Azərbaycançılıq
və Azərbaycan tarı
Azərbaycançılıq ruhunun
aşılanmasında qədim milli musiqi aləti olan Azərbaycan
tarı xüsusi rol oynayır. Tar mizrabla çalınan simli,
peşəkar alətdir. Onu X əsrdə Türküstan
türklərindən olan Tərxanın oğlu Məhəmməd
Cərco şəhərinin Frab kəndində icad edb.
Tarın ilkin forması 5 simli, sadə olub. Sadıqcan
1870-1875-ci illərdə tar üzərində bir sıra
uğurlu islahatlar aparıb, ona daha 6 sim əlavə edib.
Tarın adına Qətran Təbrizi (XI əsr), Ə.Təbrizi
(XIV əsr), Kişvəri, M.Füzuli (XVI əsr) Qövsi Təbrizi
(XVII əsr) kimi klassiklərin şeirlərində rast gəlirik.
Tar farsca tel, sim deməkdir. Bəzi mənbələrə
görə tara qədimdə vətər
də deyiblər. Vətər isə dairənin
hər hansı iki nöqtəsini birləşdirən düz
xəttə deyilir.
Tarın diapazonu kiçik oktavanın do səsindən
II oktavanın sol səsinə qədərdir. Alət
transpozisiyalıdır, əsasən, in H, yəni si köklənir,
notları metso-soprano açarında yazılır.
1931-ci ildə Ü.Hacıbəyli tərəfindən
yaradılan Azərbaycan xalq çalğı alətləri
orkestrində tarlardan bu günə kimi aparıcı alət
kimi istifadə edilir. Tar həm
uşaq musiqi məktəblərində, həm musiqi
texnikumlarında, həm də ali təhsil
ocaqlarında tədris olunur.
1935-ci ildə S.Rüstəmovun “Tar məktəbi”
adlı kitabı çapdan çıxıb. XX əsrin 60-cı illərində
həvəskar tarzən Varid Fərzəlibəyov tarın bəm
(bas) formasını icad edib. Sonralar Q.Qasımlı və
B.Balabəyov da daha 2 növ fərqli bəm tar
hazırlayıblar.
Böyük Azərbaycan sənətkarları milli ruhun
aşılanmasında tara yüksək
qiymət vermişlər. Fikrət Əmirovun
qeyd etdiyi kimi, axı tar azərbaycanlılar arasında ən
geniş yayılmış, simləri xalqın ürək
telləri ilə həmahəng səslənən çox
qiymətli musiqi alətidir. Üzeyir
Hacıbəyov tarı bəzi “solçuların”
hücumlarından müdafiə etməklə zəngin xəzinəmizi
- Azərbaycan xalq musiqisini müdafiə edirdi. Moskvada keçirilən Azərbaycan incəsənəti
dekadası günlərində simfonik orkestrdə sarı simli
Azərbaycan tarının və başqa milli
çalğı alətlərinin müvəffəqiyyətlə
səslənməsi Hacıbəyovun yaradıcılıq
ideyalarının qələbəsi və milli musiqimizin təntənəsi
idi. O öz fikrini izah edərkən belə deyirdi: “Mən
tarın bu operada iştirak etməsi üçün başqa
cür düşünürəm. Hərgah
tarı, milli bir alət olduğu üçün irəli
çəkmək istəsəydim, o zaman kamançaya da
müəyyən yer verərdim. Lakin bu,
lazım deyildi. Şərq musiqisi əsasında
yazılan əsərdə kamançanın vəzifəsini
skripka daha yaxşı bədii bir surətdə ifa edə bilər.
Lakin tar belə deyil, tarın tembri orkestrdə yenilik
yaradır və onun incə səsləri artıq dərəcədə
xoşa gəldiyi üçün orkestrə daxil edilməsini
lazım bilirəm”.
Xalq yazıçısı Mirzə İbrahimov
“Üzeyir Hacıbəyov sənət
və sənətkarlıq haqqında” adlı məqaləsində
haqlı olaraq yazır ki, inqilabi çevrilişi cəmiyyətin
köhnəlmiş iqtisadi-ictimai, siyasi və məişət
formaları dağılarkən və bütün bunlar yenidən
qurularkən ədəbiyyat və incəsənətdə
yeni ruh, yeni meyillər hakim olmağa başlarkən, dünəndən
qalan irsə qarşı mühafizəkarlıqla
yanaşı, ifrat-solçu münasibətlər də
özünü göstərir. 20-ci illərdə
Azərbaycanda da belə hallara tez-tez rast gəlmək olurdu.
Musiqi sahəsində bu solçu meyillər,
xüsusən, “tar məsələsi”ndə daha qabarıq
şəkil aldığından, o zaman nəzəri cəlb
etmişdi. Avropa musiqi formalarının bizdə
yayılmasını ürəkdən istəyən Üzeyir
Hacıbəyov “hətta tarın xalq musiqisi aləti cümləsindən
olduğuna da inanmayan” yoldaşlarla mübahisəsində
deyirdi: “Avropa musiqisindən əlavə bir də Şərq
musiqisi vardır və biz azərbaycanlılar
özümüz Şərq əhlindən olduğumuza
görə musiqi təhsili işində Şərq musiqisinə
qarşı biqeyd qalarsaq, öz mədəni vəzifəmizi
kamalınca ifa etməmiş olarıq. Tar isə Şərq
musiqi təhsilini genişləndirə bilən alətdən ən
qiymətlisi, ən mühümüdür”.
Sənətşünas Vaqif Əbdülqasımov
tarın muğam operalarında əvəzsiz rolundan bəhs edərək,
göstərir ki, Azərbaycan milli opera janrının əsasını
muğam operaları təşkil edir. Bu janrın yaradıcısı
böyük bəstəkarımız Üzeyir Hacıbəyov
olmuşdur. Onun ilk muğam operası olan
“Leyli və Məcnun” 1908-ci ildə öz səhnə təcəssümünü
tapmaqla Azərbaycanda opera sənətinin əsası
qoyulmuşdur. Bu uğurlu operadan sonra Ü.Hacıbəyov
“Əsli və Kərəm”, “Şeyx Sənan”, “Rüstəm
və Söhrab”, “Şah Abbas və Xurşid Banu”, “Harun və
Leyla” kimi muğam operaları yazmışdır.
Üzeyir Hacıbəyovun muğam
operaları yaratmaq ənənəsini sonralar Müslüm
Maqomayev (“Şah İsmayıl”), Z.Hacıbəyov
(“Aşıq Qərib”) və başqaları davam etdirmişlər.
Muğam
operalarında simfonik orkestr əsərlərin müqəddimələrini,
rəqs, marş kimi instrumental nömrələrini,
operanın hadisələrinə müvafiq müxtəlif
orkestr epizodlarını, səhnəarası musiqi
parçalarını çalır, xor, solo-vokal və vokal
ansamblları müşayiət edir. Bütün
bunlarla yanaşı,muğam operalarında əsas
ağırlıq Azərbaycan xalq çalğı aləti -
tarın üzərinə düşür. Məlumdur ki, opera
dramaturgiyasında vokal formaların xüsusi rolu vardır.
Operanın ideyasının açılması, onun daxili aləmindən
gələn xüsusiyyətlərin üzə
çıxarılması üçün vokal forma əsas
vasitələrdəndir. Ariya da vokal formanın mühüm
sahəsidir. Muğam operalarında ariyanı, ariozonu və
mahnı kimi vokal formalarını muğam oxunuşu əvəz
edir. muğam oxumada isə tar müstəsna rola malikdir. Tar
muğam operalarında simfonik orkestrin tərkibində digər
musiqi alətləri ilə bərabər hüquqla iştirak
edərək, solo-vokal muğam partiyalarını
müşayiət edir və ona yol göstərir. Bir sözlə,
vokal partiyanın inkişafına imkan yaradır. Bu dediklərimizlə
əlaqədar olaraq, “Leyli və Məcnun” operasına
müraciət edək. Bu operada klassik operalardan fərqli olaraq
tamamlanmış, bitkin musiqi formaları - ansambllar,
reçitativlər, antrakt və s. yoxdur. Hadisələrin
inkişafı, dramaturgiyası, obrazların daxili aləmi məhz
muğamlar vasitəsilə verilmişdir. Doğrudur, operada ənənəvi formalar - müqəddimə,
xorlar, duet, trio və s. var. Lakin qeyd olunan formalarla
yanaşı, tarın müşayiəti ilə oxunan
muğam parçaları mühüm rol oynayır. Operada xalq musiqimizin digər janrlarından - zərbi-muğamları,
təsnif, rəng, xalq mahnıları və rəqslərindən
geniş istifadə edilib.
“Leyli və Məcnun” operasında tarın
milli xüsusiyyətə malik tembrini, səs
düzümünü, simfonik orkestrlə uzlaşma və
xüsusi kolorit yaratmaq xüsusiyyətlərini müqəddimədə
görmək olar. Operanın
müqəddiməsində skripka və ağac nəfəs alətlərlə
alt mizrablarla (V) ifa etdikləri “Heyratı” zərbi-muğamının
melodiyası deyilənlər üçün səciyyəvi
misal ola bilər.
Onu da qeyd edək ki, bəstəkar tardan təkcə
melodiya üçün deyil, həm də akkordların,
polifonik ünsürlərin ifasında da istifadə edir.
Beləliklə, Ü.Hacıbəyov “Leyli
və Məcnun” operasının müqəddiməsində
tarın simfonik orkestrdəki rolunu nümayiş etdirməklə,
onun gələcək səhnələrindəki fəaliyyətini
müəyyənləşdirir.
Böyük bəstəkarımız Azərbaycan
tarına yüksək qiymət verərək, “Sehrli tar”,
“Sarı simin möcüzəsi” adlı məqalələr
yazmışdır. Fikrət Əmirov
tar haqqında yazmışdır: “Azərbaycan musiqi alətlərinin
gözü tardır. Tar öz ahənginə, tembrinə,
diapazonuna, gücünə görə təkcə bir aləti
deyil, sanki bir orkestri əvəz edir. Özü
də orkestrin aparıcısıdır. İfaçı
dəstəsi üçlük də, beşlik də olanda
aparıcı tarzən olur. Odur ki, tarzənin
muğamın sirlərinə vaqif olması vacib
sayılır. Bu baxımdan, doğru deyirlər
ki, xanəndəni oxudan - oxuyanı oxudan tarzəndir. Qurban Primovun sənət varlığı, ölməzliyi
tardadır. Tar və Qurban Primov ayrılmaz bir vəhdətdədir.
Fikrət Əmirov tara azərbaycançılıq
mövqeyindən münasibətin formalaşmasında
Üzeyir Hacıbəyovun rolunu xüsusi qeyd edir: “Məlum olduğu kimi, 20-ci illərdə musiqi həyatımızda
tar ilə əlaqədar
mübahisələr xüsusilə ciddi şəkil
almışdı və “hətta tarın xalq musiqisi aləti...
olduğuna da inanmayanlar vardı. Məsələnin daha
çox çətinlik törədən tərəfi o idi
ki, bu fikri respublikada mədəniyyət
üçün məsul olan vəzifəli şəxslərin
dilindən eşitmək olurdu. Bununla belə,
Üzeyir Hacıbəyov vicdanının səsini boğmur,
Azərbaycan xalq musiqisinin əsaslarını
uzun illər dərindən-dərinə təbliğ etmiş
dahi bir sənətkar kimi sarı simli tarın müdafiəsinə
qalxırdı. O, Şərq musiqisini lazımınca qiymətləndirməyənlərə
qarşı çıxır və yazırdı: “Əlbəttə,
əgər bir musiqi təhsilindən ibarət yalnız Avropa
musiqisini hesab etsə idik, biz də tar təhsilinin lüzumsuz
bir şey olduğunu iqrar edib ləğv tərəfdarı
olardıq. Fəqət, bu xüsusda bizim fikrimiz
belədir ki, Avropa musiqisindən əlavə bir də Şərq
musiqisi vardır və biz azərbaycanlılar
özümüz Şərq əhlindən olduğumuza
görə musiqi təhsili işində Şərq musiqisinə
qarşı laqeyd qalırıqsa, öz mədəni vəzifəmizi
kamalınca ifa etməmiş olarıq. Tar isə - Şərq
musiqisi təhsilini genişləndirə bilən alətlərdən
ən qiymətlisi, ən mühümüdür... Musiqi məktəbi
tara yalnız elmi cəhətdən yanaşır və onu
Şərq musiqisinin əsası olan muğamatın kəşf
və şərhi üçün elmi bir alət sifəti ilə
öz proqramına daxil edir”.
Beləliklə,
“Şərq musiqisinin əsası olan muğamatın kəşf
və şərhi üçün elmi bir alət” mahiyyəti
daşıyan tarın Qurban Primov kimi ustad sənətkarın
musiqi həyatımızın xüsusən həmin dövrdəki
və daha sonrakı dövrlərdəki taleyi
üçün necə əvəzsiz simalardan biri olduğu
tamamilə aydın olur.
Fikrət Əmirov tar
ifaçısı kimi Qurban Pirimovu yüksək dəyərləndirirdi:
“Qurban Primovun sənətinin sirri nədədir?
Əvvələn, onu deyim ki, XX əsr nəsli, o cümlədən
də, biz gözümüzü açıb Qurban Primovu
eşitmişik. İndiki Azərbaycan tar tarixinin
yaradıcısı, novatoru Sadıqcandır, ancaq Qurban Primov
onun canlı tarixi, ilk və böyük təbliğatçısıdır.
Qurban Primovun üstünlüyü bir də bundadır ki, Azərbaycan
tarını bir çox ölkələrdə, o cümlədən,
xaricdə ilk dəfə sinəsinə basıb çalan məhz
o olub. Ona qulaq asanda, elə bil, Göy Gölün mənzərəsini,
Kəpəzin, Şahdağın şəlaləsini
görürsən, eşidirsən. Bu ifada Azərbaycan
bütünlüklə muğam sədalarına dönüb
gözünün önündə yenidən canlanır.
Azərbaycan tarının real
ifaçılıq məktəbinin əsasını
qoyduğu üçündür ki, Bəhram Mansurov, Hacı
Məmmədov, Əhsən Dadaşov onun yetirmələridir.
Qurban Primovun ifası bütün tarzənlərin ifasından
öz orijinallığı ilə seçilir.
...Ən yaxın
adamlarının da dediyinə görə, Qurban Primov tara, sənətə
ən müqəddəs bir varlıq kimi baxır, onu
çörək qədər uca tuturdu. O, tar çalanda, elə
bilirdin ki, tar sanki səninlə danışır, hər kəs
sanki tarla danışır. O, səhnəyə
çıxarkən oturuşu və ilk hərəkətləri
ilə tamaşaçı və özü arasında
ünsiyyət yaradırdı və sən tara qibtə
edirdin. Qurban Primovun güclü, dolğun mizrabı var idi.
Onun biləyi, alt-üst mizrablarının hərəsi bir aləm
idi. Elə bil ki, simfonik orkestrin rəngarəng ahəngini
eşidirdin.
Doğrudan da, Qurban Primov öz
şəxsiyyəti, sənətinin xəlqiliyi, insaniyyəti,
dosta vəfası, sədaqəti etibarilə əsil mənada,
Azərbaycan xalqının içərisindən
çıxmış bir şəxsiyyət idi. O, bildiyini öyrətməkdən nəinki yorulmur, əksinə,
mən deyərdim, əsil sənət həzzi alırdı.
Böyük sənətkardakı bu böyük məziyyəti
yaxından-yaxına müşahidə etmək səadəti
mənə də qismət olmuşdu”.
Böyük sənətkar “Sarı
simin möcüzəsi” məqaləsində isə tarzən
Bəhram Mansurovdan bəhs etmişdir: “Çox qədim
zamanlardan bəri Azərbaycan özünün sevimli xanəndələri
və musiqiçiləri ilə məşhurdur. Onlardan bir
çoxunun - Sadıqcanın, Hacı Hüsünün,
Keçəçi Məmmədin, Cabbar Qaryağdıoğlunun,
Məşədi Zeynalın, Qurban Pirimovun, Seyid
Şuşinskinin və başqalarının adı milli musiqi
mədəniyyətimiz tarixinə daxil olmuşdur. Bu görkəmli
sənətkarlar nəslinə mənsub olanlardan biri də Bəhram
Mansurovdur. Bəhram tarçı ailəsində
doğulmuşdur. Onun babası və atası istedadlı
musiqiçi olmuşlar. XIX əsrin axırlarında
Bakıdakı musiqi-maarif cəmiyyəti Məşədi Məlik
Mansurovun adı ilə bağlı idi. Xalq
ifaçılıq ənənələrini Məşədi
Süleymandan sonra onun qardaşı, Azərbaycanın ən
yaxşı tarzənlərindən biri olan Mənsur Mansurov
davam etdirdi. Bəhram Mansurov da öz ata-babasının yolu ilə
getdi”.
Beləliklə, Azərbaycan
milli musiqi alətləri içərisində özünəməxsusluğu
ilə fərqlənən Azərbaycan tarı
xalqımızda azərbaycançılıq ruhunun
aşılanmasında əvəzsiz rol oynayır.
Vahid
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.-27 aprel.- S. 14.