MİRZƏ FƏTƏLİ AXUNDZADƏ-
200
(Əvvəli ötən sayımızda)
E.Sultanovun müasirlərindən Əliqulu Sultanov
yazır: “Eynəli Sultanovla məni yaxınlaşdıran
Naxçıvan səhnəsi olmuşdur. O, olduqca tərəqqipərvər
bir şəxs idi. Dövrün xüsusiyyətləri
ilə əlaqədar olaraq səhnə aləmində çətinliklərə
qarşı yorulmadan çalışır, əmələ
gələn çətinlikləri, nəyin bahasına
olursa-olsun, aradan qaldırırdı. O, bizə həm
artistlik, həm də rejissorluq edirdi. Biz ondan
çox şey öyrəndik”.
Naxçıvanda
tamaşaların oynanılması barədə “Qafqaz” qəzeti
(1885) yazırdı: “Çərşənbə
axşamı, avqustun 12-də məktəb səhnəsində
gənc müsəlman müəllimləri cəmiyyəti
üzvlərinin iştirakı ilə tatar (Azərbaycan-Ə.Q.)
dilində tamaşa göstərilmişdir. Axundzadənin
“Müsyö-Jordan” komediyası oynanılmış, tamaşadan hasil olan
pul yoxsul şagirdlərin xeyirinə sərf olunacaqdır”.
O dövrdə çar senzurası milli məktəblərin
təsisinə, ana dilinin tədrisinə, milli dildə qəzet
və jurnalların nəşrinə qadağa qoyurdu. Naxçıvanda da göstərilən müvəffəqiyyətli
tamaşadan narahat olan çar çinovnikləri hər vasitə
ilə onun göstərilməsinə mane olurdular. Lakin bütün maneələrə, qadağalara
baxmayaraq, şəhərin açıqfikirli ziyalıları
dilimizi, tarix və ədəbiyyatımızı geniş təbliğ
edir, yeni üsullu məktəblər təsis edirdilər.
1887-ci ildə ziyalıların yaratdıqları “Xeyriyyə cəmiyyəti”nin təşəbbüsü və köməkliyi
ilə Naxçıvanda “Üsuli- cədid” adlı məktəb
açılır. Yoxsul şagirdlərə yardım etmək
məqsədi ilə 1887-ci il sentyabr
ayının 2-də Naxçıvan şəhər məktəbinin
ana dili və şəriət müəllimi Mirzə Sadıq
Qulubəyovun vəsatəti ilə “Müsəlman incəsənəti
və dram cəmiyyəti”nin üzvləri Axundzadənin “Molla
İbrahim Xəlil kimyagər” komediyasını Hacı Nəcəf
Zeynalovun evində tamaşaya qoyurlar. Bu tamaşada Cəlil Məmmədquluzadə-Molla
İbrahim Xəlil, Mirzə Ələkbər (Bəyalı
oğlu) Süleymanov - Şeyx Saleh, Məhəmməd
Tağı Səfərəlibəyov - Molla Həmid, Mirzə
Əliməmməd Xəlilov - Hacı Kərim Zərgər,
Mirzə Əhməd Hüseynov - həkim Ağazaman
rollarını oynayırlar. Tamaşa
böyük müvəffəqiyyətlə keçir. Tamaşaya rejissorluğu Cəlil Məmmədquluzadə
və Mirzə Əliməmməd Xəlilov, suflyorluğu isə
Mirzə Sadıq Qulubəyov edir. Hacı Nəcəf
Zeynalovun zalında oynanılan bu tamaşadan toplanılan 22
manat 50 qəpik pul Naxçıvan şəhər
deputatları kassasına verilir. Bu
tamaşadan sonra 1887-ci ilin sentyabr ayının 25-də şəhər
deputatı Starova Mirzə Sadıq Qulubəyovun vəsadəti
ilə raport verilir. Starov isə tamaşada fəal
iştirak edənlərə öz təşəkkürünü
bildirir.
1894-cü ildə Mirzə
Cəlilin və
M.T.Sidqinin təşəbbüsü ilə
M.F.Axundzadənin “Molla İbrahim Xəlil Kimyagər” komediyasının
tamaşaya qoyulması qərara alınır. Bu
münasibətlə də İrəvan xalq müfəttişliyindən
icazə almaq üçün 1894-cü ilin sentyabr
ayının 16-da teleqram göndərilir. Teleqrama
razılıq cavabı alındıqdan sonra C.Məmmədquluzadənin
rejissorluğu ilə Naxçıvan şəhərində
M.F.Axundzadənin “Molla İbrahim Xəlil kimyagər”
komediyası tamaşaya qoyulur. Bu tamaşanı xarakterizə
edərək, böyük ədib öz xatirələrində
yazırdı: “Miladi tarixinin 1894-1895-ci illərdə
Naxçıvanda mən də onların içərisində
teatro oynayırdıq. Bu oyunun mənfəəti kasıb
şagirdlər üçün idi... Naxçıvanda o vaxt
səhnədə göstərilən pyeslər Mirzə Fətəli
Axundzadənin “Hacı Qara”, “Müsyö-Jordan və Dərviş
Məstəli şah”, “Molla İbrahim Xəlil kimyagər”
komediyası barəsindədir ki, bu gün o pyesi biz həvəskarlar
həmən səhnədə mövqeyi tamaşaya qoyduq. Tamaşa qurtarar-qurtarmaz ruhanilər teatro
oyunlarının göstərilməsinin qadağan
olunmasını yenidən tələb edirlər”. Beləliklə,
“Naxçıvan müsəlman incəsənəti və dram
cəmiyyəti”nin tamaşa göstərmək təşəbbüsü
ruhanilərin müqaviməti nəticəsində yenidən qadağan edilir. Bu gərgin müqavimət və təqiblərə
rast gələn ziyalılar, hər hansı yolla olursa-olsun,
teatr tamaşaları təşkil etmək üçün
öz mübarizələrini davam etdirirlər. M.T.Sidqi, C.Məmmədquluzadə tamaşaların
göstərilməsi üçün onlara köməklik
göstərməsini Rəhim xandan xahiş edirlər. Əvvəlcə
bu işə razılıq verməyən Rəhim xan
onların qarşısında çox çətin bir şərt
qoyur ki, xana məxsus olan zalı “yüngülcə” təmir
etdirdikdən sonra yalnız bir dəfə onun nəzarəti
altında tamaşa göstərilə bilər. Başqa çıxış yolu olmayan teatr həvəskarları
xanın ağır şərtinə razı olurlar. 1895-ci ilin mart ayında M.F.Axundzadənin
“Müsyö-Jordan və Dərviş Məstəli şah”
komediyasını tamaşaya qoyurlar. Tamaşaya
rejissorluğu M.T.Sidqi edir. Müsyö-Jordan
rolunu - Cəlil Məmmədquluzadə, Dərviş rolunu
qardaşı Ələkbər Məmmədquluzadə və
Süleyman bəy rolunu Rzaqulu Nəcəfov oynayır. Sonralar həmin zalda bir neçə tamaşa da
göstərilir ki, bu tamaşalardan yığılan pulun bir
hissəsi, yəni 25 faizi Rəhim xana verilir. 90-cı illərdə teatr tamaşaları Rəhim
xanın, Mirzə Əliməmməd Xəlilovun, Məşədi
Əlibəy Zeynalovun və Mehdi ağanın xüsusi evlərində
və Hacı Vəli ağanın karvansarasında təşkil
olunur.
XIX əsrin 90-cı illərində M.F.Axundzadənin
“Hacı Qara”, “Molla İbrahim Xəlil kimyagər”, “Dərviş
Məstəli şah” komediyaları C.Məmmədquluzadənin,
M.T.Sidqinin rejissorluğu ilə təkrarən nümayiş
etdirilir. Bu tamaşalarda Cəlil Məmmədquluzadə
- Müsyö Jordan, qardaşı Ələkbər Məmmədquluzadə
- dərviş rollarında oynayır. M.F.Axundzadənin əsərlərinin
o dövr səhnə taleyindən bəhs edən sənətşünaslıq
namizədi Ədilə Əliyeva yazırdı: “Axundovun əsərləri
XIX əsrin sonunda teatr sənətinin inkişafına təkan
vermişdir. Ümumiyyətlə, 80-90-cı illər
Axundov dramaturgiyasının təntənəsinə
çevrilmişdir”.
M.F.Axundzadənin komediyalarının Naxçıvanda
tamaşaya qoyulmasından bəhs
edən Rzaqulu Nəcəfov yazırdı: “Molla İbrahim Xəlil
kimyagər”, “Sərgüzəşti- vəziri - xani - Lənkəran” və
“Müsyö Jordan” komediyaları 1894-1898-ci illərdə
oynanılmış və Mirzə Cəlilin bu pyeslərdə
baş rolları- Müsyö Jordan, Vəzir və Molla
İbrahim rollarını oynaması xatırımdadır.
Qadın rollarını, ümumiyyətlə, Mirzə Cəlil
Mirzəyev (Şürbi), Sərvərxan, Məmmədəli
xan, Ağa Tahirov və Mirzə Kazım bacarıqla oynayıb
lazımi obrazlar yaradırdılar. Qafar ağa
qrim ilə məşğul olardı və bu işdə məharəti
var idi. Bu həvəskar aktyorlar içərisində
qabiliyyətliləri az deyildi. Böyükxan və Yaqub Paşa öz
amplualarına məxsus rolları xüsusi zövq və məharətlə
oynayırdılar”.
Naxçıvan dram həvəskarları
1899-cu ildə yenidən M.F.Axundzadənin “Hacı Qara” və
“Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
komediyalarını tamaşaya qoyurlar. Bu tamaşalar haqqında M.T.Sidqi 10 aprel 1899-cu il tarixli məktubunda bildirir: “Naxçıvanda
M.F.Axundzadənin “Hacı Qara” və “Sərgüzəşti-vəziri-xani-Lənkəran”
komediyaları oynanıldı. Hər
tamaşadan “Tərbiyə” məktəbinin xeyrinə 80 manat
toplanıldı.
Göründüyü
kimi, XIX əsrin ikinci yarısında meydana gəlmiş
maarifçi-realist ədəbiyyat tənqidi mahiyyət
daşıyır və demokratik fikirlərin təbliği
işinə böyük kömək edirdi. Bu ədəbiyyat öz tənqid silahını
feodal-patriarxal münasibətlərin hökm
sürdüyü ictimai quruluşa və onun köhnəlmiş
qayda-qanunlarına qarşı çevirmişdi; onun məqsədi
ictimai inkişafa mane olan əngəlləri aradan qaldırmaq,
xalq kütlələrini feodalizm buxovlarından azad olmasına
kömək etmək idi. Axundzadə ədəbi
məktəbinin davamçıları olan N.Vəzirov, Ə.Haqverdiyev,
C.Məmmədquluzadə, N.Nərimanov və b. böyük
dramaturqun yolunu davam etdirərək, dramaturgiyanın
inkişafı yolunda çalışır, yeni əsərlər
yaradırdılar. Bu dövrdə
feodalizmin çürümə prosesinin şiddətlənməsi
ilə əlaqədar vətənimizdə maarifçilik
dünyagörüşü və ədəbiyyatı
artıq təşəkkülə başlayır. Azərbaycan maarifçiliyinin təşəkkül
və inkişafında M.F.Axundzadənin böyük rolu
olmuşdur. Xalq şairi Səməd Vurğun “M.F.Axundov
bizimlədir”, XX əsrin görkəmli Azərbaycan filosofu
Heydər Hüseynov isə “Axundovun fəlsəfi
görüşləri” məqalələrində o
dövrün ictimai-siyasi vəziyyətini geniş xarakterizə
edirlər.
Naxçıvanın mədəni dirçəlişində
yaxından iştirak edən, həyatının əsas
amalını vətənə və xalqa xidmətdə
görən və bu məqsəd uğrunda mübarizə
aparan M.T. Sidqi M.F.Axundzadə kimi xalqın maarifsizlikdən
çəkdiyi əziyyəti görür, elmsiz, savadsız
çadra örtən qız uşaqlarının halına
yanırdı. Qız və qadınları
zülmət “səltənətində” saxlayanları, onlara
kölə-kəniz münasibəti bəsləyənləri,
onların təhsili qeydinə qalmayanları tənqid edirdi.
Qız və qadınların azadlığı məsələsini
irəli sürən Sidqi 1896-cı ildə ilk “Qız məktəbi”ni də təsis edir. On nəfər
qızın təhsili ilə məşğul olur.
Naxçıvan ziyalılarının şöhrəti
az bir vaxtda bütün Qafqaza
yayılır. Teatrın fəaliyyəti haqqında “Şərqi
rus” qəzetinin səhifələrindən məlumatlar
götürən fransız şərqşünası
Lüsyan Buva Parisdə nəşr olunan “Müsəlman aləmi”
jurnalında 1903-cü
ildə yazmışdı: “Naxçıvanda həvəskar
artistlər tərəfindən tatar və rus dillərində
tamaşalar göstərilir. Bu tamaşalara baxmaq
üçün cəmiyyətin bütün təbəqələrinə
mənsub olan adamlar gəlirdilər... Müsəlman
qız məktəblərinə kömək məqsədi ilə
tatarlarla rusların birgə iştirakı ilə
Naxçıvan şəhərinin yay klubunda gözəl bir
konsert verilmişdir”.
M.F.Axundzadənin pyeslərində
çıxış edən aktyorlar nadanlığı,
acgözlüyü, mənəvi
çatışmazlığı kəskin tənqid atəşinə
tuturdu. Onlar
bütün bunları məişət xəttində deyil,
ictimai aspektdə verirdilər. Teatrın əsas
qayəsini cəmiyyətin əxlaqını
yaxşılaşdırmaqda görən aktyorlar səhnə
sənətində özünütərbiyəni, öz
üzərində işləməni başlıca şərt
sayırdılar. Onlar özlərinin həyatındakı
rəftarına, davranışına yüksək etik
normaları ilə yanaşır, səhnəyə məhəbbəti,
bir-birinə qarşı köməyi hər şeydən
üstün tutur, həyatda öz əxlaqları ilə
nümunə göstərməyə
çalışırdılar. O dövrdə göstərilən
tamaşaların əsas qayəsi xalqı cəhalət,
mövhumat və xurafatdan uzaqlaşdırmaq, feodal-patriarxal adət
və qaydalarına qarşı mübarizə aparmaq, xalqı
mədəniyyətə və maarifə cəlb etmək
olmuşdur. Mütərəqqi adamları gözü
götürməyənlər “Naxçıvan müsəlman
incəsənəti və dram cəmiyyəti”nin
mütərəqqi fikirli xadimlərini təqib və təhqir
edir, tamaşaların göstərilməsinə hər vasitə
ilə mane olmağa çalışırdılar. Lakin bunlara baxmayaraq, cəmiyyətin üzvləri
mütərəqqi fikir və çoşqun fəaliyyətlərini
davam etdirirdilər.
1905-ci il hadisələri zülm və
ədalətsizlik əsasında qurulmuş çarizm
üsul-idarəsini kökündən laxlatmışdı. Bu
illərdə
Naxçıvanın ictimai-siyasi və mədəni
həyatında, onun tərəqqisində mühüm
addımlar atıldı, mütərəqqi ziyalıların
mədəni inkişafı sahəsindəki fəaliyyətləri
xeyli gücləndi və milli azadlıq mübarizələri
sürətləndi. Bu zaman Naxçıvanda
yeni üsullu milli məktəblərin sayı artdı, qəzet
nəşrinə təşəbbüs göstərildi.
Zaman-zaman ictimai-ədəbi mühitdə
teatrın əhatə dairəsi genişləndi və
diyarın məktəblərində tamaşalar göstərildi.
Teatr həvəskarları teatrın
repertuarını dövrün tələbi səviyyəsində
tərtib edərək, yeni məqsəd və qayələr
uğrunda mübarizəyə başladılar.
M.F.Axundzadənin “Müsyö-Jordan və
Dərviş Məstəli şah” komediyası
“Naxçıvan müsəlman incəsənəti və dram
cəmiyyəti” tərəfindən 1910-cu ilin mayında Cəfərqulu
xanın evində tamaşaya qoyulur. Məstəli şah surətini
Böyükxan Naxçıvanski, Müsyö Jordan surətini
isə Mirzə Qulam Qasımbəyov oynayırlar.
Şəhər
məktəbinin müəllimləri 1919-cu ildə “Ümid”
adlı yeni bir dram cəmiyyəti də təşkil edirlər.
“Ümid” dram cəmiyyətinin fəaliyyəti
çox qarma-qarışıq bir dövrə təsadüf
etdiyindən cəmisi iki tamaşa verə bildi. Bu tamaşalar M.F.Axundzadənin
“Hacı Qara” komediyası və Ü.Hacıbəyovun
“Arşın mal alan” operettası idi. Naxçıvan ziyalıları sovetləşmənin
ilk illərində böyük həvəslə teatr həvəskarlarını
və məktəbliləri “Ümid” dram cəmiyyətin ətrafında
toplayırlar. Onlar 1920-ci il avqustun
12-də M.F.Axundzadənin “Hacı Qara” pyesini yenidən
oynayırlar. Bu tamaşanın təşkilinə
maarif orqanları ilə yanaşı, gənclər təşkilatı
da rəhbərlik edirdi.
Naxçıvan MSSR Ali
Soveti Rəyasət Heyətinin 26 dekabr 1938-ci il tarixli qərarına
əsasən, böyük mütəfəkkir ədibin anadan
olmasının 125 illiyi münasibəti ilə Naxçıvan Dövlət
Dram Teatrına Mirzə Fətəli Axundzadənın adı
verilir. Dramaturqun “Hacı Qara” əsəri
tamaşaya qoyulur. “Şərq qapısı” qəzeti 5
mart 1938-ci il tarixli nömrəsində “M.F.Axundovun 125 illiyi
münasibətilə “Hacı Qara” pyesi tamaşaya
hazırlanır” başlıqlı səhifə
verilmişdir. Həmin səhifədə tamaşanın
quruluşçu rejissoru İsa Musayevin “Sənətkar
dramaturq haqqında”, Səməd Mövləvinin “Heydər bəy
rolunu olduğu kimi yaradacağam”, Sadıq Həsənzadənin
“Hacı Qara rolunu nöqsansız yaradacağam”, Firuzə Əlixanovanın
“Tükəz rolu mənimdir”, Xədicə Qazıyevanın
“Hacı Qara” əsərində Sona obrazı”, Rza Tumbullunun
“Naçalnik obrazını olduğu kimi yaradacağam”, Əyyub
Haqverdiyevin “İstismar olunan obrazı necə yaradacağam”
adlı yazıları dərc olunmuşdur. Tamaşada Hacı
Qara (Sadıq Həsənzadə), Heydər bəy (Səməd
Mövləvi), Tükəz (Firuzə Əlixanova), Sona (Xədicə
Qazıyeva), Naçalnik (Rza Tumbullu), Əsgər bəy
(Firudin Sultanov), Səfər (Mirzə Ələkbərov), Kərəməli
(Əyyub Haqverdiyev), Murov (Yaqub Şahtaxtlı)
oynayırdılar. Əsərin bədii tərtibatını
Nağı Nağıyev vermişdi.
Qeyd etmək lazımdır ki, M.F.Axundzadənin
komediyaları Naxçıvan teatrının repertuarında
populyarlıq qazanmış və dahi dramaturqun komediyaları
sovet dönəmində də müxtəlif rejissorların
quruluşunda və rəssamların bədii tərtibatında
uğurla sənətsevərlərə təqdim
edilmişdir. Azərbaycan öz müstəqilliyinə
qovuşduqdan sonra da görkəmli dramaturqun əsərləri
Naxçıvan səhnəsinin bəzəyi olmuşdur.
Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab İlham Əliyevin
13 aprel 2010-cu il tarixdə Mirzə Fətəli Axundzadənin
anadan olmasının 200 illik yubileyinin keçirilməsi ilə
bağlı verdiyi Sərəncamdan sonra, respublikanın
bütün teatrlarında olduğu kimi, Cəlil Məmmədquluzadə
adına Naxçıvan Dövlət Musiqili Dram Teatrında
dramaturqun “Lənkəran xanının vəziri”
(quruluşçu rejissor Kamran Quliyev) və “Hekayəti-xırs-quldurbasan”
(quruluşçu rejissor Rövşən Hüseynov) pyesləri
böyük həvəslə
tamaşaya hazırlanmışdır. Hazırda
Şəfaət Mehdiyevin “Mirzə Fətəli”
(quruluşçu rejissor Rövşən Hüseynov) dramı
üzərində məşqlər davam edir. Çox əminliklə deyə bilərik ki,
hazırlanan bu tamaşalar M.F.Axundzadə ilində (2012)
böyük söz ustadının yubileyinə layiqli töhfə
olacaqdır.
Bir sözlə, Naxçıvan teatrı
ayaq tutduğu gündən, ilk addımlarından M.F.Axundzadənin
əsərlərinə müraciət etmiş,
maarifçilik ideyalarının carçısı
olmuşdur.
ƏLİ QƏHRƏMANOV,
AMEA Naxçıvan Bölməsi
İncəsənət, Dil və Ədəbiyyat
İnstitutunun musiqi və teatr
şöbəsinin müdiri, sənətşünaslıq
üzrə fəlsəfə
doktoru, dosent
Səs.- 2012.- 13 aprel.-
S. 13.