Sosial liberalizm və sosioiqtisadi reformaların yeni xətti
Dünya sosial inkişaf meyarlarına yaxınlaşan
Azərbaycanda sosioiqtisadi
reformaların ana xəttini bərabərlik
trendlərinin tam tətbiqi
təşkil edir. İqtisadiyyatın rasional idarəetmə strukturunun tam bərqərar
olması və texnokrat islahatların yeni çağırışlar
astanasında geniş
miqyas alması bərabərliyin sosial mahiyyətinin və formalarının realizasiyasını
meydana çıxarır.
Dünya sosial inkişaf meyarlarına yaxınlaşan
Azərbaycanda sosioiqtisadi
reformaların ana xəttini bərabərlik
trendlərinin tam tətbiqi
təşkil edir. İqtisadiyyatın rasional idarəetmə strukturunun tam bərqərar
olması və texnokrat islahatların yeni çağırışlar
astanasında geniş
miqyas alması bərabərliyin sosial mahiyyətinin və formalarının realizasiyasını
meydana çıxarır.
Dünya sosial inkişaf meyarlarına yaxınlaşan
Azərbaycanda sosioiqtisadi
reformaların ana xəttini bərabərlik
trendlərinin tam tətbiqi
təşkil edir. İqtisadiyyatın
rasional idarəetmə strukturunun
tam bərqərar olması və texnokrat islahatların yeni
çağırışlar astanasında geniş
miqyas alması bərabərliyin sosial mahiyyətinin və
formalarının realizasiyasını meydana
çıxarır. Dünya
praktikasında bərabərlik forma və
məzmun etibarilə vəhdət təşkil etməklə
yanaşı, inkişaf edən sosial cəmiyyətin tələblərinə
uyğun yeni
çalarları da zəruri edir. Azad və liberal iqtisadiyyatın təmin olunduğu
cəmiyyətlərdə sosial yüksəlmə
də strateji tələb kimi
qarşıda durur. Yəni, dövlət iqtisadiyyatda liberalizm mühitini tam təmin etdiyi kimi, sosial
proporsionallığı da təmin etməkdə
qərarlıdır. Bu mənada, sosial
liberalizm strategiyası
modernləşən cəmiyyətin
ana tələbi hesab oluna bilər.
Prezident İlham Əliyev Nazirlər Kabinetinin 2012-ci
ilin ilk altı ayının sosial-iqtisadi inkişaf göstəricilərinin
yekununa həsr olunmuş iclasında bildirib ki, qarşıda
duran makrososial tələblərdən biri
sosial liberalizmin təmin olunmasından ibarətdir. Hökumət yaxın dövr
üçün sosial
proqramların miqyas dairəsini artırmaq və sosial sektorda liberal reformalara başlamaq niyyətində
olduğunu real atdığı
addımlarla sübut etməkdədir. Bu sahədə konkret işlərin həyata keçirilməsi bunun bariz nümunəsidir.
Hər bir sosial proqram,
təbii ki, liberal bazar iqtisadiyyatının
tam təmin olunması
şəraitində təşəkkül
tapır. Yəni, sosial
liberalizmin altbazası
iqtisadiyyatın liberallığının
göstəricisi ilə
xarakterizə olunur.
Azərbaycanda iqtisadiyyatın liberalizasiyası hələ ötən əsrin sonlarından başlayaraq təmin edilib. Liberal bazar iqtisadiyyatının bütün komponentlərini həyata keçirməyi islahatların başlıca hədəflərinə çevirən Azərbaycan hökuməti 1994-cü ildən başlayan bərpa və dinamik inkişaf dövrünün tələblərinə uyğun qətiyyətli addımlar atmaqla liberalizmin dərin təməllərini yaradıb. Dövlətin tabeçiliyində olan torpaq mülkiyyətinin kəndlilərə verilməsi, özəlləşdirmənin həyata keçirilməsi, bazar iqtisadiyyatına uyğun qanunvericiliyin, büdcə, vergi, bank sistemlərinin formalaşdırılması, aqrar islahatlarının həyata keçirilməsi, dövlət əmlakının özəlləşdirilməsi, sahibkarlığın inkişafı üçün əlverişli biznes mühitinin yaradılması, geniş sahibkarlıq sinfinin formalaşması bunun əyani təzahürüdür. Beləliklə, ölkəmizdə azad bazar münasibətlərinin bərqərar olması nəticəsində iqtisadiyyatın strukturunda ciddi keyfiyyət dəyişiklikləri baş verib, liberal iqtisadiyyatın formalaşması üçün əlverişli zəmin yaranıb.
İqtisadi cəhətdən inkişaf etmiş dövlətlərin təcrübəsi göstərir ki, uğurulu iqtisadi siyasətin başlıca komponenti düşünülümüş və təkamül yolu ilə iqtisadi idarəetmənin dərinləşdirilməsi, eyni zamanda, xalqın sosial rifahına xidmət edən təmkinli strateji qərarların qəbul edilməsidir. Cəmiyyət qarşısında götürdüyü öhdəliklərə sadiqlik nümayiş etdirən hakimiyyət komandası yalnız xalqa layiqli xidmət məramını əsas tutmaqla, ölkənin bütün resurslarını qarşıya qoyduğu strateji məqsədlərin gerçəkləşdirilməsi naminə səfərbər edir, siyasətində hər bir fərdin maraq və mənafeyini nəzərə alıb.
Göründüyü kimi, iqtisadiyyatın proporsional və balanslaşdırılmış inkişafının təmin olunması və effektivliyə doğru irəliləyişi, bazar iqtisadiyyatının intensivləşdirilməsi, liberal iqtisadiyyatın yeni mexanizmlərinin tətbiq olunması və digər islahatlar əhalinin maddi və mənəvi rifahının yüksəlməsinə, sosial ədalətin bərqərar olmasına şərait yaradıb. Bu prinsiplər XXI əsrin ilk onilliyində genişmiqyaslı islahatların əsas platformasına çevrilməklə yanaşı, növbəti onillik üçün yeni proqressiv forma, sosioiqtisadi məzmun kəsb etməyə başlayıb. Təbii ki, sosial liberalizmin başlıca prinsiplərindən biri keçid iqtisadiyyatının tam geridə qalması fonunda islahatların mühərrikliyinə əsaslanır. Azərbaycanın keçid iqtisadiyyatını çoxdan başa vurması və yeni inkişaf frazasına daxil olması sosial liberalizmə start vermək üçün real vaxt rejiminin yarandığını şərtləndirir.
Sosial liberalizmin
əsas fəlsəfəsi insanların daha
keyfiyyətli gələcək rifahının təmin
olunmasını nəzərdə tutur. Sosial liberalizmin arxitekturasını
sosial modernizasiyanın
meyarları olan differensial sosial yığımlar təşkil
edir. Avropa sosial yığım
prinsiplərinə görə,
insanların gələcək
sosial yığımları
difersifikasiya olunur.
Yəni,
sosial yığımlar
fərdi uçot prinsipi üzrə, fərdi pul kisəsinə toplanmaqla hesablanaraq liberallaşdırılır.
Bu prinsiplər Azərbaycan hökumətinin
sosial sığorta sistemində daha bir yeniliyə imza atmaq niyyətinin
bir nümunəsi sayıla bilər. Yəni, Avropa ölkələrinin
sosial sığorta meyarlarını tətbiq
edən hökumət
müxtəlif təbəqələr
üzrə sosial ayırmaların differensiyalaşdırılmasına
qərar vermək niyyətindədir.
Yeni sosial qaydalara əsasən, işçilərin aylıq
sosial sığorta ayırmaları onların
maaşlarının həcminə
uyğun hesablanaraq tutulacaq. İndiyədək bütün işçilər
öz maaşlarının
3 faizi həcmində məcburi sosial sığorta haqqı ödəyirlərsə, yeni
qaydaların tətbiqindən
sonra ayrı-ayrı sığorta haqları tutulacaq. Kim daha
çox aylıq haqqından sosial sığorta haqqı ödəyəcək. Ölkə üzrə
hazırda mövcud olan 3 faizlik sığorta haqqı aşağı meyar kimi qalacaq. Çox maaş
alanlar isə daha çox məcburi sosial sığorta haqqı ödəyəcəklər. Sosial
sığorta ayırmaları
minimum əmək haqqının
3 mislindən çox
olan əmək haqqından 5 faiz, 5 mislindən çox olduqda 7 faiz, 10 dəfə çox olduqda 10 faiz tutulacaq. Bu, o deməkdir ki, ayda təxminən
300 manata yaxın əmək haqqı alan vətəndaşlardan
ayda 9 manat, 450 manatdan çox olduqda 21 manat, 1000 manatdan çox olduqda isə 100 manat həcmində sosial sığorta haqqı ödəyəcəklər.
Sosial liberalizm
fəlsəfəsi vətəndaşların
fərdi uçot hesablarına yığılan
məbləğlərinə də müsbət təsir göstərəcək. Yəni,
kim daha
çox sığorta
haqqı ödəyirsə,
gələcəkdə onun
pensiya hesabının
məbləği də
çox olacaq. Hazırda orta hesabla ayda 500 manat alan vətəndaşın
fərdi hesabına 3 faiz sosial sığorta
haqqı ödəməklə
illik 180 manat toplanırsa, yeni qaydalardan sonra pensiya fonduna toplanan vəsaitin məbləği 5 faizlik sığorta haqqı ilə 300 manat təşkil edəcək.
İşçinin gələcək pensiya fonduna toplanan məbləğin həcmi təxminən 40 faiz artacaq. Bu isə vətəndaşların
daha çox pensiya almasına səbəb olacaq. Sosial liberalizm, eyni zamanda, sosial
yığımların həcminin
artması fonunda dövlətin real büdcə
transferlərinin daha çox ,
aztəminatlı sosial
qruplara maddi dəstəyinin də güclənməsinə səbəb
olacaq. Dövlət sosial prinsiplərə
əsaslanaraq, aztəminatlı
ailələrin mənafeyinin
qorunmasına diqqət
yetirəcək.
Səs.- 2012.- 3 avqust.- S. 4.