Azərbaycançılığın
müasir tədqiqi: milli ideologiyamız haqqında
yazıçı düşüncələri
Azərbaycançılıq
ideologiyası haqqında Anarın "Azərbaycançılıq
haqqında düşüncələr" əsəri diqqəti
cəlb edir. Anar azərbaycançılığı
bütün dünya
azərbaycanlılarını və Azərbaycandakı
xalqları birləşdirən milli ideya kimi səciyyələndirərək
yazır:
Bəs bizi - azərbaycanlıları
nə birləşdirməlidir, bizim milli ideyamız nədən ibarət
olmalıdı?.. Bizi birləşdirən və ayıran tarixi
amilləri torpaqlarımızın bütövlüyünü
və Cənuba-Şimala parçalanmasını, dinimizin təriqətlərə
ayrılmasını və başqa amilləri
nəzərə almaqla bizi
vahid bir ideologiya çətiri, ya
çadırı altında toplamaq
olarmı?
Milli
ideologiyamızın yaranması haqqında ara-sıra söhbətlər
qalxır və doğrusu, mən bunun tərəfdarı deyiləm. Tək ona görə yox ki, bir yazıçı kimi ideologiya sözünə
müəyyən allergiyam var
- ötən dövrlərin kommunist
ideologiyası və onun
qarşımıza qoyduğu tələblər
hələ yaddaşlarımızdan silinməyib. Bir də ki, hər
hansı vahid ideologiya,
zənnimcə, insanın düşüncə
azadlığını buxovlayır, onun dünyagörüşünü, həyata
baxışlarını müəyyən çərçivələrə
salmağa, qəliblərə
uyğunlaşdırmağa çalışır. Amma bu da
bir həqiqətdir ki,
hər kəs özü özüyçün
müəyyən siyasi-ictimai, fəlsəfi-ideoloji
mövqe seçir və
əqidəsində sabit, inancında dəyişməzdirsə,
bu seçdiyi və bəyəndiyi
prinsiplərlə yaşayır. Bu cəhətdən,
təbii ki, mənim də öz
həyat, əxlaq, davranış prinsiplərim var və ömrüm boyu onlara sadiq
qalmağa çalışıram. Amma indi söhbət mənim
dünyagörüşümdən yox, azərbaycançılıq
haqqında düşüncələrimdən gedir.
Mənim Azərbaycan vətəndaşı, ziyalı və
yazıçı kimi bu
barədə də müəyyən fikirlərim və
görüşlərim var. Təbii ki, baxışlarımı heç
kəsə təlqin etmək niyyətində deyiləm.
Yalnız azərbaycançılıq ideallarını necə
gördüyüm və duyduğum
barədə bir neçə söz demək istəyirəm. Azərbaycançılıq
amalını beş sözlə ifadə
etmək və sonra bu
boş sözün mənimçün
hansı anlam
daşıdığını açmaq
istərdim. Beş söz
bunlardır: AZADLIQ, MÜSTƏQİLLİK, BƏRABƏRLİK, QARDAŞLIQ,
DOSTLUQ.
Bilənlər dərhal görəcək ki, bu beş
kəlmənin üçü Fransa inqilabının təməl
şüarlarındandır: Azadlıq, Bərabərlik və
Qardaşlıq sözləri. Amma mən bu sözləri də bir
qədər başqa mənada alıram.
AZADLIQ sözünü mən ilk növbədə insan
azadlığı kimi dərk edirəm. Bu mənada, insan
azadlığından çox dəbdə
olan insan haqları
anlayışına uyğun gəlir. Amma insan haqları deyəndə,
bu ifadədə bir hüquqi yöndə bu
ifadədə bir hüquqi
çalar var.
Azadlıq isə - insanın yalnız yuridik
haqları deyil, həm də
düşüncə hürriyyətidir. Yəni mənim
fikrimcə, azad insan
yalnız öz hüquqlarını dərk
etmiş insan deyil, o həm də fikir, fantaziya sərbəstliyinə
yetmiş insandır. Düşüncənin,
təxəyyülün, fantaziyanın hüdudsuz
azadlığı olmadan nə elmdə, nə
sənətdə, nə siyasətdə, nə istehsalatda, ümumən həyatın heç bir sahəsində
heç bir önəmli
uğur qazanmaq olmaz hər hansı bir
xalqı da, ümumən bəşəriyyəti
də irəli aparan işlər
görməyə yalnız azad insan qadirdir. Stereotiplərin,
standartların, qəliblərin əsiri olmayan
sərsəbt insan.
İNSAN AZADLIĞI -düşüncə, söz, KİV azadlığı,
toplantılar, piketlər, mitinqlər keçirmək, müxtəlif
təşkilatlar, qurumlar, o
sıradan siyasi partiyalar
yaratmaq azadlığı demokratik
cəmiyyətin təməl prinsipidir. Ona görə də yuxarıda
saydığım beş
anlayışın birincisidir. İnsan azadlığı olmayan
ölkələr də müstəqil ola
bilər. Məsələn, Ənvər Xoca
dövründə Albaniya, Şimali
Koreya, bəzi müsəlman, Afrika, Latın Amerikası ölkələri. Amma insan azadlığı olan
ölkə qeyri-müstəqil ola bilməz.
Çünki azad insan öz ölkəsinin
də azadlığı və müstəqilliyi uğrunda mübarizə etmək və qələbə
çalmaq imkanını bulur.
İngiltərədə və Fransada demokratik quruluşların, yəni insan azadlıqlarının olması bu ölkələrin müstəmləkələrində
də azad fikirli
insanların milli müstəqillik uğrunda mübarizə aparmasına imkan verdi. Sonucda
Hindistan da, Pakistan da, Əlcəzair də,
neçə-neçə ərəb və Afrika
ölkəsi də müstəmləkə zəncirlərindən
qurtula bildi.
MİLLİ MÜSTƏQİLLİK. İkinci
və çox vacib
şərtdir. Dünya cameəsi tərəfindən
qəbul olunmuş sərhədləri
içində, ərazi bütövlüyü
və toxunulmazlığı şəraitində öz müstəqil, suveren
dövlətini qurmaq, yaşatmaq,
hər xalqın təbii arzusu və qanuni haqqıdır. Bəzən
sovet təbliğatı, hətta postsovet dövrünün
bir para politoloqları
belə absurd bir
müddəa irəli sürürdülər ki,
keçmiş sovet respublikaları
müstəqil yaşaya bilməz, guya kiçik xalqların
belə imkanları yoxdur və ona görə də SSRİ-nin
dağılması ilk növbədə
bu biçarə balaca
xalqların fəlakətidir. Milli müstəqillik
də, insan azadlığı kimi ən ciddi şəkildə
məsuliyyət deməkdir. O cümlədən, öz xalqları qarşısında məsuliyyət.
Bütün bunlar
məlum həqiqətlərdir və bu anlamda, əlbəttə, ən böyük müstəqil dövlətlər
belə başqaları qarşısında məsuliyyətdən
azad deyillər. Amma məhz
bu adla keçmiş
sovet respublikalarının müstəqillik
niyyətlərini əsassız saymaq
cığallıqdır, bilərəkdən kartları tay-dəyişik
salmaqdır. Deyirsiniz, Hollandiya,
İsveç, yaxud Avstriya da tam
müstəqil deyil? Olsun.
Elə bizə də bu dərəcədə
müstəqillik yetər, artığını istəmirik.
BƏRABƏRLİK. Sözdə deyil,
işdə, həqiqətən, gerçəkdən əhalinin
sinfi, milli, irqi, dini cinsi
bərabərliyi demokratik cəmiyyətin
başqa bir təməl
prinsipidir.
Sinfi bərabərliklə bir sırada milli, irqi, dini bərabərlik də
demokratik quruluşun əsas
şərtlərindəndir. Hər hansı millətin
ölkədə yaşayan başqa millətlərə, irqlərə
nisbətən hakim mövqedən
çıxış etməsi, sayca çoxluğundan istifadə edərək,
onların milli heysiyyətini
alçaltması, milli dəyərlərinə
etinasızlığı, hər hansı təqib, təzyiq
formaları dözülməzdir və belə
davranışın acı nəticələri hakim millətin öz
başında partlayır. Faşist Almaniyasının aqibəti bəşər tarixinin faciəvi və ibrətamiz dərslərindəndir.
İlk addımlarını atan, hələ də körpəlik
çağlarını yaşayan Azərbaycan
demokratiyasının əsas prinsiplərindən biri - bərabərlik prinsipi
siniflərə şamil edildiyi
təkin, milli azlıqlara da
aid olmalıdır. Xalqımızın
milli mentalitetinə xas
olan dözümlülük,
tolerantlıq ölkəmizdəki bütün
milli və dini
azlıqlara münasibətdə açıq-aydın həyata
keçirilməlidir. Əlbəttə,. bu
dözümlülük istər Azərbaycan
türklərinin, istər milli
azlıqların, istərsə də müsəlman və
qeyri-müsəlman dindarların Ana
Yasamıza zidd ola biləcək
radikal-ekstremist təmayüllərinə yol açmaq kimi qavranmamalıdır. Bəzən ən demokratik ölkələrdə belə radikal dinçilər, ifrat
sol, yaxud ifrat sağ qüvvələr
demokratik konstitusiyalardan
yararlanaraq, iqtidara gəlir
və sonra bu
qanunların özlərini ayaqlar
altına atırlar. Odur ki,
bərabərlik prinsipi bərabərliyin
düşmənlərinə aid edilə
bilməz.
Cinsi bərabərlik ilk
növbədə qadının cəmiyyətdə kişilərlə
bərabər mövqe tutmasını, o cümlədən, siyasət sahəsində
də mühüm mövqelər
qazanmasını təmin etməlidir. Keçmiş
SSRİ-də olduğu kimi,
yalnız formal statistika
baxımından qadınlar irəli çəkmək bu bərabərlik prinsipinin
bayağılaşdırılması deməkdir. Amma qadınlar Ana kimi, övladlarının ilk
tərbiyəçisi kimi, ailənin məişət
qayğılarını əsasən öz
çiynində daşıyan varlıq kimi
kişilərə nisbətən ictimai həyatda
əlavə imtiyazlara və güzəştlərə
malik olmalıdır. Bu
bərabərlik prinsipinin sözdə yox, əməldə ədalətli tənasübünü
müəyyənləşdirər. Hər hansı idarədə,
istehsalatda, təşkilatda
çalışan qadınların kişilərlə bərabər
tam maaşını saxlamaqla
bərabər iş gününün
müəyyən saatlarını, ailəsinə,
balalarına ayırması da təmin
olunmalıdır.
QARDAŞLIQ deyəndə türk
qardaşlığı nəzərdə tutulur.
Tarixi
kökləri, dil qaynaqları,
düşüncə və davranış tərzi, adət-ənənələri,
sənət gözəllik, əxlaq anlayışları bir olan türk
xalqlarının, ilk növbədə Oğuz mənşəli Azərbaycan və Anadolu türklərinin münasibətləri dostluqdan daha artıq
qardaşlıq səciyyələnə bilər.
Türk
qardaşlığının mühüm
amillərindən biri və ən çox mübahisə doğuranı dil məsələsidir. Bu
barədə mən mövqeyimi dəfələrlə
açıqlamışam bir daha açıqlamağa hazıram. Tarixi kökləri
bir olsa da, bu gün
nəinki bütün türk
xalqlarının, hətta Oğuz qrupuna daxil olan
Anadolu və Azərbaycan türklərinin,
türkmənlərin və qaqauzların dilləri bir-birindən
müəyyən dərəcədə fərqlənən
müstəqil dillərdir.
Mən yenə də, əvvəl olduğu
kimi, dilimizin Azərbaycan
türkcəsi, yaxud Azəri türkcəsi
adlanmasının tərəfdarıyam. "Azərbaycan türk dili" və
"Azəri türk dili"
söz birləşmələrini də məqbul
hesab edirəm. Bu söz birləşmələrində "türk" kəlməsi dilimizin
əsrlərdən gələn ənənəvi adıyla
bağlıdırsa, "Azərbaycan", yaxud
"Azəri" kəlmələri dilimizi Türkiyə türkcəsindən
fərqləndirmək üçündür.
"Azəri" kəlməsinin haçansa
İran qrupuna aid olan bir
dil olması bizi
qulaqlarımızda artıq çoxdan
doğmalaşmış sözdən çəkindirməməlidir.
Slavyan bolqarlar, Qafqaz dilli avarlar
xalqlarının vaxtilə türk qövmünə
aid olan adından imtina etmirlər. "Azəri türkcəsi"
müəyyən dərəcədə
"Azərbaycan türkcəsi"ndən
də uğurludur, çünki
yalnız ərazi prinsipinə əsaslanmır.
"Gürcüstanlı azərbaycanlılar,
dağıstanlı azərbaycanlılar, ermənistanlı azərbaycanlılar"
kimi məntiqsiz ifadələrin yerinə,
Gürcüstanda, yaxud
Ermənistanda yaşayan Azəri türkləri
desək, daha düzgün
olmazmı? Dərbənddən Həmədana, İqdırdən Zəncana,
Borçalıdan Kərkükə qədər
danışılan dilimizi də Azəri
türkcəsi adlandırmağımız hər cəhətdən
daha uğurludur.
DOSTLUQ deyəndə, bu ibarə sovet təbliğatı tərəfindən isbatdan çıxarılsa da,
xalqlar dostluğu nəzərdə
tutulur. Çünki bu yıpranmış ifadənin mahiyyəti, məğzi
xalqımızın taleyi üçün
son dərəcə vacib
və önəmlidir. Xalqlar dostluğu - həm ərazi, tarixi tale, adət-ənənə
baxımından bizə yaxın olan qonşu xalqlarla mehriban münasibətlərinə, həm də
Azərbaycanın öz içində yaşayan müxtəlif millətlərin
doğmalıq əlaqələrinə aid
edilməlidir. Türk xalqlarıyla qardaşlıq telləri barədə
yuxarıda dedim. İslam
ölkələriylə dostluq münasibətlərinə
gəldikdə, əlbəttə, Nigeriya
və İndoneziya kimi
uzaq müsəlman xalqlarıyla da yaxşı münasibətlərimiz
olmalıdır, amma ən mehriban,
ən məhrəm əlaqələri qonşu
müsəlman ölkələriylə - İranla,
Pakistanla, Əfqanıstanla, Tacikistanla, ərəb dövlətləriylə
qurmalıyıq. İran istisna
olmaqla, bu ölkələrin
heç biriylə aramızda problem yoxdur. Hər iki ölkəni - İranı və Azərbaycanı
narahat edən problem Cənubi
Azərbaycan məsələsidir. Bu problemin
çözülməsi üçün
xəyalpərəstlikdən əl çəkib Güney Azərbaycanın bu
gün İran
dövlətinin tərkib hissəsi olduğunu
fakt kimi qəbul etməliyik.
Əgər bütün başqa
dövlətlər kimi, biz
də ərazi bütövlüyümüzə belə həssaslıqla
yanaşırıqsa, Dağlıq Qarabağın Azərbaycanın
ayrılmaz hissəsi olduğunu bütün dünya tərəfindən
birdəfəlik təsdiq edilməsinə
çalışırıqsa, İran
dövlətinin də bu haqqını
tanımalıyıq. Amma əlbəttə,
heç kəs bizdən Güneydəki
25, ya 30 milyon
soydaşımızın taleyinə biganə
qalmağımızı tələb edə bilməz. Azərbaycan
türkləri İranda milli
azlıq deyil, İran
dövlətinin sayca farslarla
tən gələn əsas ünsürüdür.
Belə olan surətdə, bu
ünsürün dili
də rəsmi siyasət qurumlarında, mətbuatda, radio və televiziyada, tədris,
elm və mədəniyyət sistemində
layiq olduğu yeri tutmalıdır. Quzey və Güney
Azərbaycanın mədəni ilişgilərinin genişlənməsi
üçün şərait
yaranmalıdır. Əlifba fərqlərimiz bu
əlaqələri müəyyən dərəcədə əngəlləyirsə,
televiziya efiri və radio dalğaları musiqimizi,
şeirimizi, sənətimizi doğma dilimizdə Arazın bu
tayından o tayına, o tayından bu tayına
çatdıra bilər. Bu, İran dövlətçiliyinin
də xeyirinə olar: açıq, ya üstüörtülü
qadağalar problemləri tıxacla
qapayırsa, bir gün
bu tıxacın partlayışla
sıçrayıb kənara atılması daha
real təhlükədir. İranın
dövlət bütünlüyünə xələl gətirməyən
haqlar - ana dilində
danışmaq, yazmaq, oxumaq,
yaşamaq azadlığı böyük bir xalqa sədəqə kimi deyil, qanuni və təbii vicdan borcu kimi
verilməlidir. Bu sorun aradan qalxarsa, İran və Azərbaycanın
tarixi, ənənəvi
yaxınlığı, mədəniyyət, sənət, ədəbiyyat,
musiqi, məişət
doğmalığı tam mənasında
hər iki müstəqil dövlətin yeni müstəvidə
qarşılıqlı zənginləşməsini təmin
edər.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2012.- 3 iyul.- S. 14.