Qədim
Azərbaycan Manna dövləti mənbələrdə
Manna dövləti haqqında
digər mənbə və mərkəzlərdə də məlumatlar
var. Solmaz Qaşqay yazır ki, Həsənlu təpəsi
Sulduz vadisinin mərkəzində, Kadar çayının
yaxınlığında yerləşir. Vadiyə giriş
çətindir, iki hər tərəfdən əhatələnmişdir;
o qərbdən Zaqroş dağları, cənubdan
Kürdüstan dağları, Urmiya gölündən isə
xırda təpələrlə ayrılır. Ora giriş
ancaq qərbdən Kəlşin və Rəvanduz
aşırımı, şərqdən isə Kadar
çayı boyunca mümkündür.
Manna dövləti haqqında digər mənbə və
mərkəzlərdə də məlumatlar var. Solmaz Qaşqay
yazır ki, Həsənlu təpəsi Sulduz vadisinin mərkəzində,
Kadar çayının yaxınlığında yerləşir.
Vadiyə giriş çətindir, iki hər tərəfdən
əhatələnmişdir; o qərbdən Zaqroş
dağları, cənubdan Kürdüstan dağları, Urmiya
gölündən isə xırda təpələrlə
ayrılır. Ora giriş ancaq qərbdən Kəlşin və
Rəvanduz aşırımı, şərqdən isə
Kadar çayı boyunca mümkündür. 1956-cı ildən
burada R.Daysonun rəhbərliyi altında Amerika arxeoloji idarəsi
ilə birlikdə qazıntılar aparmışdır. Həsənlu
rayonu (e.ə 859-824) kitabələrində adı çəkilən
Manna dövləti yrləşən əraziyə daxil idi. Həsənluda
aşkar edilmiş qədim yaşayış məskəni, hələlik,
mixi yazılı mənbələrdə adı çəkilən
heç bir şəhərlə dəqiq şəkildə
eyniləşdirilməmişdir. Tikinti qurğularının
qalıqları göstərir ki, o, xeyli böyük və
yaxşı möhkəmləndirilmiş yaşayış məntəqəsi
olmuşdur. E.ə. minilliyə qədər mədəniyyətin
ardıcıl stratiqrafiyanı verən Həsənlu təpəsi
27,5 metr dərinliyədək qazmışdır. Bu
stratiqrafiya tarixi məlum olan abidələr paralelli keramika
qalıqlarının, həmçinin, radio-karbon təhlilinin
nəticələrindən istifadə vasitələri müəyyənləşdirilmişdir.
R.Dayson Həsənluda qazılmış materialları
on dövrə ayırır. X-VI
dövr materialları Həsənlu təpəsi
yaxınlığında yerləşən təpələrdə
də təmsil edilmişdi.
Daha çox zənginliyi və müxtəlifliyi ilə
seçilən və X-IV dövrlərdir.
Keramika məmulatı dibinin formasına görə
"Beton Base Phase" adlanın V dövr e.ə. 1200-1000-ci
illərə aid edilir. Bu dövrdən başlayaraq, Həsənlu
təpə kiçik binalarla abadlaşdırılır. E.ə.
1100-800-cü illərə aid IV dövr "Grey Vare Phase" əvvəlki
dövrlərə təsadüf edilməyən xarakterik
cizgili, əsasən, şüyrəlmiş boz-qara keramika ilə
səciyyələnir. Təpənin mərkəzindəki iri
tikintilər və kvadrat qülləli qala divarları həmin
dövrə aiddir. Bu dövr, öz növbəsində,
tikinti qalıqları ilə izlənilən üç mərhələyə
bölünür. Dağıntıdan və ya
yanğından sonra binalar qalmış daş ağac hissələrindən
istifadə edilərək memarlar detalları və əsas
plana əlavə tikililər artırmaqla bərpra
olunmuşdur.
Bu dövrün binalarından bir neçə
yazılı əşyalar aşkar edilmişdir. Daş
fraqment üzərində "Kadaşma Enlil"in adı, zədələnmiş
toppuz başı üzərində "Aşşuruballitin
sarayı" və daş qab üzərində
"Uşiş günəş Allahına (həsr
edilmiş) İdi ölkəsi (hökmdarının) bauri
sarayı" yazılmışdır. Sonuncu kitabənin
axırının tərcüməsi şübhə
doğursa da, kitabənin özü e.ə. VIII əsrdən
sonra yazıla bilməzdi.
R.Daysonun fikrincə, IV dövr mədəniyyətinə
urartulular tərəfindən qalanın
dağıdılması və onun əhalisi tərəfindən
tərk edilməsi ilə son qoyulmuşdur.
III dövr "Triangle Vare Phase" xarabalıqların
toxunulmaz halda qaldığı vaxtdan bir müddət
keçdikdən sonra meydana gəlmişdir. Bu dövr iki-erkən
IIIB (e.ə. 750-600-cü illər) və son IIIA (e.ə.
600-400-cü illər) kəsimə bölünür. Yeni məskunlar
təpədəki tikililərdən qismən onları bərpa
edərək istifadə etmişlər. Onlar asma
üçbucaqlar formasında həndəsi şəkilli səciyyəvi
keramika (IIIB dövrü) və açıq sarı rəngli
keramika (IIIA dövrü) hazırlamışlar.
Sonra hələlik, dəqiq müəyyənləşdirilməmiş
II dövr "Post Triangle Phase" və I İslam
dövrü gəlir. Həsənluda qazılmış
arxeoloji material Cənubi Azərbaycanın və ümumiyyətlə,
İran yaylasının qədim tarixinin öyrənilməsində
böyük əhəmiyyətə malikdir. Həsənlu
qazıntılar özündən əvvəlkilərdən
burada təkcə yaşayış məskəninə aid
iekronolun aşkar edilməsi ilə yox, həm də
yaşayış məskəninin özünün demək
olar ki, tamamilə qazılması ilə fərqlənir. Bu
yüksək elmi səviyyədə sistematik olaraq
aparılmış qazıntılardır və Türkiyədə
aşkar edilmiş materiallarla müqayisəyə əsaslanan
R.Dayson tərəfindən müəyyənləşdirilmişdir.
O.V.Muskarellanın rəhbərliyi altında Həsənludan
25 km qərbdə yerləşən Dinha təpədə də
arxeoloji qazıntılar aparılmışdır. Aşkar
edilmiş materiallar uzun bir xronolrji dövrü əhatə
edir. Həsənlu IV və V dövrlərinə müvafiq gələn
tikili qalıqları, həmçinin Dinha III (e.ə.
1350-1000-ci illər) və Dinha II (e.ə. 1000-800-cü illər)
nekropolları e.ə. II minilliyin sonu e.ə. I minilliyin əvvəlinə
aiddir. Divarları üç tərəfdən çiy kərpicdən
tikilmiş, şərq tərəfdən isə açıq
qoyulmuş Dinha III dövrü qəbirlərində
ölülər quyu qəbirlərdə fərdi qaydada
basdırılmışdır. Bu dövrdə boz-qara keramika
hazırlanmışdır. Qilisuz, sərbəst növlü
"çaydan"lar, birqulplu küplər, iki dəlikli və
qövsvari yapması olan kasalar səciyyəvi əşyalardır.
Dinha II dövründə dulus kürələri, tikili
kompleksləri və qəbiristanlıq aiddir. Ölülər
divarları çiy kərpic, ya da daşdan tikilmiş
qeyri-düzgün formalı qəbirlərdə
basdırılmışdır. Bu qəbirlərin də
divarları üç tərəfdən
hörülmüş və iri sal daşla üstü
örtülmüşdür. Ondan başqa, daxilində ancaq
uşaq sümükləri aşkar edilmiş iri təsərrüfat
qablarında dən adəti xüsusi əhəmiyyət kəsb
edir. Bu dövrdə boz-qara keramikadan istifadə davam edir. Əksər
hallarda keçmiş formalar saxlanılsa da,
"körpücük" halqası ilə novu birləşdirilmiş
"çaydan"lar, heyvan başı şəklində
düzəldilmiş qulplu qablar kimi yeni formalar, Həsənlu
IV dövrü ilə yaxın paralelləri olan tunc və dəmirdən
düzəldilmiş bəzəklər və silahlar meydana
çıxır.
O.V.Muskarella öz tədqiqatlarında Dinha təpəsinin
hər iki dövrünün həm keramika, həm də metal əşyalarının
Cənubi Azərbaycan və İranda aşkar edilmiş sinxron
abidələrinin materialları ilə əlaqəsini izləmişdir.
Həsənludan tapılmış sümük
qalıqlarının analizi T.A.Ratbunun tədqiqatında
aparılmışdır.
Müəllif Həsənluda yeddi dövrdə (I-V, VII-IX)
aşkar edilmiş 120 kişi, qadın və uşaq skeletlərini
nəzərdən keçirmişdir. Onların böyük əksəriyyəti
(83) IV dövrə, 21-i V dövrə aiddir; qalan dövrlər
isə iki-üç onlar bu rayonun ardıcıl mədəni
inkişafının dolğun lbvhəsini yaradır. Müasir
tədqiqat metodları sayəsində buradan əldə
edilmiş materialın dənqiq və etibarlı xronoloji
şkalasını vermək mümkün olmuşdur.
Həsənlu qazıntıları şəhərsalma,
sənətkarlıq istehsalı, incəsənət, təsərrüfat
həyatının müxtəlif sahələrinə aid
material vermişdir. Onlar yazılı mənbələrin məlumatlarını
yeni şəkildə dərk etməyə və bu rayonun
tarixini geniş şəkildə işıqlandırmağa
imkan yaratmışdır.
Həsənlu materialları qonşuluqdakı qədim yaşayış məskənləri
və nekropollar yerləşən təpələr aşkar
edilmiş arxeoloji materiallarla tamamlanır.
Həsənlu təpəsi yaxınlığında bir
neçə kiçik təpə də
qazılmışdır. Onlar Həsənluda
qazılmış dövr etibarı ilə müvafiq erkən
təbəqələrə nisbətən daha zəngin
material vermişdir. Bu dövrlər qazıntı
aparılmış təpələrin adı ilə
adlandırılmışdır.
Həsənluda 1,5 km cənubda yerləşən
Hacı Firuz təpəsindəki qazıntılar Həsənlu
X dövrünə müvafiq gələn daha qədim dövr
(e.ə. VI-V minilliklər) əşyaları vermişdir.
Keramika hörmə məmulatının izlərini
saxlamışdır. Məhz bu hörmə sayəsində
gil lazımi formada bərkiyirdi. Sonra hörmə kənar
edilirdi. Qablar bərkidikdən sonra onun üzəri yenidən
nazik gil qatı ilə örtülərək bişirilirdi.
Qablar bəzi həndəsi şəkillərlə bəzədilirdi.
IX və VIII dövrlər müvafiq olaraq Dəlmətəpə
və Pişdəlitəpə tapıntıları e.ə. V
minilliyin sonuna aid edilən və Yaxın Şərqdə həmin
dövr mədəniyyətləri arasında nadir sayılan rəngli
keramikanı nümayiş etdirir. Həndəsi rəsmli qablar
çəhrayı və ya ətrəngi, habelə, qəhvəyi
və ya qara-qəhvəyi rəngdədir. Həndəsi rəsmlərdən
olduqca effektli və çoxsaylı kombinasiyalarda yüksək
sənətkarlıq zövqü ilə istifadə
edilmişdir.
Pişdəlitəpədə VIII dövr və e.ə.
IV minilliyin ortalarına aid edilir. Pişdəlitəpə mədəniyyəti
ilə Urmiya gölünün şərq sahilindəki
Yanıqtəpə mədəniyyəti arasında
oxşarlıq tapılır. Buraya qəhvəyi qara rəngli,
həndəsi rəsmli sarımtıl rəngli keramika, dəvəgözü
və çaxmaqdaşından bıçaqlar, saxsı iy,
heyvan heykəlcikləri və s. daxildir.
Bu materialların dövrü və əlaqələri
radio-karbon analizinin məlumatlarına, həmçinin,
İraq, İran və nümunə ilə təmsil
edilmişdir. Bütün ölülər sağ böyrü
üstə bükülü vəziyyətdə
basdırılmışdır. Müəllif qeyd edir ki,
ölülərin 32 faizinin başı şimala, 31 faizinin
başı isə Qərbə doğru qoyulmuşdur.
T.A. ratbun şərq samitinin əsas istiqamət
sayır. B.A.Ratbunun apardığı ölülər burada əhalinin
uzunsov başlı, Aralıq dənizi tipində olduğu
göstərilir. Kişilərin orta boyu 168,32 sm,
qadınlarınkı isə 159,55 sm oliuşdur.
Həsənlu təpəsinin şimal ətəyindəki
nekrol ərazisind 1947-1948-ci illərdə müstəqil
qazıntılar aparması M.Rad və A.Hakimi öz tədqiqatlarında
səliqəsiz istiqamətləi dəfnləri şərh
etmişlər. Olnlara görə Həsənlunun qədim
skkinləri dəfn zamanı günəşi səmtə
götürmüşlər. Məhz buna görə də,
ilin və günün vaxtından asılı olaraq dəfn
olunanların başlarının istiqaməti dəyişmişdir.
İran alimlərindən A.Hakimi və M.Radın
"İran arxeoloji hesabatları" məcmuəsinin 1
cildində (Tehran, 1950) çap edilmiş "Həsənlu
(Sulduz) qazıntılarının təsviri və nəticələri"
tədqiqatı və Həsənlu qazıntılarına həsr
olunmuşdur. Qazıntı aparılmış qəbirlərdə
əsaslanan müəlliflər belə nəticəyə gəlmişlər
ki, Həsənlu dəfn adətləri həmin dövrdə
Qərbi Asiyanın digər vilayətlərində mövcud
olmuş dəfn adətlərindən fərqlənmir. Sol və
ya sağ böyrü üstə bükülü vəziyyətdə
olan skeletlərin səmti günəşə doğrudur.
Müəlliflər Kalardəşt, Ziviyə və s.
tapıntıları ilə də paralellər gətirib
material və sümükdən düzəldilmiş əşyaları,
keramika məmulatını təhlil etmiş, Əhəmənilər
dövrü incəsənətinin mannalıların və
midiyalıların incəsənəti ilə əlaqəsini
qeyd etmişlər.
Yazılı mənbələrdə öz əksini tapmış
Urartu təcavüzünün son illərdə Urmiyanın
hövzənin qərbində qazıntı zamanı aşkar
edilmiş maddi mədəniyyətlərində
urartuluların dövlətin mərkəzində yerləşən
öz yaşayış məskənləri dövlətin mərkəzində
yerləşən öz yaşayış məskənləri
üçün səciyyəvi olan yekrənglilik yoxdur, Krartu
mədəniyyəti ilə yanaşı, yerli ənənələr
mühüm yer tutur.
Cənubi Azərbaycanın qərb hissəsindəki qədim
maddi mədəniyyət abidələrinin icmalı
V.Klayssın rəhbərliyi ilə aparılmışdır.
Burada Urartu memarlıq cizgiləri ilə səciyyələnən
qara vulkan daşından tikilmiş düzbucaqlı tikili olan
"Siyahtəpə" qalası aşkar edilmişdir.
Yaxınlıqda isə "Oğluqala" adlı qala yerləşir.
Urmiya gölünün sağ sahilində Kazımbaşı
təpəsindəki xarabalıqda qala divarlarının
qalıqları aşkar edilmişdir. Mərənddən 19 km
şimali-qərbdə, Livar təpəsində qala izləri
qalmış evlər tədqiq ediomişdir. Güclü
yanğın izləri qalmış evlər yonulmamış
daşlardan tikilmişdir. Küncləri bürclü və
iri meydançalı qala divarlarının bir hissəsi
saxlanılmışdır. Qazıntılar nəticəsində
çoxlu Urartu keramikası (e.ə. VIII əsrədək)
üzə çıxarılmışdır. Müəllif
güman edir ki, Livar qalasının mövcudluğu Urartu
dövründə mərənd düzənliyinin sıx məskunlaşdığını
göstərir və çox güman ki, II Sarqonun
yürüş yolu bu vadidən keçmişdir.
Araz çayı vadisində, Türkiyə-Azərbaycan-İran
sərhədlərinin qovşağında Qala Sərənc
adlanan qala aşkar edilmişdir. Müdafiə divarları qərb
tərəfdə yaxın, şərqdə isə seyrək
yerləşdirilmiş bürclərə malikdir. Uşpu-Nəgadehdən
8 km şimali-şərqdə keramika tapıntılarına
görə Urartu dövrünə aid edilən istehkamın
xarabalığı yerləşir. İstehkamın
divarları yonulmamış sal qaya daşlarından
hörülmüşdür. İndi bürc
çıxıntıları gözə dəymir. Bu tikili
çox güman ki, Uşnu vadisindən Urmiya düzənliyinə
gedən yol üzərində keçişki istehkamı
olmuşdur.
Uşundan 15 km şərqdə çox böyük bir
dik bir təpədə Qalagah xarabalığı yerləşir.
Bəzi yerdərdə yaxşı yonulmuş sal daşlardan
tikilmiş müdafiə divarları qalmışdır. Təpənin
ən yüksək nöqtəsindən bütün Uşnu
vadisi və Sulduz vadisinin bir hissəsi görünür.
Qalatgah tapıntıları Həsənlu III dövrünə
müvafiq gəlir. Keramika Həsənlu və Ziviyə
tapıntılarında olduğu kimi sadə və
üçbucaqlarla cızılıb haşiyələrlə
bəzədilmiş oyma oturacaqlı qırmızı və
boz mioxrom gil məmulatı ilə təmsil olunur. Bundan əlavə,
bir neçə zərif, diqqətlə şüyürlənmiş
Urartu tipli qırmızı keramika qırıqları da
aşkar edilmişdir. Buradan ağ daşdan
hazırlanmış qaçan heyvan təsvirini stilizə edən
Urartu tipli çökük slindirvari möhür də
tapılmışdır. Silindirdən asmaq üçün
ilgəciyi vardır. Qalatgahda tğapılan nümunə
Şimali-Qərbi İranda ilk tapıntıdır. Buradan
sındırılmış daş bldok üzərində
Urartu kitabəsi də aşkar edilmişdir. Mətndə
Krartu hökmdarları İşpuini və Minuanın adı
çəkilir.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə, fəlsəfə
doktoru
Səs.-
2012.- 14 iyul.- S. 14.