Unudulmaz alim - Mir Cəlal Paşayev
XX əsrin 20-30-cu illərində
ədəbi aləmdə əvvəlcə şeir, sonra isə
oçerk və hekayələri ilə görünən Mir Cəlal
az sonra istedadlı və orijinal yaradıcılıq üslubu
olan yazıçı kimi tanınmışdır. Əlli
illik yaradıcılıq fəaliyyəti dövründə
o, görkəmli nasir kimi Azərbaycan ədəbiyyatı
tarixində öz layiqli və şərəfli yerini
tutmuşdur.
“Bir gəncin manifesti” əsərinə görə Mir
Cəlal klassik sənətkarlar sırasında dayanmaq
haqqını qazanmışdır. Bu əsər çapdan
çıxanda, onun heç 30 yaşı yox idi. 1928-ci ildə
mətbuatda ilk şeirləri “Dənizin cinayəti”,
“Ananın vəsiyyəti”, “Müxbir” çap olunmuşdur.
Lakin o bundan sonra 1930-cu illərdən etibarən hekayələr
yazmışdır. O dövrün “Şərq qapısı”,
“Gənc işçi”, “İnqilab və mədəniyyət”,
“Ədəbiyyat qəzeti” kimi nüfuzlu nəşrlərində
“Doktor Cinayətov”, “İfşa”, “Mərkəz adamı”, “Naxələf”,
“Bostan oğrusu”, “Qüdrət nümayişi”, “İstifadə”,
“Dəzgah qızı”, “Heyrət” hekayələrini çap
etdirmişdir. 1932-ci ildə “Sağlam yollarda”, 1935-ci ildə
“Boy” adlı ilk oçerklər və novellalar kitabları
çap olunmuşdur. Mir Cəlalın bütünlükdə
yaradıcılıq dünyası ilə
tanışlıqdan sonra belə qənaətə gəlmək
olur ki, onu düşündürən həyatı məsələləri,
milli folklorun, xalq təfəkkürünün
işığını, milli-mənəvi dəyərlərin
klassik ənənələrə uyğun inkişafını
və bu istiqamətdə yaranan problemləri xalq həyatının
real görüntüsünü nəsr dilində aydın,
qabarıq şəkildə vermək mümkündür. Necə
ki, böyük Sabirin şeirini oxuyanda, Mirzə Cəlili
oxuyanda, satira və yumorun gücünü duyursan, Mir Cəlal
hekayələrini oxuyanda da eyni hissləri keçirirsən.
Mir Cəlalın ilk irihəcmli əsəri - “Dirilən
adam” romanı 1935-ci ildə ayrıca kitab kimi nəşr
olunmuşdur. Hələ yarım əsr bundan əvvəl
akademik Məmməd Arif yazmışdı ki, “Mir Cəlal
“Dirilən adam”la diqqətli bir realist yazıçı
olduğunu göstərmişdir”.
İlk dəfə 1937-39-cu illərdə hissə-hissə
“Revolyusiya və kultura” jurnalında nəşr olunan “Bir gəncin
manifesti” əsəri isə yazıçının həyatında
böyük bir dönüş yaratmış, ədəbi
zirvəyə aparan yoluna cığır açmış və
müəllifə böyük oxucu auditoriyası
qazandırmışdır. 1940-cı ildə “Uşaqgəncnəşr”də
kitab halında kütləvi tirajla buraxılan bu əsər
oxucu tələbatına görə sonrakı illərdə də
dəfələrlə çap edilmişdi. “Bir gəncin
manifesti” bu gün də qəlbləri riqqətə gətirir.
Doqquz dəfə müxtəlif illərdə ayrıca kitab
halında nəşr olunmuş “Bir gəncin manifesti” Azərbaycanın
hüdudlarından çox-çox uzaqlarda da sevilmişdir.
Mir Cəlal Paşayevin nəşr olunmuş altı romanı
oxuculara məlumdur. “Dirilən adam”, “Bir gəncin manifesti”,
“Yolumuz hayanadır” romanlarında keçmiş,
“Açıq kitab”, “Yaşıdlarım”, “Təzə şəhər”
romanlarında isə müasir həyat lövhələrinin bədii
təsviri ustalıqla qələmə
alınmışdır.
“İnsanlıq fəlsəfəsi” (1961) kitabında
toplanmış hekayələri böyük tərbiyəvi-əxlaqi
əhəmiyyətə malikdir.
Mir Cəlalın bədii yaradıcılıq
nümunələri dəfələrlə nəşr
olunmuşdur. “Seçilmiş əsərləri” (2 cilddə,
1956-57), “Seçilmiş əsərləri” (4 cilddə,
1967-1968), “Seçilmiş əsərləri” (2 cilddə
1986-1987) hekayələr və povestlərindən ibarət “Səfərdən
qayıdanlar” (1972), “Dağlar dilə gəldi” (1978), “Ləyaqət”,
hekayələrindən ibarət “Bostan oğrusu” (1937),
“Gözün aydın” (1939), “Vətən” (1944), “Həyat
hekayələri” (1945), “Sadə hekayələr” (1955), “Xatirə
hekayələri” (1962), “Gülbəsləyən qız”
(1965), “Silah qardaşları” 1974 və sair. Ümumiyyətlə,
indiyədək yazıçının 70-dən çox
kitabı nəşr olunmuşdur.
XX əsrin ədəbi-elmi fikrinin korifeylərindən
sayılan Mir Cəlal ədəbiyyatşünas, nəzəriyyəçi-alim
kimi də müstəsna və özünəməxsus yer
tutmuşdur. Filologiya təhsili alan tələbələrin I
kursda istifadə etdikləri “Ədəbiyyatşünaslığın
əsasları” dərsliyi sonralar da mütəxəssislərin
stolüstü kitabı olmuşdur. Mir Cəlal müəllim
1936-cı ildən ömrünün sonunadək dərs dediyi
Bakı Dövlət Universitetinin auditoriyalarında bu fənndən
mühazirələr oxumuşdur.
Mir Cəlalın tanınmış tədqiqatçı
Firudin Hüseynovla birgə yazdığı “XX əsr Azərbaycan
ədəbiyyatı” əsəri 40 ilə yaxındır ki,
ali məktəblərin dərs vəsaitidir. Əməkdar elm
xadimi Mir Cəlal XX əsr ədəbiyyat, ədəbiyyatşünaslıq
tarixində elə bir iz açmışdır ki, bu, XXI əsrin
də ədəbi-elmi zirvəsində görünəcəkdir.
Müdriklik, saflıq, vicdan, ləyaqət tarix boyu mənəviyyat
zirvəsində dayandığı kimi. 1978-ci il sentyabrın
28-də əbədiyyətə qovuşan, böyük şəxsiyyət
kimi tarixləşmiş əziz müəllim, görkəmli
yazıçı, istedadlı ədəbiyyatşünas Mir
Cəlalın xatirəsi daim qəlblərdə yaşayacaq, ədəbiyyatımızın,
ədəbiyyatşünaslığımızın əbədi
mövzusu olacaqdır.
Bu gün təkcə Azərbaycanda deyil, onun sərhədlərindən
kənarda da bu böyük ədibin 100 illik yubileyindən
sonra əsərləri çap olunaraq maraqla oxunur. “YUNESKO-nun
2008-2009-cu illərdə körkəmli şəxsiyyətlərin
və əlamətdar hadisələrin qeyd edilməsi
proqramına Azərbaycanla bağlı daxil olmuş yubileylərin
keçirilməsi haqqında” Azərbaycan Prezidentinin 2008-ci il
31 yanvar tarixli Sərəncamına əsasən
yazıçı Mir Cəlal Paşayevin yubiley mərasimi təntənə
ilə qeyd edilmişdir. Onu da qeyd etməliyəm ki, ADPU Mir Cəlal
Paşayevin 100 illik yubileyini 23 aprel 2008-ci il tarixdə qeyd
etmişdir. Mən əziz müəllimimə dərin
hörmət və ehtiramımı bu yubileydə “Mir Cəlalın
şəxsiyyəti və yaradıcılığı”
adlı elmi məqalə ilə çıxış etməyimlə
bildirmişəm. Mənim 30 illik zəhmətim bu yubileydə
öz əksini tapmışdır. Yubileydən əvvəl
“Səs” qəzetində həmin məqaləm dərc
olunmuşdur. Buna görə də qəzetin baş redaktoru Bəhruz
Quliyev və onun işgüzar kollektivinə həyatım boyu
minnətdaram.
2008-ci ilin noyabrında Parisdə YUNESKO-nun iqamətgahında
XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatının görkəmli
nümayəndəsi, yazıçı, alim, müəllim
Mir Cəlal Paşayevin 100 illiyinə həsr olunmuş mərasim
keçirilmişdir. XX əsr Azərbaycan ədəbiyyatında,
elmində müstəsna xidmətlər göstərən Mir
Cəlal Paşayevin 100 illiyinin YUNESKO səviyyəsində
qeyd olunması, ilk növbədə, Azərbaycan elminə, mədəniyyətinə
və ədəbiyyatına dünya miqyasında verilən
önəmli dəyərin təzahürüdür.
Ofelya Mürsəlova,
ADPU-nun pedaqogika
kafedrasının baş müəllimi
Səs.- 2012.- 25 aprel.- S.12.