Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövrünün
nəsrində azərbaycançılıq ideyasının təbliği
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
poeziya ilə yanaşı, nəsrdə də milli problemlər,
o cümlədən, azərbaycançılıq ideyası təbliğ
olunurdu.
Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti Ensiklopediyasında
göstərilmişdir ki, dünyanın ən
zəngin ədəbiyyatlarından birini
yaratmış, Azərbaycan xalqı tarix boyu haqq-ədalət, bərabərlik,
azadlıq idealları ilə yaşamış. bu ideallar uğrunda
daim mübarizə aparmışdır. Həmin ideallar və onlar
uğrundakı mübarizə xalqın əsrlərcə
yaratdığı ədəbiyyatda istər folklorda,
istərsə də yazılı bədii əsərlərdə
əksini tapmışdır.
"Kitabi-Dədə Qorqud". "Koroğlu"
eposlarında, digər qəhrəmanlıq dastanlarında, Nizami Gəncəvi, Xaqani Şirvani, İmadəddin Nəsimi, Şah İsmayıl Xətai, Məhəmməd
Füzuli və b. ədəbiyyat
korifeylərinin əsərlərində ümumbəşəri
ideallar, humanizm, haqq-ədalət,
o cümlədən, insan
haqları, azadlıq və vətənpərvərlik
ideyaları tərənnüm edilmişdir.
Bütün bunlar IX əsrdən
etibarən azərbaycançılıq ideyalarının meydana gəlməsinə zəmin
yaratmışdır. Bu dövrdə milli birlik, müstəqil
dövlətçilik idealları üzərində daha ardıcıl, daha dərindən
düşünmə - milli
özünüdərk Azərbaycan xalqının daxili ehtiyacı idi. IX əsrin sonu - XX əsrin əvvəllərində,
hətta sonralar da, bütün milli
azadlıq hərəkatlarının ideoloji
əsasında Abbasqulu ağa
Bakıxanov, Mirzə Fətəli Axundzadə, Cəmaləddin
Əfqani, Həsən bəy Zərdabi və bu
dövrün digər görkəmli
yaradıcı ziyalıları dayanırdı. Bu ideyalar, nəhayət,
XX əsrin əvvəlində azərbaycançılıq ideologiyasının
təşəkkülünə daha güclü təkan verdi.
Azərbaycançılıq ideologiyası, Azərbaycanda
milli dövlətçilik təfəkkürü
dövrün Cəlil Məmmədquluzadə,
Mirzə Ələkbər Sabir, Nəriman
Nərimanov, Əbdürrəhim bəy Haqverdiyev,
Əli bəy Hüseynzadə, Hüseyn Cavid, Məhəmməd Hadi,
Abbas Səhhət, Abdulla
Şaiq, Süleyman
Sani Axundov, Yusif Vəzir
Çəmənzəminli, Firidun bəy
Köçərli və onlarca digər
yazıçı-publisist və maarif
xadimlərinin əsərlərində, konkret
fəaliyyətlərində əksini tapdı. Bu dövrün ədəbiyyatında
xalq kütlələrinin azadlıq istəyi,
inqilabi hərəkatın güclənməsi,
milli şüurun
güclü oyanışı ilə əlaqədar
olaraq tənqidi realizm
aparıcı istiqamətə çevrildi.
Həmin dövrdə Azərbaycanda geniş vüsət alan
istiqlaliyyət uğrunda siyasi
mübarizə ilə bağlı azərbaycançılıq
ideologiyası məzmunca və keyfiyyətcə yeni mərhələyə qədəm qoydu və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin qurulması ilə yüksək zirvəyə
çatdı. Azərbaycanın şimalında müstəqil dövlətçilik ənənələrinin
dirçəlişi və xalqın milli
təfəkküründə baş verən
oyanış, mədəniyyətin müxtəlif sahələrində
olduğu kimi, ədəbi
mühitdə də böyük canlanmaya səbəb oldu.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyəti dövrünün nəsrində təbliğ olunan
milli ideyalar, o cümlədən, azərbaycançılıq
haqqında filologiya elmləri doktoru Alxan Bayramoğlu
yazır: "Dövrün ictimai-siyasi, milli-mənəvi problemlərinin
bədii əksində poeziya müəyyən
operativliyə malik olsa
da, bu işdə nəsrin
spesifik imkanlarını inkar
etmək olmaz. Milli nəsrimiz Azərbaycan
Demokratik Respublikası dövründə
ictimai-milli-mənəvi problemlərin bədii əksi üçün öz
imkanlarını səfərbər etməyə
çalışırdı. Düzdür,
o zaman dövrün
ictimai-siyasi və milli-mənəvi
problemlərinin bədii həllini özündə əks
etdirən romanlar "meydana
atılmadı" (Bu, əslində,
birdən-birə bəlkə də mümkün
deyildi. Vaxt və hadisələrin gedişi
imkan versə idi,
şübhəsiz, bu cür
əsərlər yaranacaqdı.). Lakin bədii
nəsr təfəkkürü dövrün
hadisələrinin mahiyyətinə nüfuz
etməyə cəhd göstərir və hələlik, bəzi
"xırda-para" bədii nəsr nümunələrini
"meydana atırdı". Həmin əsərlər,
əsasən, kiçik hekayələrdən,
özü də publisist
ruhlu hekayələrdən ibarət idi ki, bunu
da dövrün tələbində
axtarmaq lazımdır. Belə ki, hadisələrin sürətli və dəyişkən
inkişafı zamanı lakoniklik; həm də
publisist ruh və operativlik bədii ədəbiyyatdan da tələb olunurdu. Nəsr
dövrün bu tələbi
ilə hesablaşmaqla yanaşı, mövzu dairəsinin genişliyi
qayğısına da qalırdı".
Bu dövrün nəsrində öz
əksini tapan milli ideyalar haqqında Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin Ensiklopediyasında yazılır: "Abdulla Şaiqin "Əsrimizin
qəhrəmanları" romanında Azərbaycan gənclərinin
həyatı, arzu və amalları,
dünyabaxışı və əməlləri ön plana çəkilir.
Müəllifin ilk
bölümlərini hələ 1909 ildə yazdığı
bu əsərə 9 ildən sonra, 1918 ildə yenidən
qayıtmasının bir səbəbi də
bu dövrdə milli istiqlal arzularının gerçəkləşməsi
imkanının güclənməsi və bu
yolda gənclərə olan
ümidi, inamı ilə
bağlı idi".
Ağababa
Yusifzadənin romantik ruhlu
"Sınıq qanad" əsəri
1918-20-ci illərdə Abdulla Şaiqin "Əsrimizin qəhrəmanları"ndan
sonra meydana
çıxan ikinci roman
nümunəsidir. Əsər ənənəvi məhəbbət
mövzusunda olsa da, burada örtülü
şəkildə ictimai məsələlərə
də toxunulur. Müəllif
göstərirdi ki, dövlətin milli kadrlara
ehtiyacını ödəmək, istedadlı gənclərə
arxa durmaq üçün varlılar da
vətəndaşlıq qeyrəti göstərməli, onlara arxa
olmalıdırlar. Millətin müstəqilliyi və xoşbəxtliyi
hamının birliyindən, bir-birinə yardımından
asılıdır.
Azərbaycanın müstəqilliyə
can atması Antanta
dövlətlərini, rus bolşeviklərini
və daşnakları təşvişə
salmışdı. Bolşevik Rusiyası
hər tərəfdən Azərbaycana qarşı fitnələr
törədir, erməni daşnaklarından istifadə edirdi. Belə fitnələrdən ən böyüyü 1918-ci ilin
martında erməni daşnaklarının Bakıda, həmçinin,
Azərbaycanın başqa yerlərində
azərbaycanlılara qarşı törətdikləri
soyqırımları idi. Bakı Sovetinin, əsasən, daşnak
quldurlarından ibarət olan
qoşunları Bakıda minlərlə azərbaycanlını
qətlə yetirdilər, qədim binaları, məscidləri
dağıtdılar, əlyazmalarını, kitabxanaları
yandırdılar. Məhəmməd Əmin Rəsulzadə, Əlimərdan
bəy Topçubaşov, Üzeyir
bəy Hacıbəyli, Mirzəbala Məmmədzadə, Seyid Hüseyn, Abdulla Şaiq kimi qabaqcıl Azərbaycan ziyalıları öz əsərlərində bu
vəhşiliyi lənətləyirdilər.
Bakıda erməni
daşnaklarının vəhşicəsinə
yandırdıqları abidələrdən biri
də milyonçu Musa
Nağıyevin oğlu
İsmayılın xatirəsinə
ucaltdırdığı
İsmailiyyə binası idi.
Binanın yandırılması
bir bir yana,
millətə qənim kəsilən daşnaklar
İsmailiyyənin sökülməsinə
çalışırdılar.
Azərbaycanlılara
qarşı, hazırlanan bu qəsdin üstünü açmaq
üçün Seyid
Hüseyn "Həzin bir
xatirə İsmailiyyə" hekayəsini yazmışdı.
Dərin lirizmi, güclü
vətəndaş duyğusu publisistik ruhu ilə seçilən bu
hekayə İsmailiyyənin həqiqi bədii salnaməsidir. Vətəndaş
yazıçıya görə, binanın xalq
qarşısındakı bir-birindən dəyərli xidmətlərindən
ən qiymətlisi onun siyasi
cərəyanlar meydanına çevrilərək, xalqın
milli-mənəvi tarixində əvəzsiz rol
oynamasıdır. Qabaqcıl Azərbaycan ziyalıları bu binanı xalqın, millətin amal və əməl dayağı, müqəddəs
və toxunulmaz məbədi sayır,
azadlıq və istiqlal rəmzi kimi dəyərləndirirdilər. Hekayənin
sonluğu son dərəcə
həyəcanlı və dərin vətəndaş
narahatlığı ilə dolu
çağırış notları ilə bitir:
"Ey bakılı qardaş,
ey azərbaycanlı vətəndaş,
niyə dayanıb baxıyorsan? Coş!
İsmailiyyənin, hər vaxt böyük salonunda öz gələcəyin üçün
gün ağladığın İsmailiyyənin
qarşısına gəl. Onu səndən
ayırırlar. Onu lüzumsuz
bir meyit kimi dəfn ediyorlar. Həm
də sənin gözünün
qabağında dəfn ediyorlar. Halbuki onun məhzun
gözləri səni gözləyir, sənin həsrətini
çəkir".
Maraqlıdır
ki, Seyid Hüseynin bu hekayəsindən
sonra "Yaşıl qələm" ədəbi
birliyi "İsmailiyyə" müsabiqəsi
elan edərək, həmin mövzuda,
həmçinin, Azərbaycan bayrağına həsr olunan bir neçə poetik əsərin də üzə
çıxmasına nail olur,
başlıcası isə, "İsmailiyyə"nin dağıdılmasının
və onun timsalında azərbaycanlıların
azadlıq və milli istiqlaliyyət
duyğularının qırılmasının
qarşısı alınır.
Bu mövzuya bir də
qayıdan Seyid Hüseyn
1920-ci ildə "İsmailiyyə" adlı yeni hekayə də yazmışdır. Həmin yazıda da binanın
xaincəsinə və alçaq niyyətlə
yandırıldığı, bundan doğan vətəndaş qəzəbi və
hiddəti dərindən duyulmaqdadır. "İsmailiyyə"
Cümhuriyyət dövrü ədəbiyyatında
zamanın ən başlıca probleminə toxunmaqla
milli dövlətçiliyi, milli hökuməti, "üçrəngli, səkkizguşəli
ulduzlu" bayrağı belə böyük ürəklə alqışlayan, xalqı onun qədrini bilməyə
çağıran yeganə bədii nəsr əsəri idi.
Alxan Bayramoğlu Seyid Hüseynin əsərdəki əsas məqsədini
açarkən yazır: "Gözlərimə
inanmaq istəməyirdim. "İsmailiyyə",
o milli əməllərimizin
doğulduğu yer, o möhtəşəm bina,
o Azərbaycan fikrini,
Azərbaycan hürriyyəti və istiqlaliyyəti məfkurəsini
bir ana kimi
bəsləyib tərbiyə verən, millət arasında nəşr
edən mərkəz. O gözəl və sevimli bina qəzəbli, həm
də xəyanət nəticəsi olaraq,
məcburiyyətdən dolayı qəzəbli bir
qəhrəman kimi ərzi-vücud etməkdə,
ona tamaşa edənlərə
kinli-kinli baxmaqda idi".
Buradan bir daha aydın olur ki, "İsmailiyyə"nin
taleyi ilə əlaqədar narahalıq,
sadəcə olaraq bir
binanın uçurulub-uçurulmamasından irəli gəlmir.
Bu narahatlığın kökü
milli və bəşəri duyğulardan qidalanır. Ona
görə də qələbə çalır. Bu uğuru S.Hüseyn
iftixar hissi ilə belə
təqdim edir: "... Tək bir həqiqət işin hər
tərəfini bana kəşf etdi. Bənim bu
xüsusdakı məruzələrim dişarı
çıx...xatalıdır...başına uçar..."
- deyib bəni oradan
(İsmailiyyənin yanmış binasının içərisindən-A.B.)
konara dəvət edən biganə hami xeyirxahımı sükuta
məcbur etdi.
Bilmirsiniz,
"İsmailiyyə"nin yandırıla bilmədiyini aləmə
isbat edən bir həqiqət
hansıdır?
Azərbaycan parlamanı üzərində
üç rəngli və səkkiz
guşə yıldızlı təmus üçün
Azərbaycan bayrağı".
"İsmailiyyə"nin
qorunub saxlanılması ilə nəticələnən
həmin əsərlər bədii sözün
düşmən üzərində qələbəsi idı.
Bu qələbə milli
özünüdərkdən, milli
istiqlaliyyət, milli azadlıq duyğusundan qüvvət alan
vətənpərvər yazıçılarımızın,
bədii söz sənətimizin təntənəsi
idi.
Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin dövrünün nəsrində
öz əksini tapmış əsas ideyalardan bəhs edən Alxan
Bayramoğlu fikrini
yekunlaşdıraraq yazır: "Bütün
bunlar göstərir ki,
Azərbaycan Demokratik Respublikası
dövründə nəsr sosial-siyasi,
milli-mənəvi və ictimai-əxlaqi problemlərə cəsarətlə
müdaxilə edə bilmişdir. Odur ki, onun
mövzu və problematika
dairəsi rəngarəng olmuşdur. Lakin toxunulan problemlərin
ideya-bədii əksinin dərinliyinə gəlincə, bu əsərlərdə ədəbiyyatın
və qoyulan problemin ideya-estetik həllinin hələ zəif olduğunu qeyd etməliyik.
Bütün bunlar mövcud
ictimai-siyasi problemlərin və cəmiyyətdə
gedən milli-mənəvi proseslərin hələ dövrün ədəbiyyatı tərəfindən
dərketmə və mənimsəmə prosesinin
yenicə başlanması ilə əlaqədardır. Çünki Demokratik Respublika dövründə yeni
həyatın, yeni düşüncə və
yaşayış tərzinin formalaşması hələ
təzə başlamış, öz yolunu və istiqamətini kifayət qədər
aydınlaşdıra bilməmişdi. Buna
ictimai-siyasi, beynəlxalq vəziyyətin
mürəkkəbliyi, habelə, ölkədaxili təsərrüfat
həyatının və siyasi vəziyyətin
tam qaydasına düşə bilməməsi
də təsir göstərirdi. Odur ki, bədii söz
hələ daha çox
üzdə olub fəal cərəyan edən,
dövlətin və xalqın istiqlal
ideallarının müqəddəratında mühüm
rol oynayan problemlərin
mümkün qədər operativ
işıqlandırılmasına fikir
verməli olurdu. Təbii ki, bütün bunlar yaranan əsərlərin
bədii sənətkarlıq xüsusiyyətlərinə, mövzunun ideya-estetik həllinə
öz təsirini göstərirdi. Təsadüfi deyil ki, nisbətən üzdə olub,
qabarıqlığı ilə nəzərə çarpan milli
özünüdərk və milli
istiqlaliyyət arzusu və idealından irəli
gələn vətənpərvərlik hissi
dövrün poeziya və
nəsrində özünün dolğun bədii əksinii tapmış, lakin sosial-siyasi problemlər
bir növ diqqətdən
kənarda qalmış, mənəvi-əxlaqi məsələlərin
işıqlandırılmasına isə az
diqqət yetirilmişdir.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.- 2012.- 2 iyun.- S. 14.