedad.
Belə ağır işə
girişən bəstəkardan
bu janra qədərki bütün
musiqi formalarını
yaxşı bilmək,
texniki cəhətlərə
mükəmməl yiyələnməklə
yanaşı, həm də çox gözəl zövq, müəyyən mənada
dramaturqluq da tələb olunur.
Xalqın həyatını daha
əhatəli musiqi lövhələrində təsvir
etmək üçün
opera bəstəkara geniş
imkanlar verir. Məsələn, dahi sənətkar Üzeyirin
“Koroğlu”su xalqımızın
qəhrəmanlıq tarixini
gözəl musiqi dili ilə danışmağın
ən yaxşı nümunəsidir. Bu əsər
xalqın müəyyən
dövrdəki mübarizəsinin,
duyğu və düşüncələrinin musiqi
ensiklopediyasıdır.
Opera, müəllifdən həm də fədakarlıq gözləyir.
Hər yeni yazılan əsərin mütləq müvəffəqiyyət
qazanacağına ümid
etmək çətin
olsa da, bu, sənətkarı ilhamlı əməkdən,
yaradıcılıqdan çəkindirməməlidir”.
Azərbaycan və Zaqafqaziyanın
musiqi həyatında əvəzsiz rol oynamış, qədim Azərbaycan şəhəri
Şuşa böyük
bir konservatoriya rolunu oynamışdır.
Bunu bizim düşmənlərimiz də
etiraf edir: “Azərbaycan şəhəri
Şuşa çoxdan
bəri Şərq musiqi mədəniyyətinin
böyük mərkəzlərindən
biri kimi məşhurdur. Zaqafqaziya xalqlarının musiqi sənətinin inkişafında
Şuşa xüsusi rol oynamışdır. Şuşanın əhəmiyyəti
haqtında erməni musiqişünası V.Korqanov
yazmışdır:
“Poeziyanın, musiqinin
və nəğmənin
bəxtiyar vətəni
olan Şuşa, Zaqafqaziyanı musiqiçilər
və müğənnilərlə
təmin edir. O, bütün Zaqafqaziyaya hər mövsüm, hətta hər ay üçün yeni mahnılar, yeni havalar yaratmaqla onun üçün konservatoriyanın işini
görür”.
Sənətşünas E.Abasova milli opera sənətinin
milli ideyaların tərənnümündə rol
oynadığını xüsusi qeyd edir: Ü.Hacıbəyovun
əzəmətli xalq qəhrəmanlığı operası
“Koroğlu” xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Milli
musiqi teatrının klassik nümunəsi olan bu əsər Azərbaycan
musiqisinin mürəkkəb yol keçmiş tarixi
inkişafının gözəl barıdır. “Koroğlu”
operası dünya musiqi mədəniyyətinin ən gözəl
incilərindən biridir. Bəstəkar doğma
xalqının folkloru üçün ən səciyyəvi nə
varsa hamısını öz əsərinin canına
hopdurmuş, dünya musiqisinin yaşamağa qabil ənənələrindən
yaradıcılıqla istifadə etmişdir. Süjeti qədim
tarixdən götürülsə də, Ü.Hacıbəyov
öz ölməz operasını bu günün canlı nəfəsi
ilə yaşatmışdır.
Sənətşünas alim M.Ə.Tərlanov opera sənəti
və onun ən janrları haqqında demişdir: “Opera - sənətin
vokal, instrumental musiqi, dramaturgiya, təsviri sənət və
bir sıra hallarda xoreoqrafiya (rəqs) kimi sahələrini vahid
səhnə tamaşasında birləşdirən sintetik
növünə deyilir. Operanın daxili quruluşu əsərin
ssenari planında liberettoda ifadə olunan ideya qayəsi
süjet xarakteri ilə müəyyən olunur.
Tarixi inkişaf prosesində operanın müxtəlif
janrları müəyyənləşmişdir. Buraya tarixi-qəhrəmanlıq
(Üzeyir Hacıbəyovun “Koroğlu” əsəri),
tarixi-romantik, komik (Üzeyir Hacıbəyovun “Arşın mal
alan”ı), xəlqi-hekayəvi daxildir.
Görkəmli bəstəkar D.Şostakoviç milli
musiqi mədəniyyətinin ümumbəşəri mədəniyyətin
formalaşmasında oynadığı mühüm roldan bəhs
edərək yazırdı: “Hazırda vahid ümumxalq,
ümumbəşər mədəniyyətinin
formalaşması perspektivləri əməli vəzifə
kimi irəli sürüldüyü, həm də bu yeni,
çox maraqlı prosesin inkişafı üçün bu
gün bizim dövrümüzdə bütün ilkin şərait
yarandığı bir zamanda biz gərək milli musiqi mədəniyyətlərinin
inkişaf yolunu yeni tərzdə müəyyən edək,
onları yaxınlaşdıran cəhətləri müdafiə
edək”.
Azərbaycançılıq ideyalarını tərənnüm
edən milli musiqi mədəniyyətini, o cümlədən,
milli opera sənətini Ulu Öndər Heydər Əliyev
yüksək dəyərləndirirdi. Ulu Öndərin layiqli
siyasi varisi Azərbaycan Respublikasının Prezidenti İlham Əliyev
milli musiqi mədəniyyətimizdə, xüsusən, ölməz
Üzeyir bəyin “Koroğlu” operasında milli-mənəvi dəyərlərə
yüksək qiymət verərək demişdir: “İyirmi il ərzində
ölkəmiz böyük və şərəfli yol
keçmişdir, bütün sahələrdə böyük
uğurlara imza atmışdır. Uğurlarımızın təməlində,
məhz milli-mənəvi dəyərlər dayanır.
Güclü iqtisadiyyat yaratmaq olar, bölgədə
güclü mövqelərə malik olmaq olar, - halbuki bunun
üçün də çox çalışmaq
lazımdır, - ancaq milli-mənəvi dəyərlər
olmadan heç bir ölkə, heç bir xalq inkişaf edə
bilməz. Bizim üstünlüyümüz ondan ibarətdir
ki, gənc və güclü dövlətimiz möhkəm təməl
üzərində qurulubdur. Çoxəsrlik tarix, mədəniyyət
üzərində qurulubdur. Milli-mənəvi dəyərlər
bizim üçün ən vacib məsələdir. Biz, təbii
ki, ümumbəşəri dəyərləri
bölüşürük. Ancaq bizim üçün
başlıca dəyərlər öz milli Azərbaycan dəyərlərimizdir”.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 10 aprel.- S. 10.