Azərbaycançılıq
ədəbi-estetik təlim kimi
Azərbaycançılıq milli dövlətçilik
təfəkkürü ilə sıx bağlı olan milli
ideologiya və milli ideya olmaqla yanaşı, həm də cəmiyyətində
öz layiqli yerini tutan ədəbi estetik təlimdir. Bu sahədə
mükəmməl tədqiqat əsəri olan “Azərbaycançılıq
milli ideologiya və ədəbi-estetik təlim kimi” əsərində
azərbaycançılığın elmi-nəzəri tədqiqinə
öz töhfəsini vermiş Sona xanım Vəliyeva,
AMEA-nın müxbir üzvü, əməkdar elm xadimi Nizami Cəfərovun
təbirincə desək, azərbaycançılığı
“ilk dəfədir ki, aydın (və mükəmməl) bir
metodologiya ilə müəyyənləşdirmiş, hər
bir məsələnin özünəməxsus səciyyəsini
vermişdir: “Azərbaycançılıq
ideologiyasının müasir ictimai, o cümlədən də,
ədəbi-estetik təfəkkürdəki mövqeyi barədə
ətraflı bəhs edən müəllif tamamilə
doğru olaraq göstərir ki, müasir dövrdə Azərbaycançılıq
ideologiyası” artıq müasir elmin nailiyyətlərinə əsaslanaraq,
özünün elmi-nəzəri əsaslarını da təşkil
edir”.
Ulu Öndər Heydər Əliyev azərbaycançılığa
ədəbi-etnik təlim kimi də yanaşırdı.
Müdrik şəxsiyyət “Kitabi Dədə Qorqud”,
M.Füzuli və “Manas” haqqında fərmanları və fikirləri
ilə ədəbiyyat vasitəsilə türk birliyini
yaratmağın yolunu göstərdi...
Azərbaycançılıq fəlsəfəsinin tərkib
hissəsi kimi Heydər Əliyevin ədəbiyyat
konsepsiyasının əsasında tarixilik və müasirliyin
vəhdəti dayanır. Azərbaycan
yazıçılarının VII qurultayındakı (12 iyun
1981) “Ədəbiyyatın yüksək borcu və amalı”
adlı tarixi nitqində deyirdi: “Yazıçı sözü
xalqın əməllərinə uyğun gəlməlidir.
Gerçəkliyin bədii inikasının başlıca obyekti
müasirlikdir... Azərbaycan tarixinin bir çox parlaq səhifələri
bədii ədəbiyyatda layiqincə əks etdirilməmişdir...
tarixi simaların obrazları yaradılan və tariximizin
çox mühüm dövrləri tərənnüm olunan ədəbi
əsərlər ən yüksək səviyyədə
yazılmalıdır. Bunlar çox mühüm, artıq deyək
ki, mürəkkəb mövzulardır. Belə
mövzuların öhdəsindən yalnız yüksək
istedadlı, dərin bilikli sənətkarlar gələ bilərlər.
Buna görə də, tarixi mövzuda əsər yaratmağa
girişməzdən əvvəl, ədib öz qüvvə və
imkanlarını götür-qoy etməli, böyük və
ciddi hazırlıq işi aparmalıdır”. Qüdrətli
şəxsiyyət təkcə ədəbiyyatı, mədəniyyəti
izah və şərh etmir, ədəbiyyata, mədəniyyətə
təsir edir, onu yeni ideyalara, milli və dövlətçilik
taleyi ilə bağlı istiqamətə yönəldirdi. Onun
ədəbiyyat konsepsiyasında istedada böyük önəm,
ədəbiyyatın əbədiyyətinə qüdrətli
inam var. Hələ 1975-ci ildə Azərbaycanda sovet ədəbiyyatı
günləri münasibətilə söylədiyi nitqdə ədəbi
irsi hər şeydən uca tutaraq deyirdi: “Tarixin bir-birinə
qovuşduğu əsrlər bir çox xalqların oğul və
qızlarını qızğın məhəbbətlə tərənnüm
edən Nizami dühasının ölməz əsərlərini,
Füzulinin insanpərvərlik və xeyirxahlıq dolu
misralarını, Nəsiminin fəlsəfi fikirlə zəngin
lirikasını, Xaqaninin məhəbbət və iztirab tərənnüm
edən poemalarını, Vidadi və Vaqifin xalq
yaradıcılığı çeşməsindən
qidalanan ölməz şeirlərini bizə gətirib
çatdırmışdır. Tarix tələbkar
imtahançıdır. Hökmdarlar, saray əyanları,
zülmkarlar unudulub getmişlər. Azərbaycanın
böyük mütəfəkkir və humanist şairləri təravətdən
düşməyən misraları ilə bu gün də
öz hikməti və insanpərvərlik ruhu ilə
dünyanı heyran qoyur. Onlar xalqın azadlığı və
səadəti haqqında öz dərin fikirlərini və
sönməz arzularını əsrlərdən, nadanlıq,
dini fanatizm, milli əsarət və ictimai ədalətsizlik
zülmətindən keçirərək, nəsillərə
bəxş etmişlər”.
Nizaməddin Şəmsizadənin qeyd etdiyi kimi, bu
konseptual fikir də bədii-milli istiqlalın, xalqın
azadlıq və səadətinin fikir carçısı kimi dəyrələndirilir.
Çünki Heydər Əliyevin azərbaycançılıq
ideologiyası milli istiqlal nəzəriyyəsi professor
Qoşqar Əliyevin düzgün olaraq yazdığı kimi,
Heydər Əliyevin fəlsəfəsində azərbaycançılıq
ideologiyasının başlıca qayəsindən söhbət
açmazdan öncə göstərmək istərdik ki, azərbaycanlılar,
onların şüuru, xarakteri də özlərinə məxsus
tarixi inkişaf mərhələləri keçmişdir.
Tarixilik baxımından yanaşsaq, deməliyik ki, azərbaycançılıq
ideologiyasının ən mühüm ideyalarını
“Kitabi-Dədə Qorqud” eposunda, xalqımızın
milli-mifoloji təsəvvürlərində izləmək
mümkündür. Təbii ki, biz azərbaycanlıların dərin
etnomədəni, tarixi-siyasi kökləri barədə ətraflı
söhbət açmaq niyyətində deyilik, məqsədimiz
Heydər Əliyevin ictimai-siyasi görüşlərində
azərbaycançılıq ideologiyasının önəmli
yer tutmasından bəhs etməkdir. Lakin ən qısa şəkildə
qeyd etmək istərdik ki, Azərbaycan etnosunun
formalaşmasında hun-qıpçaq türklərinin
psixologiya və mentalitetinin yayılması ( I mərhələ)
oğuz türklərinin sosiomədəni dəyərlərin
yayılması (II mərhələ) aparıcı rol
oynamışdır, Azərbaycanda yaşayan qeyri-türk mənşəli
xalqlar yalnız Azərbaycan türkcəsi deyil, həmçinin,
Azərbaycan türklərinin tarixi birləşdiricilik
ideyası əsasında ünsiyyətə girərək,
müəyyən tarixi zaman kəsiyində Azərbaycan
xalqını, Azərbaycan cəmiyyətini yaratmışlar.
Müəllifin fikrincə, milli bütövlüyün təcəssümü
olan azərbaycançılıq məhz Ulu Öndər Heydər
Əliyevin ikinci qayıdışından sonra həm milli
ideologiya, həm də ədəbi-etnik təlim kimi
formalaşmağa başlaması, müstəqilliyimizin
möhkəmlənməsində səfərbəredici fenomenə
çevrilmişdir.
Professor Əlikram Tağıyev də azərbaycançılıq
milli ideyasının ədəbi-estetik təlim kimi tarixi
kökləri və mənbələri haqqında
aşağıdakıları göstərir:
Azərbaycan milli ideyası
və qədim tarixi köklərə malikdir. Qədim Manna, Midiya, Atropaten, Albaniya, Şirvanşahlar, Atabəylər,
Səfəvilər, Xanlıqlar
dövrü Azərbaycanın
öz dövlətçiliyi
olmuşdur. Hülakülər, cəlairlər, qaraqoyunlular, ağqoyunlular,
əfşarlar və
b. türk tayfaları
İranda və Azərbaycanda məskunlaşıb
azərbaycanlılaşmış və qurduqları dövlətlərdə də
başlıca vəzifələr
azərbaycanlıların əlində
olmuşdur. Bu tarixi zəmində azərbaycanlılar bir xalq kimi təşəkkül
tapmış və tədricən millət haqqında formalaşmağa
başlamışdır. Bu prosesdə sosial-iqtisadi əlaqələr, ümumi
dil, din və digər mədəniyyət
ünsürləri zəminində
formalaşan ümumi cəhətlər, ərazi
birliyi və s. amillər mühüm rol oynamışdır. XIX əsrin sonu,
XX əsrin əvvəllərindən
etibarən azərbaycanlılar
millət kimi formalaşmağa başlayır.
Bakının iqtisadi həyatı,
Azərbaycanda yerli iri burjaziyanın və onunla birlikdə milli burjua ziyalılarının
meydana çıxmasına
səbəb olur ki, onlar da,
öz növbəsində,
xalqa milli mənlik şüurunu aşılamağa səy
göstərirlər. Onun nümayəndələri A.A.Bakıxanov,
H.B.Zərdabi və M.F.Axundov idilər. Milli ideyalar, xüsusilə, türkçülük özünün
ilkin mənasında maarifçilik xarakteri daşımış və
inkişafının sonrakı
mərhələsində isə
siyasiləşmişdir. Azərbaycan milli ideologiyasının elmi-nəzəri, ideya-siyasi
mənbəyini Azərbaycan
ideyası, Azərbaycan
maarifçilərinin xalqa
aşılamağa çalışdıqları
milli-mənəvi dəyərlər
və sərvətlər
sisteminin məcmusu təşkil edirdi.
Görkəmli tədqiqatçı Sona xanım Vəliyeva çox düzgün olaraq azərbaycançılıq ideologiyasının
rəsmi tarixin son iki əsrlə bağlı olduğunu göstərir: “Ümumi qəbul olunmuş qənaət belədir ki, bu ideologiyanın
tarixi zəmini daha dərindədir, ideya qaynaqları isə təqribən min,
min beş yüz il qədimlərə
gedib çıxır.
Xalqımız dünyaya
Zərdüştü və
“Avesta” kitabını,
“Kitabi-Dədə Qorqud”u
və qorqudçuluq məfkurəsini, “Koroğlu”nu
və Çənlibel
sosiologiyasını bəxş
etmişdir ki, bunlar da bir
tərəfdən ümumazərbaycançılıq
məfkurəsinin, məxsusi
birgə dəyərlərin,
ümumi düşüncə
və ictimai davranış tərzinin formalaşması və adət-ənənə sisteminin
bərqərar olmasına
təkan vermiş, digər tərəfdən
isə Şərqin oxşar mənəvi dünyasının əsaslarının
qurulmasında həyati
rol oynamışdır.
Azərbaycanda Zərdüştə
qədərki dövrdə
də böyük mədəniyyət, fəlsəfə,
həyat dünyagörüşü,
əxlaq örnəkləri
mövcud olmuşdur. Lakin Azərbaycana dair
tarixi mənbə “və materiallar müxtəlif vaxtlarda, xüsusilə də, ərəb istilası dövründə dağıdılmış,
ölkəmizin tarixinə
aid çox qiymətli
qədim yazılı
bilgi və məlumatlar sıradan çıxarılmışdı. “Avesta” kitabı bu gün bizdən
ötrü ona görə ən qiymətli tarixi-mədəni
abidədir ki, Azərbaycanın bütün
dünyada, Şərq
aləmində cahanşümul
bir ölkə kimi mənəviyyatın,
mədəniyyətin təməl
daşlarını qoymuş
bir məmləkət
olduğunu yazılı
təsdiqləmiş ilk sənət
nümunəsidir.
“Kitabi Dədə
Qorqud”u Azərbaycan xalqının ana kitabı adlandırırlar. Burada xalqımızın ümummilli ruhu ifadə olunmuşdur.
Azərbaycan ruhu, azərbaycanlıları
digər millət və etnoslardan fərqləndirən ən
mühüm amillərin
məcmusunu özündə
ehtiva edir. Bu torpaq tarix
boyunca çox hücumlara, basqınlara, imperiya hökmlərinə
məruz qalmışdır,
azərbaycançılıq ruhu isə daim
yaşamış və
xalqımızın yadellilərin
hücumlarına müqavimət
qüvvəsini əks
etdirmişdir.
S.Vəliyeva azərbaycançılığın
ədəbi-etnik təlimi
kimi müxtəlif ideoloji təsirlərə
məruz qalmada özünə məxsusluğunu
qoruyub saxladığını
diqqətə çatdırır:
“O Azərbaycançılıq ruhu vahid ümumşərqi
klassik ədəbiyyatı
kontekstində də yaşarlılığını qoruyub saxlamış, qədim və orta əsrlərə xas yabançı ideologiyalar zəminində
bu və digər şəkildə
özünü göstərmiş,
dahi sənətkarlarımız
tərəfindən təbliğ
və tərənnüm
edilmişdir”.
AMEA-nın müxbir
üzvü Nizami Cəfərov azərbaycançılıq
ədəbi-etnik təliminin
Ulu Öndər Heydər Əliyev metodologiyası haqqında
yazır: “Heydər Əliyev dühası tarixi müasirləşdirir,
tarixdən, o cümlədən,
azərbaycançılıq ideyaları tarixindən istifadənin özünəməxsus
metodologiyasını hazırlayır...
Və göründüyü kimi, azərbaycançılığın
milli ideologiyaya çevrilməsi - bizim bir millət olaraq
mövcudluğumuzun ideoloji əsaslarını təşkil
etməsi olduqca mürəkkəb, çoxşaxəli,
çoxmərhələli bir prosesdir. Həmin
prosesi öyrənmək, onun qaynar, ehtiraslı gedişini
elmin (Azərbaycanşünaslığın) soyuq mühakimələri
ilə təhlil etmək, artıq dövrümüzün mədəni-intellekutal
tələbidir”.
Müasir qloballaşma dövründə
Ulu Öndərin azərbaycançılıq
ideyalarını Azərbaycan Respublikasının Prezidenti cənab
İlham Əliyev uğurla inkişaf etdirir.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 28 fevral.- S.10.