Üzeyir
Hacıbəyov və azərbaycançılıq
Azərbaycançılıq ideyalarının təbliğində
və tərənnümündə dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyovun xüsusi xidməti olmuşdur.
Dünya şöhrətli bəstəkar öz musiqi və
publisistik əsərlərində azərbaycançılıq
mövqeyini müdafiə etmişdir. Üzeyir Hacıbəyov
yaradıcılığında türkçülük və
azərbaycançılıq, eləcə də, millilik və
ümumbəşərilik vəhdət təşkil
etmişdir. Fikrət Əmirov göstərir
ki, Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycan professional musiqisinin
banisidir. İlk operamızın, operettamızın, xalq
çalğı alətləri orkestrimizin, mahnı və rəqs
ansamblımızın... yaranışı onun adı ilə
bağlıdır.
“Leyli və Məcnun”dan “Koroğlu”ya qədər
keçilən böyük sənət yolu gərgin
yaradıcılıq axtarışları və qiymətli sənət
kəşfləri ilə zəngin bir yoldur. Burada onu qeyd etmək
lazımdır ki, ilk Azərbaycan operasının məhz
Füzulinin “Leyli və Məcnun” poeması əsasında
yazılması da mənalı faktdır. Üzeyir
yaradıcılığında Füzuli poeziyasına
çox dərin bir məhəbbət hökm sürməkdədir.
Bədii dilimizin banisi Füzulinin ədəbiyyatımızda
gördüyü vəzifəni, mənə elə gəlir
ki, musiqimizdə böyük Üzeyir həyata
keçirmişdir. Səməd Vurğun çox doğru
olaraq Üzeyirə “Ey Füzuli
şeirinin bir bəstəkar qardaşı!” deyə müraciət
edir.
Uzun illər apardığı axtarışların nəticəsi
olaraq meydana çıxan “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”
əsəri Üzeyir Hacıbəyovu, həmçinin,
qüdrətli musiqi nəzəriyyəçisi, tədqiqatçısı
kimi də tanıtdı. Bəstəkarın musiqimizin müxtəlif
məsələlərinə həsr olunmuş
ayrı-ayrı məqalələri,
çıxışları bu gün də ən dəyərli
mənbə kimi bizim üçün qiymətlidir. Onu da qeyd
etmək lazımdır ki, Üzeyir Hacıbəyov bədii
yaradıcılığı ilə nəzəri fikirləri
arasında ziddiyyət olan sənətkarlardan deyil. Onun musiqisi
sözünü, sözü də musiqisini tamamlayır.
Üzeyir sənətində diqqəti ən çox cəlb
edən cəhət xalq musiqisinə münasibət məsələsidir.
Bəstəkarın demək olar ki, elə bir yazısı,
çıxışı yoxdur ki, həmin nöqtəyə
toxunmamış olsun. Onun bu məsələyə yetirdiyi
çox böyük diqqət təsadüfi deyildi.
Ü.Hacıbəyov “Azərbaycan xalq musiqisinin əsasları”
kitabının 1945-ci ildəki
ilk nəşrinə yazdığı ön sözdə
həmin mövzunu necə işlədiyindən
danışarkən, qeyd edirdi ki, Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını
öyrənmək işinə 1925-ci ildə
başlamışam. Seçdiyim bu mövzuya dair bir ədəbiyyat
və xüsusi elmi əsər olmadığına görə
mən ancaq öz şəxsi müşahidələrimlə
apardığım diqqətli tədqiqatın nəticələrinə
və Azərbaycan xalq musiqisinin bütün nümunə və
formalarının dərin təhlilinə əsaslanmağa məcbur
oldum...
Beləliklə, bu sətirlər də aydın təsdiq
edir ki, ölməz sənətkar xalq musiqimizin elmi əsaslarını
işləmək, ona layiq olduğu yüksək qiyməti
vermək və lazımınca tanıtmaq, sevdirmək
üçün nə qədər gərgin tədqiqat
işi aparmış və vətəndaşlıq qeyrəti
göstərmişdir. Üzeyir Hacıbəyov musiqi
folklorumuzu toplamağın, xalq musiqimizi bütün incəliyi
ilə araşdırmağın vacib olduğunu təkrar-təkrar
xatırladarkən bu zəngin xəzinədən heç də
passiv istifadəni, yerli-yersiz sitatlar gətirməklə istifadəni
nəzərdə tutmurdu. Bəstəkarın qəti qənaəti
belə idi ki, musiqi folklorundan xalqın arzu və
düşüncələrini, həyata, dünyaya
baxışını, sənətkarlıq sirlərini
öyrənmək və bundan yaradıcılıqla faydalanmaq
lazımdır. Əks təqdirdə, bəstəkar xalq
musiqisinə heç nə əlavə edə bilməz, onu
daha da zənginləşdirmək əvəzinə, ancaq təkrar
etməli olar ki, bunun da əsil sənətkarlıqla, əlbəttə,
əlaqəsi yoxdur. Xoşbəxtlikdən, böyük
Üzeyir bu məsələdə də Azərbaycan musiqisində
nümunə göstərdi. Onun dühasının parlaq məhsulu
olan “Koroğlu” yarandı. Üzeyir Hacıbəyov bu barədə
yazırdı: “Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını
öyrənmək sahəsindəki işimin, bir bəstəkar
olaraq mənim üçün əməli əhəmiyyəti
o oldu ki, mən “Koroğlu” operasını yazdım”.
Fikrət Əmirov bunu xüsusi qeyd edir: “Bu, çox qiymətli
etirafdır. Həqiqətən, “Koroğlu” bizim
üçün böyük sənət proqramı əhəmiyyətində
olan bir məxəzdir. Bu opera bizdə hələ lazımi dərinliklə
araşdırılıb tədqiq olunmamışdır.
Halbuki Üzeyirin bədii irsi ilə nəzəri irsi
arasındakı əlaqəni geniş, ətraflı öyrənmək
baxımından “Koroğlu”nun diqqətlə, mövzuya
yaxından bələdliklə təhlili çox zəruridir.”
Bakıda Koroğlunun heykəlinin
açılışı münasibətilə Azərbaycan
Yazıçılar Birliyinin sədri, xalq
yazıçısı Anar çıxış edərək
bildirdi: “Hörmətli cənab Prezident! Bakımızın
minillik tarixində şəhərimizdə ilk dəfə
atlı heykəl ucaldılıb. Bu, xalqımızın əfsanəvi
qəhrəmanı Koroğlunun heykəlidir. Burada artıq
deyildi, Koroğlu həm qəhrəman, həm də sənətkar,
aşıq, şair idi. Bir əlində Misri qılınc idi,
bir əlində saz. Koroğlu dastanın həm
iştirakçısı, həm yaradıcısı idi.
Koroğlu obrazı əsrlər boyu xalqımızın
yaddaşında, qəlbində yaşayıb, bizim
böyük sənətkarları ilhamlandırıb. Ölməz
Üzeyir bəy “Koroğlu” operasını yaradıb. Tahir
Salahov rəssamlıqda “Koroğlu” obrazını yaradıb.
“Koroğlu” filmi vardır. Bu gün bizim başqa bir görkəmli
sənətkarımız Tokay Məmmədov Koroğlunu heykəltəraşlıqda
təcəssüm etdirib.
Koroğlu Azərbaycan xalqının ruhunu, igidliyini, qəhrəmanlığını
ifadə edən bir şəxsiyyətdir. Bakıda onun heykəlinin
ucalması vətənpərvərlik ruhunun daha da
inkişafına yardım edəcəkdir. Əfsanəvi
Qıratın belində Koroğlunun Misri qılıncı
qaldırması bizi torpaqlarımızı azad etməyə
çağırır, bizi qəhrəmanlığa,
Koroğlu ruhunu yaşatmağa çağırır”.
Üzeyir Hacıbəyovun dahiliyi ondadır ki, xalqın
qəhrəmanlığını, vətənpərvərliyini,
milli qürurunu, azərbaycançılığını
musiqi dili ilə ifadə etmişdir. “Koroğlu” operası azərbaycançılıq
ideyasını daha dərindən təcəssüm
etdirmişdir. Üzeyir Hacıbəyov özü “Koroğlu”
haqqında belə yazır: “Koroğlu” operası Azərbaycan
dinləyicilərinə Azərbaycan xalq mahnı və
melodiyalarını eynilə təkrar edən bəzi əsərlərdən
daha yaxşı çatır, çünki “Koroğlu”
operası xalqın doğma musiqi dilində
yazılmışdır. Mən xalqdan hazır nəğmələr
almamışam, yalnız xalq
yaradıcılığının əsaslarını
öyrənmişəm”.
Fikrət Əmirov Üzeyir Hacıbəyovun milli və
ümumbəşəri ideyaları vəhdətdə təqdim
etməsini qeyd edir: “Böyük müəllimimiz belə hesab
edirdi ki, xalq ilə onun anladığı dildə
danışmaq istedadından məhrum olan hər hansı bəstəkar
dövrümüzə layiq, yüksək qiymətli əsərlər
yaratmaqda da aciz qalacaqdır.
Üzeyir Hacıbəyov belə bir əqidəyə birdən-birə
gəlməmişdi. Əvvələn, dediyimiz kimi, o, uzun illər
boyu xalq musiqimizi yorulmadan toplamış, öyrənmiş,
saf-çürük etmiş, mühüm elmi nəticələr
çıxarmışdır. İkincisi də, o, təkcə
xalq musiqimizi tədqiq etməklə kifayətlənmirdi,
xüsusən, rus və dünya xalqlarının ən
görkəmli bəstəkarlarının
yaradıcılığını ardıcıl izləyir,
müvafiq nəticələrə gəlirdi. Ü.Hacıbəyov
dünya şöhrəti qazanmış bəstəkarların
sənətkarlıq sirlərini, onların böyük
müvəffəqiyyətlərinin səbəblərini daim
arayıb-axtarır, dərindən-dərinə öyrənirdi.
Yeri düşdükcə, ayrı-ayrı məqalə və
çıxışlarında həmin məsələyə
toxunmağı da vacib bilirdi.
“Biz hamımız Üzeyir məktəbindən
çıxmışıq” deyən Fikrət Əmirov
göstərir ki, “Koroğlu”nun bu qədər xəlqi əsər,
milli əsər olması müəllifin yalnız-mövzunu folklordan
götürməsilə izah edilə bilməz. Həmin operada
xarici işğalçılara qarşı, azadlıq
uğrunda aparılan qanlı vuruşmalarda Babəklər,
Koroğlular yetirmiş xalqın misilsiz mübarizə əzmi
ifadə olunub. Bir sözlə, burada xalq ruhu, azərbaycançılıq
ruhu öz əksini tapıb.
Üzeyir Hacıbəyovun
yaradıcılığına yüksək qiymət verən
Ulu Öndər Heydər Əliyevin göstərişilə hələ
1975-ci il noyabrın 20-də Üzeyir Hacıbəyovun ev muzeyi
açıldı. Professor Musa Qasımlının qeyd etdiyi
kimi, bu, Azərbaycanda ilk ev muzeyi oldu. Ev muzeyin
açılışında Heydər Əliyev iştirak edərək,
parlaq nitq söylədi. Onun nitqi Azərbaycan musiqi mədəniyyətinə
sevgi və qayğının təzahürü idi. Heydər Əliyev
hesab edirdi ki, belə ev muzeyləri incəsənət xadimlərinin
yaradıcılığını təbliğ edir,
böyük tərbiyə və mədəniyyət
ocağıdırlar. Ev muzeylər, həm də daha geniş
məna daşıyaraq gələnlərdə, xüsusən,
məktəblilərdə özünə inam, milli kökə
bağlılıq, milli hisslər və müstəqillik
düşüncələrini oyadırdı.
Heydər Əliyev Ü.Hacıbəyovun əsərlərinin
Azərbaycan xalqının istiqlal fikrinin inkişafında,
milli kimliyinin dərk edilməsində oynadığı rolu
yüksək dəyərləndirir və belə hesab edirdi
ki, onun yaradıcılığı milli musiqi mədəniyyətində
yeni bir dönəmin başlanğıcını qoyduğu
üçün qiymətlidir.
Üzeyir Hacıbəyovun böyüklüyü ondadır
ki, özümüzü, azərbaycançılığımızı
dərindən dərk etməyi vacib sayırdı. Dahi bəstəkar
“Şərq musiqisi haqqında Qərb alimlərinin təfsiri”
əsərində göstərirdi ki, Avropa alimləri qədim
Şərq musiqisini və musiqi alimlərinin bizdən daha
gözəl bilirlər.
Fikrət Əmirov “Üzeyir məktəbi” məqaləsini
onun dünya şöhrəti qazanmasının səbəbini
xalqa bağlılığında, azərbaycançılığında
görürdü. Üzeyir Hacıbəyovun elmi-nəzəri
irsi içərisində el mahnılarımızın
toplanması və işlənməsinə, aşıq sənətinin
layiqincə qiyməiləndirilməsinə,
ifaçılığa və başqa mühüm
yaradıcılıq məsələlərinə dair qiymətli
mülahizələr vardır. Həmişə öyrənməyə
can atan və bizi də həmişə öyrənməyə
çağıran böyük sənətkarın
özünün elmi, ədəbi və bədii irsi
xüsusilə Yaxın Şərq və ərəb ölkələri
musiqisinin inkişafı üçün çox əhəmiyyətlidir.
Onun hər bir musiqi əsəri və hər bir musiqi fikri həyatiliyi,
xəlqiliyi və dərin elmiliyi ilə fərqlənir.
Azərbaycan Bəstəkarlar İttifaqı İdarə
Heyətinin sədri Qara Qarayev SSRİ Bəstəkarlar
İttifaqının V qurultayındakı nitqində deyirdi:
“Azərbaycanın müasir bəstəkarlıq... məktəbinin
kökləri... Azərbaycanın böyük klassik bəstəkarı,
alim və pedaqoqu Azərbaycanda professional bəstəkarlıq
sənətinin banisi Üzeyir Hacıbəyovun irsi və ənənələri
ilə bağlıdır”.
Ulu Öndər Heydər Əliyev Üzeyir Hacıbəyovun
Azərbaycan musiqi mədəniyyətinin inkişafında
oynadığı müstəsna roldan bəhs edərək
demişdir: “Azərbaycan professional musiqisinin banisi Üzeyir
Hacıbəyovun M.Maqomayevlə və bir neçə
silahdaşı ilə birlikdə uzun müddət çox
böyük çətinlikləri aradan qaldırmağa və
güclü müqaviməti qırmağa məcbur
olduğunu xatırlayanda musiqi mədəniyyətimizin bir
neçə onillik ərzində keçdiyi diqqətəlayiq
yol gözümüz qabağında xüsusilə qabarıq
şəkildə canlanır.
Bu gün Azərbaycan professional musiqisi banilərinin, ilk
növbədə, Üzeyir Hacıbəyovun fəaliyyətini
böyük minnətdarlıq və iftixarla
xatırlayırıq. Onlar xalqa nəinki gözəl musiqi əsərləri
bəxş etmiş, həm də Azərbaycanda bəstəkarlıq
məktəbinin təməlini qoymuş və bu məktəbi
yaratmışlar”.
Ulu Öndərin layiqli siyasi varisi ölkə Prezidenti cənab
İlham Əliyev dahi Üzeyirin “Koroğlu” operasındakı
azərbaycançılıq ruhunu yüksək dəyərləndirir.
Koroğlunun abidəsinin açılışı münasibətilə
nitqində cənab İlham Əliyev demişdir: “Bu abidələr
bir daha onu göstərir ki, Azərbaycan xalqı nə qədər
böyük, nə qədər istedadlı xalqdır, bizim nə
qədər böyük tarixi şəxsiyyətlərimiz
olmuşdur. Onların fəaliyyəti, həyatı, xalqa
bağlılığı bizim üçün də bir
nümunədir, örnəkdir. Onlar bu yolu bizə göstərdilər.
Bu yol ədalət yoludur. Koroğlu da haqq-ədalətin tərəfində
idi. Koroğlu kasıbların tərəfində idi.
Koroğlu ədalətsizliyə dözməyən və ədalətsizliyə
qarşı vuruşan görkəmli şəxsiyyət, sərkərdə,
gözəl vətəndaş idi. Biz, bir daha demək istəyirəm
ki, gənc nəsli bu müsbət nümunələr əsasında
tərbiyə etməliyik. Mən çox şadam ki, Azərbaycan
gəncləri vətənpərvərdirlər, Vətənə
bağlıdırlar, Vətəni sevirlər. Bizim vətəndaşlar
haqlı olaraq qürur hissi keçirirlər ki, biz
hamımız Azərbaycan vətəndaşıyıq”.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 25 aprel.- S.14.