Elektron
Azərbaycan” layihəsi
Elektron hökumət (və ya
e-hökumət) - hər hansı bir ölkənin dövlət
strukturları barədə məlumatların hər bir vətəndaş
üçün açıq olan elektron şəbəkədə
yerləşdirilməsini nəzərdə tutur. Bu yerləşdirmə,
eyni zamanda, informasiya təhlükəsizliyi qaydalarına ciddi əməl
edilməsini, zəruri konfidensiallıq, məxfilik tələblərinin
gözlənilməsini vacib şərtlər kimi ortaya qoyur.
Prezident İlham Əliyevin dəfələrlə
vurğuladığı kimi, yeni informasiya-kommunikasiya
texnologiyalarına yiyələnmə və onlardan səmərəli
istifadə dövlətin, cəmiyyətin
qarşısında duran strateji prioritetlərdəndir.
Ölkəmiz
öz fəaliyyətini uğurla şaxələndirir
Müasir şəraitdə həm
dövlətin, həm də cəmiyyətin həyatını
modern sosial texnologiyalarsız təsəvvür etmək
mümkün deyil.
Dünyanın inkişaf etmiş ölkələrinin əksəriyyətində
“elektron hökumət” fəaliyyət göstərir. Azərbaycanda
“elektron hökumət” layihəsi “Elektron Azərbaycan” Dövlət
Proqramı çərçivəsində həyata
keçirilir. Hazırda elektron hökumətin qurulmasında
elektron seçkilərin keçirilməsi tətbiq olunur. Bu
istiqamətdə görülən işlər yalnız
bununla məhdudlaşmır. Belə ki, Azərbaycan digər fəaliyyət
sahələrində olduğu kimi, bu istiqamətdə də
öz fəaliyyətini uğurla şaxələndirir və
genişləndirir. Artıq Azərbaycanda “Elektron hökumət” internet
portalının (www.ehdis.az) I fazası istifadəyə verilib. Müvafiq internet portalı
“bir pəncərə” prinsipi ilə işləyəcək.
Portal vasitəsilə əhaliyə göstərilməli
olan elektron xidmətlərin təxmini siyahısı
hazırlanaraq Nazirlər Kabinetinə göndərilib və
birinci mərhələdə təsdiqdən keçib. Azərbaycan vətəndaşları elektron portal
vasitəsilə müxtəlif dövlət orqanlarının
elektron xidmətlərindən istifadə edə biləcək.
Bu ilin aprel ayına qədər portala 15 dövlət
qurumu qoşulub və onlar 60-a yaxın elektron xidmət
göstərirlər. Həmin qurumlar Daxili İşlər,
Nəqliyyat, Rabitə və İnformasiya Texnologiyaları,
Vergilər, Fövqəladə Hallar, Əmək və Əhalinin
Sosial Müdafiəsi, Ədliyyə, Təhsil və Səhiyyə
nazirlikləri, Dövlət Statistika Komitəsi, Dövlət
Gömrük Komitəsi, Dövlət Torpaq və Xəritəçəkmə
Komitəsi, Dövlət Sosial Müdafiə Fondudur. Dövlət qurumlarının “Elektron hökumət”
layihəsinə qoşulması portal istifadəyə verildikdən
sonra da davam etdirilir. Son nəticədə,
bütün mərkəzi icra orqanlarının elektron xidmətləri
bu portalda əks olunacaq. Ümumilikdə isə,
2013-cü ilin ikinci yarısında Azərbaycanda 300-ə
yaxın elektron xidmətin istifadəyə verilməsi nəzərdə
tutulur.
“Elektron imza” vacib şərtdir
Portaldan istifadə edə bilmək
üçün “elektron imza” kartına sahib olmaq vacib şərtdir. Burada 3 il müddətinə verilən
“elektron imza” kartı fərdi şəxslərə 20-30,
dövlət hakimiyyəti orqanları üçün 135,
hüquqi şəxslər üçün isə 168 manata təklif
olunur. Bu, o deməkdir ki, hər bir vətəndaş
hər hansı bir nazirlik və komitədən tutmuş, mənzil-təsərrüfat
idarəsi ilə məktəbə qədər olan idarənin
mövcud durumu, bu qurumlara müraciət etmənin
qaydalarını istənilən vaxt əldə edə və
bu təşkilatlara elə elektron rabitə vasitəsilə
müraciət edə bilər. Mütəxəssislər
hesab edirlər ki, “elektron hökumət”in qurulması ölkədə
hakimiyyət strukturlarının şəffaf fəaliyyət
göstərməsinə gətirəcək.
Azərbaycan MDB məkanında “elektron
hökumət” layihəsi üzərində işlərin
aparıldığı 4-cü ölkədir. Ölkəmiz informasiya
texnologiyalarının mənimsənilməsinə görə,
regionun lider dövlətlərindən sayılır. “Elektron hökumət”in qurulmasına hazırlıq
işlərinin 2008-ci ildə tamamlanıb və son dörd ildə
artıq müvafiq layihənin mərhələli şəkildə
həyata keçirilməsinə başlanılıb. Elektron hökumət - hər hansı bir ölkənin
dövlət strukturlarının fəaliyyətlərinin hər
bir vətəndaş üçün açıq olan şəbəkədə
yerləşdirilməsi deməkdir. Yəni
hər bir vətəndaş hər hansı bir nazirlik və
komitədən tutmuş, mənzil-təsərrüfat idarəsi
ilə məktəbə qədər olan idarənin mövcud
durumu, bu qurumlara müraciət etmənin qaydalarını istənilən
vaxt əldə edə və bu təşkilatlara elə
elektron rabitə vasitəsilə müraciət edə bilər.
“Elektron hökumət”in təsisatlaşmasının
beş mühüm mərhələsi...
E-hökumət probleminin tədqiqatçıları
dövlət idarəetmə orqanlarının veb-nümayəndəliklərinin
inkişafını 5 mərhələyə
ayırmağı məqsədəuyğun hesab edirlər:
1. Baza saytının yaradılması və istifadəyə
verilməsi: Bu mərhələdə internetdə dövlət
idarəetmə orqanı haqqında ilkin informasiya yerləşdirilir.
Adətən, bu cür saytlarda idarəetmə
orqanının strukturu, funksiyaları, vəzifəli şəxsləri
haqqında minimal informasiyalar verilir.
2. İnformasiyanın yerləşdirilməsi, dərc
olunması və yayılması: İkinci mərhələdə
dövlət idarəetmə orqanlarının saytları
informasiya ilə doldurulur, onların strukturu mürəkkəbləşir,
digər əlaqədar veb-resurslara keçidlər meydana gəlir.
Lakin informasiya mübadələsi
imkanlarının olmamasına görə, informasiyaların
birtərəfli xarakter daşıması bu mərhələdə
məhdudiyyət kimi qalır.
3. Qarşılıqlı əlaqələrin
inkişafı: Bu mərhələnin əsas xüsusiyyəti
saytın istifadəçiləri ilə informasiya mübadiləsi
mexanizminin yaradılmasıdır. İnteraktiv
elementlərə poçt formasını, ictimai rəy
sorğularının təşkilini, forumları və
diskussiya mərkəzlərini aid etmək olar. İstifadəçilərdə elektron vasitələrin
köməyilə dövlət-idarəetmə orqanlarından
müəyyən informasiya xidmətlərini əldə etmək
imkanı yaradır. Beləki, saytda, məsələn,
müxtəlif sənədlərin yüklənib
götürülməsinin təşkili göstərilir.
4. Transaksiyaların inkişafı: Daxili informasiya infrastrukturu
və onun e-hökumətin veb-interfeys ilə inteqrasiyası
istifadəçilərə real zaman rejimində müxtəlif
transaksiyaları həyata keçirməyə imkan verir. Bu cür əməliyyatlara vergilərin, qeydiyyat və
lisenziya rüsumlarının, cərimələrin ödənilməsini,
sosial vəsaitlərin alınmasını və s. aid etmək
olar.
5. Tam inteqrasiya: Sonuncu mərhələ hökumət
portalının köməyilə bütün hökumət
xidmətlərinin birləşmiş informasiya bazasına və
tam e-xidmətlər kompleksinə vahid çıxış
nöqtəsinin yaradılmasını nəzərdə tutur.
Sutkanın 24 saatı və ilin 365 günü
“vahid pəncərə” prinsipi üzrə işləyən
birləşmiş hökumət portalı vətəndaşların
informasiya və xidmətlərə
çıxışını təmin edir.
İKT sektoru genişlənir, modernləşir
“Elektron hökumət”in
formalaşdırılması İKT sektorunun inkişafı ilə
bilavasitə bağlıdır. Hazırda həm
dünyada, həm də Azərbaycanda yeni texnologiyaların tətbiqi
geniş vüsət alıb. Belə bir
şəraitdə, Azərbaycanın dinamik sosial-iqtisadi
inkişafı fonunda İKT sahəsi genişlənir, modernləşir
və ölkənin hərtərəfli tərəqqisinə
öz töhfəsini verir. İnformasiya-kommunikasiya
sahəsinin inkişafı istiqamətində dövlət tərəfindən
ardıcıl, məqsədyönlü addımlar
atılır. Rəsmi məlumatlara görə,
Azərbaycanda İKT sektoru təxminən hər üç
ildə iki dəfə genişlənir. Təkcə
2004-2010-cu illərdə bu sahə üzrə gəlirlərin
orta illik artım tempi 25-30 faiz təşkil edərək,
ümumdünya göstəricisini 2,5-3 dəfə
qabaqlayıb.
Azərbaycan kimi gənc, müstəqil
ölkə üçün bu çox uğurlu, layiqli
göstəricidir. Bu müddət ərzində informasiya
texnologiyaları sektorunun həcmi 6 dəfə, məhsul
ixracı isə 5 dəfə artıb. Həmin
dövrdə özəl sektorun İKT bazarında payı daha
da genişlənərək, 80 faizə çatıb. 2011-ci ildə sektor üzrə əldə olunan gəlirlərin
həcmi 2010-cu illə müqayisədə 12 faiz artıb.
Dünya ölkələri müvafiq orta artım
göstəricisi cəmi 6 faiz təşkil edir ki, bu da Azərbaycanda
İKT sahəsində inkişaf tempinin ümumdünya
göstəriciləri ilə müqayisədə azı 2 dəfə
çox olduğunu təsdiqləyir.
Azərbaycan ən dinamik inkişaf edən
10 ölkədən biridir
Ölkəmiz “İKT Qiymət Səbəti” göstəricisi
üzrə 2009-cu ildə 161 ölkə arasında 99-cu yeri
paylaşırdısa, 2010-cu ilin qiymətləndirmələrinə
görə, 46 pillə irəliləyərək, 165 ölkə
arasında 53-cü yerə yüksəlib. Ümumiyyətlə,
İKT-nin inkişaf göstəricilərinə görə
ölkəmiz inkişaf etməkdə olan ölkələrlə
inkişaf etmiş ölkələr arasında qiymətləndirilir
və son 7 ildə ən dinamik inkişaf edən 10 ölkə
qrupuna daxildir. Ötən il
sözügedən sektora təxminən 400 milyon manat həcmində
investisiya qoyulub. Həmçinin, hesabat
dövründə internet istifadəçilərinin sıxlığı
65, genişzolaqlı üzrə isə 30 faizi ötüb.
Hər iki göstəriciyə görə
ölkəmiz ümumdünya orta göstəricilərindən
iki dəfədən çox irəlidədir. İnternet xidmətlərinin qiymətləri isə
rəqabətin genişlənməsi hesabına 35 faiz
aşağı düşüb.
Ölkəmizdə həyata keçirilən
hərtərəfli düşünülmüş siyasət,
uğurlu sosial-iqtisadi strategiya, xarici tərəfdaşlarla səmərəli
əməkdaşlıq regionda genişmiqyaslı enerji, nəqliyyat
və informasiya dəhlizlərinin formalaşmasında Azərbaycanın
rolunu əhəmiyyətli dərəcədə
artırır, möhkmləndirir. Davamlı və dayanıqlı
inkişafının təmin edilməsi üçün
iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi, qeyri-neft sektorunun
inkişafı və ölkəmizdə biliklərə,
innovasiyalara əsaslanan iqtisadiyyatın qurulması ölkəmiz
qarşısında duran strateji prioritetlər kimi dəyərləndirilir.
İKT-nin inkişafına görə,
ölkəmiz 9 pillə irəliləyib
Təcrübə göstərir ki,
informasiya kommunikasiya texnologiyalarının (İKT) daha
çox tətbiq olunduğu, iqtisadiyyatın
diversifikasiyasına və innovasiya yönümlü
iqtisadiyyatın yaradılmasına nail olunduğu ölkələrdə
sosial-iqtisadi böhranın, geriləmənin baş verməsi
ehtimalı çox aşağıdır. Hər hansı neqativ
sosial-iqtisadi təmayülün yaranması ehtimalı ortaya
çıxdıqda, onunla effektli şəkildə mübarizə
aparmaq, mənfi tendensiyalara çoxölçülü
proqnozlarla irəlicədən səmərəli şəkildə
neytrallaşdırmaq mümkün olur. Burada
elm, təhsil və İKT-nin əlaqəli inkişafı
vacib şərtlərdən biri kimi dəyərləndirilir və
dövlət səviyyəsində bu məsələ
xüsusi olaraq, diqqət mərkəzində saxlanılır.
Ümumdünya İqtisadi Forumunun (ÜİF)
informasiya texnologiyalarının inkişafına (Global
İnformation Technology Report 2012) dair
açıqladığı yeni hesabatı da deyilənləri
təsdiq edir. Bu il Azərbaycan
dünyanın 142 ölkəsi üzrə şəbəkə
hazırlığı indeksi (NRI) reytinqdə 3,9
balla 61-ci yerdə qərarlaşaraq ötən ilki
mövqeyini 9 pillə yaxşılaşdırıb. Azərbaycan Qazaxıstan və Rusiya ilə
yanaşı, MDB məkanında informasiya
texnologiyalarının inkişafı baxımından ən
inkişaf etmiş ölkə kimi göstərilib. Gürcüstan 88-ci, Ermənistan isə 94-cü yerdə
qərarlaşıb.
Bütün bunlar ölkəmizin sivil,
demokratik tərəqqiyə, rifaha xidmət edən qabaqcıl
texnologiyaların tətbiqinə, İKT-nin inkişafına
xüsusi əhəmiyyət verdiyini əyani şəkildə
təsdiqləyir. Hazırkı şəraitdə, bu, ölkəmizin
pozitiv inkişafını şərtləndirən
mühüm amillərdən birinə çevrilir.
Naib NİFTƏLİYEV
Səs.- 2012.- 27 aprel.- S. 7.