Demokratizm və
maarifçilik ideyalarının üsyankar nümayəndəsi
Tarixin mərhələlərində ictimai-siyasi-mədəni
fəaliyyətləri ilə məktəb yaradan ziyalılar,
şəxsiyyətlər müxtəlif illərdə iradələrini,
ictimai fikrini, mütəfəkkir olaraq
baxışlarını məhz dövlətçilik, azərbaycançılıq
dəyərlərinə yönəldərək ismilərini əbədiləşdiriblər.
Belə insanların ədəbi irsi, ictimai fəaliyyəti
zaman konteksində tədqiq olunaraq geniş icttimaiyyətə
təqdim edilir. Təbii ki, belə insanların keçdiyi zəngin
yol, tariximizə ərməğan etdikləri irs böyük
hörmətlə xatırlanır və müasir
dövrümüzdə mövcud xəzinəyə diqqət
ayrılır. Azərbaycan ziyalılar nəslinə olan bu
qayğı Azərbaycan tarixinin, ədəbi mühitinin
öyrənilməsi baxımından diqqətəlayiqdir.
Ölkə Prezidenti İlham Əliyevin
ardıcıl olaraq imzaladığı sərəncamlar
məhz böyük ziyalılar nəslinə
olan diqqətin təzahürüdür. İlham Əliyev tərəfindən Məmməd
Səid Ordubadinin 140 illik
yubileyinin keçirilməsi haqqında imzalanan Sərəncamı da
məhz bu dəyərlərə
söykənir. Belə ki, 2012-ci ildə
görkəmli Azərbaycan yazıçısı, şair, dramaturq, publisist və ictimai xadim Məmməd Səid Ordubadinin
anadan olmasının 140 ili
tamam olur. Sərəncamda göstərilir ki,
Azərbaycan ədəbiyyatının inkişafında xidmətləri
olan Məmməd Səid Ordubadinin
140 illik yubileyinin
keçirilməsini təmin etmək məqsədi ilə Azərbaycan
Respublikasının Mədəniyyət və Turizm
Nazirliyi, Azərbaycan Milli
Elmlər Akademiyası və Azərbaycan
Respublikasının Təhsil Nazirliyi ilə
birlikdə, Azərbaycan Yazıçılar Birliyinin
təkliflərini nəzərə almaqla,
Məmməd Səid Ordubadinin 140 illiyinə
həsr olunmuş tədbirlər
planını hazırlayıb həyata keçirsin.
Dünyəvi
elmlərə yiyələnən ədib demokratizm
və maarifçilik ruhunda tərbiyə
alır
Görkəmli nasir,
şair, dramaturq, jurnalist, tərcüməçi, Azərbaycan
əməkdar incəsənət xadimi kimi adlara layiq
görülən Ordubadi çətin,
mürəkkəb yollar keçərək
ideyalarına doğru irəliləmişdir.
Bu
addımın nəticəsi olaraq, o, Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi roman janrının banisi, çoxşaxəli ədəbi fəaliyyəti
ilə bir çox məşhur
operaların librettosunun müəllifi kimi də şöhrət tapdı. Sənətkar
dövrün mühüm
ictimai-siyasi hadisələrini zəngin faktlar, sənədlər əsasında dolğun əks etdirən əsərləri
ilə ədəbi mühitdə öz novatorçuluq irsinin təməlini qoydu.
Kiçik
yaşlarından atasını itirən Ordubadi
bir müddət əmilərinin himayəsində qalsa
da maddi
imkansızlıq onu iş
axtarmaq məcburiyyətində qoymuşdur. O, bir müddət
fabrikdə işləməklə ailəsini
dolandırmışdır. Pul qazanmaqla yanaşı, təhsil
almaq da onu kiçik
yaşlarında narahat etdiyindən, o, ilk təhsilini molla yanında, sonra isə
Mirzə Baxşı adlı bir müəllimin
məktəbində alır. Şeir və
ədəbiyyata maraq göstərən
Mirzə Baxşı Ordubadinin
istedadını və oxumağa böyük həvəsi olduğunu görərək ona
daha artıq diqqət verir,
hətta ondan təhsil haqqı da almır. Onun tərcümeyi-halını əks etdirən mənbələrdə
göstərilir ki, əsil təhsilini Ordubadi dövrünün
qabaqcıl maarifpərvərlərindən olan
şair Məmməd Tağı Sidqinin açmış olduğu
yeni tipli məktəbdə
- üsuli-cədid məktəbində alır. Öz dövrünə görə geniş məlumat
və dərin bilik sahibi
olan Sidqi Ordubadinin müasir dünyəvi
elmlərin əsaslarına yiyələnməsində, beynəlxalq
ədəbi hadisələr, elm və mədəniyyət
yenilikləri ilə tanış olmasında, onun
demokratizm və maarifçilik
ruhunda tərbiyə almasında mühüm rol
oynamışdır. Belə ki, istismar dünyasında yaşayan
gənc Ordubadi bu quruluşun bütün
ağırlıqlarını üzərində hiss edərək etiraz səsini
qaldırır:
Qorxuruq küləkdən,
qorxuruq yeldən,
Ruzumuz
asılmış incə bir teldən.
İşə
çağırırlar ulduz
batmamış,
İşdən buraxmazlar
şəhər yatmamış
- deyən Ordubadi sahibkarların zülm və
haqsızlıqlarını, fəhlələrə
qarşı istismarını artıq dərk edirdi. Bu dərketmə
haqsızlığa qarşı üsyan Ordubadinin tez-tez işdən
qovulmasına gətirib çıxarırdı. Bu vəziyyət 1907-ci ildə Culfaya
köçdüyü zamana
qədər davam edir.
Culfaya köçməsinə isə onun ədəbi fəaliyyəti səbəb olur.
“...məktəb
və şeirləşmə işi özüm də hiss etmədiyim
bir surətdə məni şeir
yazmağa öyrətdi”
Ordubadi ədəbi
yaradıcılığa 14-15 yaşlarından
başlamışdır. Müəllimləri Mirzə
Baxşı və Sidqi onda
şeirə, yaradıcılığa olan
meyil və həvəsi daha
da gücləndirmişdi. Bu
barədə o, xatirələrində deyir: “Mən şeir demək
və yazıçı olmağa heç də həvəslənmirdim.
Atamın yazdığı şeirlərin palçıq
içərisinə atılması heç
də yadımdan çıxmırdı. Bir
çox zamanlar anam da buna
mane olurdu. Çünki atamın şeir
sənətindən nə kimi fəlakətlər
çəkdiyi onun gözünün
qabağında idi. Lakin
məktəb və şeirləşmə işi
özüm də hiss
etmədiyim bir surətdə məni şeir yazmağa öyrətdi”.
Ordubadinin yazdığına görə atasının və
müəllimi Sidqinin də iştirak etdiyi şairlər
məclisinin yığıncaqlarında oturub
şairlərə qulaq asması da onda şeirə maraq oyandırmışdı. Aşiqanə parçalardan ibarət olan
ilk şeirlərini Ordubadi
Azərbaycan və fars dillərində
yazmışdır.
1903-cü ildə “Şərqi-Rus”
qəzetində Ordubadinin qəzetin nəşrə
başlanmasını alqışlayan şeiri
çap olunur. Bu, şairin mətbuatda
çıxan ilk əsəri idi. Şeirinin dərc
olunması onu ardıcıl olaraq dövri mətbuatda
çıxış etməyə həvəsləndirir.
Xüsusilə, 1905-ci il inqilabından sonra mətbuat səhifələrində onun imzasına tez-tez rast gəlmək olur. İnqilabdan ruhlanan şairin yaradıcılığında yeni dövr
başlayır. O, azadlığa, mütləqiyyət
üsul-idarəsi ilə mübarizəyə
çağıran əsərlər yazır. Cəhalət və
nadanlıq əleyhinə yazdığı “Ədəbiyyat”
adlı ilk mətbu şeiri
Tbilisidə çıxan “Şərqi-Rus” qəzetində dərc
olunmuşdur. Sonralar “Qələt”, “Vətən
və hürriyyət” adlı şeir
kitabları çap edilmişdir.
1906-cı ilin aprelindən nəşrə
başlayan “Molla Nəsrəddin”
jurnalı gələcək ədibin yaradıcılıq
inkişafına böyük təsir
göstərmişdir. Ordubadinin “Politika aləmindən” adlı felyetonu
jurnalın 2 iyun 1906-cı il
tarixli 9-cu sayında çap
edilmiş, beləliklə, o, jurnalın əsas əməkdaşlarından
biri olmuşdur. O,
Bakıda çıxan “İrşad”, “Səda”,
“Sədayi-həqq”, “Tərəqqi”, “Tazə həyat” və s. qəzetlərdə, “Tuti”,
“Babayi-Əmir” jurnallarında da
yaxından iştirak edirdi.
“Molla Nəsrəddin”məcmuəsindəki
iştirakım sıxlaşdıqca düşmənlərim də
artırdı”
Ordubadinin istər
ədəbi yaradıcılığında, istərsə də
mühərrirlik fəaliyyətində “Molla
Nəsrəddin” jurnalının müsbət rolu
olmuşdur. 25 il
yazıları ilə jurnalda əməkdaşlıq
etmiş yazıçının ilk yaradıcılığının realizm və demokratizm
istiqamətində inkişaf etməsində,
dünyagörüşündəki bəzi
ziddiyyətlərdən azad olmasında
jurnalın köməyi çox böyük idi. 1905-ci il inqilabından sonra Ordubadinin həyatında ədəbi
yaradıcılığı mühüm
rol oynamağa
başlayır. “Əsərlərim artdıqca, xüsusən,
“Molla Nəsrəddin” məcmuəsindəki
iştirakını sıxlaşdıqca düşmənlərim
də artırdı” - deyə Ordubadi Culfaya köçməsinin səbəbini belə
izah edir. Vəziyyət,
doğrudan da, belə
idi. Dini mövhumatı,
ayrı-ayrı molla, seyid
və başqa cəhalətpərəstləri
tənqid etdiyindən, qatı mövhumat
yuvası olan o
zamankı Ordubadda yaşamaq
şair üçün
çox çətinləşmişdi. Buna görə də, o, Culfaya köçməyə məcbur olmuşdu. Culfa mühiti Ordubadinin həyatına
bir sıra yeniliklər gətirir. O, İran inqilabına kömək
edən təşkilatın üzvləri ilə tanış olur və inqilabda iştirak edir, sosial-demokrat təşkilatı “Hümmət”in
Culfa təşkilatına daxil
olur. İran
inqilabında iştirakı ədibə bir
çox əsərlər yazmaq
üçün mövzu
verir.
Ədəbi və inqilabi fəaliyyəti genişləndikcə,
hökumət dairələrinin Ordubadiyə qarşı
şübhələri də artırdı. Nəhayət
1914-cü ilin yanvarında ədib həbsə
alınaraq Saritsin şəhərinə sürgün edilir. Sürgün illəri ədib üçün
olduqca ağır keçmişdir.
Qışın ən şiddətli soyuqlarında yatabla uzaq yol
getməsi, həbsxanadan-həbsxanaya aparılması,
aclıq, dözülməz sürgün
həyatı onun səhhətini pozmuşdu. Buna baxmayaraq, imkan tapan kimi Ordubadi
vətəndəki dostları ilə əlaqə yaradaraq, yazdığı yeni
əsərlərini çap etdirməyə
müvəffəq olurdu.
1914-cü ildə
Bakıda ədibin “Bədbəxt milyonçu”
və “Əndəlisin son günləri, yaxud Qrenadanın təslimi” əsərləri
çapdan çıxır, daha sonra “Babayi-Əmir”, “Tuti”, “Qardaş köməyi”
və s. jurnal və qəzetlərin
səhifələrində şeir və
felyetonları dərc olunur.
Sürgündən Ordubadi 1917-ci il fevral inqilabı nəticəsində azad olur. Həştərxana
gələrək orada “Hümmət” qəzetində
əməkdaşlıq edir. “Hümmət”
səhifələrində Ordubadinin şeir və məqalələri, “Bolşevizm və aləmi-islam” adlı iri publisistik əsəri dərc
olunur.
1920-ci ilin
mayında Bakıya gələn ədib ədəbi-ictimai
işə qoşularaq, maarif
və mədəniyyətin müxtəlif sahələrində
çalışır. Xüsusən, mətbuat sahəsində
onun böyük fəaliyyət
göstərdiyini qeyd etmək
lazımdır. “Əxbar”, “Kommunist”, “Maarif işçisi”, “Yeni yol”, “Molla
Nəsrəddin”, “Şərq qadını” kimi
qəzet və jurnalların nəşrində Ordubadinin
əməyi çox idi.
O zamanlar yenicə təşkil olunmuş “Tənqid-Təbliğ” Teatrında da Ordubadi fəal
çalışırdı. O, teatr üçün günün
mühüm məsələlərinə
dair kupletlər, kiçik
təbliği pyeslər yazırdı.
Böyük
Vətən müharibəsi illərində
qocalığına və səhhətinin pozulmasına baxmayaraq, vətənpərvər
yazıçı, öz qələm
yoldaşları ilə birlikdə yorulmadan
çalışır, radio və mətbuatda
faşizm əleyhinə əsərləri
ilə çıxış edir, sovet adamlarının rəşadət, vətənpərvərlik
kimi yüksək keyfiyyətlərini
alqışlayan yeni-yeni əsərlər
yazır. “Gənc çekistlər”, “Kiçik
şəhər”, “Serjant İvanov
adına körpələr evi” kimi roman və hekayələr,
“Maral”, “İntizar
çəkənlər” pyesləri həmin dövrdə
yazılmışdır. “XII əsr Azərbaycan ədəbiyyatı
və onun klassik Şərq
ədəbiyyatına təsiri” əsəri ciddi
tədqiqatın məhsuludur. Bütün
bunlarla bərabər, o,
Azərbaycan ədəbiyyatında tarixi roman janrının banisi kimi şöhrət tapmışdır. O,
“Dumanlı Təbriz”
roman-epopeyası ilə Azərbaycan ədəbiyatında
bu janrın əsasını qoymuşdur. Nizami Gəncəvi
dövründən bəhs edən “Qılınc və qələm”
romanında ədib dahi şairin
obrazını, o dövrün
ictimai-siyasi mənzərəsini
yaratmışdır. Onun
“Döyüşən şəhər”, “Gizli
Bakı” romanları da məhz tarixi əsərləridir.
Belə bir irsi yaradan sənətkarın
140 illik yubiley tədbirində,
məhz yaratdığı məktəb vərəqlənib, onun yaradıcılıq və şəxsiyyəti
diqqətə çəkiləcək.
Zümrüd
Səs.- 2012.- 12 aprel.- S. 12.