Azərbaycançılıq
və qədim milli musiqimiz
Musiqi tarixinin öyrənilməsi
azərbaycançılıq ideyaları ilə vəhdət
təşkil edir. Bu mənada, musiqi tarixinin öyrənilməsi
professor Gülnaz Abdullazadənin fikrincə, bu problemin
metodoloji aspektinin, o cümlədən, 1) tarixi, 2) praktiki, 3)
müqayisəli-tənqidi, 4)
ümumiləşdirici-fəlsəfi, 5) təhlil və tətbiq
və s. aspektlərinin nəzərə alınmasını tələb
edir.
Müəyyən dövrlər,
ictimai-iqtisadi formasiyalar çərçivəsində, etnik
və milli birliklərin mövcudluğu şəraitində meydana
çıxan mədəniyyət və incəsənət, o
cümlədən, musiqi müxtəlif estetik, konsepsiya və
nəzəriyyələr aspektində tədqiq edilib öyrənilir.
Milli və etnik spesifika musiqi tarixinin öyrənilməsi
işində, eləcə də, estetik problemlərin təhlilində
mühüm yer tutur. Məlum olduğu kimi, milli-etnik birliklər,
sonralar ümumi dini təsəvvürün ənənələri,
spesifik mədəniyyəti olan milli regionları əhatə
edir. Nəticədə, müxtəlif anlayışlar, o
cümlədən, Şərq və Qərb (şübhəsiz,
estetik-mədəni sistem mənasında) anlayışları
meydana çıxır. Həmin anlayışlar təkcə
coğrafi məna daşımayıb, həmçinin, ruhani-mənəvi,
mədəni sərvətləri ifadə edir. Şərqin və
Qərbin mənəvi-mədəni sərvətləri
spesifik fərqlər olub, öz bütövlükləri və
mənəviyyat sahəsindəki fərqləri ilə də
bir-birindən seçilirlər. Dialektik vəhdət prisipinə
tabe olaraq, Şərq və Qərb mədəniyyət
tarixində, incəsənətin müxtəlif növlərinin
bərqərar olmasında mühüm rol oynayaraq, bununla da təfəkkürün,
dünyagörüşün inkişafına təkan
vermişdir.
Azərbaycanın musiqi tarixinə
müraciət edilməsi heç də təsadüfi
deyildir. Azərbaycanın musiqi tarixi, demək olar ki, öyrənilməmişdir.
(1992-ci ildə rus dilində “Azərbaycan musiqi tarixi” adlı
kitabın çıxması (oçerklər məcmuəsi)
hələ Azərbaycan musiqisinin tarixinin öyrənilməsi
demək deyildir). Həqiqətən də, indiyə qədərki
Azərbaycan musiqi mədəniyyəti hələ də kifayət
qədər tədqiq edilib öyrənilməmişdir.
Coğrafi cəhətdən siyasi, iqtisadi, mənəvi, dini
baxışların hökm sürdüyü müxtəlif mədəniyyətlərin
mövcud olduğu bir ərazidə yerləşən Azərbaycan
həmin mədəniyyətlərlə bəhrələnməklə
yanaşı, özü də onun zənginləşməsində
yaxından iştirak etmişdir. Öz milli özünəməxsusluğunu
itirməyən Azərbaycan incəsənəti, xüsusilə,
Azərbaycan aşıq və muğam musiqisi bünövrəsi
əsasında inkişaf edib zənginləşmişdir. Bu
janrların heç biri xaricdən alınma deyildir. Xalqın
müstəqil yaradıcılıq qabiliyyətinin məhsulu
olmuşdur. Aşıq və muğam musiqisinin
orijinallığı haqqında söz demək
artıqdır. Bu barədə həm tarixi tədqiqat əsərlərində,
həm də tədqiqatçıların əsərlərində
kifayət qədər dəlil-sübut tapmaq
mümkündür. Aşıq musiqisinin tarixən qədimliyi
onlarla sözlərin arxaikliyi və janrın özünün
sinkretikliyi ilə və s. ilə oluna bilər. Sinkretiklik
dedikdə, burada - aşığın həm ifaçı, həm
şair, həm də bəstəkar və həm də səhnədə
artist olması nəzərdə tutulur.
Tarixən başqa xalqlardan
alınma musiqiyə gəldikdə isə, onların milli ənənələrə
uyğunlaşdırılması mühüm yer tutur. Özgə
cür həmin musiqinin xalq arasında geniş yayılması
qeyri-mümkündür. Buradan da qarşılıqlı əlaqə
və qarşılıqlı təsiretmə mexanizminin
formalaşması başlanır.
Məsələn, muğam
musiqisi qoca Şərqin bir sıra regionlarında mövcud
olmuşdur. Lakin mədəniyyətlərdən və ənənələrdən
asılı olaraq o, hər bir xalqın spesifik mənəvi sərvətinə
çevrilmişdir. Bütün bunlarla bərabər səslərin
fiksasiyası probleminə, daha dəqiq desək, musiqi səslərinin
nota keçirilməsi problemienə xüsusi yanaşmaq
lazımdır. Not yazısı, əsasən, xristian
Avropasının musiqi mədəniyyətinin nailiyyətidir.
Onun muğam və aşıq sənətinə tətbiqi,
şübhəsiz, xüsusi tədqiqat mövzusudur. Burada tədqiq
olunub müqayisəli təhlili verilən təkcə iki not
yazısı və şifahi ənənələr adlanan təfəkkür
metodu deyildir. Eyni zamanda, musiqi təfəkkürü
inikşafında, xüsusilə, təksəslilik və ya
çoxsəslilik, polifoniya və harmoniya və s.
inkişafında mühüm rol oynayan dini amilləri də
unutmaq olmaz. Eləcə də, not yazısının
yaranması və inkişaf etməsi sistemini də bura daxil
etsək, çox mətləblər aydın olar.
Əlbəttə, bu cür
yanaşma bir sıra məsələlərin, xüsusilə,
son bir neçə əsrdə çoxlarını
düşündürən Şərq-Qərb probleminin mahiyyətinə
varmağa da kömək edərdi.
Bu cür ayrılma (Şərq-Qərb)
realdırmı? Əgər realdırsa, indiyəqədərki
tədqiqatların verdiyi təhlil kifayətdirmi? Əlbəttə
ki, yox! Deməli, tədqiqatçılar həmin problemin tədqiqi
zamanı müxtəlif xarakterli bəzi vəzifələri dərk
etməlidirlər. Daha dəqiq desək, a) milli musiqi ənənələrini
həm tarixi, həm də nəzəri mənbələrini
öyrənməli; b) elmi ümumiləşdirmə, daha
doğrusu, toplanmış materiala əsasən məntiqi nəticələr
çıxarmalıdırlar. Bu cür elmi-metodoloji
yanaşma, şübhəsiz, Şərq və Qərb
probleminin müqayisəli təhlilinə düzgün istiqamət
verə bilər. Müqayisəli təhlil isə hər kəsin
obyektiv qiymətini vermək sahəsində mühüm iş
görür.
Ə.İsazadənin
yazdığı kimi: “Azərbaycan xalqının mədəniyyət
və incəsənti çoxəsrlik tarixə malikdir.
Geniş əməkçi kütlələrin musiqiyə dərin
məhəbbəti və onun xalq həyatında dərin
kök salması buna canlı misaldır. Qədim dövrlərdən
şifahi-ənənəvi sənət kimi yaşayan Azərbaycan
xalq musiqisi öz janr və forma müxtəlifliyi, orijinal
ritmi, parlaq ifadə tərzi və milli xüsusiyyətləri
ilə fərqlənir. Onun xalq ifaçıları tərəfindən
qorunub saxlanılan ən yaxşı nümunələri
öz yüksək sənətkarlığı ilə diqqəti
cəlb edir”.
Elmi ədəbiyatda göstərilir
ki, musiqi - yunanca muza sözündəndir. Muza antik dövrdə
incəsənətin (musiqi, rəqs poeziyasının) ilahi
hamisi hesab olunurdu. Sonralar isə muzalar elmin və bütün
yaradıcılıq fəaliyyətinin ilahi hamisi hesab
olunmağa başladı. Onlar Olimpli Zevsin övladları idi. Əvvəlcə,
onların sayı 3, sonralar isə 9 olmuşdur. İlk dəfə
onların adını Hemmod çəkmişdir. Muzalar
şairləri ilhama gətirdiklərindən, onlar tez-tez
muzalara müraciət edirdilər.
Roma dövründə
muzaların rolu heçə endirilmişdir. Mifik obrazlar kimi
muzaların aşağıdakı bölgüdə vəzifələri
ayrılmışdı. Muzalar erato-lirik poeziyanın və
erotik şeirlərin hamisi idi. Evterpa fleyta ilə lirik nəğmələri
müşayiət edirdi: Kallion epik poeziyanın, Klio tarixin,
Melpomena faciənin, Polimniya rəqs və musiqinin, Terpsihora rəqsin,
Taliya kodemiyanın, Uraniya astronomiyanın muzaları hesab
olunurdu.
Musiqi və mifologiya əsəri
bir-biri ilə, yəni sözlə, rəqslə və fəaliyyətlə
(mərasimlərlə) sıx surətdə əlaqədardır.
Bu əlaqələr sistemi tarix boyu dəyişikliklərə
məruz qalmışdır. Məsələn, mifologiyanın
ən qədim formalarında əsas cəhətlərdən
biri hərəkət, daha dəqiq desək, rəqslər
olmuşdur. Ona da, görünür ki, sözlər və
musiqi (hələ o qədər də inkişaf etmədiyi
dövrlərdə) tabe olmuşdur. Epos janrı inkişaf
etdikdən sonra şifahi (sözlə) başlanğıc
üstünlük təşkil etməyə
başlamışdır. Bu halda üç ünsürün
- saz, oxuma (nəğmə) və ritmik hərəkətlərin
sintezi özünü göstərməyinə baxmayaraq,
söz birinci yeri tuturdu. Nəhayət, sonrakı mahnılarda
təranələrin rolu fövqəladə dərəcədə
artmışdır. Bu halda, söz mətnlərinin musiqi
ünsürünə tabe edilməsi, hər şeydən əvvəl,
onunla əlaqədar idi, çox vaxt oxunan mahnının
sözləri dinləyiciyə aydın şəkildə
çatmırdı.
Fəlsəfə elmləri
doktoru Ağayar Şükürov mifoloji musiqidə azərbaycançılıq
ünsürlərinin mövcudluğundan bəhs etmişdir:
“Olduqca rəngarəng və müxtəlif məqsədlərə
xidmət edən Qədim Azərbaycanın, eləcə də,
bütövlükdə, Qədim Şərqin mifoloji
materialının qısa ekskursiv təhlili bizə mifoloji
musiqi haqqında fikir deməyə imkan verir.
Mifoloji musiqi dedikdə, hər
şeydən əvvəl, insan cəmiyyətinin ilkin
inkişaf mərhələlərində yaradılan musiqi nəzərdə
tutulur. Konkret tərifin verilməsi isə bir sıra çətinliklər
doğurur. Çünki həmin musiqi haqqında təsəvvürlər
(yalnız təsəvvürlər) bizə miflər,
nağıllar, nəğmələr, bir sözlə, folklor
materialları vasitəsi ilə zəmanəmizə gəlib
çatmışdır. Həmin musiqinin nümunələri,
demək olar ki, yoxdur. Lakin bu, heç də
qeyri-mümkün, yəni imkan xaricində olan bir iş
deyildir. Yəni mifoloji materiallar əsasında professional tədqiqatçılar
(bura tarixçi, filosof, filoloq, arxeoloq, riyaziyyatçı,
musiqiçilər və s. daxil edilməlidir) həmin musiqini
bərpa edə bilərlər və etməlidirlər.
Çünki unutmaq olmaz ki, müasir dünyanın söykəndiyi
bütün elm sahələri, mədəniyyət, incəsənət
və din mifologiya əsasında meydana
çıxmışdır. Yəni bəşəriyyətin
erkən uşaqlıq dövründə yaratdıqları,
onun yetkinlik dövründə əlindən tutur. Keçən
mifoloji musiqinin konkret təriflərinə. Mifoloji musiqi bəşəriyyətin
ilkin inkişaf mərhələlərində
yaratdığı musiqidir”.
Həmin musiqidə vəsf
olunan subyektlər allahlar, qəhrəmanlar, müdriklər,
hökmdarlar obyektləri, təbiət və təbiət
cisimləri, quşlar, heyvanlar və sairədir. Konkret misallara
gəldikdə, qoca tarix buna çoxlu nümunələr verə
bilər.
Məsələn, Qədim
Yunanıstanda allahların şərəfinə, hökmdar və
qəhrəmanların şərəfinə keçirilən
bayram şənlikləri günlərlə uzanır, rəngarəng
musiqi nömrələrinin sədası altında nəğmələr
oxunur və rəqslər edilirdi. Qədim Azərbaycanda,
xüsusilə, atəşpərəstlik dövründə
mağlar - Zərdüşt kahinləri öz nəğmələrini
və musiqisini - muğamları çalır və oxuyurdular.
Sonra xüsusilə təntənəli günlərdə
Hörmüzün - Xeyir allahının şərəfinə
nəğmələr oxunur, musiqi çalınırdı.
Zərdüştiliyin müqəddəs
kitabı olan “Avesta”da dini və həyati nəğmələr
mühüm yer tutur. Burada xeyir allahı Hörmüzün
şərəfinə saysız-hesabsız nəğmələr
vardır.
Azərbaycanın zəngin
musiqi mədəniyyəti haqqında qiymətli məxəzlərdən
biri də məşhur qəhrəmanlıq dastanı “Kitabi -
Dədə Qorqud”dur. Bu epik dastan xalq arasında şifahi poetik
səpgidə formalaşaraq əsrlər boyu
yaşamış və bu günə qədər gəlib
çıxmışdır.
Levi Strossa görə musiqidə
qoyulmuş və həll edilmiş problemlər miflərin təhlili
zamanı yaranan problemlərlə oxşardır. Miflərin təhlili
böyük partituranın təhlili ilə müqayisə edilə
bilər. Ona görə də mifə baxış onların
qarşılıqlı əlaqəsində musiqi əsərlərinin
instrumental partiyalarının təhlilinə oxşayır.
Musiqi təbiətlə mədəniyyət arasında vasitəçi
rolunu oynayır. Musiqi insan haqqında elmin ən böyük
sirridir. Musiqi mahiyyətinin tərcümə edilməzliyi
musiqi dilinin mütləq orijinallığını müəyyən
edir. Levi Stross yazır: “Bəstəkar istəyi, mifin istəyi
kimi dinləyici vasitəsilə aktuallaşır. Mif və
musiqi əsəri orkestr dirijoru kimi çıxış edir.
İfaçılar isə dinləyicilərdir”.
Tədqiqatçıların
fikrincə, mifoloji şüura başqa cəhətlərlə
yanaşı, ona xas olan ən ümumi əlamət fövqəltəbiiliyə,
o cümlədən, fövqəltəbii varlıqlara, real
obyektlər arasında fövqəltəbii əlaqələrə,
real obyektlərin fövqəltəbii xüsusiyyətlərinə
inamdır. Bu mənada, mifologiya ilə dinin ilkin mənbələrin
eyni kimi görünür. Lakin unutmaq olmaz ki, tarixilik
baxımından mifologiya dindən əvvəl gəlir. Ona
görə də din mifologiyadan bir çox ünsürləri
mənimsəmişdir.
Bir anlayış kimi fövqəltəbiilik
dedikdə gerçək, maddi aləmin qanunlarına tabe
olmayan, səbəb və nəticə əlaqələrindən
kənarda qalan bir şey başa düşülür.
Bütün dinlərdə fövqəltəbiilik həmişə
real hadisələrin, təbii gerçək varlıqların
bir növ inkarı kimi onlara qarşı durmuşdur. Sonsuz,
mütləq, əbədi allah sonlu, keçici şeylər və
hadisələrə qarşı qoyulur və s. Elmi fəlsəfəyə
görə isə, real şəkildə mövcud olan
heç bir fövqəltəbii obyekt yoxdur, yalnız onlar
haqqında müəyyən obrazlar, ideyalar və təsəvvürlər
vardır. Fövqəltəbiilik ideyaları və
obrazları heç bir reallıq predmet və hadisələrinə
uyğun gəlmədiyindən elm onların illüziyalı və
uydurma xarakteri daşıdığını qeyd edir.
“Azərbaycan mifoloji mətnlər”
kitabında göstərilir ki, qədim xalqların
ideologiyası əvvəlcə mifologiya, sonra isə din, daha
doğrusu, əski inamlar olmuşdur. Belə demək olar ki,
mifologiya sinifli mərhələyə qədərki cəmiyyətin
ideologiyasıdır. Yaddaşdan-yaddaşa köçərək
günümüzə gəlib çıxmış mifoloji mətnlər
Azərbaycan ərazisində yaşayıb sonralar
xalqımızın təşəkkülündə əsas
rol oynamış tayfaların dünyaduyumunu, əxlaq tərzini,
əməyə və ailəyə, xüsusən, təbiətə
və ətraf mühitə münasibətini əks etdirməkdir.
Mif, hansı formada olursa-olsun, başlanğıcdır.
Hansı xalqın mifik təfəkkürü
güclüdürsə, onun sonrakı taleyi aydın, tarixdəki
mövqeyi möhkəmdir. Xalqın təfəkkürü
kimi ideologiyası da mifdən başlanır. Mif
ideologiyanın ana qaynağı, sonrakı siyasi təfəkkürün
genetikasıdır.
Mifologiya elmləri doktoru, professor Nizaməddin Şəmsizadə
“Azərbaycançılıq” əsərində yazır: “Azərbaycan
ideologiyasının ana bətni, ilkin mərhələsi olan
mif azərbaycançılığın tərkib hissəsi,
azərbaycanşünaslıq isə
türkçülüyün konkret tarixi-coğrafi məkanda
formalaşan aparıcı istiqamətidir. Mifdə azərbaycançılığın
həm ilkin ideyası, həm də obrazı maddiləşir”.
Tədqiqatçı Musa Qasımlının qeyd etdiyi
kimi, bütün möhtəşəm fəaliyyəti ilə
Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan milli musiqisini,
onun zəngin ənənələrini dirçəldir, bununla
da xalqın milli ruhunu, özünüdərkini yüksəldirdi.
Məhz bu qayğının nəticəsində onlarla
istedadlı Azərbaycan gənci peşəkar musiqi aləminə
qədəm qoyaraq, respublika miqyasında tanınıb
şöhrət qazanmışdı. Heydər Əliyevin
birinci hakimiyyəti illərində Azərbaycan muğamı,
“Qarabağ şikəstəsi” Kremlin qurultaylar sarayında
keçirilən ən yüksək məclislərdə ifa
edilirdi. Azərbaycanda səfərdə olan Avstriyanın sovet
vaxtı Moskvadakı səfiri Hayirix Haymerle öz təəssüratını
belə ifadə edirdi: “Azərbaycan xalqının incəsənəti
ilə tanışlıq mənə daha çox təsir
bağışladı. Onun incəsənəti dərin milli
təməli ilə, zəngin ənənələri və
eyni zamanda, son dərəcə müasirliyi ilə fərqlənir”.
Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan
xalqının düşüncələrini, azadlıq və
azərbaycançılıq ideyalarını özündə
saxlayan xalq musiqisinin dirçəlməsinə ciddi
qayğı göstərmişdir. Bu ənənələri
Ulu Öndərin layiqli siyasi varisi ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyev uğurla davam etdirir.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 12 aprel.- S. 10.