Qədim
Azərbaycan Manna dövləti ərazisində xırda
dövlətlər (və ya şəhər-dövlətlər)
Manna dövlətinin meydana gəlməsinədək
onun ərazisində bir çox xırda dövlətlər
mövcud idi. Akademik Z.Bünyadov və Y.Yusifovun redaktorluğu
ilə çapdan çıxmış "Azərbaycan
tarixi" kitabında göstərilir ki, e.ə. I minilliyin əvvəlində
Cənubi Azərbaycan ərazisində Urmiya gölü
hövzəsində mərkəzləşmiş dövlətin
meydana gəlməsi üçün şərait yaranır və
yeni təşkil edilən dövlət Manna adlanır. Manna
Assur və Urartu işğallarına qarşı mübarizədə
mətinləşirdi. Manna dövləti qonşuların
işğalına qarşı özünü müdafiə
mövqeyində saxlayır, xarici siyasətini siyasi vəziyyətə
uyğunlaşdırır, ayrı-ayrı xırda vilayət
hakimlərini vahid mərkəzdə birləşdirməyə
cəhd göstərirdi.
Manna dövlətinin meydana gəlməsinədək
onun ərazisində bir çox xırda dövlətlər
mövcud idi. Akademik Z.Bünyadov və Y.Yusifovun redaktorluğu
ilə çapdan çıxmış "Azərbaycan
tarixi" kitabında göstərilir ki, e.ə. I minilliyin əvvəlində
Cənubi Azərbaycan ərazisində Urmiya gölü hövzəsində
mərkəzləşmiş dövlətin meydana gəlməsi
üçün şərait yaranır və yeni təşkil
edilən dövlət Manna adlanır. Manna Assur və Urartu
işğallarına qarşı mübarizədə mətinləşirdi.
Manna dövləti qonşuların işğalına
qarşı özünü müdafiə mövqeyində
saxlayır, xarici siyasətini siyasi vəziyyətə
uyğunlaşdırır, ayrı-ayrı xırda vilayət
hakimlərini vahid mərkəzdə birləşdirməyə
cəhd göstərirdi.
E.ə. IX əsrdə Manna ərazisində bir sıra
xırda dövlət birləşmələri mövcud idi.
Bu dövlətlər müstəqil xarici siyasət
yürüdür və xarici müdaxiləyə qarşı
təkbaşına mübarizə aparırdılar.
Mannanın ərazisində Zamua, Mazamua, Gilzan, Allabria, Karalla,
Meşta-Mesi, Alateye, Surikaş, Missi, Gizlibunda, Uişdiş,
Buştu, Bara-Sanqibuti, Zikirtu və Andia kimi vilayətlər
meydana gəlmişdi.
Solmaz Qoşqay
özünün "Manna dövləti" əsərində
yazır ki, "tarixşünaslıq elmində Urmiya
gölünə bitişik ərazilərdə yaşayan
tayfaların Manna dövlətinin mülahizəsi daha çox
icma quruluşunda yaşamaları mülahizəsi daha çox
yayılmışdır". Lakin Urmiyanın hövzə
ərazisində Manna dövlətinin təşəkkülünədək
e.ə. I minilliyin əvvəllərində burada kiçik
siyasi qurumların mövcudluğu barədə ümumi şəkildə
olsa da mülahizələr söyləmişdi.
İ.M.Dyakonov. "İstoriya Midii" və İ.Əliyev
"İstoriya Midii" əsərlərində bu barədə
məlumat vermişlər. Arxeoloji materialların, eləcə
də, ərazinin adıçəkilən mixi yazılı mənbələrinin
təhlili göstərir ki, vəziyyət heç də belə
olmamalıdır. Urimiya gölündən cənubda Həsənlu
qazıntıları nəticəsində aşkar edilmiş
areoloji materiallar e.ə. X əsrin sonu və e.ə. IX əsrin
əvvəllərinə aid olan mixi yazılı mənbələrə
yeni baxımdan yanaşmağa imkan verir.
Mixi yazılardan bəlli
olduğu kimi, e.ə. I minilliyin əvvəlində
Cənubi Azərbaycan ərazisinin özündə assurlarla
mübarizə aparan bir neçə "çarlıq"
var idi, burada ayrı-ayrı "çarlıqların"
birləşməsi prosesi gedirdi, və bunun sayəsində
onlar uzun müddət Assuriya işğalçılarına
müqavimət göstərə bilirdilər.
Assuriya dövlətinin güclənməsinin
yeni dövrü e.ə. X əsrin sonundan - IX əsrin əvvəlindən
başlanır. Bu vaxtdan etibarən assurlar şimala və
şimal-şərqə xüsusilə tez-tez
yürüşlər edir, bir-birinin ardınca bu torpaqları
tutmaq və onların sakinlərini əsarət altına almaq
üçün ilk cəhdlər göstərirlər.
Assuriya qaynaqlarında Urmiyaboyu ərazisinin cənub hissəsi
uzun müddət Zamua adı altında tanınır. İlk dəfə
olsun adı II Adedierari (e.ə.
911-891) yazılarında zəbt etdiyi dövlətlər
sırasında çəkilir.
Y.A.Şpayzerin əsərinin
ikinci hissəsi II Aşşurnasirapalın Zamuaya ikinci hərbi
yürüşünün təhlilinə həsr
olunmuşdur. O, aşşur mənbələrində adı
çəkilən toponimləri müasir yerlərlə
lokalizə etməyə cəhd göstərmişdir. "E.A.Speister. Southern Kurdistan in Annals of
Ashurnasirpal and Today. AASOR, 1928, 7 səh. 14-29".
Artıq e.ə. IX əsrin əvvəlində burada
bütün Zamuanı, yaxud hər halda, onun xeyli hissəsini əhatə
edən birləşmə əmələ gəlir, onun
başında Daqara vilayətinin tayfa başçısı
Nur-Adad dururdu. Daqara vilayəti şimal-şərq və şərq
ölkələrinin bir növ qapısı idi, buna görə
də assurlar onu işğal etməyə xüsusi maraq
göstərirdilər. 881-ci ildə Zamua üzərinə
yeriyən II Aşşurnasiraial (e.ə. 883-859) məlumat verir
ki, zamualılar istilaçıların yolunu kəmsək
üçün Babit aşırımında (indiki Dərbənd-i-Bazian)
müdafiə divarı hörmüşlər. Lakin onlar
basqının qabağını ala bilməmişlər və
II Aşşurnasiraial Daqara "bölkəsinin" Birutu, Uze
və Laqalaqa qalalarını ətraf məskənlərlə
birlikdə işğal etmiş, çoxlu qənimət ələ
keçirmiş və əsirlər tutub vilayətlərə
hücum edib, Bara, Bunasi və Larbusa şəhərlərini
tutmasından istifadə edərək, Nur-Adad öz mövqelərini
möhkəmləndirir. Lakin assurlar yenidən qalib gəlir və
bu dəfə Birutu qalasını yandırırlar.
E.ə. 880-ci ildə Zamua əhalisi yenidən
yürüş edən II Aşşurnasiraialın
qoşunları ilə mübarizə aparırlar. Bu zaman
Zamuanın başında artıq Ameka dururdu. Qaynaqlar onu
"çar" adlandırır və paytaxtın - Zamri
şəhəri olmağı haqqında məlumat verir.
Ameka istilaçılara inadlı müqavimət göstərirdi,
lakin məğlubiyyət qarşısında paytaxtı
"çar şəhəri" Zamrini tərk edib
qoşunla birlikdə Etini dağlarına çəkildi. II
Aşşurnasiraial təqibi davam etdirərək, ölkəni
viran qoydusa da, çarın özünü ələ
keçirə bilmədi. Kitabədən bəlli olur ki, Ameka
imkan tapıb Sabua dağında yerini möhkəmlətmişdi.
Görünür, Amekanın ərazisi kifayət qədər
geniş idi. Etini və Sabua dağları bir-birindən uzaqda
yerləşirdi, çünki Aşşurnasiraial Lallu və
Edir çaylarından, Su və Elaniu dağlarından
keçməli olmuşdu. Assurlar nəticə etibarilə
Amekanı ram edə bilmədilər. Kitabədə
Zamuanın paytaxtı Zamrinin, Arazitku, Ammaru, Parsindu, İritu,
Suritu qalalarının 150 ətraf məskənlə birlikdə
tutulmasından danışılırsa da, Ameka üzərində
qəti qələbə çalındığı
haqqında məlumat verilmir. Əhali Aziru və Simaki
dağlarına çəkilir, Mesu şəhərində
yerini möhkəmlədir.
İstehkamlarla möhkəmləndirilmiş Ammali şəhərinin
başında duran Aruştua assurlara qarşı Ameka ilə
birgə çıxış edir. Kitabədə verilən məlumata
görə, adları çəkilən şəhər-qalalardan
başqa, daha bir neçə şəhər-qala da
işğal olunmuşdu. Bunlar Sabininin idarə etdiyi Kisirtu
şəhəri və onu əhatə edən on məskən,
habelə, Kirtiaranın idarə etdiyi bareanlıların şəhərləri
idi. Ehtimal ki, onlar da Araştuaya tabe idilər, çünki
kitabədə bu şəhərlərin qarət edildiyi
bildirildikdən sonra deyilir ki, II Aşşurnasiraial
Araşturanın şəhərlərindən
çıxıb getmişdir. Lakin görünür,
Aruştua özü ondan xeyli güclü olan Amekadan
asılı idi; assurlar yalnız Amekanı "çar"
adlandırırdılar. Amekanın çar şəhərlərində
ələ keçirilmiş qənimət başqa şəhərlərdə
ələ keçirilən qənimətə nisbətən
daha zəngin və daha rəngarəng idi.
Assurlar dəfələrlə məlumat verirlər ki,
Zamirdə "onun (Amekanın) əmlakı və mülkiyyəti",
çoxlu "mis əşya, vaza, qab-qacaq, mis, cam, məcmeyi,
qızıl suyuna çəkilmiş sini, onun sarayının
sərvətləri, onun topladığı xəzinə"
ələ keçirilmişdir.
N.B.Kankovskaya öz tədqiqatlarında göstərir ki,
yaşayış vasitələri istehsalının
inkişafı, emaledici sahənin, o cümlədən, bədii
sənətkarlığın yaranması ilə əlaqədar
dağlıq əyalətlərin əhalisi idxalatdan
asılı olmayaraq, öz xüsusi istehsallarını
genişləndirə bilərdilər. N.B.Yankovskayanın
fikirlərilə tam razılaşmayan S.Qaşqay göstərir
ki, Zamua ərazisindən adicə xammal deyil, sənətkarlıq
istehsalı əşyalarının aparılması göstərir
ki, N.B.Yankovskayanın gəldiyi nəticələr ən
azı e.ə. I minilliyin əvvəlləri üçün
bu əyalətlərə şamil edilə bilər.
Ameka çarlığında şəhər-qalalardan əlavə,
"çar" şəhəri Zamri olması, ələ
keçirilmiş qənimətin təsvirində və
siyahısından görünən yüksək dərəcədə
inkişaf etmiş proffesional sənətlər göstərir
ki. Zamua vilayətlərində sinfi cəmiyyət və ilkin
dövlət quruluşu əmələ gəlmişdir.
II Aşşurnasiraial Zamua zonasında uzun müddət
qaldığına görə, burada düşərgə
salır və Zamua ərazisinin ayrı-ayrı şəhərlərinə
vaxaşırı basqınlar edir. Assurlar Zamuanın zəbt
olunmuş hissəsində əyalət yaradır və daimi nəzarət
üçün Dur-Aşşur qalasını tikirlər.
Onlar ölkənin bu hissəsinin sonralar Zamua və ya Mazamua
adlandırırlar. (Zamua su bitani).
Zamua rayonlarını işğal etməyin və orada əyalət
yaratmağın assurlar üçün çox böyük əhəmiyyəti
vardı. Məhz bu dayaq nöqtəsindən assurlar Şərqə
yürüşlər etməyə başladılar.
Daxili Zamuada ən iri siyasi vahidlər Nikdimenin və
Nikdiaranın (və ya Mikdiaranın) torpaqları idi.
Nikdiaranın ölkəsində hakimiyyət irsi çar
hakimiyyəti idi. E.ə. 855-ci ildə Nikdiaranın
hökmranlığı dövründə Urmiya gölü
sahilində onun və III Salmanasarın
döyüşçüləri arasında dava olmuşdu.
Nikdime və Nikdiara öz adamları ilə birlikdə
gölün digər sahilinə çıxmağa
çalışırdılar. Onlar dost ölkənin köməyinə
ümid bəsləyirdilər. Lakin III Salmanasar göstərir
ki, "mən dəniz döyüşü təşkil
etdim, onlara qalib gəldim, dənizi yun kimi onların qanı ilə
boyadım". Həmin məlumatda bu əyalətdə
adları çəkilməyən çoxlu şəhərlərin
də ələ keçirilməsindən
danışılır. Tarixi mənbələrə istinad edən
S.Qaşqay daha sonra qeyd edir ki, II Aşşurnasiraialın
Zamuaya qarşı yürüş etdiyi zaman Gilzan Xubuşkiya
və Hartiş "ölkələri" ilə birlikdə
assurlara bac verərək qarətlərini,
dağıntının, kütləvi qırğının
qarşısını almışlar. Assuriya
hökmdarlarının Gilzai üzərinə çox tez-tez
yürüş etmələri bu ölkənin assurlar
üçün necə böyük əhəmiyyətə
malik olduğunu göstərir.
Ölkəni çarlar idarə edirlər. Burada e.ə.
IX əsrin birinci yarısında və ortalarında Asu, sonra
isə Upu hökmdar idi. Uzun müddət hökmranlıq
etmiş Asu e.ə. 856-cı ildə III Salmanasarın
pişvazına "öz qardaşları və
oğulları ilə birlikdə" çıxır. Bu,
sübut edir ki, Asu artıq tayfa başçısı deyil,
suveren irsi hökmdardır.
III Salmanasarın Gilzandakı məbədə zəfər
sütunu stellasını qoymağına baxmayaraq, assurlar elə
bu dəfənin özündə də ölkəni qarət
etməmiş, bac olaraq davar, qara-mal, at ikihürgüclü dəvələr,
şərab və s. almaqla kifayətlənmişdir. IX əsrin
axırlarında güclənmiş Urartu dövləti
Gilzanı işğal edib öz ərazisinə qatdı.
Yuxarıda adları çəkilən qurumlar hələ
Aşşur təcavüzünə qarşı dura bilmirdi; məğlubiyyətə
uğrayır. Ancaq onlara qarşı mübarizədə
müvəffəqiyyət qazanmaları da mümkün idi.
Aşşur mənbələri ilə rəqiblərin qələbələri
haqqında heç vaxt məlumat vermir.
Bəzi əyalətlərin birgə
çıxışları, onların uzunmüddətli
müdafiələri e.ə. I minilliyin əvvəllərində
Urmiyanı əyalət ərazilərinin birliyini və
müstəqil hərbi-siyasi mövcudluqları imkanını
təmin edən iqtisadi səviyyənin artıq xeyli möhkəm
olduğunu göstərir.
Bundan başqa, mənbələrdə Mannanın ərazisində
qala-şəhər haqda məlumatlar var.
E.ə. II minilliyin sonuna məxsus abidələr göstərir
ki, mannalılar öz məskənlərini düşmənin
əli çatmayan, eyni zamanda, asan müdafiə edilən təbii
yüksəkliklərdə və strateji cəhətdən əlverişli
olan yerlərdə salmağa başlayırlar. E.ə. I
minilliyə yaxın bu məskənlər tədricən
qalın divarlar arasına alınır və əsil qalalara
çevrilir.
Arxeoloji cəhətdən bu proses Həsənulunun V və
IV dövrləri arasındakı keçid mərhələsi
ilə əyaniləşir. Təpənin başında
beşinci dövrə aid orta ölçülü tikili
qalığı aşkar edilmişdir. Onun divarları 38x38x16
ölçülü kvadrat formalı çiy kərpiclərlə
hörülmüşdür. Ölçülər göstərir
ki, kərpiclərin ölçüsü sonrakı
yüzilliklər boyu dəyişməmişdir. Bəzən
bütöv kərpic sıraları yarım kərpiclərlə
tamamlanmışdır. Məhz buna görə də bəzi
yerlərdə divarın eni təqribən 60 sm-ə
çatmışdır. Bu tikinti texnikasından IV dövrdə
də istifadə edilmişdir. Lakin artıq həmin dövrdə
tikililər möhkəm divarlarla dövrələnmişdir.
Lakin şəhər-qalaların heç də hamısı
yaşayış məntəqələri deyildi.
Görünür, onların bəzisi yalnız mühüm
strateji məntəqələrdə qərar tutan və daha
vacib yaşayış mərkəzlərinin yollarını
qoruyan müdafiə qurğuları imiş. Düşməndən
müdafiə üçün bu qala-şəhərlərdə
müəyyən qədər qoşun saxlanırdı. Habelə,
mühasirə təhlükəsi yarandıqda, mal-qara buraya
sürülür, yaxın kəndlərin sakinləri burada
daldalanırdılar. Həmin qalalar təpənin başında
divarla dövrələnmiş kiçik bir sahədə yerləşirdi.
Görünür, Zibia (Uzbna, İzzibiya) da qədimdə bu
cür qalalardan idi. Onun xarabaları hündürlüyü 90
metr olan təpədədir. Təpənin çox məhdud
bir sahəni tutan, ətrafına çiy kərpicdən hasar
çəkilmiş yuxarı hissəsində tikililərin
qalıqları vardır.
R.Dayson özü belə güman edir ki, onu əhalinin
daimi yaşayış yeri olan şəhər hesab etmək
mümkün deyildir. A.Qodar Zibia qalasını indiki Ziviyə
kəndi yaxınlığında dəfinə
tapılmış yerin yaxınlığındakı təpə
ilə lokalizə edir. Aşşur mənbələrində
Ziba ilə yanaşı adı çəkilən Armait
(Urmeyate) qalası isə ona yaxın, indiki Sahab kəndinin ərazisində
lokalizə edilir. A.Qodar 5 kilometr kənarda yerləşən
Qpalantu şəhər yerini İzirtu ilə eyniləşdirir.
Lakin İ.M.Dyakonov buna şübhə ilə yanaşır.
Assuriya qaynaqlarına görə Mannanın paytaxtı
İzirtu bu qalaların bilavasitə
yaxınlığındaymış. Onların adları həmişə
birgə çəkilirdi və assurlar İzirtuya Zibia və
Armait qalaları dağıdıldıqdan sonra
yaxınlaşırdılar.
Vahid Ömərov,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 18
iyul.- S. 14.