MİRZƏ FƏTƏLİ AXUNDZADƏ-
200
Qərbi Avropada yaranan maarifçilik tarixi
inkişafın müəyyən dövrlərində feodalizm
quruluşunun əleyhinə çevrilmiş, xalqın mənafeyinə
xidmət etmişdir. XIX əsrin ortalarında Avropa ölkələrində
olduğu kimi, Azərbaycanda da xalq müasir mədəniyyətə
can atır, həmin dövrdə təşəkkül tapan
maarifçilik xalqımızın mənəvi həyatında
həlledici rol oynayır. XIX yüzillikdə Azərbaycan ədəbiyyatında
maarifçilik üç inkişaf mərhələsi
keçmişdir. Birinci mərhələdə (30-40-cı illər)
Abasqulu ağa Bakıxanov, İsmayıl bəy
Qutqaşınlı, Mirzə Şəfi Vazeh kimi
yazıçılar maarifçiliyin ilk rüşeymlərini
ədəbiyyata gətirmiş, ikinci mərhələ
(50-60-cı illər) Mirzə Fətəli Axundzadənin
simasında təkmilləşib inkişaf etmiş,
üçüncü mərhələdə (70-80-ci illər)
Həsən bəy Zərdabi (Məlikov), Nəcəf bəy
Vəzirov Azərbaycanda maarifçiliyi inkişaf etdirib,
yüksək səviyyəyə çatdırmışlar.
XIX əsrin 40-50-ci illərində
Tiflis ədəbi mühiti
və Qərb mədəniyyətinə marağın
artması M.F.Axundzadənin dramaturgiyaya
müraciətində xüsusi rol oynamışdı. Bu
dövrdə ədəbiyyatın, incəsənətin yeni növlərinə, gerçək aləmi
real boyalarla əks
etdirən janrlarına böyük ehtiyac duyulurdu. Ona görə də Mirzə Fətəli
Axundzadənin dram janrına müraciəti
təsadüfi deyildi. M.F. Axundzadə o zaman öz
tələblərini irəli sürür
və xatırladır ki, bu
gün millət üçün
faydalı və oxucuların zövqü üçün rəğbətli olan əsər dram və
romandır. Odur ki, o, 1850-1855-ci illərdə Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində professional dramaturgiyanın ilk nümunələrini - altı
komediyasını yazdı. Bu
komediyaları ilə nəinki Azərbaycanda, həmçinin,
Yaxın Şərqdə, rus və Qərbi
Avropa dramaturgiyası səpkisində yeni realist dramaturgiyanın
əsasını qoydu. O, 1857-ci ildə qələmə
aldığı “Aldanmış kəvakib” əsəri ilə
Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində daha
bir yeni səhifə açaraq realist nəsrimizin
banisi oldu və ədəbiyyatımıza
povest janrını gətirdi.
Axundzadə öz
komediyalarını tərcümə etdikcə Tiflisdə “Qafqaz” qəzeti onları çap
etməyə başladı. 1853-cü ildə isə Axundzadənin
beş komediyası ayrıca kitab şəklində nəşr olundu. Komediyaların rus
dilində çap edilməsi onun şöhrətini Zaqafqaziyada
və Rusiyada yaydı. Mətbuat onun parlaq dramaturji
istedadı haqqında təriflər yazmağa
başladı. “Zaqafqaziya əxbarı”
yazırdı: “Bizim bir
ədəbi yeniliyimiz də vardır. Bir neçə gün bundan əvvəl M.F.Axundzadənin
komediyaları (kitabça şəklində)
satışa buraxılmışdır. Vaxtilə “Qafqaz” qəzeti cənab Axundzadənin əsərlərini
müxtəlif zamanlarda dərc edərək,
bizi onlarla
tanış etmişdi. Axundzadə
komediyalarının bizdə və Rusiyada
maraq oyatması əsassız deyildir. Bu əsərlərin
məzmunu bu vaxta qədər
heç kəsin toxunmadığı həyatdan
bəhs edir... Dramaturqun
rus dilində nəşr edilən komediyalar kitabı Qafqazda
və Rusiyada yayılaraq, müəllifinə
böyük hörmət
qazandırdı. Axundzadə komediyalarının dərin
mündəricəsi və kamil
poetikası bütün “Qərb aləmini
heyrətə gətirir”. Fikrimizcə, Axundzadənin
komediyalarında gülüş ünsürü üstündür
ki, bu da,
çox təbiidir. Çünki
onun təsvir etdiyi həyatda
bu ünsür başqa səciyyəvi cəhətlər
içərisində daha bariz
bir şəkildə meydana
çıxır. Heç bir mürəkkəblik olmayan
hallarda belə, komizm özünü göstərir və təbəssüm
doğurur. Buna görə
də Axundzadə komediyaları həm oxunuşda,
həm də səhnədə eyni dərəcədə
maraqlı olur.
Axundzadənin komediyaları Azərbaycan
səhnəsində oynanılmazdan əvvəl ruscaya tərcümə
olunduqdan sonra rus teatrının diqqətini cəlb etdi və rus səhnəsinə
yol tapdı. 1851-ci ildə Peterburqda
həvəskarlar tərəfindən “Müsyö
Jordan və Dərviş Məstəli şah” (pyesin tamaşaya qoyulmasının təşəbbüskarı
O..Senkovski olmuşdur.
O, M.F.Axundzadənin yaradıcılığından bəhs edən
məqalə də çap etdirmişdir), 1852-ci ildə isə Tiflis Rus Teatrında müəllifin
yaxından iştirakı ilə “Hekayəti-xırs-quldurbasan”
pyesi oynanılmışdır. Hər iki tamaşa çox müvəffəqiyyətli olmuşdur. “Qafqaz” qəzeti
1852-ci ildə Tiflisdə oynanılan tamaşanı belə
qiymətləndirir: “Fransız dahisindən (Molyerdən-C.C.) sonra tamaşaçıların mühakiməsinə
istedadlı [azərbaycanlı] M.F.Axundzadənin əsəri verildi və onun öz aləmində birinci
və yeganə, həm də bir çox şəksiz məziyyətlərə
malik olan
komediyasından hamı razı qaldı”.
Görkəmli ədibin
dramaturgiyası Azərbaycan teatrının istiqamətini
müəyyən edərək, onun xalqa yaxın bir teatr kimi inkişaf
etməsinə əbədi zəmin yaratdı. Azərbaycan
teatrının istiqamətlərini müəyyən etdi. Milli teatrın doğuluşundan əvvəl bu
qədər mükəmməl realist dram əsərlərinin meydana
gəlməsi Azərbaycan ədəbiyyatı tarixində nadir hadisədir. 1873-cü ilin
mart ayının 22-də H. Zərdabinin,
N. Vəzirovun təşəbbüsü ilə
Bakıdakı realnı məktəbin şagirdləri tərəfindən
Azərbaycan dilində ilk tamaşa-
M.F.Axundzadənin “Vəziri-xani-Lənkəran” komediyası
tamaşaçılara göstərildi. Bu
ilk tamaşa mədəni
mühitdə çoxdan hazırlanmaqda olan tarixi hadisə idi. Bu tarixi
hadisə ilə həm Azərbaycan teatrının, həm də
Axundzadə pyeslərinin milli səhnəmizdə
tarixi başlayır. İlk
tamaşadan sonra
teatrın tərbiyəvi əhəmiyyətini görən
qabaqcıl Azərbaycan ziyalıları, xüsusən, Qori Müəllimlər Seminariyasını qurtaran müəllimlər Azərbaycanın bir
sıra şəhərlərində teatr
tamaşaları təşkil edir, eyni zamanda, bu
tamaşalarda onlar bir “aktyor” kimi
iştirak edirdilər. Bu
şəhərlərdən biri də Naxçıvan idi.
XIX əsrdə Naxçıvan iqtisadi, siyasi və mədəni həyatda baş vermiş ciddi dəyişikliklər nəticəsində
yeni inkişaf mərhələsinə
daxil olduğundan,
xalqın mədəni dirçəlişinə, maarif və mədəniyyətinin
inkişafına təsir göstərmiş, 1837-ci ildə
Naxçıvan və 1851-ci ildə Ordubad
şəhərlərində rus-tatar
(rus-Azərbaycan- Ə.Q.), az sonra Naxçıvan və
Ordubad qəzalarının iri kəndlərində də rus-tatar
məktəbləri açıldı. 1873-cü ildə
Naxçıvan və Ordubadın 58 məktəbində 1332 şagirdin təlim-tərbiyəsi ilə 73 nəfər
müəllim məşğul olurdu ki, bu məktəblər
vasitəsilə Naxçıvan və Ordubad
qəzalarının qabaqcıl adamları dünya
xalqlarının mədəniyyəti, ədəbiyyatı, tarixi ilə
tanış olur, nəticədə. ictimai-siyasi, fəlsəfi-estetik fikirlərin
Naxçıvanda yayılması üçün
münasib şərait yaranırdı.
Naxçıvanda teatrın yaranmasına gəlincə, bu, əsasən. aşağıdakı qaynaqlardan qidalanırdı: birincisi,
maarif, məktəb və mədəniyyətin
inkişafı, qabaqcıl, tərəqqipərvər
ziyalı kadrların yetişməsi, ikincisi,
əhali arasında kütləvi əyləncələr,
teatrlaşmış səhnəciklərin göstərilməsi.
Belə tamaşalar. Əsasən. Bahar bayramı-Novruz şənliklərində
təşkil olunurdu. Bu
tamaşalarda günün
ən vacib məsələləri, ictimai-siyasi hadisələr də öz əksini tapırdı.
Naxçıvan ziyalıları
içərisində o zaman
öz biliyinə, bacarığına və
təşkilatçılığına görə Eynəli
bəy Sultanov fərqlənirdi. E.Sultanov həmməsləklərini öz ətrafında toplamağı, gənclərin
qəlbində incəsənətə sönməz məhəbbət
alovu yandırmağı, xalqına vətənpərvərlik
hissləri aşılamağı bacarırdı. O,
qabaqcıl adamların, savadlı gənclərin, məsləkdaşlarının
məsləhəti və arzuları ilə 1882-ci ildə öz evində “Ziyalılar cəmiyyəti” təşkil
edir, şəhərin bütün
tərəqqipərvər, açıq fikirli
ziyalılarını həmin cəmiyyətə cəlb edir. “Ziyalılar cəmiyyəti”ndə dövrün ictimai-siyasi,
qadın azadlığı məsələləri müzakirə
edilir, yeni məktəblər,
kitabxanalar açmaq qərara
alınır, elmi-ədəbi mübahisələr keçirilirdi.
Dövrün tərəqqipərvər,
açıqfikirli ziyalılarından Məhəmməd ağa Şahtaxtlı, Qurbanəli Şərifov,
Məhəmməd Tağı Sidqi, Cəlil
Məmmədquluzadə, Eynəli bəy Sultanov,
Mirzə Əliməmməd Xəlilov, Mirzə Ələkbər
Bəyalı oğlu Süleymanov,
Mirzə Məmməd Zamanbəyov və başqalarının
təşəbbüsü və səyi nəticəsində
1883-cü ildə ilk dəfə olaraq “ Naxçıvan müsəlman incəsənəti
və dram cəmiyyəti” adlı bir ədəbi cəmiyyət
yaradılır.
E.Sultanovun qaynar, çoxcəhətli fəaliyyəti və
fədakarlıqla dolu həyatı Azərbaycan
teatr tarixində ən gözəl səhifələrdən
birini təşkil edir.
Naxçıvan teatrının
yaranması və təşəkkülündə xüsusi rol oynayır.
1883-cü ildə Cəlil Məmmədquluzadə və onun naxçıvanlı həmyaşıdları
Qori seminariyasında tələbə ikən,
E.Sultanov təhsilini başa
vurub, doğma şəhərinə
qayıdır, lakin burada
əvvəlki həyat tərzinin hökm sürdüyünü, ətalət və
xurafatın həmyerlilərini əsrlərin
mürgüsündə saxladığını görür və böyük
həvəslə huşyar dostlarından,
Paşa ağa Sultanov, Mirzə Ələkbər Süleymanov, Qurbanəli Şərifov, Nəsrulla
və Fərəculla Şeyxov
qardaşları (Nəsrulla və Fərəculla Şeyxovlar şair Əliqulu
Qəmküsar Nəcəfovun dayılarıdır-Ə.Q.) ilə
birlikdə ilk mədəni tədbirlərin
həyata keçirilməsində əvəzsiz rol oynayır. Böyük
demokrat C.Məmmədquluzadə yay tətilində Naxçıvana gələrkən
görür ki, onun gənc ziyalı dostları artıq yenilik toxumunu səpmişlər.
Buna görə də o,
dostlarının səy və təşəbbüslərini
alqışlayır. O, E.Sultanovu köhnəliyə
qarşı mübarizədə özünün
ən yaxın silahdaşı hesab edir və onunla birlikdə
fəaliyyətə başlayır. Bu
münasibətlə böyük demokrat yazır: “Mən darülmüəllimini
qurtaran zaman
Naxçıvanda özümdən artıq huşyar
dostlarıma rast gəldim. Mənim səsimə
səs verən sirdaşlarımdan qabaqca əzizim
Eynəli Sultan oldu”.
Faktlardan aydın görünür ki,
Naxçıvanda teatrın əsasının 1883-cü ildə
qoyulması ilk peşəkar dünyəvi
Azərbaycan teatrının yaradılmasının 10 illiyinə
təsadüf edir. Belə ki,
o dövrdə Naxçıvanda fəaliyyət
göstərən “Naxçıvan müsəlman incəsənəti
və dram cəmiyyəti”nin nümayəndələri
M.F.Axundzadənin “Müsyö-Jordan və
Dərviş Məstəli şah” əsərini
tamaşaya hazırlamış və
İrəvana, xalq məktəbləri inspektoru U.V.Lovalnikova teleqram göndərmişlər). Teleqrama
razılıq alındıqdan sonra tamaşa 1883-cü ilin may ayının 11-də Hacı Nəcəf Zeynalovun evində
göstərilir. M.F.Axundzadənin “Müsyö-Jordan
və Dərviş Məstəli şah” əsərinin tamaşası ilə
Naxçıvan teatrının təməli qoyulur.
Bu ilk tarixi
teatr tamaşası heç
də sakit keçmir.
Tamaşa o zaman Naxçıvanda böyük
qüvvə təşkil edən mürtəce ünsürləri
həyəcana gətirir. Bu
tamaşanın türkcə göstərilməsi həm də
rus çinovniklərinin, məmurların
və bunların yardımı ilə başqa
ölkələrdən yenicə köçürülüb
Naxçıvana gətirilmiş erməniləri bərk narahat etdiyindən, şəhər rəisi Azərbaycan
dilində tamaşalar göstərilməsini
qadağan edir.
M.F.Axundzadənin əsərinin
Naxçıvanda ilk tamaşası
mürtəce qüvvələrin hücumları ilə
qarşılaşsa da, tamaşa
geniş xalq kütləsi
tərəfindən böyük maraq və rəğbətlə
qarşılanır. Bu ilk
tamaşa Naxçıvanda incəsənət
və dram həvəskarları üçün bir məktəb
rolunu oynayaraq
yazıçı və yaradıcı gəncləri eyni məsləkdə birləşdirir və dram əsərləri yazmağa
həvəsləndirir.
Naxçıvan teatrı həmin
illərdə nəşr olunan qəzet və
jurnalların da diqqətini daha çox cəlb edir. Naxçıvanda olan
hər hansı bir hadisəni əks etdirən
yazılar qəzet və jurnalların səhifələrində
dərc olunur.
“Novoye obozreniye”
qəzetinin 1884-cü il nömrəsindəki məlumatda qeyd edilir ki,
bu ilin maslyannoy
həftəsində (fevralın 2-ci yarısında-Ə.Q.)
Naxçıvan şəhər məktəbinin inspektoru Nikolayevin təşəbbüsü
və həvəskarların iştirakı ilə xeyriyyə
məqsədi üçün rus dilində tamaşa
göstərilmişdir. Bu göstərilən
tamaşa E.Sultanovun “Tatarka” (“Azərbaycan qadını”- Ə.Q.) əsəri
idi.
XIX əsrin 80-ci illərində
yazıçı, dramaturq, publisist E.Sultanov
Naxçıvanda teatr hərəkatına
rəhbərlik etməklə yanaşı, bir
çox tamaşalara rejissorluq etmiş, özü də müxtəlif rollarda oynamışdır. E.Sultanovun
“Tatarka” əsərinin rus
dilində oynanılmasının əsas səbəbi o dövrdə ruhanilərin, çar
senzor idarəsinin Azərbaycan dilində
yaxşı əsərlərin yoxluğunu
bəhanə gətirməsi, hər vəchlə
tamaşaların oynanılmasına mane
olması idi. Teatrşünas
Cabir Səfərov yazır ki, 1884-cü ildə rus
dilində göstərilən Eynəli bəy Sultanovun
“Tatarka” tamaşasına müəllif özü rejissorluq etmiş və qadın rollarından birinin ifaçısı olmuşdur.
Akademik İsa Həbibbəyli
isə “Tatarka” pyesi ilə
bağlı fikrini belə ifadə edir: “Doğrudan da, XIX əsrin ikinci
yarısında qadın taleyi ilə
bağlı bu cür
hadisələr Azərbaycan milli məişəti
üçün səciyyəvi idi... “Tatarka” pyesi də milli Azərbaycan
mühiti və məişətindən doğmuşdur. Pyes tamaşaya qoyularkən Sənəm rolunu Əbülqasım Sultanov,
Nisə rolunu Rəhim Xəlilov, Pəri rolunu Nəsrulla Şeyxov,
Ağaşərif rolunu Mirzə Ələkbər
Süleymanov oynamışdılar”.
(Ardı
gələn sayımızda)
Əli Qəhrəmanov
Səs.- 2012.- 12 aprel.- S. 11.