Azərbaycançılıq
və Azərbaycan təsnifləri
Azərbaycançılıq ideyası həm
muğamın bədii dəsgah kimi təşkilində
böyük əhəmiyyət kəsb edən, həm də
müstəqil janr şəkli almış təsnif və rənglərlə
də bağlıdır. Böyük Azərbaycan bəstəkarı
Fikrət Əmirov milli təsniflərin yad ünsürlərdən
qorunmasına, onun milliliyinin saxlanmasına xüsusi əhəmiyyət
verirdi: “Muğam dəsgahlarımız musiqi folklorumuzun elə
klassik forması, elə zəngin irsidir ki, Azərbaycan
musiqisinin köküdür, mayasıdır.
Məlumdur ki, Yaxın və
Orta Şərq xalqlarının da öz muğamları
vardır. Azərbaycan muğam sənətini əsrlərlə
qəlbində yaşadan, onun paklığını qoruyan
ustalara biz borclu qalırıq. Onlar söz ilə musiqinin
çox böyük vəhdətini tapmışlar. O, xanəndələrin
Nəsimidən, Xətaidən, Füzulidən, müasir
şairlərdən oxuduqları böyük bəşəri
duyğular tərənnüm edən qəzəllər musiqi
ilə o qədər qaynayıb-qarışıb ki, elə
bilirsən bu muğamlar, bu dəsgahlar elə bu sözlər
üçün yaranmışdır.
Təəssüflə qeyd etməliyik
ki, muğam ifaçılarımızın ən
yaxşı ənənələri daha da inkişaf etdirilməkdənsə,
bəzi müasir ifaçılar tərəfindən unudulur.
Xüsusi hazırlıq, incə zövq, zəngin səs tələb
edən muğamatı bilən də, bilməyən də
oxuyur. Elə olur ki, xanəndələr öz
üslublarını müəyyən etmək
qayğısına qalmır, səsi
çatdı-çatmadı zilə çıxmağa
çalışır və camaatı bir növ əl
çalmağa təhrik edirlər, qəsdən yumşaq, həzin
oxumağı özlərinə layiq bilmirlər, amma çox
nahaq yerə. Bəzən də musiqini süni surətdə
müasirləşdirmək həvəsi söz ilə musiqi
arasındakı vəhdəti pozur, onu hətta
acınacaqlı hala salır. Buna görədir ki, ən nikbin
duyğular oyadan, yaşamağa, yaratmağa
çağıran, işıqlı, parlaq ifadələr
iniltili bir xanəndə nəfəsi ilə oxunur.
İndi muğam
ifaçılığında mühüm məsələlərdən
biri də Azərbaycan muğamlarını yad təsirdən
qorumaq işidir. Bəzən elə olur ki, məsələn,
“Şur” dəsgahı elan edilir. Qulaq asanda görürsən,
bir təsnif yaxud bir rəng, məsələn, İran
musiqisidir. Əlbəttə, İran, yaxud ərəb təsnif
və rənglərini ifa etmək olar, lakin onu Azərbaycan
muğamatına qatmamaq şərtilə. Bu məsələ
bir də ona görə ciddidir ki, əgər
muğamlarımız indi təmiz ifa olunmazsa, orada yad musiqi
ünsürləri özünə yer taparsa, gələcək
nəsil də onu beləcə qəbul edəcəkdir”.
N.Məmmədov da təsnif və
rənglərin milli duyğular və ideyalarla sıx əlaqəsinə
üstünlük verir.
İmprovizasiya-reçitativ
vokal melodiyalar daimi xanə ölçüsünə malik dəqiq
ritmli melodiyalarla növbələşir. Onlardan bəziləri
təsniflər, digəri isə rənglərdir. Təsnif və
rənglər bilavasitə mahnı-rəqs sənətinin təsiri
ilə yaranmışdır.
Təsnif və rənglər
şifahi ənənəyə malik Azərbaycan professional
musiqisində geniş inkişaf edib öz mahiyyəti etibarilə
müstəqil janr şəkli almışdır. Bununla bərabər
onlar muğam sənətində muğamın tam bədii əsər
(dəstgah) kimi təşkilində böyük əhəmiyyət
kəsb edən müəyyən obraz-məna və müəyyən
forma yaradıcı vəzifə daşıyır. Həm təsniflər,
həm də rənglər muğama obraz-emosiya təzadları
gətirir. Lakin burada seyrçi xəyalpərvərlik,
düşüncələrə dalmaq, hisslərin gərgin
şəkildə ifadəsi kimi hallar olmur. Əksinə, təsnif
və rənglərə tipik xalq mahnı və rəqs melodiyalarına
məxsus “yumşaq” emosiyalar xasdır. Təsnif və rənglər
intonasiya-funksional baxımdan müstəqil bölmələr
təşkil etmir, əksinə, onlar bilavasitə sırf
muğam melodiyaları ilə, reçitativ-improvizasiya ilə əlaqədardır.
Təsniflərdə və rənglərdə əvvəlki
melodiya improvizasiyaların intonasiya məzmunu başqa
tamamlanmış melodik-ritmik formalarda bitir və yaxud təsniflər
və rənglər iptonasiya cəhətdən
bağlayıcı rolu oynayır. Çox təbii olaraq,
instrumental muğamlarda (solo ifa zamanı) təsniflərin,
habelə, bir çox hallarda rənglərin də
üstündən keçilir, yəni onlar
çalınmır ki, bu da muğamın bölmələri
arasındakı sərhədi aradan qaldırır və
musiqiyə daha artıq rəvanlıq, axıcılıq,
fasiləsizlik gətirir.
R.Zöhrabov Azərbaycan təsniflərinin
xalqımızın idealları və milli ideyaları ilə
bağlılığına toxunaraq göstərir ki, Azərbaycan
xalq-professional musiqisinin əsas janrlarından olan təsniflər
xalqımızın mənəvi sərvətinin mühüm
və ayrılmaz hissəsidir. Xalqın düha və təfəkkürünün,
arzu və ideallarının, kədər və
iztirablarının ifadəsi olan bu qiymətli incilər əsrlərin
sınağından keçib yaşamış, illər
keçdikcə cilalanmış, yeni-yeni xallarla zənginləşmişdir.
Qədim tarixə malik Azərbaycan
təsnifləri xalqımız arasında geniş
yayılmışdır. Buna baxmayaraq, hələ bu günə
qədər bu janrın elmi və musiqi-nəzəri cəhətdən
tədqiqinə aid heç bir elmi əsər
yazılmamışdır. Əlbəttə, birinci növbədə
buna səbəb təsniflərin nota yazısının
olmamasıdır. Halbuki təsniflərin toplanıb nota
yazılması və nəzəri cəhətdən tədqiqi
bu günün vacib məsələlərindəndir.
Təsniflər muğam dəstgahlarının
daxilində yaranmış və inkişaf etmişdir. Onlar
vokal-instrumental janrlar qrupuna daxildir.
Adətən, muğam dəstgahlarında
hər şöbənin oxunmasından sonra rəng
çalınır və ya təsnif oxunur. Kiçik həcmli
muğamlarda çox zaman təsnif muğamın
axırlarında ifa olunur. Beləliklə, dəraməd və
bərdaştdan (giriş-prelüd) sonra improvizasiya səciyyəli
muğam şöbələrinin rəng və təsniflərlə
ardıcıllaşması onun dəsgah formasını
yaradır.
Dəstgahın hər bir
şöbəsindən sonra təsnifin oxunması vacib
deyildir. Bu, əsas etibarilə bütöv şəkildə
muğamın və ya onun ayrı-ayrı şöbələrinin
improvizasiya xüsusiyyətlərindən asılıdır. Əgər
vokal improvizasiya öz həcminə görə kiçikdirsə
və əslində, intermediya xarakteri daşıyırsa, həmin
şöbədən sonra təsnif oxunmur. Məsələn,
“Rast” dəsgahının “Hüseyni” şöbəsində təsnif
tələb olunmur, çünki əslində, bu şöbənin
özü intermediya səciyyəsi daşıyır.
Kiçik formalı
muğamlara, adətən, bir və ya bəzən iki təsnif
daxil edilir. Dəstgahdakı sənətkaranə şöbələr
də özündən sonra təsnifin oxunmasını tələb
etmir. Məsələn, mürəkkəb vokal
texnikasını, müxtəlif zəngulələri, bəzəkləri
və başqa musiqi ifadə vasitələrini özündə
toplayan “Rast” muğamının “Pəncgah” və ya
“Bayatı-Şiraz”ın “Hüzzal” şöbələrində
adətən təsnif oxunmur, rənglə əvəz edilir.
Muğamların geniş
yayılması və inkişafı ilə əlaqədar
folklorumuzda çoxlu təsnif yaranmışdır.
R.Zöhrabov təsniflərin dəsgahda ifadə edilməsinin
aşağıdakı xüsusiyyətlərini göstərir.
Lirik və ya bəzən rəqsvarı səciyyə
daşıyan təsniflərin dəsgahda ifa edilməsinin bir
sıra xüsusiyyətləri vardır ki, bunlar da:
1) muğamın təsir
gücünü artırır;
2) muğam şöbələri
arasında bədii təzad yaradır;
3) muğam şöbələrini
bir-birilə bağlayır;
4) muğamda metro-ritm cəhətdən
konstruktiv ciddilik yaradır.
Təsniflər iki şəkildə
təzahür edir: həm vokal-instrumental muğamın
şöbələri arasında, həm də müstəqil
şəkildə.
Təsnif müstəqil şəkildə
ifa olunanda da muğamsız oxunmur; təsnifin ya əvvəlində,
ya da orta hissəsində mütləq muğam
parçasından istifadə edilir.
Təsniflərin adları
öz mətnlərinin məzmununa görə deyil, tərkibinə
daxil olan və onlara əsaslanan muğam və yaxud şöbələrin
adı və musiqi məzmunu ilə əlaqədardır. Məsələn,
“Rast” muğamının “Vilayəti” şöbəsində
oxunan təsnif “Vilayəti təsnifi”, “Çahargah”
muğamının “Bəstənigar” şöbəsindən
sonra oxunan təsnif “Bəstənigar təsnifi” və yaxud
“Bayatı-Şiraz” muğamının “Bayatı-İsfahan”
şöbəsindən sonra oxunan təsnif
“Bayatı-İsfahan təsnifi” adlanır. Lakin təsniflərin
hər birinin muğamın müəyyən şöbəsinə
aid olmasına baxmayaraq, çox zaman onlar əsas muğama
görə də fərqləndirilir. Məsələn,
“Segah” muğamında nə qədər təsnif olursa-olsun,
onların hamısına ayrılıqda “Segah təsnifi” və
həmçinin, “Şur” muğamına daxil olan təsniflərə
“Şur təsnifi” deyilir.
Təsniflər
öz-özlüyündə bir-birinə bənzər, eyni tərzli,
yeknəsəq olmur. Onlar çoxşəkilli və rəngarəng,
forma etibarilə müxtəlifdir. Bu cəhətlər
varlığın geniş əhatə olunması ilə,
mövzuların rəngarəngliyi, ifaçılıq
üslubunun fərdiliyi, tarixi laylanmanın (laylara ayrılma)
mövcudluğu və s. ilə izah oluna bilər. Lakin təsniflər,
adətən, ağır temp, melodiyanın pillə-pillə hərəkət
tərzi, həm də onun hərəkətlərinə
vokalizlər tətbiq edilməsi, çoxhecalı musiqi
cümlələri, sərbəst muğamvarı kadanslar, nəqəratlı
sözlərin işlədilməsi (bəzən nəqəratlı
sözlərin əsasında yeni musiqi cümlələrinin
yaranması) və s. musiqi məziyyətlərinə görə
də seçilirlər.
Keçmişdə dəstgahlarda
oxunan təsniflər, adətən, kiçikhəcmli olurdu,
quruluşca intermediya səciyyəsi daşıyırdı.
Tədriclə təsnif mürəkkəb
forma və məzmunla, yeni keyfiyyətlərlə zənginləşib,
intensiv inkişaf edir, onun tematikası genişlənir; təsniflərin
mündəricəsinə sevgi lirikası ilə
yanaşı, insanın ülviliyi, onun həyata münasibətində
ictimai-fəlsəfi dərinlik və s. xüsusiyyətlər
də daxil olur. Eyni zamanda, təsniflərin quruluşunda da dəyişikliklər
yaranır: bəndlərin və beytlərin sayı
çoxalır (bununla əlaqədar melodik ibarələrin
sayı da artır), lad əsası daha da
dolğunlaşır, diapazon genişlənir, metro-ritm mürəkkəbləşir,
ifa üslubu dəyişilir. Təsnifin “canı” olan melodiya
da, öz növbəsində, transformasiyaya uğrayır.
Müəllif daha sonra qeyd edir
ki, hazırda təsniflər Azərbaycan xalq-professional musiqi
janrı kimi yüksək inkişaf səviyyəsindədir.
Onlar xalq və xalq-professional incəsənətin qədim ənənələri
ilə sıx bağlı olaraq Azərbaycan musiqi şeir
yaradıcılığının geniş bir sahəsini təşkil
edir. Müasir dövrdə yaranan təsniflər artıq təkcə
bir muğam şöbəsinin deyil, əsaslandığı
muğamın bütün xüsusiyyətlərini
özündə toplayır, ona görə də son zamanlar
müstəqil şəkildə də ifa olunur.
Məlumdur ki, təsniflərin
ifaçıları xanəndələrdir. Onlar
ifaçılıqla bərabər, həm də bu incilərin
yaradıcılarıdır. Bu prosesdə çox zaman xanəndələrlə
birlikdə müşayiətçi sazəndə dəstəsi
də iştirak edir. Beləliklə, təsniflər
instrumental ansamblların müşayiətilə oxunduğu
üçün onların musiqisi bəzi hallarda harmonik və
polifonik ünsürlərlə zənginləşdirilir.
Təsnifdə
aşağıdakı ünsürlər üzvi surətdə
birləşir:
1. Şeir bəndləri və
beytləri ilə ifadə olunan, onun tematik və surətli məzmununu
təşkil edən ədəbi mətn və 2. Lad-məqam, melodika, metro-ritm və forma
kimi musiqi ifadə vasitələri.
Məhz dediyimiz keyfiyyətlərlə əlaqədar bu
oçerkdə müəllif Azərbaycan təsniflərinin həm
mətninə, həm də musiqi cəhətlərinə eyni
dərəcədə diqqət yetirir, bu iki komponentin
qarşılıqlı əlaqəsi prinsipini təhlildə
meyar götürür.
Təsniflərdə aşiq hər cəfaya
dözür və ancaq zülm həddən aşanda öz
taleyindən, bəxtindən, “fələkdən” şikayətlənir.
Təsniflərin mətnlərində məhəbbət motivləri
ilə yanaşı, ictimai motivlər də əsas yer tutur.
Bir çox təsnif mətnlərində Azərbaycanın təbiətini
təsvir edən simvolik surətlər işlənir.
Xüsusilə, məhəbbət simvolu kimi bülbül və
qızılgül surətlərinə daha çox təsadüf
olunur. Təsniflərin mətn əsasını qəzəl,
qoşma, bayatı, gəraylı və başqa şeir
formaları təşkil edir.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-2012.-20
aprel.-S.14.