Azərbaycançılıq
və qloballaşma
Qloballaşma
prosesi Azərbaycanın iqtisadi, siyasi, mədəni həyatına,
milli-mənəvi dəyərlərinə və mənəvi-əxlaqi
meyarlarına da təsir göstərir. Qloballaşma
ayrı-ayrı mədəniyyətləri və milli ənənələri, ideyaları,
milli-mənəvi dəyərləri ümumdünya
sistemi daxilinə qataraq
sivilzasiyaların dialoqu üçün
də şərait yaradır. Belə dialoq zamanı qarşılıqlı anlaşma və ümumbəşəri əsaslar
axtarışı konsensus,
ayrı-ayrı mədəniyyətlərlə, ənənələrlə
və dəyərlər sistemi ilə
rastlaşarkən, onları inkar etmədən
öz ənənələri və mədəniyyətinə,
sadiq qalaraq başqa dəyərlərə hörmət
etmək və anlaşmaq
bacarığı tələb olunur.
Qloballaşmanın sürətli
axarına düşən Azərbaycan bu
prosesdən ümumbəşəri dəyərləri əxz
etsə də, özünün tarixi-mədəni
keçmişindən gələn milli-mənəvi dəyərlər
sistemini və ənənələrini də
qorumağa çalışır. Müstəqillik
və dünyaya inteqrasiya
şəraitində respublikamız Qərb və Şərq dəyərlərinin
sintezini özündə ehtiva
edir. Demokratikləşmə,
hüquqi dövlət quruculuğu,
vətəndaş cəmiyyəti və vətəndaş mədəniyyətini
formalaşdıran Azərbaycan tarixən qazandığı və
yaratdığı milli-mənəvi ənənələri, spesifik xüsusiyyətləri yeniləşmə
ilə sıx uzlaşdırır. Azərbaycanlıların
milli-mənəvi özünəməxsusluğu və mənəviyyatı
onları dünya xalqlarından
ayırmır, əksinə, onlarla birləşməkdə,
inkişaf etməkdə əsas amillərdən
biri olur. Özünəməxsusluğu
saxlamaq naminə qapalı cəmiyyət olmaq, inkişafdan geri qalmaq, ümumdünya
prosesindən təcrid olunmaq, demokratiya və ya totalitarizm, avtoritar etika və ya humanist etika dilemması
qarşısında qalmaq deməkdir.
Milli
özünütəcrid, millilik və qloballaşma arasında mübarizə gedir. Qloballaşma
ümumbəşəri dəyərlərlə yanaşı,
milli kimliyi müəyyən
edən milli-mənəvi dəyərlərə sirayət
etdikdə ənənəviçilik-mühafizəkarlıq və
ya müasirlik problemi üzə çıxır. Millətin
milli varlığını müəyyən
edən, keçmişindən indiyə və gələcəyə,
onun tərəqqisinə xidmət edən
dəyərlər, meyarlar qorunub
saxlanmalı, milli şüur
prizmasından keçərək, müasirliklə
uzlaşdırılmalıdır. Qloballaşma
sivilizasiyaya da təsir
edərək onu dəyişdirir, yeni ideyalar gətirir,
köhnə ideyaları həyatdan və yaddaşdan
silir. Hər bir
dövlət öz ərazisində məskunlaşmış
insanların əsrlər boyu
yaratdıqları qayda-qanunlar və milli-mənəvi
dəyərlərlə yaşayır. Bu
dövlətin, onun cəmiyyətinin, tarixinin, adət-ənənələri və dininin yaşarlığı həmin
insanların baxışlarından, ideyalarından və
atdıqları addımlardan asılıdır. Qloballaşma
prosesinin özü ilə
xeyir və yaxud şər
gətirməsi barədə suala birmənalı
cavab olmasa da, bir məsələ
aydındır ki, əgər dövləti
ənənəvi milli dəyərləri
modernist dəyərlərlə birləşdirməyə
qadir olmayan adamlar idarə
edirsə, əgər dövlət
öz
inkişafının perspektivlərini aydın görə
bilmirsə, o zaman qloballaşma o ölkəni
uğursuz transformasiya
edir”.
S.Xəlilov çox
düzgün olaraq qloballaşma şəraitində milli-mənəvi
dəyərlərimizi təhlükədən
uzaqlaşdırmaq üçün milli-fəlsəfi
fikrə istinad etməyi, milli
ideologiya və milli sosial özünüqoruma
şüuru formalaşdırmağı
tövsiyə edir, çıxış yolunu milli-mənəvi dəyərləri əxz
edərək,
real proseslərə formal
əlavə etməkdə deyil, milli və ümumbəşəri dəyərlərin
müasirliyin məzmunu müstəvisində
vəhdətinə nail olmaqda
görür.
Bu mövqeyi
Y.Rüstəmov da müdafiə edərək
yazır: “Azərbaycanın Avropaya inteqrasiya olunması, onun müasir Qərb sivilizasiyasının dəyərlərini
qəbul etməsi heç də Azərbaycanın
öz milli və dini varlığından imtina
etməsi deyil.”
Qloballaşmanı
mədəniyyət və əxlaq nöqteyi-nəzərindən
qərbləşmə kimi qəbul edənlər
də var. Azərbaycanda qloballaşma
əleyhinə çıxanlara daha çox təsadüf olunur.
İ.Məmmədzadə bunu Azərbaycanda
şüurlarda ənənəvi şüur ehkamlarının hakim
olması ilə izah edir.
Yad və yeni dəyərlərə
şübhə ilə yanaşılır. Qloballaşma
siyasi şüurda zəruri
hesab edilsə də, siyasi
şüur və “ziyalı” şüuru arasında ziddiyyət baş verir. Siyasi şüur qloballaşmanı, demokratikləşməni,
bazar iqtisadiyyatını islahatlar
və modernləşmənin mənası kimi
qəbul etdiyi halda cəmiyyətin
“ziyalılaşmış” şüuru ona şübhə ilə Azərbaycan mədəniyyətinin
və milli-mənəvi dəyərlərinin özünəməxsusluğuna
təhlükə kimi yanaşır.
İ.Məmmədzadə maraqlı bir məsələyə
toxunur. O, ənənəvi mədəniyyətin,
o cümlədən, milli-mənəvi dəyərlərin
bu günə qədər yalnız öz inkişafı sayəsində, heç bir təsir olmadan gəlib çıxdığına
şübhə ilə yanaşır. Hər bir
milli-mədəniyyət, milli-mənəvi dəyər həm
də qlobal mədəniyyətin,
ümumbəşəri dəyərlərin bir
hissəsi kimi çıxış edir.
Akademik Ramiz Mehdiyev
qloballaşmanın milli ideologiyaya
təsiri haqqında yazmışdır: “Qloballaşma
suveren dövlətlər arasındakı
sədləri götürərək, daxili
sosial münasibətlərin
formasını dəyişir, milli özgünlüyü sərt şəkildə
nizamlayır, onu xüsusi
dünyabaxışı çərçivəsinə
salır. Qloballaşma milli mədəniyyətin və
ənənələrin üstünlüyünü
dağıdır, milli
özgürlükdən uzaqlaşmanı gücləndirir və
coğrafi, iqtisadi vəziyyətindən,
siyasi quruluşundan, milli mentalitetindən asılı olmayaraq, cəmiyyəti qərbləşdirir.
Milli
ideologiyanın üstünlüyünün
sosiumun mədəni irsindən və
sosial-mədəni məkanından ayrılması baş verir. Belə vəziyyətdə
formalaşan hər hansı ideologiya özündə həm cəmiyyətin
mödernləşməsini, həm də “vahid”
ümumbəşəri dəyərlərin və əxlaq
prinsiplərinin yayılmasından doğan
qərbləşməni təcəssüm etdirir.”
Müəllif
Azərbaycançılıq və qloballaşma
barədə daha sonra
göstərir: “Azərbaycan Avropa və
Asiyanın qovuşuğunda yerləşən
ölkədir, deməli, millətin sivilizasiya
siması iki amilin təsiri
altında formalaşır: Şərq təməli və Qərb
təsiri. Ona görə də sərhədlərlə,
coğrafi vəziyyət, əhali və
sairə ilə şərtlənən “coğrafi
terminizm” qanunu millətin
və dövlətin təfəkkürünü və dünya meydanında
davranış tərzini
formalaşdırır. Bütün bunlar birlikdə millətin vahid
simasını, yəni məhz elə bir
sosial-mədəni məkanı və siyasi
quruluşu yaradır ki,
bu, millətin və dövlətin yaşaya bilməsini və sabit
gələcəyini təmin edir.
Ona
görə də əgər milli inkişaf ideologiyasının əsası kimi “azərbaycançılığın”
mahiyyətini təhlil etsək, deyə bilərik ki, bu mənada, o, tranzitar cəmiyyətə,
keçid dövrünün
iqtisadi sisteminə, formalaşmaqda
olan vətəndaş cəmiyyətinə
malik və Ermənistanla müharibə vəziyyətində
olan ölkə kimi Azərbaycan
üçün daha münasibdir. Belə vəziyyətdə “azərbaycançılıq”
“milli ideyanın” əsas forması kimi təsəvvür edilir
və ona inteqrativ ideya kimi yanaşmaq
lazımdır. Bu ideyanın əsasında
sivil Avrasiya birliyinin bir hissəsi -
özünəməxsus milli
özgünlüyə, ənənəyə, milli
eyniyyətə və mentalitetə malik Azərbaycan
haqqında təsəvvür dayanır.
Qloballaşma milli-mənəvi dəyərlərin məzmununa müasir, modernist ümumbəşəri
ruh verir. Azərbaycanda
milli ideologiyanın, azərbaycançılığın,
onun ayrılmaz tərkib hissesi
olan milli-mənəvi dəyərlərin
qorunub saxlanması, mənimsənilməsi
və inkişaf etdirilməsində Ulu Öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz
rolu olmuşdur. O,
dağıdıcılıq mövqeyindən
çıxış etmədi, dəyərlərin varisliyi prinsipinə üstünlük
verdi. Heydər Əliyev nəinki
milli köklərə və ənənələrə
qayıtmağa üstünlük verdi, eyni zamanda,
bunu tarixi kəsilməzliyə
əməl etməklə, hətta sosializmdən qalan dəyərlərə də qayğı və
diqqətlə yanaşmaqla həyata keçirdi. J.Jores demiş, keçmişdən külü
deyil, odu götürdü. O, bütün
sahələrdə ümumbəşəri və milli dəyərlərin vəhdətini
başlıca cəhət hesab edirdi. Ulu Öndər milli
ideologiyanın komponentlərindən biri kimi dəyərləndirdiyi milli-mənəvi
dəyərlərin üç tərkib
hissəyə malik olduğunu
göstərirdi: dil, din,
adət-ənənə və bunların şüur
müstəvisində proyeksiyası olan milli mentalitet.
Ulu Öndər Heydər
Əliyev bütün dünya
azərbaycanlılarını birləşdirən əsas amilin azərbaycançılıqla vəhdətdə
olan milli-mənəvi dəyərlər olduğunu dönə-dönə qeyd edirdi: “Bizim
hamımızı birləşdirən həmrəy edən
azərbaycançılıq ideyasıdır, azərbaycançılıqdır.”
Heydər
Əliyev milli-mənəvi dəyərlərin tərkibinə
dili, milli adət-ənənələri,
milli bayramları daxil
etməklə azərbaycançılığı yüksəkliyə
qaldırmaq, milli-mənəvi dəyərləri daim yaşatmaq istəyirdi.
Dahi şəxsiyyət
qloballaşma şəraitində milli-mənəvi
dəyərlərin, milliliyin, milli özünəməxsusluğun, azərbaycançılığın
qorunub
saxlanılmasına xüsusi əhəmiyyət
verirdi. O, qloballaşmanın, ümumbəşəri dəyərlərin
ön plana çəkilməsinə,
milli-mənəvi dəyərlərin isə arxa
plana keçirilməsinə qarşı
çıxaraq milliliklə ümumbəşəriliyin vəhdəti
ideyasını irəli sürür,
göstərirdi ki, biz
başqalarından öyrəndiyimiz kimi,
başqaları da bizdən öyrənməlidir.
Hansı millətdə hansı milli-mənəvi keyfiyyət
üstündürsə, onun bütün bəşəriyyət tərəfindən
qəbul olunması ideal qloballaşma
modelinə daha çox
uyğun olmalıdır .
Heydər Əliyev
qloballaşmanın xalqların milli fərqliliklərini
qəbul etməsini və müsbət nəticələr verməsini
istəyirdi: “Qarşılıqlı etimad
və ümumbəşəri dəyərlərə sədaqətlə
yanaşı, milli fərqlərin də qəbul
olunması bu prosesin
müəyyənedici istiqamətləri olmalıdır.
Azərbaycan
qloballaşmanın müsbət mənada inkişafına öz töhfəsini verir.
Mənim ölkəm...Şərq ilə Qərb arasında zəngin
tarixi keçmişdən başlanan
və gələcəyə istiqamətlənən körpü rolunu həyata
keçirir.”
Beləliklə, milli-mənəvi
dəyərlər azərbaycançılığın
ayrılmaz tərkib hissəsi olub,
xalqımızın əsrlər boyu
yaratdığı dili, dini,
adət-ənənələri, yüksək mənəviyyatı,
mərdliyi, əzmkarlığı, sözübütövlüyü,
vətənpərvərliyi, qonaqpərvərliyi, səxavətliliyi,
həya və isməti, hörmət və ehtiramı,
xalqın milli psixologiyasını, milli xarakter və milli-mədəni
dəyərlərini özündə cəmləşdirmişdir. Azərbaycançılıq
ideologiyasının formalaşmasına təsir edən milli-mənəvi
dəyərlərimiz dünya
xalqlarının yaratdığı ümumbəşəri dəyərlərlə
bağlı milli-mənəvi və əxlaqi keyfiyyətlərdir.
Milli-mənəvi dəyərlər nəsillərin
irsi sərvəti, tarixilik
və müasirliyin vəhdəti olub bu günə gəlib
çatıb və indiki qloballaşma
şəraitində transformasiya ilə uzlaşaraq, gələcək nəsillərin
də mənəvi sərvətinə çevriləcəkdir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-2012.- 10 fevral.- S.10.