Azərbaycançılığın
tədqiqi
Akademik Ramiz Mehdiyev azərbaycançılıq
ideyasının tədqiqi sahəsində ciddi
tədqiqat aparan görkəmli ideoloq və tədqiqatçıdır. Hələ
1993-cü ildə o, “Xalq”
qəzetində, “Bakinski raboçi”
qəzetlərində azərbaycançılıq
ideyasını milli ideya
ilə birlikdə nəzərdən keçirdi.
Akademik Ramiz Mehdiyev özünün
“Azərbaycan: qloballaşma dövrünün tələbləri”, “XXI əsrdə
milli dövlətçilik” əsərlərində
bu ideyanı daha da inkişaf etdirdi. Akademik Ramiz Mehdiyev
“Azərbaycançılıq” termininin Vətənin
siyasi həyatında yaxın illərdən
başlayaraq, istifadə olunduğunu
ölkədə yaşayan bütün etnik
qrupları və xalqları ümumdövlət mənafeləri
əsasında real surətdə birləşdirmək
ideyası, xüsusilə, 1992-1993-cü illərdə geniş yayılmağa başlayan
şovinist-millətçilik və separatçılıq əhval-ruhiyyələri
ilə mübarizəyə yönəldilmiş ideya kimi irəli sürüldüyünü
göstərmişdir.
R.Mehdiyev “Azərbaycançılıq”
ideyasının bir neçə nisbətən
müstəqil cəhətini də qeyd etmişdir: əsasən, antropologiya
(etnologiya), etnoqrafiya, sosial psixologiya, linqvistika çərçivəsində nəzərdən
keçirilən etnomədəni cəhət; sosiologiya,
politologiya, cəmiyyətin sosial quruluşu
haqqında digər elmlərin köməyi ilə
açılan sosial-siyasi cəhət;
beynəlxalq hüquq sahəsində kompleks elmi fənlər
vasitəsilə işlənib hazırlanan coğrafi-siyasi
cəhət və s. Başlıcası
odur ki, nəzərdən
keçirilən problemin təkcə bir cəhəti çərçivəsində
qapanıb qalmaq olmaz, çünki bu zaman biz “azərbaycançılıq”
ideyasını, tarixən sabit və
özünəməxsus hadisə kimi,
ölkədə yaşayan bütün əhali qruplarının həmrəyliyini,
onların qarşılıqlı əlaqəsini, sadəcə,
əhatə edə bilmərik.
O, məruz qaldığı bütün sınaqlara baxmayaraq,
milli-dövlət ideologiyası kimi “azərbaycançılıq”
bu gün bizim qarşımızda dəqiq ifadə edilmiş ideya kimi durur. Bu
ideyanın tarixlə və onlarca
xalqın qədimdən bəri bir ərazidə
yaşaması, onların ümumi
mentalitetə və tələbat strukturuna
söykənən ümumi psixologiya ilə şərtlənən öz bölgüsü
olduğunu da
diqqətə çatdırmışdır. R.Mehdiyevin
əsərində azərbaycançılıq ideologiyası
mühüm funksional
elementlərlə zəngindir. Bunların mahiyyəti ölkəni
mənəvi və fiziki baxımdan zəiflətmək
cəhdlərindən qorumaqdır. Bu ideologiya unitar, hüquqi və demokratik
dövlət kimi Azərbaycanın
möhkəmləndirilməsinə və inkişafına
yönəldilmişdir. “Azərbaycançılıq” müstəqil
və bənzərsiz Azərbaycanı sivil
dövlətlər sırasına çıxaracaq bir yoldur.
“Azərbaycançılıq”
xalqımızın çox əzab-əziyyətlə
nail olduğu tarixi sərvətdir. O, real
müstəqilliyə nail olmaq,
vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq və
möhkəmləndirmək üçün
vasitədir. Bu gün “azərbaycançılıq”
milli həyatın, konfessiyaların
harmoniyasının çoxəsrlik ənənəsi, ölkədə
yaşayan bütün
millətlərin və etnik qrupların
qardaşlığı, qarşılıqlı əlaqə
və təsirinin tarixi, onların ümumi taleyi və
müstəqil Azərbaycanın bütövlüyü uğrunda birgə
mübarizəsinin tarixi təcrübəsidir.
O, Azərbaycan
xalqının dövlətyaradıcı mənafelərinin ümumiliyi və demokratiyanın, sərbəst
iqtisadiyyatın, sosial həyat şəraitinin
inkişafı uğrunda mübarizəsinin
məqsədidir. İdeologiya kimi “azərbaycançılıq” müstəqil
Azərbaycanın fəlsəfi-sosioloji doktrinasının
sosial-mədəni və etnocoğrafi-siyasi cəhətlərini
özündə birləşdirmişdir. O,
qarşılıqlı dəstək, əməkdaşlıq
və bərabərlik prinsipidir.
İdeya-nəzəri və siyasi
baxımdan “azərbaycançılıq” və neokonservatizm bir-biri ilə sıx
bağlıdır. “Azərbaycançılıq”
coğrafi məkan baxımından, sanki neokonservatizmin bir hissəsi, milli şəraitdə
bu ideologiyanın əlavəsidir. Çünki biz
başlıca, mühüm prinsiplərin
və elementlərin təhlilini əsas kimi
götürdükdə, bunların daxilən vəhdətdə
olduğunu görürük.
Metodoloji baxımdan bu,
ümuminin və xüsusinin
nisbətidir. Onlar bir-birinə zidd deyillər. Əksinə, bir-birini
tamamlayaraq, vahid tam kimi
çıxış edirlər. Ona
görə də, bu iki
ideologiyanın sintezi Azərbaycanı sivil dövlətlər cərgəsinə
çıxarmaq üçün möhkəm
zəmin yaradır. R.Mehdiyev “azərbaycançılığ”ın mahiyyətinin
müxtəlif xalqların mədəniyyətlərin, ənənələrin,
konfessiyalarının vəhdətində olduğunu,
ənənəvi mifləri və rəmzləri özündə
birləşdirmiş, lakin bunlardan milli dövlətin
simasında yeni fenomenlərin qorunması
və əsaslandırılması üçün
istifadə edir. “Azərbaycançılığ”ın
gücünün o
xalqın milli-mədəni eyniyyətini həm müdafiə
etməyi və həm də qoruyub
saxlamağı bacaran dövlətlə
insanların fərdi sosial-mədəni meyillərini üzvi şəkildə birləşdirməyə
qadir olmadığında görür.
Şübhəsiz ki, öz
birliyinə mənsubiyyət hissi həyatın
özünə də məna və əhəmiyyət verir, qarşılıqlı məsuliyyət
və qarşılıqlı əlaqə hissini
möhkəmləndirir və beləliklə, tənhalıq və
qəriblik hissini azaldır. Bu ideologiya Azərbaycanda vahid birlik, vahid
sosium formalaşdırır.
“Azərbaycançılıq”
ideyasının dərk olunmasının əsasında Azərbaycan
xalqının tarixi, mənşəyi-əxlaqi,
mədəni ənənələri zəminində birlik ideyası durduğunun,
nəinki indi, həm də uzaq gələcəkdə azərbaycanlıların
təkcə bir yox, bir çox nəsillərinə
xidmət edəcəyini və müstəqillik, milli eyniyyət tezliklə həmin nəsillər
üçün həyatı,
azadlığı dərk etməyin ayrılmaz atributlarına
çevriləcəyini də göstərir: “Bu
gün biz Azərbaycanda
milli ideologiyanın formalaşmasının
şahidiyik. Millətin
potensialının və ölkəni tərəqqiyə,
firavanlığa doğru aparmağa
qadir siyasi elitanın
olması onu göstərir ki, neokonservatizmin milli forması kimi “azərbaycançılıq”
milli ideologiyanın əsasıdır və
Azərbaycan dövlətinin bütün tarixi boyu da
əsası olaraq qalacaqdır. Beləliklə,
qısaca olaraq, R.Mehdiyevin
azərbaycançılıq ideyasının tədqiqinə verdiyi töhfəni belə ifadə etmək olar. Birincisi, “Azərbaycançılıq”
ideyasının bir neçə müstəqil
cəhəti göstərilir. Həmin cəhətlər
bunlardır: əsasən, antropoloji (etnologiya), etnoqrafik, sosial psixologiya, linqvistika çərçivəsində nəzərdən
keçirilən etnomədəni cəhət; sosiologiya,
politologiya, cəmiyyətin sosial quruluşu
haqqında digər elmlərin köməyi ilə
açılan coğrafi-siyasi cəhət
və s.
İkincisi, Azərbaycançılıq
bu gün bizim qarşımızda dəqiq ifadə edilmiş ideya kimi durur. Bu
ideyanın tarixlə və onlarca
xalqın qədimdən bəri bir ərazidə
yaşaması, onların ümumi
mentalitetə və tələbat strukturuna
söykənən ümumi psixologiya ilə şərtlənən öz bölgüsü var.
Üçüncüsü, Azərbaycançılıq
ideologiyası mühüm funksional
elementlərlə zəngindir. Bunların mahiyyəti ölkəni
mənəvi və fiziki baxımdan zəiflətmək
cəhdlərindən qorumaqdır. Bu ideologiya unitar, hüquqi və demokratik
dövlət kimi Azərbaycanın
möhkəmləndirilməsinə və inkişafına
yönəldilmişdir.
Dördüncüsü, “Azərbaycançılıq”
müstəqil və bənzərsiz Azərbaycanı sivil dövlətlər sırasına
çıxaracaq bir yoldur.
Beşincisi, Azərbaycançılıq
xalqımızın çox əzab-əziyyətlə
nail olduğu tarixi sərvətdir. O, real
müstəqilliyə mane olmaq,
vahid, bölünməz Azərbaycanı qoruyub saxlamaq və
möhkəmləndirmək üçün
vasitədir.
Altıncısı, Azərbaycançılıq
xalqın dövlətyaradıcı mənafelərinin, ümumiliyi və demokratiyanın, sərbəst
iqtisadiyyatın, sosial həyat şəraitinin
inkişafı uğurla mübarizəsinin
məqsədidir.
Yeddincisi, Azərbaycançılığın
mahiyyəti müxtəlif xalqların, mədəniyyətlərin,
ənənələrin, konfessiyaların vəhdətidir.
Səkkizincisi, Azərbaycançılığın
gücü ondadır ki,
xalqın milli-mədəni eyniyyətini həm müdafiə
etməyi, həm də qoruyub saxlamağı
bacaran dövlət insanların fərdi
sosial-mədəni meyillərini üzvi
şəkildə birləşdirməyə qadirdir.
Ramiz Mehdiyev milli ideologiyanın
təməli olan azərbaycançılıq
ideologiyasının, bütövlükdə və bir vəhdətdə şərh edir, milli ideologiyanın
xalqın həyatına yaradıcılıq, quruculuq
və fəaliyyət amili olduğu
aşağıdakı kimi göstərilir:
“Millətin gücünü təkcə onun birliyi və monolitliyi ilə deyil, həm
də milli özünüdərki və
mentallığı yenidən yaratmaq və
qorumaq səyləri müəyyən edir. Azərbaycan Prezidenti
Heydər Əliyev bizə məhz bu həqiqəti
çatdırır”.
Azərbaycançılıq və
onun fəlsəfi, sosial,
tarixi, psixoloji, milli, mədəni və digər tərəfləri
barədə mətbuatda müxtəlif cür
rəylər vardır. Bütün bu rəylərdə, fikir
və mülahizələrdə bir cəhət
əsasdır ki, azərbaycançılıq
milli mənafelərimizə xidmət
nümunəsidir. Azərbaycançılıq milli
varlığımız, mövcudluğumuz, dilimiz,
mədəniyyətimiz, mənəviyyatımız, vətənpərvərlik
keyfiyyətlərimizdir. Azərbaycançılığı
bilmək, öyrənmək, duymaq, mənimsəmək
və həyata, milli ideologiyamıza tətbiq
və şamil etmək üçün
Heydər Əliyev təlimini öyrənmək
lazımdır. M.Yusifov yazır: “Biz artıq müstəqil dövlətçiliyimizin
ikinci onilliyini
yaşayırıq. Müstəqil yaşamaq,
milli dövlətçiliyi inkişaf etdirmək, milli
adət və ənənələri qoruyub
saxlamaq və zənginləşdirmək,
onu gələcək nəsillərə
çatdırmaq hər zaman
xalqımızın tarixi idealı olmuşdur. Bu ideal uzun müddət şirin bir arzu kimi ürəklərdə
yaşaya-yaşaya yalnız XX əsrin sonuncu onilliyində həqiqətə çevrildi. Artıq biz elə bir tarixi mərhələyə yetişmişik
ki, xalqımıza məxsus ümumbəşəri
ideyaların bir tərəfdən dünya sivilizasiyasına inteqrasiya
olunmasını, digər tərəfdən, dünya
sivilizasiyasının ən yaxşı ənənələrinin
milli zəmində mənimsənilməsini
təmin etmək gərəkdir”.
Məqaləni R.Mehdiyevin
özünün aşağıdakı dəyərli
fikirlərilə bitirmək istərdim: “Milli
ideologiyanın üstünlüyünün
sosiumun mədəni irsindən və
sosial-mədəni məkanından ayrılması baş verir. Belə vəziyyətdə
formalaşan hər hansı ideologiya özündə həm cəmiyyətin
modernləşməsini, həm də “vahid”
ümumbəşəri dəyərlərin və əxlaq
prinsiplərinin yayılmasından doğan
qərbləşməni təcəssüm etdirir.
Ona görə
də indi yeni minilliyin milli
ideologiyası Avropanın “yeni
sağları” və “yeni
solları”nın modernləşdirilmiş doktrinalarını
süzgəcdən keçirmədən
formalaşdırıla bilməz. Keçid, transformasiya dövründə
bu proses ictimai şüurda gizli şəkildə gedir. Mövcud olmuş bütün sivilizasiyaların, dövlətlərin
və siyasi rejimlərin tarixi sübut edir ki, aydın şəkildə ifadə
edilmiş məqsədli
yollar göstərilmədən,
eykumendə (coğrafi-siyasi
ərazi vahidi) öz yerini müəyyənləşdirmədən, özünün “Mən-sivilizasiya”sını
saxlamağın təminatı
sayılan dəyərlər
və əxlaq sistemi olmadan sabit, inkişaf edən birliklər olmur. Bunlar dini baxışlarda,
dövlət aktlarında,
ictimai şüurda, təlim və tərbiyəyə dair məqsədli göstərişlərdə
əks olunmuşdur.
Məhz bunların sayəsində
insan öz dünyasını, öz
sivilizasiyasının özünəməxsus
əsaslarını tamamilə
adekvat qavrayır, fiziki və sosial məkanda şüurlu şəkildə
hərəkət edir”.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2012.-24 fevral.- S.10.