Azərbaycan
Xalq Cümhüriyyəti dövrünün poeziyasında azərbaycançılıq
Azərbaycan Xalq Cümhüriyyəti dövründə
bütün sahələrdə azərbaycançılıq,
türkçülük, osmançılıq arasında
münasibətlər tam
aydınlaşdırılmamışdı. ABŞ tədqiqatçısı
T.Svyatoxovski bu dövrdəki proseslər haqqında
yazırdı: "Dildə
ruslaşdırma prosesi dayandırılsa da, yerli ədəbi
dilin nəyə əsaslanacağı haqqında hələ də
ümumi razılıq yox idi. Azərçilərlə (azərbaycançılıq
tərəfdarları -V.Ö.) osmançılar
(türkçülük) arasındakı mübahisələr
hələ də əks-səda doğururdu...
Müəllif
yazır ki, bu dövdə pantürkizm ruhu güclənmişdi,
türk xalqlarının siyasi cəhətdən ayrı
olmasına baxmayaraq, mədəni, dil, milli-mənəvi dəyərlər,
ənənələr baxımdan yaxınlığı təbliğ
olunurdu.
Bütün bunlar bu dövrün poeziyasına da ciddi təsir
etmişdi. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövrü ədəbiyyatının ilk tədqiqatçılarından
olan filologiya elmləri doktoru Alxan Bayramoğlu yazır ki, sovet
imperiyasının ölkəmizdə hakim olduğu 70 ildən
artıq bir dövr ərzində Azərbaycan Demokratik Respublikasının
tarixi, dövlət quruculuğu işləri, iqtisadi
siyasəti, ədəbi-mədəni həyatı əyri
güzgüdə əks olunmuşdur. Siyasi və
elmi ədəbiyyatda bu dövr, demək olar ki, kimlərinsə
söyülməyi, döyəclənməyi lazım gələndən-gələnə
yada düşmüş və hər dəfə də
xalqımızın tarixində ləkəli, son dərəcə
eybəcər bir səhifə kimi lənətlənmişdir.
Bütün bunlar - xalqları özlərinin tarixi-etnik
bağlarından qoparıb simasızlaşdırmaq, əvəzində
"vahid sosialist milləti" yaratmaq cəhdləri
imperiyanın müstəmləkələrdə öz
hegemonluğunu əbədiləşdirmək siyasətinə
xidmət edirdi. Dövrün ədəbi-tarixi və
ictimai-siyasi materialları ilə yaxından
tanışlıqdan bir daha aydın olur ki, Azərbaycan
Demokratik Respublikası tariximizin ən işıqlı və
fəxr olunmalı səhifələrindəndir. Tərəqqipərvər ziyalılarımız
onilliklər ərzində uğrunda mübarizə
apardıqları milli inkişaf ideyalarının həyata
keçməsindən yaranan vəcd və yüksək vətənpərvərlik
duyğusu ilə milli müstəqilliyimizi tərənnüm
etmiş, Cümhuriyyətin qarşılaşdığı
problemlərin qayğıları ilə yaşamış,
onların həlli yollarını göstərməyə
çalışmışlar."
Alxan Bayramoğlu daha sonra
yazır: "Yuxarıda qeyd etdiyimiz kimi, ölkə həyatında
gedən siyasi və mənəvi-psixoloji təbəddülat,
bir çox xalqlar kimi, azərbaycanlıların da milli mənlik
şüur və psixologiyasının formalaşmasına əhəmiyyətli
dərəcədə təkan verdi. Tərəqqıpərvər
xadimlərimizin məqsədyönlü və ardıcıl fəaliyyət
və çarpışmaları da bu işdə az rol
oynamadı. Xalqın milli özunüdərk prosesi
ictimai-siyasi və inqilabi dəyişikliklər dövründə
daha da gücləndi. Artıq hər bu millətin
beynini, düşüncəsini məşğul edən məsələ
baş verən proseslərdən, aparılan mübarizələrdən
onun özünün və yurdunun nə dərəcədə
karlı çıxacağı məsələsi idi.
Tədqiqatçı
qeyd edir ki, qələm xadimlərimiz başa
duşürdülər ki, bütövlükdə, xalqı
bu ruhda kökləmək, yəni müstəqillik uğrunda
ardıcıl mübarizəyə səfərbər etmək,
onu bu haqqa çatmaq üçün milli-tarixi və mənəvi
hüququnun olmasına
inandırmağı ən təsirli vasitələrindən
biri ulu babalanmızın keçdikləri şöhrətli
yolu bu günkü nəslə örnək kimi təqdim etməkdir.
Çünki hər kəs, o cümlədən, gənclik
öz əcdadının, mənsub olduğu soykökün əsilli-nəsilli
olmasından daxili bir qürur duyur. Bu qürür
insanın həyat amalının uğurlu aqibətində
müstəsna rol oynayır. Bunu dərindən dərk etdiyi
üçündür ki, şairə Um Gülsüm "Ey
türk oğlu" şerində üzünü
bugünkü gəncliyə tutaraq deyirdi:
Ey türk, sən ey qəhrəman,
yigit oğlu Turanın!
Şanlı, yüksək
babanın ögüdünü unutma.
Sən də yürü o yolu.
Yürü, əvət
özünü hər şeydən qorxutma;
Yürü, əvət bir daha
təməddün, irfanın
Ülvi duyğular versin
türkün həssas qəlbinə.
Hörmət-izzət aldırsın
böyük Turan elinə...
Tarixlərdə həp sənin
rəşadətin, hünərin,
Bildirişin,
fırtınan oxunurkən sən neçin
Avropaya qarşı bir
Yersiz, yurdsuz əsir tək boyun
büküb durasan?
Müəllif göstərir ki, özünün
gənc oxucusunu ulu babasının şanlı tarixinə nəzər
salaraq, ondan ibrət almağa çağıran şairənin
izlədiyi ülvi məqsəd xalqın özünüdərkinə
düzgün istiqamət verməkdir. O göstərir ki, bu cür şanlı keçmişə
malik bir xalın varislərinin əcdadından xəbərsiz
olaraq yad ölkələrin qarşısında əsil-nəcabətsiz
bir varlıq kimi boyun büküb büzüşməyə mənəvi
haqqı yoxdur. Əks- təqdirdə, öz
qüdrətindən bixəbərlikdən doğan
yazıqlıq milləti labüd uçuruma və məhvə
sürükləyir.
Azərbaycan Xalq Cümhüriyyəti Ensiklopediyasında göstərilir
ki, milli intibah, hürriyyət düşüncəsi və
istiqlal ovqatı Cümhurriyyət romantizminin parlaq nümayəndəsi
Məhəmməd Hadinin də şeirlərinin leytmotivini təşkil
edir. Milli müstəqillik və azadlıq uğrunda
mübarizə aparan şair Azərbaycan Xalq Cümhüriyyətinin
qurulmasını ruh yüksəkliyi ilə
qarşılamış, ona "Şühədayi-hürriyyətimizin
ərvahına ithaf", "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə", "Məfkureyi-aliy-yəmiz"
("Azərbaycan dövləti-növzadımıza")
şeirlərini həsr etmişdir. Məhəmməd Hadi
sonuncu şeirdə xalqın milli istiqlal ruhunu və əzmini
ifadə edərək yazırdı:
Çıxsın dilərsə, qarşımıza həp
məzarımız,
Dönməz məzaridən
bu dili-əzmkarımız...
Vicdani-millətə
yazılıbdır hu ayəmiz,
Ən şanlı, ən şərəfli
həyat iştə qayəmiz.
("Məfureyi-aliyyəmiz")
Bu əhvali-ruhiyyə şairin "Zəfəri-nahiyyəyə
doğru", "Aydınlıq bir gecədə təfəkkür
dəqiqələri". "Kor soqqur", "Baharın
ilhamları və ictimai rəmzlər", "Hərarətli
şeir və yaxud qızdırımalı halımda
saçmalarım" şeirlərində də davam eləyir.
Məhəmməd Hadi "Şühədayi - hürriyyətimizin
ərvahına ithaf" şeirində "Sizinlə buldu bu
millət şərəfli istiqlal" deyə Azərbaycanın
müstəqilliyi uğrunda mübarizədə şəhid
olmuş vətən övladlarının müqəddəs
ruhunu həzin təranələrlə oxşayır, "Əsgərlərimizə,
könüllülərimizə" silsilə şeirlərində
isə yurddaşlarını bu istiqlalın qorunmasına
çağırırdı.
Müsavat və istiqlal amalları A.Şaiqin
"İntizar qarşısında", "Arazdan Turana",
"Yeni ay doğarkən", "Vətənin yanıq səsi",
"Türk ədəmi-mərkəziyyət firqəsi"
("Marş") şeirlərində də əksini
tapmışdır. "Birləşəlim, türk oğlu,
bu yol millət yoludur", - deyən şair hamını milli
birliyə səsləyir, Azərbaycan istiqlalının
qorunmasına, vətən yolunda əzmkarlığa
çağırırdı:
İldırımlar gurlasın.
Buludlarım hazırlansın tufana!
Dağım-daşım boyansın həp al qana,
Şimşəklərim parlasın...
"Ölüm " deyə, "Vətən
" deyə coşarız.
Bu torpaqlar qanımızla boyansa,
Nəfəsimiz qalınca öc alarız.
Eyni motiv o dövrdə nəşr olunmuş "Milli
şərqilər" (1919) adlı seçmə şeirlər
toplusunun da əsas mövzusunu və vahid ideya-bədii pafosunu
təşkil edirdi:
Türküstan yelləri öpüb alnımı,
Söyləyir dərdini sana, bayrağım!
Üçrəngli əksini Quzğun dənizdən
Ərməğan
yollasın yara, bayrağım!
(Əhməd Cavad. "Azərbaycan bayrağına")
Cəfər Cabbarlının istiqlal
mövzulu şeirləri 1918-20 illərin inqilabi və romantik əhval-ruhiyyəsini,
xüsusilə, qabarıq ifadə edən fəlsəfi-rəmzi
nümunələr idi.
Şair "Yaşıl donlu, al yanaqlı, mavi gözlü
sevdiyim" dediyi məşuqəyə eşq elan edir və
onun tarixi simvolikasını belə açırdı:
Bu göy boya göy moğoldan qalmış bir türk
nişanı,
bir
türk oğlu olmalı.
Yaşıl
boya islamlığın sarsılmayan inamı, ürəklərə
dolmalı.
Al boya da azadlığın, təməddünün
gümanı,
mədəniyyət bulmalı.
Səkkiz
guşə bu ulduz da səkkiz hərfli "Od yurdu ".
Əsarətin gecəsindən fürsət bulmuş
quş kimi
səhərlərə uçmuşdur.
Bu hilal da türk bilgisi, düzgün sevgi nişanı,
yurdumuzu qucmuşdur.
Gənc şairin "Sevdiyim",
"Sevimli ölkəm", "Salam" şeirlərində
də müstəqil Azərbaycan, türkçülük,
turançılıq ideyaları tərənnüm edilirdi.
Cümhuriyyətin ilk qadın şairi
Ümmügülsümün şeirləri vətənin
sabaha uçuş və döyüş cəngisi kimi səslənirdi:
Annəciyim, mənim bu yaşıl dağlar,
Mənsiz nəşə bulmaz
çiçəkli bağlar.
Mənsiz bülbül ötməz, çəmənlər
ağlar,
Yurduma buraxmam alçaq düşməni...
Ey buzlu şimaldan qopan ruzigar,
Toxunma qəlbimə, atəşi parlar.
Saqın, gəlmə, səni nəfəsim boğar,
Dəf ol, vətənimdə görəməm səni...
("Çəkil, dəf ol")
Bu dövr poeziyasında "Cümhuriyyət
şairi" Əhməd Cavadın səsi daha gur
eşidilirdi. Əhməd Cavadın həyat və
yaradıcılığının on parlaq və məhsuldar
dövrü XX əsrin 10-cu illərinin ortalarına və Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti dövrünə təsadüf edir.
Bu illərdə onun "Qoşmalar" (1916) və
'"Dalğa" (1919) adlı şeir topluları nəşr
edilmişdir.
Daim ictimai-siyasi hadisələrin mərkəzində
olan Əhməd Cavad Cümhuriyyətin qurulmasını
"'Azərbaycan, Azərbaycan!" və
"Canım-gözüm, gözüm-canım Azərbaycanım"
şeirləri ilə alqışlamışdır. 28 May - istiqlal günü, milli ordu,
türk birliyi, üçrəngli, səkkiz guşəli
ay-ulduzlu bayraq onun şeirlərinin əsas atributları idi.
Azərbaycan hərbi birlikləri ilə
türk ordu hissələri
Bakıya daxil olduqda, Əhməd Cavad əsgər
yoldaşları ilə bərabər Bakının Yasamal
dağındakı səngərlərdə düşmənlə
vuruşurdu. "Bismillah" şerini də o, həmin
döyüş meydanında yazmışdır:
Atıldı dağlardan zəfər topları,
Yürüdü irəli əsgər,
Bismillah.
O, Xan sarayından çiçəkli bir qız.
Bəkliyor bizləri zəfər, Bismillah.
Ey hərbin taleyi, bizə yol ver, yol.
Sən ey coşan dəniz. gəl türkə ram
ol.
Sən ey sağa, sola qılınc vuran
qol.
Qollarına qüvvət gəlir, Bismillah.
Şair '"Ey əsgər" şeirində Azərbaycan
əsgərinin döyüşdə göstərdiyi
şücaəti belə tərənnüm edirdi:
Dağa-daşa sancağını
öpdürüb.
Duman kimi bu dağları bürüyən.
Dənizlərə salam rəsmi
yapdırıb,
Göylərdəki bulud kimi yürüyən.
Yürü-yürü, batan günün izinə,
Gülümsəyir
doğan günəş izinə.
Əhməd Cavadın ikinci şeir
kitabı olan "Dalğa"da (1919), əsasən, istiqlal
dövründə yazdığı şeirləri
toplanmışdı. Şair tükənməz ilhamını sonsuz, ülvi
məhəbbətlə sevdiyi Azərbaycan milli
istiqlalının tərənnümünə həsr
etmişdi ("Nədən yarandın", "Azərbaycan
bayrağına". "Al bayrağa", "Gəlmə",
"Bakı deyir ki...", "Qardaş",
"İngilis" və s. şeirlər).
"Mən çeynənən bir ölkənin haqq
bağıran səsiyəm" deyən Əhməd Cavad
milli
azadlığı təhdid
edən şimal yelinə, azad dağları bürümək
istəyən dumana, milli dövləti devirməyə
çalışan təcavüzkar qüvvələrə qəzəblə
xəbərdarlıq edirdi:
Bu dağlar mənimdir, yeni gün gördü,
Boğar səni ahım,
ey duman, gəlmə!...
Sən ey
gözlərimə batan quruntu.
Sağlam bir imanə səndən nə
qorxu?!
Bəslərsə vicdanlar pək böyük duyğu,
Yıxılmaz qaladır hər vicdan, gəlmə!
("Gəlmə'")
Əhməd Cavad ömrünün sonuna qədər
milli istiqlal ideallarına sadiq qalmış və bu yolda şəhid
olmuşdur. Bunu onun Cümhuriyyətin süqutundan, aprel
işğalından (1920) sonra yazdığı əsərlər
də sübut edir. 1925 ildə yazdığı
"Göy-göl" şeirində şair müstəqil
Azərbaycanın dövlət bayrağındakı ay-ulduza
işarə edərək deyirdi:
Sənin gözəlliyin gəlməz ki saya,
Qoynunda yer vardır ulduza,
Aya,
Oldun sən onlara mehriban
daya,
Fələk
büsatını quralı, Göygöl.
Şair bu şerə görə həbs
olunmuşdu.
Milli istiqlalın qorunmasına
çağırış ruhu Ə.Müznibin "Azərbaycan",
Balaqardaş Mürşidin "Əsgər şeirləri'"
silsiləsi ("Əsgər hərbə gedərkən". "Ana deyir", "Bu günün gənclərinə",
"Qarabağda həlak olmuş arkadaşımın ruhuna
ithaf"), Davudun "Əsgər şərqisi", "Məqsədimiz",
"Azərbaycan ordusuna", "Bir əsgərin dilindən",
Ümmügülsümün "Əsgər anasına",
"Bir mayıs günündə", Əli Şövqinin
"Azərbaycana", Ümid Gəncəlinin "Azərbaycan
vətən şərqisi", Əli Yusifin "Bayraq",
"Azərbaycanlıya" əsərələrində də
güclü idi. Mürşid "Şühədayi-Vətən"
şerində yazırdı:
Sən də fəxr et,
bambaşqadır bu ölüm,
Bənzəməzsən
sən bir adi ölmüşə.
Cismin əgər
gömülmüşsə məzara,
Ruhun millət
qəlbindədir həmişə.
İstiqlal poeziyasında
orijinallığı ilə seçilən gənc simalardan
biri də istedadlı şair Əli Yusif idi. İstiqlalı böyük sevinclə,
ruh yüksəkliyi ilə qarşılayan gənc şair
istibdad zəncirindən qurtarmağı Azərbaycan
üfüqündə doğan sönməz ulduz kimi mənalandırır,
ilk dəfə milli dövlət elan edilməsindən
qürurla öyünürdü:
Ey vətəndaş, bu gün sənin taleyinə
Bir əbədi sönməyəcək
ulduz doğur.
Bundan sonra Azərbaycan ölkəsində
Azadlığın, istiqlalın
kamanısan.
Sənin dəxi bu müqəddəs vətənin var,
Bayrağın var, buludlardan yana
çıxar.
Bir sözlə, Azərbaycan Xalq
Cümhurriyyəti dövrünün poeziyasında azərbaycançılıq,
milli ruh, millətçilik, türkçülük, vətənə
məhəbbət duyğuları tərənnüm edilirdi.
VAHİD ÖMƏROV
Səs.- 2012.- 5 iyun.- S.14.