Hüseyn
Cavid və milli ideya: türkçülüklə azərbaycançılığın
vəhdəti
Türkçülük
ideyalarının alovlu tərənnümçülərindən
biri də Hüseyn Cavid idi. Onun əsərlərində
türkçülüklə azərbaycançılıq vəhdət
təşkil edirdi. Filologiya elmləri doktoru Aybəniz Kəngərli
yazır: "XIX yüzilin sonu, XX yüzilin əvvəllərində
yetişən türkçülər nəslinin görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi Hüseyn Cavid təkcə
Azərbaycan türkləri üçün yazmırdı,
bütün türk dünyası üçün
yazırdı, Cavid üçün türklük bir
bütöv idi, tam idi. Ümumtürk ədəbi dilinin nə
olduğunu anlamaq üçün Hüseyn Cavid əsərlərinin
dilinə baxmaq kifayətdir.
Türkçülük
ideyalarının alovlu tərənnümçülərindən
biri də Hüseyn Cavid idi. Onun əsərlərində
türkçülüklə azərbaycançılıq vəhdət
təşkil edirdi. Filologiya elmləri doktoru Aybəniz Kəngərli
yazır: "XIX yüzilin sonu, XX yüzilin əvvəllərində
yetişən türkçülər nəslinin görkəmli
nümayəndələrindən biri kimi Hüseyn Cavid təkcə
Azərbaycan türkləri üçün yazmırdı,
bütün türk dünyası üçün
yazırdı, Cavid üçün türklük bir bütöv
idi, tam idi. Ümumtürk ədəbi dilinin nə olduğunu
anlamaq üçün Hüseyn Cavid əsərlərinin
dilinə baxmaq kifayətdir. Hüseyn Cavid
üçün vahid türk ədəbiyyatı, vahid
türk mədəniyyəti vardı və o ədəbiyyatın,
mədəniyyətin içində Hüseyn Cavid vardı.
Şəxsən mənə görə, Hüseyn Cavidsiz
türk mədəniyyəti ola bilmədiyi kimi türk milləti
də ola bilməz. İsmayıl
Qaspıralını, Məmməd Əmin Yurdaqulu, Ziya
Göyalpı oxuyan, tanıyan, canü-könüldən sevən
Osmanlı türkünün Hüseyn Cavidi də onlar qədər
tanımaması nə qədər acıdır, ağla, məntiqə
sığmayan bir şeydir...
Cavid ömrü türklük
üçün, türklük yolunda yaşanmış
ömürdü və bu həqiqəti hər bir
türkün anlaması gün işığı kimi
aydın bir zərurətdir...
Millət öz böyüklərini
tanıyanda, böyük olur. Millət Hüseyn Cavid kimi dahilərə
malik olduğunu anlayanda, onları sevməyi, dəyərləndirməyi
bacaranda millət olur".
XX əsrin
60-cı illərində pantürkist, "pantürkist"
damğası vurulduğu zaman Azərbaycan mühacir ədəbiyyatşünası
Mustafa Haqqı Türkəqul "Azərbaycan türk
şairi Hüseyn Cavid" adlı dəyərli bir əsər
yazıb, onu bir daha Türkiyəyə tanıtdı. Bu barədə
Aybəniz xanım Kəngərli yazır:
"60-cı illərdə Mustafa Haqqı Türkəqul
Osmanlı türkünün də türklüyün
Hüseyn Cavid adlı böyüyünü, türk qanlı,
türk imanlı əzəmətli dahisini
tanımamasını yolverilməz saymışdı və
gec də olsa, Cavidi Osmanlı türkünə tanıtmaq
işini boynuna götürmüşdü.
Müəllif
kitabı, sadəcə, "Azərbaycan türk şairi
Hüseyn Cavid" adlandırmışdı və o tamamilə
haqlı idi. Çünki Cavid təkcə Azərbaycan
şairi deyil və sayıla da bilməz, Cavid bütün
türklüyə məxsusdur, Cavid türk şairidir,
bütün türklərin də onu öz milli şairi kimi
tanıması, sevməsi təbiidir, vacibdir.
Mustafa Haqqı bəy "Azərbaycan
türk şairi Hüseyn Cavid" əsərini yazanda, bu
işi görmək o qədər də asan deyildi - ən
azı Cavid haqqında elementar qaynaq, bilgi əldə etmək
problemi buna imkan vermirdi. Yəni, müəllif bu əsəri
bizə məlum olan zəngin
qaynaqlar əsasında yazmayıb. Amma bütün o məhdud
imkanlar daxilində Mustafa Haqqı bəyin əsəri
uğurlu alınmışdı və o, Hüseyn Cavidi
olduğu kimi tanıtmağa, qismən də olsa, müvəffəq
olmuşdu.
AMEA-nın müxbir üzvü
Səlahəddin Xəlilov Hüseyn Cavidin pantürkist
damğası ilə 1937-ci ildə həbs edilib sürgün
edildiyinə işarə edərək, onu ümumiləşmiş
hadisə kimi təqdim edərək yazır: " -O dövrdə
yaşayan dahilərin simvolikləşmiş qürub məqamına
- 1937-ci ilə nəzər salmaq istərdik. Nə
qədər işıqlı həyatların sonu olan,
özü ilə nə qədər parlaq simaları
yaradıcı dünyadan qoparıb aparan tarix salnaməsində
şəxsiyyətlərin və milliyyətlərin taleyinə
qəsd məqamı kimi qalan acılı-ağrılı həmin
37-ci il, sən demə təkcə, Sovetlər çərçivəsində
yox, bütün planetdə - Şərqdə və Qərbdə,
Şimalda və Cənubda - hər yerdə öz məşhum
missiyasını yerinə yetirirmiş.
Həmin bu dəhşətli
ildə Avropada faşizmin timsalında gələcək faciələrin
təməli qoyulurdu. Hərbiləşmiş
qüvvələr təpədən-dırnağa qədər
silahlanmış, beyni zəhərli gənclər təkcə
yəhudiləri deyil, bütün parlaq düşüncə
sahiblərini sıxışdırıb qovmaqdan, qətlə
yetirməkdən həzz alırdılar. Haqq
sözünü deməyə çalışanlar
Avropanın mərkəzində bir yolla, sovetlərdə isə
başqa yolla təqib olunurdular; mahiyyət isə eyni idi.
İşıqlı simalar qaba qüvvətin, diktaturanın qəzəbinə
tuş gəlmişdi. Böyük
düşüncə adamları, söz sahibləri ya qətlə
yetirilir, ya da Avropanın mərkəzindən Qərbə,
oradan da Amerikaya - uzaq Qərbə doğru, sovetlərin mərkəzindən
isə uzaq Şərqə - Sibir çöllərinə
doğru sıxışdırılırdılar.
Lakin hadisələr formaca eyni,
simmetrik olsa da, nəticələr fərqli oldu. Uzaq Şərqə
sürgün edilənlər "qaranlıq"
dünyasına, uzaq Amerikaya qaçıb gedənlər isə
"işıq" dünyasına düşdülər. Kimlərsə yaradıcılıqdan məhrum
edildi, kimlərsə yaradıcılıq üçün
daha əlverişli bir mühitə düşdü. Qərbin
yeni inkişaf potensialı yarandı və onun
ağırlıq mərkəzi Avropadan Amerikaya
köçdü. ABŞ-ın timsalında bu gün
dünyada ən böyük güc mərkəzi olan
ifrat Qərb ideologiyası və texnologiyası
formalaşdı. Sibir sindromu isə qoca Şərqin dərdlərinə
daha bir dərd gətirdi.
Bu gün nə Hitler var, nə də
Stalin. Lakin parlaq simaların Şərqdən
Qərbə axını yenə də davam edir. "SS" və "ÇK" öz işini
gördü, getdi. Lakin əsası hələ
o vaxt qoyulan proseslərin təsiri hələ də tam silinib
getməmişdir. Bu gün dünya
ikiqütblü yox, birqütblüdür. Şərqə
sürgün edilənlər yoxdur, ancaq Qərbə
"könüllü" gedənlər var və bu yolun
yolçuları yenə də işıqlı simalar, parlaq zəka
sahibləridir. Bu gün bu prosesin adı dəyişmiş
-"ağılların axını" olmuşdur.
Həmin 1937-ci ildə Cavid Uzaq Şərqə
sürgün edilmiş, könüllü Uzaq Qərbə gedən
M.İqbal isə ömrünü könüllü başa
vurmuşdu. Cübran və
Cabbarlının isə bu müdhiş ili
gözləməyə hövsələləri çatmamışdı.
Lakin bu şəxsiyyətləri birləşdirən sadəcə
il deyil, həyat amalı, tale yolu, ideya
yaxınlığıdır.
Şərqin böyük mütəfəkkirləri ilə
müqayisə etdikdən sonra Cabbarlı və Cavidi
müqayisə edərək, S.Xəlilov daha sonra yazır:
"Biri ideyalar, mahiyyətlər dünyasında qərar
tutur və yerdəkilərə sadə bir təzahür kimi
baxır, o biri yerdə olanların zahiri pərdəsini
götürməklə mahiyyəti də, ideyanı da
gerçək həyatın özündən intixab etməyə
çalışır.
Əslində, hər iki dahi eyni bir yolu qət
edir. Biri səmadan enir, o biri səmaya
yüksəlir. Biri həyatın ali
məna zirvəsindən həyatın dibinə işıq
salır, o biri həyatın dibindən onun ali mənasına
doğru insanlarla birlikdə çox çətin bir yüksəliş
yolu keçməyə çalışır. Yollar
eyni olsa da, səmtlər bir birinin əksinədir. Əvvəlcə özü nura çatıb,
insanlara nurdan pay verməklə, insanlarla birlikdə nura
doğru yürüş etmək fərqli hadisələrdir.
Lakin istiqamətlər fərqli olsa da, məqsədlər,
məramlar eynidir.
Bəli, hər iki ədib həm
böyük mütəfəkkir, filosof, həm də gözəl
sənətkardır. Lakin kim əvvəlcə filosofdur, kim əvvəlcə
sənətkar? Bax, əsas fərq də burada
üzə çıxır.
Cavid isə əvvəlcədən filosof
idi. O, yüksək təhsil
görmüş, bir sıra fəlsəfi təlimlərdən
xəbərdar olan və öz fəlsəfi konsepsiyası,
ideyaları olan və bu ideyaları bədii yolla, sənət
vasitəsilə çatdırmaq istəyən bir sənətkar
idi. Cavid birbaşa yüksək mərtəbədən
başlayır. İdeyalardan
başlayıb həyatın özünə doğru gəlir.
Cabbarlı bir təbiətşünas alim, eksperimentator
səyi, entuziazmı ilə yaşadığı maddi
dünyanın iç üzünü axtarır; qırır,
dağıdır, sökür, yenidən qurur, yenidən
sökür, bütün daxili qatları alt-üst edir,
açıb bizə göstərir, lakin yenə əsil mahiyyət
deyil, yeni bir pərdə, yeni bir illüziya, yeni bir riya, yeni
bir saxtakarlıq, haqsızlıq üzə
çıxır... Bəs haradadır həqiqət?
Bəs mahiyyətə necə çatmaq olar?
Bax, bu suallar bütün aydınlığı
ilə gözlərimiz önündə canlanır, lakin elə
bil ki, cavab tapılmır. "Sevil"də
çadranın atılması və guya mahiyyətin, həqiqətin
üzə çıxarılması, "Oqtay
Eloğlu"nda pərdənin sökülməsi,
divarların iç üzünün göstərilməsi,
"Od gəlini"ndə, hətta paltardan da xilas olmaq, adət-ənənənin
də buxovlarından azad olmaq, islamın da ehkamlarına
qarşı çıxmaq cəhdləri - mütləq
azadlıq axtarışları... Bütün
bunlar, təbii ki, uğurla nəticələnmir. Onda nədir bu axtarışların mənası?
Məna elə axtarışın
uğursuzluğundadır. Mənfi cavab da
bir cavabdır.
Cavid isə lap əvvəlcədən
mahiyyət qatında əyləşib bizim bu fani (maddi)
dünyada kölgələrin oyununu izləyir. Lakin oxucu həmin bu fani dünyanın
içində olduğundan, onu mahiyyət qatına
qaldırmaq, ideyalar aləminə yüksəltmək və
buradakı mətləbləri ona çatdırmaq o qədər
də asan iş deyil.
Cavid üçün əsas məqsəd
ideyanı çatdırmaqdır. Bədii üsul və təhkiyə, ola
bilsin ki, hətta təsadüfi seçilmiş vasitələrdir.
Yəni əsas inkişaf xətti ideya ilə
bağlı olduğundan, hadisələr sonradan seçilir və
bu ideyanın təkamülünə
uyğunlaşdırılır. Cavid irəlicədən
qoyduğu bir fəlsəfi ideyanın bədii yolla
açılışına çalışarkən cari,
gerçək hadisələrdən daha çox tarixi
mövzulara və rəvayətlərə müraciət edir.
Bu mövzular ümumbəşəri
mövzulardır. Konkret zaman və məkanla
bağlı deyildir. Hətta tarixdə həqiqətən
məlum olan hadisələr də konkret zaman-məkan müəyyənliyindən,
dövrün spesifik xüsusiyyətlərindən, milli
etnoqrafik mündəricədən azad olunur, bütün bunlar
ancaq rəmzlərlə təqdim edilir və təhkiyə
ancaq ideyanın açılışına xidmət edir.
Sanki bədii xarakter də, milli kolorit də arxa plana
keçir və ideyanın inkişaf yolunu kölgədə
qoymamaq üçün bir fon rolunu
oynamaqla kifayətlənir. Yəni Caviddə
hadisələr ikinci plandadır, fokusdan kənardadır və
burada hər hansı detalın elə bir əhəmiyyəti
yoxdur. Məhz ona görədir ki, maddi
realizm müstəvisində, konkretlik prizmasında Cavid
yaradıcılığı tənqidə tab gətirmir.
Mustafa Haqqı Cavidin sovet rejimi zamanı milliyyətçi
və vətənpərvər ideyaları təbliğ etdiyinə
görə təqib edildiyini göstərir: "Leninin
Çarlıq Rusiyası məhkumu millətlərə "Təyini-müqəddərat"
haqqı vəd etməsinə rəğmən, məlum
olduğu üzrə, bolşevik orduları 1920-ci ilin aprelində
Azərbaycanı işğal etdilər." Bu
zaman Cavid Azərbaycanın mərkəzi Bakı şəhərində
idi. Buna görə də
işğalın ilk anından etibarən Azərbaycanın mərkəzində
cərəyan edən hadisələrin bizzat şahidi
olmuşdur. Azərbaycanın rus
orduları tərəfindən yenidən işğalı hər
kəs üçün gözlənilməz bir hadisə oldu.
Bu hadisə yalnız Cavid kimi milliyyətçi
və vətənpərvər münəvvərləri deyil,
hətta Azərbaycanın işğalında bolşeviklərə
ön ayaq olmuş yerli kommunistləri belə
şaşırtdı. Çünki
işğalın ilk günlərindən etibarən, Azərbaycanın
muzeyləri, kitabxanaları, bank və s.-ləri yağma edilib
Moskvaya daşınır, Azərbaycanın minlərcə
yurdsevər övladları sorğusuz-sualsız
öldürülürdü. Kommunist
işğalçıların ilk gördüyü işlərdən
biri də bütün mətbuata əl qoymaq və nəşr
edilən hər dürlü qəzet, dərgi, proşur və
kitabları sıxı senzuraya tabe etmək oldu. Belə bir vəziyyətdə bir çox azərbaycanlı
yazarlar kimi Cavidə də susmaqdan başqa bir şey
qalmırdı.
Kommunist tənqidçilərinin atəş
püskürmələrinə əhəmiyyət verməyərək,
Azərbaycan münəvvərlərinə güvənən
Cavid daha sonra "Peyğəmbər" və "Topal
Teymur" dramlarını yazdı. Bir-birindən gözəl və qüvvətli
olan bu əsərlər o zaman bir bomba təsiri yaratdılar.
Bu əsərlər dəfələrlə səhnədə
nümayiş etdirildi və kitab halında nəşr edildi.
Bilxassə, Teymur rolunu ifa edən aktyorun səhnədə
dəqiqələrcə alqışlanması o dövrü
yaşamış hər azərbaycanlı seyrçinin
xatirindədir. Seyrçilər, xüsusilə,
münəvvər seyrçilər məmnun ikən kommunistlər
cin atına minmişdilər. Məmləkətin
bütün mətbuatı Cavid əleyhinə
çevrilmiş, çəkişdirən-çəkişdirənə
həftələr və aylarla davam edən bu tənqid və
küfrlərlə kifayətlənməyən dövrün
maarif komissarı Mustafa Quliyev bizzat işə müdaxilə
etmək lüzumunu hiss etdi.
Azərbaycan kültür və ənənələrinə
düşmən olmaqla məşhur Mustafa Quliyev
"İnqilab və mədəniyyət" məcmuəsində
nəşr etdirdiyi bir məqaləsində əzcümlə,
belə deyirdi: "Hüseyn Cavidlər, Əhməd Cavadlar, Cəfər
Cabbarlılar və daha digər bir çox şair və
yazarlar ilhamlarını ya əski türk ərəb
çöllərindən, ("Peyğəmbər"ə
işarədir.- M.H.T.), və yaxud
istilalarının ("Topal Teymur"a işarədir - M.H.T.),
ya əski Qız qalaları və ya Göy-göllərin
füsunkar və simvolik mənzərələrindən
alırlar. Bu adamlar məmləkətdəki
böyük başarılı işləri görmək istəmirlər.
Bu sözlər, sadəcə, bir tənqidçinin
və ya qəzetçinin sözləri deyil, qoca bir nazirin,
daha doğrusu, rəsmi bir məmurun sözləri idi. Demək, sovet hökuməti
Cavidi rəsmən təqdir etmir, onun tutduğu yolu bəyənmirdi.
Azərbaycan tarixinin qara səhifələrindən birini
təşkil edən 1937-ci il
başladı. Kremldə Azərbaycan ədəbiyyatı
sənəti və ümumiyyətlə, Azərbaycan kültürü
əleyhinə tarixin hələ bənzərinə rast gəlmədiyi
vəhşi bir plan hazırlanırdı. Azərbaycan
xalqının uzun sənələr yetişdirdiyi ən
güzidə yazarlar, sənətkarlar, müəllimlər,
bir sözlə, məmləkətini, millətini sevən, ona
xidmət etməyi şərəfli bir vəzifə bilən
münəvvər təbəqə bir anda yox ediləcək və
bu sürətlə məmləkət ədəbiyyat və
kültür sahəsində ən az bir əsr geri
atılacaqdı. Bu cinayəti etmək
üçün Kremlin qatillərinə, ələlxüsus,
xaricə və daxilə qarşı maskalanmaq lazım idi.
1937-ci ilin başında partiya mərkəzi komitəsi yerli
partiya təşkilatlarına, partiya xətti hərəkatına
zidd fəaliyyət göstərən yazar və sənətkarları
"ifşa" etmək və xalqın nəzərində
suçlu çıxarmaq əmrini verdi. Bununla da Cavid və Cavid kimi Azərbaycan ədəbiyyat,
sənət və maarifinin mümtaz şəxsiyyətlərinə
qarşı "soyuq hərb" açılmış oldu.
Artıq Azərbaycanda intişar edən hər dildəki qəzet,
məcmuə və başqa yayın vasitələri
yazılarının əksəriyyətini
"Türkçü", "Turançı",
"Panislamist", "İmperialist casusu",
"Satqın", "Vətən xaini", daha bilmirəm
nə olan bu yazar və sənətkarları suçlu
çıxarmağa həsr edirdilər. Universitetlər,
institutlar, teatrlar, fabriklər, dövlət müəssisələri
və dövlətin hər dürlü təşəkkülündə
saatlarca sürən toplantılar bir-birini təqib edir,
kürsüyə gələn hər natiq Cavidlərin "əks-inqilabı",
"vətən xainliyi" və s. fəaliyyətlərindən
basmaqəlib və yıldızlı sözlərlə bəhs
edib kürsüdən enir, salondakı alqışlarla onu təsvib
edirdilər...
Xülasətən, deyə bilərik ki, kommunist
imperialistləri Cavidi vəhşicəsinə öldürsələr
də, onun əsərlərini yasaq edib qeyb olmalarına səbəb
olsalar da, nəşr etdikləri əsərlərini təhrif
və tədil etsələr də, yenə də Cavidi Azərbaycan
münəvvərləri və xalqının ona qarşı
olan sevgisindən ayıra bilməzlər. Azərbaycan
xalqı və Azərbaycan ədəbiyyatı
yaşadıqca, Cavid də Azərbaycan ədəbiyyatının
dəyərli bir müməssili olaraq yaşayacaqdır".
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə
fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 19
iyun.-S.14.