Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyətində ədəbi-bədii proseslərdə
azərbaycançılığın təcəssümü
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə ədəbi-bədii
proses bilavasitə milli ruhun oyanışına, azərbaycançılığın
inkişafına xidmət edirdi. Ulu Öndər Heydər Əliyev
bu dövr haqqında demişdir: "Xalqımız bu
dövrdə - XX əsrin əvvəlindən indiyədək
çox şərəfli bir yol keçmişdir. Bu yol da
ondan ibarətdir ki, xalqımızın mədəni, təhsil
səviyyəsi artmış, mədəniyyətimiz yüksəlmiş,
elmimiz, böyük iqtisadi potensialımız
yaranmışdır. Xalqımızın həyat tərzində,
dünyagörüşündə böyük dəyişikliklər
əmələ gəlmiş, böyük bir siyasi-ictimai
proses başlanmışdır."
Nigar Ələkbərova "Mədəniyyət
və siyasət" əsərində Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti mədəniyyətində azərbaycançılıq
ideologiyasının təcəssümü haqqında belə
yazır: "Azərbaycan xalqı XX əsrdə
iki dəfə müstəqillik qazandı və hər dəfə
oxşar vəziyyətlə rastlaşdı. O mənada ki, həm
istiqlaliyyət elan edilən 1918-ci ildə, həm də
istiqlaliyyət bərpa olunan
1991-ci ildə olduqca gərgin, ziddiyyətli, təlatümlü
bir şəraitdə son dərəcə
çətin və ağır problemlərlə üz-üzə
qaldı. Arxasız, dayaqsız, təkbaşına əsrin
sonunda çıxış yolunu tapmaq, müstəqilliyi əbədiləşdirmək,
ərazi bütövlüyünü təmin etmək, tam
kompleks təşkil edən siyasi, ideoloji, sosial, iqtisadi, mədəni
məsələləri lazımi səviyyədə
həll etmək, əsrin əvvəllərində
buraxılmış səhvləri təkrarlamamaq
üçün Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
qısamüddətli fəaliyyətinin zəngin ənənələrindən,
milli tarixi dərslərindən faydalanmaq lazım idi və
indi də lazımdır. Ona görə ki, 1918-ci ildə yaranan ilk müstəqil
respublika Azərbaycanın azadlığının,
suverenliyinin, istiqlaliyyətinin və demokratiyasının təməlini
qoymuş və onun bu ülvi dəyərlərinin gerçəkləşmə
təcrübəsi artıq xalqımızın milli-mənəvi
sərvətinə çevrilmişdir. Ümumxalq hərəkatı
və düşüncəsi olan azərbaycançılıq
ideologiyası həyati gerçəkliyini məhz
respublikanın yaranması aktında tapmışdır. O
dövrün ən böyük nailiyyəti, əlbəttə,
milli mənlik, milli istiqlal şüuru, milli ədəbi-
hüquqi, fəlsəfi fikrin, ümumiyyətlə, milli məfkurənin
formalaşması idi. Eynilə Azərbaycanı bir
mövcudiyyət, bir milli anlayış kimi doğma xalqa və
bütün dünyaya çatdırılması və
tanıtdırılması idi.
Bu illərdə ədəbi-bədii
proses siyasi, ideoloji, sosial-iqtisadi və mənəvi mühitlə
sıx bağlı olduğundan bu proses güclü inkişaf
edirdi. Nigar Ələkbərova bu barədə yazır:
"Bu yolda Demokratik Respublikanın öz böyük mədəniyyətinin
rolu xüsusilə qeyd edilməlidir. Həmin mədəniyyət
çox rəngarəng idi, lakin ümumilikdə sosial-mənəvi
intibah pafosu ilə fərqlənirdi. Mədəniyyətin
oyanışı bir çox sahələrdə-elmdə, təhsildə,
mətbuatda, nəsrdə, poeziyada, dramaturgiyada, musiqidə, tənqiddə
özünü büruzə verirdi."
Bu dövrdə milliliklə mədəni
millətçilik vəhdət təşkil edirdi. Tədqiqatçılar
mədəni-kultural millətçiliyin mahiyyəti
haqqında geniş bəhs etmişlər. Millətçilikdə
etnik (kultura) və vətəndaş (siyasi) millətçiliyi
fərqləndirmək lazımdır. Belə ki, kultural millətçilik
yerli dili, ənənəvi həyat tərzi, adətlər və
s. saxlamaq tərəfdarı kimi çıxış edir. Vətəndaş
millətçiliyi isə, hər şeydən əvvəl,
siyasi muxtariyyəti və suverenliyi qoruyub saxlamaq uğrunda
mübarizə aparır. Ə.Tağıyevin fikrincə,
türkçülük kultural millətçiyə, azərbaycançılıq
isə vətəndaş millətçiliyinə aid edilə
bilər. Təqribən bu cür mövqedən çıxış
edən digər tədqiqatçıların fikrincə,
"milli ideologiya" və "millətçilik
ideologiyası" terminlərini fərqləndirmək
lazımdır. Onlar öz fikirlərini belə əsaslandırırlar
ki, "milli" anlayışı ilə "millətçilik"
anlayışını qarışdırmaq düzgün
deyildir. Belə ki, "millətçilik"
anlayışı bir millətin keyfiyyətlərini
şişirtmək, nöqsanlarına isə göz yummaq yolu
ilə onu digər millətlərə qarşı
qoymaqdırsa, "milli" anlayışı millətin
öz milli mənliyini, milli şüurunu, mədəniyyətini,
dinini, tarixini, adət-ənənəsini və s. layiqincə
qiymətləndirilməsini, bununla yanaşı, digər
millətlərə də hörmət və ləyaqətlə
yanaşmasını ifadə edir. Dar mənada
"millətçilik anlayışı hər hansı bir
millətə olan mənsubiyyəti, milli dili, mədəniyyəti,
milli psixologiyanı, mənlik şüurunu ifadə edirsə
(məsələn, milli dil, milli psixologiya, milli mənlik
şüuru, milli təəssübkeşlik, milli mentalitet,
milli özünüdərk, milli mənsubiyyət və s.),
"milli" anlayışı "dövlət"
anlayışı ilə sinonim (milli iqtisadiyyat, milli ordu, milli sərhədlər,
milli ərazi, milli komanda və s.) işlənir. Müasir mənada
ideologiya cəmiyyətin onun siyasi sisteminin iqtisadi, siyasi,
ictimai və mənəvi fəaliyyətində əsas kimi qəbul
etdiyi və rəhbər tutduğu ideya və prinsiplərin cəmini
ifadə edir. Məhz bu səbəbdən də, ideologiya
heç vəchlə sözün dar mənasında tamamilə
milli məzmun ala bilməz. Bu, ideologiyanın məhdudlaşdırılması
və cılızlaşması, ucuz populist məzmun alması
olardı. Hər bir cəmiyyətin müxtəlif həyat
sahələrinin idarə edilməsi konkret ölkənin
bütün spesifik cəhətləri nəzərə
alınmaqla bəşəri ideya və prinsiplər, bu ideya
və prinsiplərin zəminində duran sosial, siyasi və
iqtisadi qanunlar əsasında həyata keçirilməlidir.
Bir cəhəti də qeyd etmək lazımdır ki, milli
ideologiyanın rolunu mütləqləşdirmək olmaz, o,
müvəqqəti və keçicidir. Ümumiyyətlə, heç zaman, heç yerdə
xalis milli ideologiya ola bilməz. Hər xalq, hər
ölkə və sivilizasiyalar şəbəkəsində
yaşayır, onlar bir-birindən təcrid oluna bilməzlər.
Professor Yaşar Qarayev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin
ədəbi-bədii prosesinə milli ruhla
bağlılığı haqqında göstərmişdir
ki, bədii prosesi tənzim edən və yaradanlar-başda M.Ə.Rəsulzadə,
ideoloq Mirzə Bala, parlamentin sədri Ə.M.Topçubaşov,
parlamentin sədr müavini Ə.Ağaoğlu, S.Məmmədzadə,
Ü.Hacıbəyli, Ə.Hüseynzadə, habelə, C.Məmmədquluzadə,M.Hadi,
H.Cavid, A.Şaiq, Ə.Müznib, S.Mümtaz və b. idi.
Xüsusən, "Cümhuriyyət şairi" Ə.Cavad, Əliyusif
Rai, Um Gülsüm xanım (M.Ə.Rəsulzadənin
qardaşı qızı, S.Hüseynin həyat
yoldaşı), Əmin Abid (Gültəkin), C.Cabbarlı,
David, Əli Şövqi kimi gənclərin onlarla ehtiraslı
şeiri elliklə marşa, himnə, nəğməyə
çevrilmişdir. Nəzirə, qəzəl,
qəsidə, mərsiyyə, mədhiyyə ənənəsini
isə daha çox Ə.Cənnəti, İ.Tahir, A.Müniri
kimi yaşlı şairlər davam etdirirdilər.
Ümumiyyətlə, Məhəmməd Hadi və
Hüseyn Cavid, Hacı Kərim Sanlı və Əhməd
Cavad, Abdulla Şaiq aə Əmin Abid, Cəlil Məmmədquluzadə
və Üzeyir Hacıbəyli, Seyid Hüseyn və Cəfər
Cabbarlı, Tağı Şahbazi (Simurğ), Yusif Vəzir
Çəmənzəminli və Firidun bəy Köçərli,
Um Gülsüm və İ.Aşurbəyli, bilavasitə, Azərbaycan istiqlalına,
milli dövlətə, bayrağa və gerbə,
türklük, ictimai və ümumbəşəri dəyərlərə
həsr etdikləri ən yaxşı ədəbi-bədii,
elmi-publisist, fəlsəfi-tarixi əsərlərini bu illərdə
yazmışlar.
Bədii məhsul məzmunca bir neçə əsas,
aparıcı sosial mövzu ətrafında mərkəzləşirdi:
bayraqdakı rənglərin- türklük, islam və
müasirlik idealının mədhi, türk və islam
tarixinin tərənnümü, çağdaş modeldə
ilk müstəqil, suveren milli dövlətin dəstəklənməsi,
onun yaranması salnaməsinin, milli dövlətçilik
ideologiyasının ifadəsi, təsbiti, ordunun hərbi
uğurlarının bədii təminatı; ermənilərin
Qarabağ davası, Azərbaycanda dinc əhalinin vəhşicəsinə
qətli və ərazilərin talan olunması,
daşnakların Bakıda tarixi abidələri, elm və mədəniyyət
ocaqlarını yandırması, 18-31 mart hadisələri,
millətin türk keçmişinin və islam tarixində
şəhidlik və qəhrəmanlıq səhifələrinin
mədhi və yada salınması; şimaldan yaxınlaşan
qara dumandan və vətənin başı üstünü
almaqda olan təhlükədən doğan həyəcan və
təşvişin ifadəsi.
Milli intibah, hürriyyət düşüncəsi və
istiqlal ovqatlı Hadinin bu vaxta qədər yasaqda qalan iki cümhuriyyət
dövrü şeirində -"Zəfəri-nəhayəyə
doğru" və "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə" mənzumələrində,
həmçinin, "Aydınlıq bir gecədə təfəkkür
dəqiqələri", "Kor soqqur", "Baharın
ilhamları və ictimai rəmzlər", "Hərarətli
şeir və yaxud qızdırmalı halımda
saçmalarım" şeirlərində
davam eləyir. Müsavat və istiqbal təranəsi, həmçinin,
A.Şaiqin yasaqdan çıxan "İntizar
qarşısında", "Arazdan Turana", "Yeni ay
doğarkən", "Vətənin yanıq səsi",
"Türk ədəmi-mərkəziyyət firqəsinin
Müsavata ithaf" etdiyi (marş) şeirələrində
davam edir.
Gənc Cəfər Cabbarlının
istiqlal mövzulu dörd tribun şeiri uzun müddətdir ki,
zorən unutdurulmuşdu. Halbuki
onlar 1918-20-ci illərin inqilabi və romantik ədasını
xüsusilə qabarıq ifadə edən fəlsəfi-simvolik
nümunələrdir: "Sevdiyim", "Azərbaycan
bayrağına", "Sevimli ölkəm",
"Salam" şeirləri, Romantik aşiq "yaşıl
donlu, al yanaqlı, mavi gözlü sevdiyim" dediyi məşuquna
eşq elan edir və onun tarixi simvolikasını belə
açırdı.
Cümhuriyyətin sabaha ucuz və
döyüş cəngisi, fəth olunan səma və
şimşək şərqisi kimi səslərin ən
kövrək bədii notlarını isə yenicə
açılan poeziya səhərinin ilk qadın şairəsi
Um Gülsümün fərdi şeir ədası ifadə
edir. Onun "Əsgər anasına",
"Çəkil, dəf ol", "Bir mayıs günündə",
kimi şeirləri üzərində ən zərif nisgildən,
hürkən təşvişdən bürüntü və
tül, xüsusən, "şimaldan gələn duman"dan
bir çiskin var.
İqtisadi mövzusu, onun uğur və çətinlikləri,
xilaskar türk mehmetciyinin (əsgərinin) obrazı, xüsusən,
dövrün, mənəviyyat, məişət və əxlaqla
bağlı problemləri bu illərin nəşrində daha
geniş yer tutur: "Hürriyyət günəşi"
(Simurğ), "Mədən sahibinin fərasəti"
(B.Talıblı), "Sınıq qanadlar" (A.Yusifzadə),
"Hamamçı", "Dilənçi",
"Üç qardaş" (İ.Qəmbəroğlu),
"Sərsəm kişi" (Ə.Fəhmi) və s.
Filologiya elmləri doktoru Alxan Bayramoğlu "Azərbaycan
Demokratik Respublikası" dövründə ədəbiyyat"
adlı əsərində yazır: "Azərbaycan Demokratik
Respublikasının süqutundan sonra sovet imperiyasının
siyasətinə uyğun olaraq bu dövr tariximizin üstünə
qalın qara pərdə çəkilmişdi. Təbliğat
maşını öz yalanları ilə həmin pərdənin
altındakı Azərbaycan
tarixi, ədəbiyyatı və mədəniyyəti
üzərinə aramsız olaraq lənət və iftira
çirkabı atır, xalqın milli-tarixi
yaddaşının kökü hər cür vasitələrlə
və amansızlıqla qurudulmağa, xalqı
manqurtlaşdırılmağa, baş məqsəd olaraq yeni
tarix və yeni, vahid sosialist milləti
yaradılmağa cəhd edilirdi. Tariximizin digər
şöhrətli və fəxr edilməli səhifləri
kimi, cümhuriyyəti (respublika) dövrü də təhrif
edilir, yalnız nəyisə lənətləmək lazım
gələndə, ikrahla "Müsavat dövrü" kimi
xatırlanırdı.
Ancaq imperiyanın bütün cəhdləri,
dövlət səviyyəsində proqramlaşdırıb
intensiv şəkildə həyata keçirdiyi
manqurtlaşdırma siyasəti baş tutmadı. Ulu və şöhrətli tarixə,
sağlam genetik fonda malik Azərbaycan xalqının milli-tarixi
yaddaşını, genetik əlaqə və
bağlarını qurutmaq, məhv etmək mümkün
olmadı."
Ulu Öndər Heydər Əliyev Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin yaradılmasının 80 illik yubileyi mərasimindəki
çıxışında ilk demokratik respublikanın liderlərinin,
yaradıcı qüvvələrinin, onların
qohumlarının ağır məhrumiyyətləri barədə
demişdir: "Keçən o illərdə elə olubdur ki,
yəqin ki, özünüz də onların qohumu
olduğunuzu çox vaxt demək istəməmisiniz. Və təbii
idi. Çünki ondan ötrü adamları incidirdilər, həbs,
sürgün edirdilər. Əlbəttə, - mən bu gün
dedim - bu, 70 il müddətində nə qədər insanlar
sürgün olundu, həbs olundu, nə qədər adam
qırıldı.
İndi mən çox məmnunam ki, bu bayram
gününə siz də gəlmisiniz, iştirak etmisiniz. Mən
demişdim ki, kimi tapmaq mümkündür, onları dəvət
etsinlər. Siz də gəlmisiniz, iştirak etmisiniz və biz
bu bayramı bir yerdə qeyd etdik. Mən sizi bir daha təbrik
edirəm. Bu bayram münasibətilə sizin hamınıza
cansağlığı arzu edirəm. Mən öz mitinqimdə
də dedim və indi də deyirəm,- onların əziz xatirəsi
bizim hamımızın, bütün Azərbaycan
xalqının qəlbində əbədi
yaşayacaqdır."
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.-1 iyun.- S. 14.