Azərbaycançılıq
və milli musiqi alətləri
Qədim Azərbaycan milli musiqi alətləri
özünəməxsus cəhətlərilə fərqlənir.
Müxtəlif ifaları ilə xalqımızın şüurunda milli dəyərlərimizə,
azərbaycançılıq ruhuna məhəbbət
aşılayan milli musiqi
alətləri milli musiqi
mədəniyyətimizdə xüsusi yer tutur.
Tədqiqatçıların
fikrincə, qədim yaşayış məskəni olan Azərbaycanda arxeoloji
qazıntılar nəticəsində tapılmış maddi abidələr, eləcə də, Gəmiqaya
(Naxçıvan) və Qobustandakı qayaüstü
rəsmlər xalqımızın qədim mədəniyyətindən
xəbər verir.
Qədim insanlar
primitiv əmək alətləri ilə bərabər
bir sıra çalğı alətləri
də düzəldərək, maddi və
mənəvi tələbatlarını ödəyiblər. Sonralar bəzi alətlər sadədən
mürəkkəbə doğru inkişaf etdirilmiş, əsrdən-əsrə
keçərək, dövrümüzə qədər gəlib
çıxmışdır. Bəziləri isə tarixin keşməkeşli yollarında
itib-batmış, unudulmuşdur. Belə
alətlərin bir çoxu
bərpa olunaraq, yenidən müasirlərimiz
tərəfindən istifadə edilir.
Abbasqulu Nəcəfzadənin
qeyd etdiyi kimi, Azərbaycan çalğı alətləri
bir neçə qrupa bölünür: 1) idiofonlu
(yəni, özüsəslənən); 2) aerofonlu
(nəfəs); 3) xordofonlu (simli);
4) memranofonlu (zərb) alətlər.
Çalğı alətlərimiz
ifaçılıq baxımından iki
qismə ayrılır: peşəkar və qeyri-peşəkar
alətlər. Peşəkar alətlər -
yaradıcılıq cəhətdən nümunəvi, akademik səsli və geniş
diapazonlu olur. Belə
alətlərdə nəinki klassik muğamlar, mahnılar, rəqslər, həmçinin,
dünya bəstəkarlarının iri formalı əsərlərini ifa etmək mümkündür.
Peşəkar alətlərin əksəriyyəti ali təhsil ocaqlarında tədris olunur. Qeyri-peşəkar alətlər isə kiçik diapazonlu, qeyri-akademik səsli olur. Yəni
belə alətlər primitiv olduğundan, yaradıcılıq cəhətdən
nümunəvi sayılmır. Qeyri-peşəkar alətlərə
böyük səhnələrdə nadir hallarda rast gəlirik.
Azərbaycan milli musiqi alətlərinə
aşağıdakılar daxildir: tar, kaman, ud,
cəng, çoğur, qaval,
davul, qopuz, qoşanağara, qoşaney,
qoşazərb, tütək, müğni,
nağara, neykamança,
rud, ruhəfza, şəhrud, şaxnəfir,
şeştay, şeypur,
təbil, saz və s.
Azərbaycan musiqi
mədəniyyətində təkcə milli
deyil, Avropa musiqi alətlərindən də istifadə edilir. Dahi Azərbaycan bəstəkarı
Üzeyir Hacıbəyov Azərbaycan professional musiqisinin
atası olmaq etibarilə, milli
musiqimizə nə qədər bağlı olsa
da, həmişə irəli
baxmış, milli məhdudiyyətə
qapanıb qalmamışdır. Bütün
xalqların mütərəqqi mədəniyyətindən məhəbbətlə
danışan Ü.Hacıbəyov Avropanın zəngin mədəniyyəti
və incəsənəti ilə də bağlı idi.
O, milli və
məhz milliliyi ilə ümumbəşəri
mahiyyət daşıyan bir sənətin
tərəfdarı idi. Bəstəkar
yazırdı: “Əsrlərdən bəri davam
edən tərəqqi nəticəsində müxtəlif
ölkələrdə böyük musiqi dahiləri yetişib
və onlar ölməz əsərlər qoyub gediblər ki, mədənilik
iddiası edən bir millət bu əsərlərdən bixəbər
və bibəhrə qala bilməz. Çünki bu əsərlərin
insaniyyətə olan xidməti dedikcə böyükdür. Bu əsərlərdən bəhrə
almaq və onları anlamaq
üçün piano,
violen, fleyta və sair kimi aləti-musiqiyə
məktəbinə ehtiyac var”.
Üzeyir Hacıbəyov bizi
bütün musiqi alətləri
və növlərindən xəbərdar olmağa
çağırırdı. O deyirdi:
“Biz mədəniyyətin hər bir qismində iştirak
etməliyik... ümumi musiqi
sənətini öyrənərsək, öz
milli musiqimizin tərəqqisinə
böyük-böyük xidmətlər etmiş olarıq. Belə olmasa,
biz bir nöqtədə
donub qalarıq. Not sistemi, Avropa musiqi alətləri və musiqi
formaları bizim əsrlər boyu yaranmış zəngin, ahəngdar musiqimizi yeni mərhələyə
qaldırar, onun dünyada
yayılmaq imkanlarını xeyli genişləndirər”.
Dahi bəstəkar
vokal sənətimizdə yeni
məktəb yaranması zərurətini xüsusi
olaraq qeyd edir və bu sahədə Avropa “səliqəsi” tətbiq etməyi məsləhət
görürdü.
Bəstəkarın bu fikrinin doğruluğunu
həyat və musiqimizdə inkişaf təcrübəsi
tezliklə sübut etdi.
Məlumdur ki, Bülbül və Şövkət Məmmədova
ifaçılıq sənətimizdə böyük
novator kimi məhz “Avropa səliqəsi” ilə vokal
dərsləri aldıqdan sonra
parladılar. Üzeyir Hacıbəyov
onların bu səyini və sənətkarlığını
həmişə yüksək qiymətləndirərdi.
O, qeyd edirdi ki, Bülbülün füsunkar ifaçılıq məharətinin
səbəbi “Azərbaycan milli
havalarını və muğamlarını bilməsi ilə
yanaşı, Avropa təhsilindədir”.
Üzeyir Hacıbəyov
dünya xalqları mədəniyyətinin,
o cümlədən, musiqi
yaradıcılığının qarşılıqlı əlaqə
və təsirinin əhəmiyyətini tez-tez
xatırladardı.
O,
yaradıcılığında xalq ruhundan qidalanmış, sənətdə xəlqiliyin
gözəl nümunələrini yaratmış bəstəkarları
daha çox sevirdi. Həmişə Qlinkanı, Çaykovskini, Rimski-Korsakovu,
Motsartı, Baxı, Bethoveni, Verdini dərindən öyrənməyə
çağırırdı. Bu klassikləri
Üzeyir Hacıbəyov özünün
müəllimləri hesab edirdi.
Fikrət Əmirov
musiqi alətlərinin istedadlı
ifaçılarını xüsusi qeyd edirdi: “İstedadlı
gənc nəsil içərisindən mən dirijor
Rauf Abdullayevi,
Kazım Əliverdibəyovu, pianoçu Fərhad
Bədəlbəylini, Arzu Ələsgərovu,
skripkaçı Sərvər Qəniyevi, violoçelçalan
Rasim Abdullayevi,
xoşsəsli Zeynəb Xanlarovanı sazçalan
Ədaləti, kamançaçalan Şəfiqə
Eyvazovanı, kamançaçalan Habil Əliyevi, gitaraçı Rəmişi, qaboyçu Kamil Cəlilovu
xüsusilə qeyd etmək istərdim. Həm də arzu edərdim ki, yaşlı nəslin ən yaxşı
nümayəndələri üçün
xas olan böyük sənət sevgisi,
xalqa xidmət yolunda fədakarlıq,
sadəlik, incəlik kimi təmiz keyfiyyətlər
yeni nəslin də sənət ömrünü mənalı etsin.
Musiqi
mədəniyyətimizin yeni yüksəlişi,
yeni böyük
nailiyyətləri naminə ifaçılıq sənətinə
tələbkarlığı artırmaq, həqiqi
istedadları qayğı ilə tərbiyələndirmək,
onları qocaman
ifaçılarımızın zəngin təcrübəsi
ilə silahlandırmaq lazımdır. Sənətkarlıq,
yüksək tələbkarlıq bizim ən
müqəddəs vəzifəmizdir. Bunsuz
əsil sənət və əsil sənətkar yoxdur”.
Azərbaycan
Respublikasının əməkdar incəsənət xadimi, sənətşünaslıq doktoru, professor R.F.Zöhrabov
çalğı alətlərinin milli-mənəvi dəyərlərin
(o cümlədən, azərbaycançılığın
- Ö.V.) formalaşmasında roluna toxunaraq, göstərir ki,
çalğı alətləri - xalqların mədəniyyətinin
mühüm göstəricilərindən
biridir. Onların müxtəlif növlərinin
geniş istifadəsi, şübhəsiz, bir çox əsrlər boyu formalaşan və inkişaf edən zəngin, özünəməxsus
incəsənətin olmasına dəlalət edir.
Bəşər
tarixində çalğı alətləri insanın mənəvi
aləminin təşəkkülündə əhəmiyyətli
rol oynamışdır. Əsrlər boyu musiqi inkişaf
etdikcə müxtəlif melodiyaların ifası və ritmik müşayiəti üçün
yeni alətlər yaradılır, ya da artıq mövcud olan alətlər təkmilləşdirilirdi.
Bu məqsədlə çox
vaxt onlar qonşu xalqlardan iqtibas edilirdi. Buna görə də, təsadüfi deyil ki, müasir
xalq çalğı alətlərinin
quruluşlarında və adlarında çoxlu
ümumi cəhətlər vardır.
Çalğı
alətlərinin müxtəlif məsələləri tədqiq
edilərkən, mənbələrdə göstərilmiş
məlumatların tutuşdurulması, əsrlər boyu sıx mədəni və maddi
əlaqələri olan müxtəlif
xalqların musiqi alətlərinin
müqayisəli şəkildə öyrənilməsi çox mühüm
əhəmiyyət kəsb edir. Bu zaman, həmçinin, tarixi, ədəbi, etnoqrafik,
arxeoloji və linqvistik
məlumatlardan da istifadə etmək
lazımdır. Məhz belə hərtərəfli yanaşma tərzi hazırkı dövrdə
çalğı alətlərinin müzakirə edilən məsələlərini
obyektiv şəkildə nəzərdən
keçirməyə imkan verir.
Musiqi alətlərinin
inkişaf tarixi, quruluş və akustik
xüsusiyyətləri, bədii-ifa imkanları, istifadə sahəsi,
miqrasiya, terminologiya və
etimologiyası, eləcə də, onların təkmilləşdirilməsi
və bərpası - müasir
musiqişünaslığın aktual məsələlərindəndir.
Son
illər musiqi elminin
korifeyləri - Səfiyəddin Urməvi, Əbdülqadir Maraği və Üzeyir
Hacıbəyovun adları ilə bağlı olan
Azərbaycan xalq çalğı alətlərinin
öyrənilməsi (müxtəlif alətlərin inkişaf tarixi, təsnifatı,
quruluş xüsusiyyətləri,
ölçüləri, texniki və bədii
imkanları
və s.) üzrə mühüm tədqiqatlar
aparılmışdır. Çalğı alətlərinin
məişətdə, xalq musiqisində, muğam operalarında, orkestr
və ansambllarda tutduğu
yeri nəzərdən keçirilmişdir.
Xüsusən, daha geniş
yayılmış alətlər - tar, kamança, saz, balaban, zurna, qaval, nağara, habelə,
görkəmli musiqiçilərin ifaçılıq
yaradıcılıqları müfəssəl öyrənilmişdir.
Xalq çalğı alətləri üçün orkestrləmənin spesifik xüsusiyyətləri
araşdırılmış, tədris metodikası işlənilmiş,
zərb alətləri üçün yeni not sistemləri təklif
olunmuşdur.
Mədəni-tarixi əlaqələrdə
musiqi alətlərinin mühüm
əhəmiyyətini nəzərə alaraq,
onların terminologiya və
etimologiyasına xüsusi diqqət yetirilmişdir. Sıradan
çıxmış bərbət, santur,
çəng, tənbur, rud, rübab, çəğanə, çoğur və qopuz kimi simli alətlər bərpa
edilmişdir. Simli, zərb
və nəfəs alətlərində səslənən çoxlu sayda muğam, mahnı, rəqs və pyeslərin
yazıya alınması həyata keçirilmişdir.
Səadət
Abdullayeva “Azərbaycan xalq
çalğı alətləri” adlı fundamental
kitabında qeyd edir ki, Azərbaycan xalq
çalğı alətlərinin inkişaf
tarixi və təkamülünün,
texniki-bədii ifadə imkanlarının və tətbiqi sahələrinin
öyrənilməsinin əsas mənbələri
aşağıdakılardır: 1) musiqişünaslıq əsərləri; 2) klassik poeziya nümunələri;
3) şifahi xalq
yaradıcılığı (dastanlar,
müxtəlif janrlara aid
mahnılar və oyun havaları, atalar sözləri, zərb-məsəllər,
tapmacalar, xalq tamaşa və mərasimləri); 4) maddi-mədəniyyət
abidələri; 5) kitab
miniatürləri, rəssamların çəkdiyi şəkillər
və divar rəngkarlığı; 6) muzey kolleksiyaları və tanınmış
musiqiçilərə məxsus çalğı alətləri;
7) tarixi salnamələr, inzibati-hüquqi
sənədlər, arxiv materialları; 8)
səyyahların qeydləri; 9) musiqi
ensiklopediyaları, izahlı və etimoloji
lüğətlər; 10) qocaman
musiqiçilərin, müxtəlif incəsənət sahələrində
çalışan şəxslərinin və musiqi
həvəskarlarının şifahi məlumatları.
Bunların sırasında Orta əsr musiqişünaslarının (əksəriyyəti
böyük ensiklopediyaçı alim idi) əsərləri
xüsusi əhəmiyyət kəsb edir. Belə ki, bu əsərlərdə çalğı alətlərinin
quruluş xüsusiyyətləri,
onların səslənməsi və akustikası haqqında səhih
məlumatlar vardır.
Azərbaycanda mövcud
olmuş çalğı alətlərinin
növləri müəyyənləşdirilərkən klassik poeziyadan əxz olunmuş şeir
misraları da çox
qiymətli məxəzdir. Aydındır ki, şairlər musiqi alətlərinin
təkcə adlarını çəkməklə kifayətlənməmişlər.
Öz qəhrəmanlarının daxili aləmini, istəklərini şərh
edərkən, habelə, təntənəli görüşlərin,
dəbdəbəli qəbulların və döyüş
səhnələrinin təsvirini verərkən, onlar bu və ya digər çalğı alətinin xarici görünüşünü,
quruluşunu və səslənmə
xüsusiyyətlərini çox
bacarıqla göstərmişlər.
Bu cəhətdən
başqa mənbələrlə
müqayisədə Azərbaycan rəssamlarının miniatür rəngkarlıq nümunələrinin
üstünlüyü şübhəsizdir.
Qədim əlyazmalarının səhifələrində musiqi həyatı səhnələrini təsvir
edən çoxsaylı miniatürlər vardır. Bu
miniatürlər əsasında qədim çalğı alətlərinin
xarici görünüşü,
onların quruluş xüsusiyyətləri
(məsələn, gövdəsi, dekası, qolu,
simlərin və pərdələrin sayı), çalma
tərzi, instrumental ansamblların tərkibi
haqqında konkret fikir
söyləmək olar. Çalğı
alətlərinin muzey eksponatları
isə vizual əşya olaraq,
müxtəlif istiqamətli tədqiqatlar aparılması üçün ən dəqiq mənbə
sayıla bilər.
Göstərilən məxəzlərin
təhlili və ümumiləşdirilməsi Azərbaycan
çalğı alətlərinin inkişaf
tarixini aşağıdakı xronoloji hüdudlar çərçivəsində
aydınlaşdırmağa imkan vermişdir: 1) antik, qədim
və orta əsrlər dövrü;
2) yeni dövr.
Azərbaycançılıq
ideyalarının aşılanmasında xüsusi
rol oynayan milli musiqi mədəniyyətimizin
əsas göstəriciləri olan milli çalğı alətlərinin inkişaf etdirilməsində dövlət səviyyəsində
qayğı göstərilir, bu sahədə
“Azərbaycan Mədəniyyətinin Dostları” cəmiyyətinin
sədri
kimi ölkənin birinci
xanımı Mehriban Əliyeva da xüsusi rol oynayır.
Vahid
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 26 aprel.- S.14.