Cənubi Azərbaycan islam inqilabı şəraitində
1978-ci ildə İranda islam inqilabı baş verdi. T.Svyatoçovski
bu dövrü səciyyələndirərək göstərir
ki, Qərbin pozucu təsirinin güclü olduğu Pəhləvi
dövrünün ruhani müxalifəti tərəfindən də
pislənilən rəmzlər şərab dükanları,
kinoteatrlar, beynəlxalq banklar və qadın bərbərxanaları
kütləvi zorakılığın hədəfi kimi
seçildi. Azərbaycanda da ruhanilərin
bəzi tərəfdarları Pəhləvinin
yaydığı milliyyətçilik, islami xarakter
daşımayan farslaşdırma təcrübəsinə
etirazlarını bildirmək imkanı qazandılar.
Yaz və yay
müddətində şah əleyhinə tətillər,
iğtişaşlar və kütləvi nümayişlər
dalğası İranın başlıca şəhərlərini
bürüdü. Ruhanilər zümrəsinin
uzun müddət şaha qarşı tutduğu əks-mövqedən
qeyri-mütənasib şəkildə varlılar bəhrələnirdilər.
Bu amilin doğurduğu təsir xalqın
narazılığını artırdı. Müxalifətin əhvali-ruhiyyəsi əvvəl
orta siniflərə, sonra isə fəhlələrə sirayət
etdi. Korrupsiya, iqtisadi hərc-mərclik
inflyasiya, doğma yurdlarını tərk edərək şəhərlərə
mühacirət edən kəndli kütlələri
arasında yoxsulluq və təcridolunma - bunların
hamısı artmaqda olan siyasi narazılığı gücləndirdi.
Neft mədənlərində baş verən tətillər
vəziyyəti çox ağırlaşdırdı,
iqtisadiyyatın bir sıra bölmələrinin iflicinə səbəb
oldu. Sentyabrda Tehranda hərbi vəziyyət
elan olundu və bu qərar sürətlə İranın
bütün əsas şəhərlərinə də tətbiq
olundu. Lakin göstərilən cəhd əbəs
idi. İlin sonunda Pəhləvi monarxiyası süqut
etdi və I979-cu il yanvarın əvvəlində Məhəmməd
Rza şah "uzun müddətli məzuniyyət" adı
altında İranı tərk etdi. Bununla da o
özünün qəddar düşməni ayətəllah
Ruhulla Xomeyninin fevralın 1-də sürgündən təntənəli
şəkildə qayıtmasına yol açdı. İki aydan sonra İran İslam Respublikasının
yaradılması rəsmən elan edildi.
İran
inqilabı nə hərbi çevriliş, nə də
ölçülüb-biçilmiş gizli fəaliyyətin
nəticəsi idi. Bu, xalq qəzəbinin
ümidsizlikdən doğan partlayışı da deyildi.
Əksinə, bu, aylarla davam edən və əhalinin
bütün təbəqələri arasında
yayıldıqca daha da güclənən müstəqil bir
proses idi. Artıq bu və ya digər
narazılıqların üzərində durmaq mərhələsini
keçərək, daha çox ümumi sistemi əhatə edən
böhrana çevrildi. Bu, hər cür
ikili mənadan uzaq, açıq-aydın bir razılaşma
idi. Müqavimət göstərmək məqsədilə,
rejim gah repressiyalara, gah da əfv etməyə əl
atırdı. Bununla da hər dəfə kəskin
dönüş yaratmaqla öz mövqeyini sarsıdır,
gücünü zəiflədir, imkanlarını
azaldırdı. Beləliklə, manevr etmək
fursəti də əldən çıxdı və axırda
duruş gətirə bilmədi.
Müstəbid rejimin daha
zülmə dözmək istəməyən əhali tərəfindən
devriləcəyi sübut olundu və bu, dünyada geniş
vüsət alan uzun müddətli
deyişmə və döngələrin olacağını xəbər
verdi. Bütün bunlar həmçinin tarixi
köklərin dərinliyini və mədəni eyniliklərin
vacibliyini bir daha təsdiq etdi. Qəribə
odur ki, mahiyyət etibarilə, inqilabi böhranın oxşar mexaniznıi
tezliklə İranla heç bir əlaqəsi olmayan çox
uzaq Polşada "Solidarnost" (həmrəylik)
dövründə yenidən işə düşəcəkdi.
Burada "Polşanı rahat buraxın" şüarı da
tanış səslənirdi. Polşa nümunəsi Şərqi Avropanın
başqa yerlərində də təkrar olunacaq və, uzun
müddət nəzərə alındıqda heç bir
dövlət Sovet İttifaqı qədər güclü dəyişikliklər
axınının təsirinə məruz qalmayacaqdı.
Bununla belə, Moskva düşdüyü vəziyyəti vecinə
almamağı, ona soyuqqanlı yanaşmağı qərara
aldı və Qərbmeyilli elitaya qarşı yönəlmiş
İran inqilabında ancaq islam
fundamentalizminin yüksəlişini gördü.
İran Azərbaycanının
şan-şöhrətin zirvəsinə çox yaxın olan
tanınmış ruhanisi ayətullah Qasım Şəriətmədari
sovet sərhədi tərəfdə eşidilən radio
müraciətində təbliğat xarakterli söhbətlər
aparsa da, diqqəti İran inqilabının çoxcəhətli
əhəmiyyətinə yönəldirdi: "İranın
müsəlman əhalisinin qalibiyyət mübarizəsi
dünya mübarizə tarixinin dönüş nöqtəsidir
və zülmə məruz qalan müsəlman xalqları
üçün ən yaxşı modeldir".
İran
inqilabının sovet Azərbaycanına birinci və ən
aşkar təsiri inqilabi ideyaların Arazın dəmir pərdəsindən
keçərək yayılmasından ibarət idi. SSRİ-də yaşayan bütün müsəlman
xalqları içərisində şiələrin ən
böyük qrupunu təmsil edən azərbaycanlılar indi
öz ana dillərində Təbriz radiostansiyasında səslənən
xomeynizm müraciətini potensialı olaraq ən çox qəbul
edənlərdən idilər. Nəticə islam oyanmasının, dirçəlişinin həvəsləndirilməsi
oldu. Həmin bu proses 1970-ci illərin sonlarında
başlanmışdı. Belə ki, sovet mənbələrinə
görə, həmin vaxt minə yaxın gizli fəaliyyət
göstərən ibadət evləri var idi və ziyarətçilərin
təşrif aparması üçün 300-ə qədər
müqəddəs ziyarətgah müəyyənləşdirilmişdi.
Bütün bunlar, qarşıdakı onillikdə
ölkədə yüzlərlə yeni məscidin
açılması üçün bir zəmin yetişdiyini
göstərə bilərdi. Ayrı-ayrı
müşahidəçilər bu dirçəlişin dərinliyinə
və geniş əhatə dairəsinə inansalar da,
aparılan sovet araşdırmaları göstərirdi ki,
statistik nöqteyi-nəzərdən, cənub rayonlarında və
Bakı ətrafında, daha doğrusu, ölkənin əsasən
şiələrin yaşadığı hissələrində
dindarlıq daha çox idi. Azərbaycan DTK-sının sədri
general Yusifzadə, xarici casusların sərhədlərimizi
gizli keçməsini, həmçinin, gizli təriqətlərin
və mürtəce müsəlman ruhanilərinin antisosial fəaliyyətini
"Bakinski raboçi"də pisləməyi münasib
hesab etdi.
Həmin dirçəlişin
emosional təsiri daha sonra Əfqanıstanın sovetlər tərəfindən
işğalının doğurduğu dəhşət
dalğaları nəticəsində gücləndi. Bu zaman islamın dini şüarları altında
uğurla müqavimət göstərildi. İslam
dirçəlişinin səciyyəvi əlamətlərindən
biri dünyəvi düşüncə sahibi olan ziyalı təbəqəsinin
sıxışdırılması oldu. Ziyalılar
bu fenomeni təsdiq etmək istəmirdilər, onun təhlili ilə
məşğul olurdular.
Monarxiyanın
devrilməsi ilə yeni rejim Azərbaycanda yerli dilin işlədilməsi
üzərindəki qadağanı ortadan götürdü.
Bu, İran xalqlarının öz yerli və
daxili işlərini idarə etmək hüququndan istifadə
edəcəklərinə dair verilən xeyli təminatdan biri
idi. İnqilabi islam rejimi prinsip
etibarilə etnik və milli parçalanmanı təşviq
etməyə meyilli deyildi və Pəhləvi
dövrünün "vahid İran milləti"
anlayışından uzaq olan vahid müsəlman icması
ideyasına tərəfdar çıxırdı. Bununla belə, yenə "vahid"lik
vurğulanırdı.
Şah devrildikdən
sonrakı dövrdə də Azərbaycana çoxdan göstərilən
təzyiqin aradan çıxması birbaşa
göründü. Yerli dildə qəzet və
jurnalların geniş yayılması, kitabların nəşri,
Təbrizdə, həmçinin, Tehranda mədəni və ədəbi
birliklərin meydana çıxması mümkün oldu.
Siyasi təşkilatlar "Mücahiddin",
"Fidayin" və İranın hakim Xalq Partiyası kimi
İran partiyalarının Azərbaycan şöbələri
şəklini qəbul etdilər. İranın
Müsəlman Xalqlarının Respublikaçı (qısaca
olaraq, Xalq) partiyası adda olmasa da, xarakter etibarilə, əsasən,
azəri idi. Bu partiyanın yerli şöbəsi
Azərbaycan Müsəlmanlarının Mübarizə Qrupu
adını daşıyırdı. Bu
partiyanın müraciətnamələri Azərbaycan xalqı
üçün suveren İran çərçivəsində
muxtar hüquqların qazanılmasına səsləyirdi və
ayətullah Şəriətmədarinin xeyir-duasından bəhrələnirdi.
Qum şəhərinin tanınmış ilahiyyətçisi
olan ayətullah Şəriətmədari azərbaycanlı
ruhanilərin qeyri-rəsmi nümayəndəsi idi və
monarxiya dövründə ruhani müxalifətinin mülayim
qanadını təmsil edirdi. Ayətullah
Şəriətmədari və Xomeyni arasındakı dövlət
- məscid münasibətləri ilə bağlı fikir
ayrılığı hamıya bəlli idi. Xomeyniyə
görə ruhanilər dövlətin ali rəhbəri
və hakimi ola bilərmi, yoxsa gerçək hakimiyyətin
yalnız gözəgörünməz imama məxsus olması
ideyası ruhundakı şiə doktrinasının təbirincə,
ruhanilər şəriəti dəstəkləməklə
öz qüvvələrini bir yerə cəm etməlidirlər?
İnqilabın qələbəsindən sonra
Şəriətmədari heç bir hökumət vəzifəsi
almadı, lakin bunun əvəzində o, Azərbaycan əhalisi
arasında geniş və getdikcə güclənməkdə
olan nüfuz qazandı.
Tarix boyu İranın üsyana ən çox meyil göstərən regionu olan Azərbaycan inqilabın qələbəsindən keçən bir ildən də az müddət içərisində Pəhləvi rejimindən sonra gələn hakimiyyətə birinci olaraq meydan oxuyanda, tutduğu mövqeyi bir daha işdə təsdiq etdi. İranın yeni Konstitusiyası məsələsi ilə bağlı mərkəzi hökumətlə Azərbaycan arasında güclənməkdə olan qarşıdurma ön plana keçdi. Həmin bu Konstitusiya Xomeyninin islam hökumətində ali hakimiyyətin üləma tərəfindən idarə olunması haqqındakı görüşlərinin ifadəsi idi. Nəzərdə tutulan layihə ölkənin liberal və dünyəvi fikirli ünsürləri tərəfındən, eləcə də, Tehranda hakimiyyətin güclü mərkəzləşməsindən ehtiyat edən qeyri-fars azlıqlar tərəfindən narazılıqla qarşılandı. 1979-cu ilin iyulunda kürdlər, azərbaycanlılar, türkmənlər və ərəblərin nümayəndələrindən ibarət Iran xalqlarının həmrəylik konfransı başlandı. Milli Cəbhənin himayədarlığı altında, Xomeyni rejiminə qarşı təşkil olunmuş müxalif bir qrup kimi konfrans yeni Konstitusiyaya azlıqda qalan xalqların muxtar hüquqlarının təminatı şərtlərinin daxil edilməsi tələbi ilə çıxış etdi. Dövlətin federal-milli əsaslarla yenidən qurulması məsələsi açıq şəkildə irəli sürüldü və bu, Xomeyni rejimi tərəfindən xarici təsirlər nəticəsində formalaşmış separatizm kimi pislənildi.
1979-cu ilin payızında bir-birinin ardınca müxalif qruplar təzyiqə məruz qalırdılar. Bəzən bu işdə əli dəyənəkli huzbullahların gücündən istifadə edilirdi. Şəriətmədari isə açıq şəkildə Konstitusiya layihəsini tənqid etməkdə davam edirdi. O göstərirdi ki, Xomeyninin Ruhani vitse-naibliyi-(Vilayəti- fəqih) qeyri-məhdud hakimiyyətə malik olmaq ideyası xalqların suverenliyinə, həmçinin, şiə doktrinasına ziddir. Şəriətmədari nəinki təkcə ruhanilərin siyasi həyatda birbaşa iştirakına qarşı çıxır, o, həm də, inqilabın ölüm cəzası və ya camaatın gözü qarşısında çubuqla döyülmə, universitet müəllimləri arasında siyasi təmizləmələr və Amerika Birləşmiş Ştatları səfirliyində girovların götürülməsi kimi müxtəlif ifrat qayda-qanunları rədd edirdi.
Qədar olaraq, Şəriətmədari özünü gündəlik hadisələrdən uzaqlaşdırdı. 1980-ci il yanvarın əvvəllərində Xomeyni tərəfdarları ilə yeni qanlı toqquşmalardan sonra Şəriətmədari hər cür zorakılığa son qoymaq çağırışı ilə öz ardıcıllarına müraciət etdi. O, hökumət böhranı ilə bağlı məsələlərə heç qarışmadığından, yardımçı qüvvənin yoxluğu açıq-aşkar hiss olunurdu. Xalq partiyası sovetpərəst, separatist, sionist və Amerika ruhlu meyilləri gizli şəkildə özündə daşıdığına görə təqsirkar bilindiyindən onun fəaliyyəti qadağan edildi. Yanvarın ortalarında digər səbəblərlə yanaşı, respublika muxtariyyəti üçün çalışdıqlarına görə təqsirkar bilinən doqquz üsyançının edam olunması haqqında əmr Təbrizə göndərildi.
Əgər Təbriz islamın qalibiyyət rəmzi hesab edilirdisə, Bakı milli dərketmənin rəmzi olaraq qalmaq istəyirdi. ABŞ tədqiqatçısı T.Svyatoçovski bu illərdə Ulu Öndər Heydər Əliyevin tükənməz fəaliyyətini yüksək dəyərləndirərək yazır ki, ümumittifaq siyasətdə parlaq bir ulduz olan Heydər Əliyev indi öz nitqlərində sovet rejiminin özünün ilk günlərindən müsəlman xalqlarının milli məsələ ilə bağlı istək və arzularını dəstəklədiyini vurğulamağa başladı. 1981-ci ildə çağrılan Azərbaycan yazıçılarının VII qurultayında Heydər Əliyev bir addım da irəli gedərək, "cənublu dostlarımıza topladığımız zəngin bədii-estetik təcrübəni çatdırmaq məqsədilə mədəni və ədəbi fikir yaradıcılığının bütün sahələrində geniş əlaqələri inkişaf etdirməklə, Cənubi Azərbaycanla ədəbi əlaqələri möhkəmləndirməyə çağırdı".
Digər hallarda Heydər Əliyev Şimal ilə Cənub arasındakı dostluq əlaqələrinin bərpası çağırışını təkrar edirdi və London "Tayms"ın verdiyi xəbərə görə, Heydər Əliyev xarici diplomatlara söyləmişdi ki, o, gələcəkdə hər iki Azərbaycanın birləşməsinə ümid bəsləyir. Çox keçməmiş, 1982-ci ilin payızında Siyasi Büronun ən nüfuzlu adamlanndan biri kimi yüksək vəzifə tutmaq üçün, Heydər Əliyev Bakını tərk edərək, Moskvaya yola düşdü. SSRİ-də heç bir azərbaycanlı belə yüksək mövqe tutmamışdı,
Həmin vaxt Bakıda hər iki Azərbaycana bölünməz vətən kimi baxılırdı. Vəziyyət elə gətirdi ki, bir xalqı ikiyə bölən sərhəd yarası qaysaq bağlamamış yara aradan qalxdı (buna hansı yollarla nail olunduğu heç vaxt açıqlanmadığına baxmayaraq). "Türkmənçay" sazişi tarixi ədalətsizliyin eybəcər yadigarı mahiyyəti kəsb etdi.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 5
dekabr.- S.14.