Sovet
dövrü (20-60-cı illər) milli musiqi mədəniyyətimizdə
azərbaycançılıq ideyalarının təbliği
Azərbaycan milli musiqi mədəniyyəti
XX əsrdə-sovet
dövründə özünün
yüksək inkişaf mərhələsinə
çatdı. Bu mənada, tədqiqatçılar ilk mərhələ
kimi, 20-30-cu illəri xüsusi qeyd edirlər. Bu dövr
haqqında Elmira Abbasovanın müştərək əsəri
çap olunmuşdur. İnna Semyonovanın fikrincə, bu mərhələ
daxilində 1924-28-ci illəri xüsusi qeyd etmək olar: bu vaxt
milli-professional musiqinin inkişaf yolları problemi ilk dəfə
qəzet səhifələrində müzakirə mövzusuna
çevrildi.
İkinci mərhələ bəstəkar
yaradıcılığında daha məhsuldar dövrü,
1934-cü ildən müharibəyə qədərki illəri
əhatə elir.
Azərbaycan musiqi mədəniyyətində keyfiyyətli
dəyişikliklərin olması “Koroğlu”ya qədərki mərhələdir. Məhz bu dövrdə Azərbaycanda
Avropa ənənəli professional musiqi formalaşır.
Müslüm Maqomayevin “Nərgiz”,
Reynqodl Qliyerin “Şah Sənəm”
operası və sairə. Bu başdan qeyd edək ki, ikinci mərhələnin (bizim təklif
etdiyimiz dövrləşdirmədə) sərhədləri bu
vaxta qədər milli musiqişünaslığın qəbul
edilmiş mövqelərindən fərqlənir. Beləliklə, bu vaxta qədər ikinci mərhələnin sərhədləri 1920-ci ildən
başlanır və 1932-ci Mərkəzi Komitənin məlum
qərarlarına (ədəbi-bədii təşkilatların
yenidən qurulması) uyğun olaraq,
bu ildə tamamlanırdı.
Musiqişünaslar, bu qərara əsaslanaraq, 1932-ci ili sərhəd ili hesab
edirdilər. Lakin faktlara əsaslanaraq, qeyd etməliyik ki, bu
mövqe Azərbaycanda musiqi mədənyyətinin inkişaf
prosesinə təsir etmişdir.
Bizim təklif etdiyimiz
dövrləşdirmə musiqi prosesinin ictimai-sosial
determinantlığı prinsipinə əsaslanır. 30-cu illərdə inkişaf edən
və milli musiqi mədəniyyətinin yüksək
professionallıq səviyyəsində olan simfonik musiqinin rolunu
xüsusi qeyd etmək lazımdır.
Simfonik ifaçılıq mədəniyyəti Azərbaycan
bəstəkarlarının orijinal simfonik əsərlərinin
yaranmısına güclü təkan verdi. Məhz Z0-cu illər
Azərbaycan simfonik
yaradıcılığının illəri kimi səciyyələnir.
Azərbaycan musiqisinin ilk iri simfonik əsəri A.Zeynallının
1931-ci ildə yazdığı “Fraqmentlər” oldu.
Araşdırdığımız
dövrdə Ü.Hacıbəyovun “Azərbaycanın
sovetləşməsinin 10 illiyinə himn” əsəri (1931-ci
ildə Leninqradda Azərbaycan musiqisi konsertlərində ifa
olunmuşdur), M.Maqomayevin “Azərbaycan çöllərində”
(1931-ci il, Leninqradda ifa olunub),
“RV-8 marşı”(1935), “28
Aprel marşı”, Əfrasiyab Bədəlbəylinin
“Bütün hakimiyyət Sovetlərə” orkestr lövhəsi,
Niyazinin “Zaqatala” süitası (1934), gənc Cövdət
Hacıyevin Bakıda,
1935-çı ildə, müəllifin dirijorluğu ilə
Leninqrad simfonik orkestrinin ifa etdiyi simfoniyası aiddir. Bu illər
Qara Qarayevin “Şənlik
poeması” “Könül nəğməsi” kantatası, “Azərbaycan” süitası,
Cövdət Hacıyevin “Sosialist Azərbaycanı” və “Sibirə məktub” simfonik
poemaları yaranır.
Qeyd etmək istərdik ki, yuxarıda adları çəkilən
və simfoniyaya aid olan bu qərar yüksək, əsl
simfoniyanın yaranmasına gətirib çıxardı: bu
C.Hacıyevin 1935-1936-cı illərdə
yazdığı I
simfoniyası idi. Bununla əlaqədar
deməliyik ki, respulikamızda
simfonik janrın xronologiyasına yenidən baxmaq zərurəti
yaranır. Ümumi qəbul edilmiş fikrə görə,
milli simfoniyaların yaranma dövrü 1944-cü ildə
Zaqafqaziya respublikalarının musiqi ongünlüyündə
səslənmiş Q.Qarayevin, Ü.Hacıbəyovun,
S.Hacıbəyovun I simfoniyaları ilə bağlıdır.
C.Hacıyevin yeni tapılmış simfoniyası bu müddəaya
yenidən baxmaq imkanı verir.
1934-1937-ci illər Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin
kulminasiya zirvəsi kimi qeyd olunmalıdır. Çünki məhz bu illərdə
R.Qliyerin “Şah Sənəm”(1934), M.Maqomayevii “Nərgiz”(1935),
Ü.Hacıbəyovun “Koroğlu”(1937) operaları yaranır.
“Koroğlu” ənənələri Azərbaycan
musiqisinin bütün janrlarında davam etdirilən
ümumavropa tipli klassik opera kimi Azərbaycanda bütün
musiqi prosesi inkişafının özünəməxsus zirvəsidir. M.Qlinkanın “Ruslan və
Lüdmila” operasının uvertürasında olduğu
kimi, “Koroğlu”
operasının da uvertürasından Azərbaycan simfonizmi
qidalanır. “Koroğlu” operası Azərbaycanda musiqi mədəniyyətinin
inkişafına təkan vermiş böyük sənət xəzinəsidir.
Sənətşünas Elmira Abbasova sovet
dövrünün 30-40-cı illərini Azərbaycan musiqi
tarixinin ən maraqlı səhifələrindən biri hesab
edir.
M.Maqomayevin Azərbaycan kəndində Sovet hakimiyyətinin
qələbəsi uğrunda mübarizə aparanların
obrazlarını tərənnüm edən “Nərgiz”i
tarixi-inqilabi mövzuda yazılmış ilk sovet
operasıdır. Bu əsər bir də ona görə mühümdür
ki, Azərbaycan bəstəkarlarının ənənəvi
Avropa operası formasında yazdığı ilk operadır.
Xalq folklorunun xususiyyətlərini dərindən duyan Maqomayev
həmin əsəri ilə əsil milli üslubda peşəkar
Azərbaycan musiqisi yaradılması yolunda irəliyə
doğru mühüm addım atmışdır.
E.Abbasova 1920-1932-ci illərdə keçid
dövrü, bir çox cəhətdən ziddiyyətli
dövr kimi səciyyələndirilmişdir:
“Musiqi sənətinin hələ əvvəllər möhkəm
kök salmış formaları geniş xalq kütlələrinin
hər gün artan mənəvi tələblərini artıq
ödəmirdi, yeni formalar isə
çox yavaş-yavaş və tədricən
yaradılırdı. Çünki peşəkar Azərbaycai musiqisinin tarixi təcrübəsi
çox böyük deyildi. Buna körə heç də təsadüfi
deyildir ki, bnr-birinə zidd meyillər məhz həmin illərdə
əmələ gəlmiş, incəsənətin istiqaməti
uğrunda aparılan mübarizə kəskii mübarizəyə
çevrilmişdir. Bəziləri keçmişdə
yaranmış yaradıcılıq və ifaçılıq
ənənələrinin toxunulmazlığını qoruyur,
digərləri isə, əksinə, milli irsin bədii ziynətlərini
ümumiyyətlə inkar edirdilər. Bu “nəzəriyyələrlə”
ciddi mübarizədə Azərbaycan musiqisində əsil
realist istiqamətin möhkəm əsasını qoyan
yeniliyin və qabaqcıllığın cücərtiləri
yaranırdı. Mütərəqqi fikirli sənətkarlar-Ü.Hacıbəyov,
M.Maqomayev, sonralar A. Zeynallı ənənə ilə
novatorluğun qırılmaz əlaqəsi uğrunda, xalq
mahnıları əsasları ilə dünya musiqi sənətinin
ən yaxşı nailiyyətlərinin üzvi birliyi
uğrunda mübarizə aparırdılar. Azərbaycan bəstəkarları
milli folklora istinad edərək sovet adamlarının gündəlik
qaynar həyatını, istismar zülmündən azad
olmuş Vətəni tərənnüm edirdilər. Bununla
yanaşı, musiqi üslubunun özündə əsaslı
dəyişikliklər əmələ gəlirdi. Folklor nümunələrindən demək
olar, başdan-başa istifadə etmək əsasında əsər
yazmaq vərdişi aradan götürülürdü. Xalq
musiqisinin vərdiş olmuş intonasiyalarından
olduğu kimi istifadə etməkdən çəkinmək cəsarəti də tətbiq
olunurdu. Başqa xalqların, birinci növbədə rus
xalqının, musiqi mədəniyyətlərinin nailiyyətləri
əsasında musiqidə təsir
vasitələri əhəmiyyətli dərəcədə zənginləşdirilir,
çoxsəslilik getdikcə daha üzvi surətdə tətbiq
olunurdu.
Öz əsərlərində sözün
mümkün qədər daha dürüst ifadə
olunmasına səy edən A.Zeynallı bəzən milli lad əsasları
haqqındakı ənənəvi təsəvvürləri
belə pozaraq intonasiyanın adi dövrəsini yarıb
keçir.
Musiqili teatr yaradıcılığı sahəsində
hələ əsaslı dəyişikliklər
olmamışdı. Bu illərdə Azərbaycan bəstəkarları
bir dənə də yeni opera və musiqili komediya
yaratmamışlar. Lakin R.M.Qliyerin “Şah Sənəm”
operası (birinci redaksiyası 1926-cı ildə
qurtarmışdı) musiqi sənətinin bu sahəsinin
inkişafında mühüm rol oynamışdır. Bu operada
il dəfə olaraq xalq mahnısının mövzusu
inkişaf etmiş musiqili səhnə əsəri forması əsasında
işlənmişdir. Təsadüfi deyildir ki, “Şah Sənəm”
yaranandan az sonra M.Maqomayev “Şah İsmayıl”
operasının yeni redaksiyasını yazır, muğamla
yanaşı, müxtəlif opera formalarından (ariya, ariozo və
s.) istifadə edir və öz əsərini zənginləşdirir.
1920-1932-ci illər Azərbaycanda instrumental musiqinin
yaranması ilə də əlamətdardır. Simfonik musiqi səhnəsində
ilk nümunələr meydana çıxır. Ü.Hacıbəyovun
“Təntənəli marş” (Azərbaycan işçi dram teatrının 10
illiyinə həsr olunmuşdur), M.Maqomayevin “Azərbaycan
çöllərində”, “Azadlığa
çıxmış Azərbaycan qadını rəqsi”, “RV-8
marşı”, Ə.Bədəlbəylinin “Sovet hakimiyyəti
uğrunda”, “28 Aprel marşı” miniatürləri və
orkestrlə ifa olunmuş digər miniatürlər simfonik
musiqinin yaranmasına misal ola bilər. A.Zeynallının dram
tamaşalarına bəstələdiyi musiqi əsasında
yazdığı “Fraqmentlər” süitası böyük əsər
hesab edilirdi.
Otuzuncu illərin əvvəllərində
Ü.Hacıbəyovun xalq musiqi alətləri orkesri
üçün yaratdığı iki fantaziya Azərbaycanın
instrumental musiqisində mühüm yenilik oldu. Kamera-instrumental
musiqi sahəsində Ü.Hacıbəyov (“Aşıqsayağı”)
ilə yanaşı, A.Zeynallı (skripka, fortepiano
üçün pyeslər fəaliyyət göstərirdi) Azərbaycan
musiqisini yeni inkişaf mərhələsinə
yüksəltmişdir. Q.Qarayevin 1957-ci ildə
yazdığı “İldırımlı yollarla” baleti Azərbaycan
musiqisinin ən görkəmli nailiyyətlərindən
biridir. Müasir dövrün aktual mövzusuna həsr
edilmiş bu baletdə öz milli istiqlaliyyəti uğrunda
müstəmləkə xalqlarının apardıqları
mübarizə təsvir olunur. Sonralar Azərbaycanda bir sıra
digər baletlər də yaradılmışdır. Məsələn,
Niyazinin “Çitra”, Ə.Abbasovun “Çernuşka”, A.Məlikovun
“Məhəbbət əfsanəsi” baletlərini göstərmək
olar.
1953-cü ildə M.F.Axundov adına Opera və Balet
Teatrı səhnəsində F.Əmirovun “Sevil” operası
tamaşaya qoyulmuşdu. Bu, dövrümüzün həqiqi
obrazını açıb göstərən ilk Azərbaycan
lirik operasıdır. Digər bəstəkarlar -C.Cahangirov
(“Azad”), R.Mustafayev (“Vaqif”), S.Ələsgərov (“Bahadır və
Sona”), İ.Məmmədov
(“Tülkü və
alabaş”) da opera
yazmışlar.
Bu dövrdə Azərbaycan bəstəkarları
musiqili komediya (S. Rüstəmovun “Rəisin arvadı”, Z. Bağırovun
“Kəndimizin mahnısı”, H.Xanməmmədovun “Bir dəqiqə”,
T.Quliyevin “Qızıl axtaranlar”, A.Rzayevin “Hacı Kərimin
aya səyahəti” S.Ələsgərovun “Ulduz”, F.Əmirovun
“Gözün aydın”, R.Hacıyevin “Romeo mənim
qonşumdur” əsərləri üzərində daha səmərəli
işləmişlər. Bəstəkarlardan Q.Qarayev, F.Əmirov,
C.Cahangirov, S.Hacıbəyov, R.Quliyev və başqaları
kinofilmlərə və dram əsərlərinə musiqi
yazmışlar.
Azərbaycan simfonik musiqisi də xeyli zənginləşmişdir.
C.Hacıyev özünün Dördüncü
Simfoniyasını Leninin xatirəsinə həsr etmişdir.
C.Cahangirovun “Dostluq mahnısı” vokal-simfonik süitası
müasir mövzuda yazılmışdır. Q.Rzayevin “Babək”
simfoniyası tarixi keçmişə həsr edilmişdir.
Qeyri-proqram əsərləri də -S.Hacıbəyovun
üverturası, R.Hacıyevin simfoniyası F.Əmirovun və
E.Nəzirovanın ərəb mövzusunda yazdıqları
skripka uçün konsert dinləyicilərin diqqətini cəlb
edir. Son iki-üç il ərzində yaradılmış əsərlər-Q.Qarayevin
“Don-Kixot”, F.Əmirovun “Azərbaycan kapriççiosu”, Ə.Abbasovun
“Dramatik poema” əsərləri Azərbaycan bəstəkarlarının
II qurultayında səslənmişdir.
Gənc bəstəkarlar da simfonik musiqinin
inkişafına xeyli hədiyyə daxil etmişlər. Məsələn,
A.Rzayevin orkestrlə skripka üçün “Birinci konserti”
demokratik gənclərin Varşavada keçirilən V
Ümümdünya festivalının beynəlxalq müsabiqəsində
ikinci dərəcəli mükafata layiq
görülmüşdür. Bəstəkarların Moskvada
keçirilən plenumlarından birində N.Əliverdibəyovun
“Balet süitası” eşidilmişdir. X.Mirzəzadə. A.Məlikov,
V.Adıgözəlov, T.Bakıxanov və başqaları da
simfoniya yaratmışlar. Gənclərin bir sıra simfonik əsərləri
- V.Adıgözəlovun orkestrlə fortepiano üçün
konserti, O.Zülfüqarovun “Mənim xalqım şadlanır”
üverturası, A.Məlikovun “Məhəbbət əfsanəsi”
baletindən süita, X.Mirzəzadə və M.Mirzəyevin
simli kvartetləri bəstəkarların II qurultayının
proqramına daxil edilmişdir. Xalq çalğı alətləri
orkestri üçün maraqlı əsərlər
yaradılmışdır: S.Rüstəmovun süitaları,
H.Xanməmmədovun orkestrlə və simfonik əsərlə
tar üçün konserti, F.Əmirovun, A.Babayevin və
başqalarının orkestrlə fortepiano üçün konserti
bu əsərlərdəndir.
C.Cahangirov (“Füzuli” kantatası, “Sabirin xatirəsi”
oratoriyası), R.Mustafayev və başqaları xor musiqisi sahəsində
də ciddi fəaliyyət göstərmişlər. S.Rüstəmovun,
T.Quliyevin, Z.Bağırovun, Q.Hüseynlinin,
Ş.Axundovanın, Ə.Abbasovun, S.Ələsgərovun, habelə,
gənc bəstəkarlardan R.Mustafayevin, P.Quliyevin,
F.Quliyevanın, T.Hacıyevin, N.Məmmədovun və
başqalarının mahnıları geniş şöhrət
qazanmışdır.
M.Qasımlının qeyd etdiyi kimi, Ulu Öndər
Heydər Əliyev milli incəsənətin inkişafına
xüsusi qayğı göstərirdi. O, belə hesab edirdi ki,
milli incəsənətin dirçəldilməsi və tərəqqisi
xalqın özünüdərkində, özünə inam
hissinin güclənməsində əsaslı rol oynayır.
Azərbaycan rəhbərinin incəsənətə
qayğısı bir neçə istiqamətdə həyata
keçirilirdi: incəsənət xadimlərinin yubileylərini
keçirir, dövlətin orden və medalları ilə təltif
olunmalarına nail olur, xatirələrini əbədiləşdirir,
musiqi ocaqlarının yubileylərini qeyd edir, bəstəkarların
qurultaylarında iştirak edərək nitq söyləyir,
respublikanın partiya və dövlət adamlarını
klassik Azərbaycan musiqisini dinləməyə
çağırır, gənc istedadların üzə
çıxarılmasından ötrü festivallar
keçirir, Azərbaycan musiqisinin problemləri barədə mətbuatda
geniş müzakirələr açdırır, aşıq
musiqisini təbliğ edir və tanınmış
aşıqların yubileylərini keçirir, milli musiqi mədəniyyətinin
ölkə daxilində və xaricdə tanınması
üçün səylər göstərirdi. Məhz Heydər
Əliyevin hakimiyyəti illərində Azərbaycan incəsənəti
respublikanın və ölkənin hüdudlarını
aşaraq, dünyada daha geniş tanınmağa başladı.
Heydər Əliyev ziyalılarla söhbət edər,
onların düşüncələrini, xalqın istəklərini
öyrənər, suallar verər, sonra isə təhlil edərək,
təkliflərini irəli sürər, real olaraq həyata
keçirərdi.
Xarakterinə görə yaradıcı, qurucu və
birləşdirici şəxsiyyət olan Heydər Əliyev
milli incəsənətin inkişaf etdirilməsindən
ötrü bəstəkarlar arasında normal
yaradıcılıq mühitinin formalaşmasına
çalışırdı. O, hələ 20-30-cu illərdən
sovet orqanlarının bəstəkarlar arasında
yaratdığı intriqalar
mühitinin aradan qaldırılmasına
çalışırdı.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2012.- 14 aprel.- S.14.