Müstəqillik dövründə ədəbi-bədii,
mədəni-mənəvi proseslər və azərbaycançılıq
ideyası
Müstəqillik dövründə yalnız siyasi,
iqtisadi ideoloji sahələrdə deyil, ədəbi-bədii, mədəni-mənəvi
sahələrdə də azərbaycançılıq
ideyaları öz təcəssümünü
tapmışdır. Mirkazım Kazımov "Azərbaycançılıq
- Heydər Əliyevin dövlət quruculuğu prinsipidir" əsərində
yazır: "Müəllifi Heydər Əliyev olan Azərbaycançılıq
ideologiyasının mərkəzində bütün Azərbaycan
cəmiyyətinin birliyi, vəhdəti, vətəndaşların
taleyi durur.
Müstəqillik dövründə yalnız siyasi,
iqtisadi ideoloji sahələrdə deyil, ədəbi-bədii, mədəni-mənəvi
sahələrdə də azərbaycançılıq
ideyaları öz təcəssümünü
tapmışdır. Mirkazım Kazımov "Azərbaycançılıq
- Heydər Əliyevin dövlət quruculuğu prinsipidir" əsərində
yazır: "Müəllifi Heydər Əliyev olan Azərbaycançılıq
ideologiyasının mərkəzində bütün Azərbaycan
cəmiyyətinin birliyi, vəhdəti, vətəndaşların
taleyi durur. O, Azərbaycanın hər bir vətəndaşının
Prezidenti, Lideri olduğu kimi, onun yaratdığı ideologiya
da ölkənin hər bir sakininə xidmət edən
ideologiyadır. Böyük Öndərin ali məqsədi,
ideyası, həyat qayəsi Azərbaycanın dövlət
müstəqilliyini möhkəmləndirmək, ölkənin
iqtisadi tərəqqisini, xalqın rifahını yüksəltmək
idi. Dövlət başçısı, siyasi lider olaraq Heydər
Əliyev milli mənsubiyyətindən, dilindən, dinindən
asılı olmayaraq ölkənin bütün vətəndaşlarının
huquqlarının qorunmasının təminatçısı
idi. Ulu Öndər qeyd edirdi ki, ölkə əhalisinin tam əksəriyyəti
azərbaycanlıdır. "Azərbaycanlı" məfhumu
isə çox geniş və əhatəlidir. Xalqımızın
minilliklərdən gələn kökünə baxsan, bir
qismi o kökdən, bir qismi bu kökdən gəlib. Amma bu
insanların hamısı əsrlər boyu bir millət - azərbaycanlı
kimi formalaşıb. "Azərbaycanlı" sözü bu
ərazidə birləşdirici rolunu oynayıb.
"Azərbaycançılıq" məfhumunda birləşdirilən
və bir sıra mühüm cəhətləri: dil, adət-ənənə,
mədəni-mənəvi və dini dəyərləri və
digər amilləri əhatə edən milli ideologiyamız
daha yığcam və konkret olur".
Azərbaycançılığın ədəbi-bədii,
mədəni-mənəvi proseslərlə
bağlılığını göstərən müəllif
daha sonra belə qeyd edir: "Xalqımızın milli
inkişafında, özünü tanıtmasında ədəbi
fikrin və milli folklorun böyük təsiri olmuşdur. Bu
baxımdan, xalqın həyata və dünyaya
baxışı, milli xarakteri bədii əsərlərdə
və şifahi ədəbiyyatda öz əksini
tapmışdır.
Azərbaycançılıq ideologiyası Qərb və
Şərq dəyərlərinin sintezindən yaranan bir xəttdir.
Azərbaycanın Avropa və Asiyanın qovuşuğu olan bir
coğrafi məkanda qlobal və transmilli xarakter daşıyan
layihələrin mərkəzində olması azərbaycançılıq
ideologiyasını milliliklə yanaşı, özünəməxsus
dünyəvilik səviyyəsinə də qaldırır.
Azərbaycançılıq unikal bir ideologiyadır.
Bu məfhumda mədəni inteqrasiya, mədəniyyətlərarası
dialoq, ünsiyyət, mədəni dəyərlərin birləşdirici
xüsusiyyətləri yüksək dərəcədə
kamil və cəzbedicidir. Ona görə azərbaycançılıq,
ilk növbədə, öz milli mənsubiyyətini, milli-mənəvi
dəyərlərini qoruyub-saxlamaq deməkdir. Bu baxımdan, o,
milli olmaqla yanaşı, həm də bəşəridir,
dünyəvidir. Azərbaycançılıq bir təlimdir.
O, elə bir təlimdir ki, burada dövlətin və cəmiyyətin
mənafelərinə xidmət edən məqbul amillər, əməllər
və tədbirlər toplanmışdır.
Hələ milli-azadlıq hərəkatı
dövründə ədəbi-bədii prosesdə azərbaycançılıq
ideyasının möhkəmlənməsi xəttini diqqətə
gətirən Sona xanım Vəliyeva yazır: "Ədəbiyyat
adamları, həmişə olduğu kimi, milli hərəkatın
yüksəliş illərində də Azərbaycan dilinin və
tarixinin müxtəlif məsələlərini diqqət mərkəzində
saxlayır, bunlara millətin varlığı
üçün ən mühüm amillər kimi
yanaşırdılar".
"Dilimiz və taleyimiz" məqaləsində
S.Rüstəmxanlı ana dilinin tətbiqi imkanlarının
genişləndirilməsi ideyasını önə
sürür, yazıçıların 7-ci
qurultayındakı çıxışında: "Sosializm
ana dilinin məhvidirsə, bizə belə sosializm lazım
deyil" kimi ciddi bəyanat səsləndirirdisə, "Həqiqətdən
keçən yollar" yazısında yenicə çapdan
çıxmış "Filologiya məsələləri"
toplusuna istinad edərək, dilimizin elmi-etnoloji aspektdə tədqiqi
təcrübələrini örnək göstərirdi. Bundan
başqa, göstərilən əsərində Mirəli
Seyidovun "Azərbaycan mifik təfəkkürünün
qaynaqları", Anarın "Dədə Qorqud
dünyası" kimi elmi-populyar əsərləri dilimizin, mədəniyyətimizin
alt qatlarına nüfuz etmək cəhdlərinə görə
S.Rüstəmxanlı tərəfindən vəcdlə təqdir
olunurdu.
İctimai proseslərdə olduqca səmərəli fəaliyyət
göstərən şair-publisist təhlil və təsvirlərində
sırf azərbaycançılıq xəttini əsas
götürməklə məhdudlaşmır, hətta bəzən
milli ideologiyamızın nəzəri məsələrinin
araşdırılmasına da səy göstərirdi. O
yazırdı: "Turançılıq, yaxud azərbaycançılıq?"
- təkcə bu günün söhbəti deyil. Mübarizə
hərəkatımızın, demək olar ki, bütün
yolu bu iki anlayışdan paralel keçir. Bu ikiqatlı
idealın torpağa yaxın olan birinci qatı vətənçilik,
azərbaycançılıqdırsa, buludlara yaxın ikinci
qatı türk birliyinə əsaslanan
turançılıqdır". Bir qədər obrazlı
ifadə vasitəsi ilə olsa da, S.Rüstəmxanlı milli
ideologiyamızın bu iki tərkib hissəsinin sıx
bağlılığını, dialektik
asılılığını düzgün müəyyənləşdirmiş,
həmçinin, maraqlı bir təklif də irəli
sürmüşdür: "Görünür,
islamçılığı, turançılığı
mənəvi, tərbiyəvi bir kateqoriya kimi, birləşdirici
vasitə kimi təbliğ etsək də, azərbaycançılığı
əməl kimi, bu günün işi kimi qəbul etməliyik.
Türkçülüyü biz yalnız müstəqil,
güclü türk dövlətlərinin mənəvi birliyi
kimi təsəvvür edə bilirik və bu da ilkin mərhələdə
hər kəsin öz dövlətinin möhkəmləndirilməsini
zəruriləşdirir".
Sona xanım Vəliyeva müstəqillik illərində
Ulu Öndər Heydər Əliyevin azərbaycançılığın
inkişafı ilə bağlı fəaliyyətinə
toxunaraq yazır: "Azərbaycan artıq öz milli mədəniyyəti,
ədəbiyyatı və incəsənəti, şəxsiyyətləri
ilə dünya meridianlarına çıxır. Prezidentimizin
müvafiq fərmanları ilə dahi şair və mütəfəkkir
Məhəmməd Füzulinin 500 illik yubileyinin Fransada,
Türkiyədə, İraqda, İranda və Rusiyada qeyd
olunması, dünya şöhrətli Bülbülün 100
illiyinin Moskvada, Tbilisidə və Ankarada keçirilməsi, məşhur
bəstəkar Qara Qarayevin 80 illik yubileyinin Moskva və Parisdə,
görkəmli müğənni Rəşid Behbudovun 80 illik
yubileyinin Moskvada, türk xalqlarının ana kitabı olan
"Kitabi Dədə Qorqud" dastanının 1300 illik
yubileyinin türkdilli dövlət başçılarının
və nümayəndələrinin iştirakı ilə
Bakıda və Parisdə - YUNESKO-nun iqamətgahında
yüksək səviyyədə qeyd olunması müstəqil
Azərbaycanı yenidən dünyaya tanıtmış, hər
bir həmvətənimizin qəlbində milli iftixar
duyğuları oyatmışdır. Mədəni irsimizə
diqqət və qayğı dövlət səviyyəsində
həyata keçirilir, Azərbaycan mədəniyyətinin
inkişafı naminə göstərilən xidmətlər
yüksək qiymətləndirilir və həvəsləndirilir.
Bazar iqtisadiyyatına keçidlə bağlı kitab
çapında, o sıradan bədii kitabların və ələlxüsus
klassik ədəbi nümunələrin çapında
yaranmış gərginlik qismən aradan
qaldırılmış, müasir ədəbiyyatımızı
yaşatmaq üçün Yazıçılır Birliyinin
orqanlarının - "Azərbaycan", "Ulduz",
"Literaturnıy Azerbaydjan" və "Qobustan"
jurnallarının, "Ədəbiyyat" qəzetinin
dövlət büdcəsinə qəbul edilməsi məhz
Prezidentin göstərişi ilə, onun bilavasitə
qayğısına və diqqətinə görə
olmuşdur. Azərbaycan kinostudiyasının, özəl
kinostudiyaların inkişafı daim dövlət
başçısının diqqət mərkəzindədir.
Hazırda Azərbaycanda 27 professional teatr, 50-dək
xalq teatrı və özəl teatr, 13 konsert təşkilatı
fəaliyyət göstərir. İki böyük simfonik
orkestr, xalq çalğı alətləri orkestri, bir
neçə kamera və estrada kollektivi var. Ölkəmiz
üçün ən çətin məqamlarda Opera və
Balet Teatrının, balet truppasının, Azərbaycan
Dövlət Simfonik Orkestrinin, Dövlət Xor
Kapellasının, Dövlət Rəqs Ansamblının
qorunub-saxlanması, üstəlik də, yeni xalq
çalğı alətləri orkestrinin yaradılması
milli mədəniyyətimizin yüksəlişinin göstəricilərindəndir.
Mətbuat azadlığı, söz
azadlığı Azərbaycan xalqının gündəlik həyat
tərzinə çevrilmişdir. Ölkədə qəzet və
jurnalların çapı həddən artıq
asanlaşdırılmış, Azərbaycan dövlət
televiziyasından başqa ANS, Speys, Lider, ATV, həmçinin,
9 regional müstəqil televiziya kanalının yayımına
əlverişli şərait yaradılmışdır. Milli
Televiziyanın ictimailəşdirilməsi istiqamətində fəaliyyət
gücləndirilmişdir. İndi artıq Azərbaycançılıq
ruhu qəzet, jurnal, kitab səhifələrindən
çıxaraq, televiziya və radio efirinin, İnternet şəbəkəsinin
sərhədsiz məkanında bütün dünyaya
yayılır".
Ulu Öndər Heydər Əliyev azərbaycançılığın
bütün türk xalqlarının ədəbi-bədii, mədəni-mənəvi
dəyərlərlə əlaqəsini qeyd edirdi. Professor Musa
Qasımlı yazır: "Heydər Əliyev hesab edirdi ki,
türk xalqlarının yaratdıqları "Kitabi-Dədə
Qorqud", "Manas", "Alpamış",
"Koroğlu" dastanları, türk xalqlarına mənsub
olan Nizami, Yunis Əmrə, Əlişir Nəvai, Füzuli, Nəsimi,
Məhtimqulu, Abay və digərlərinin mənəvi dəyərləri
əks etdirən yaradıcılığı nəsillərdən-nəsillərə
keçib gələrək, xalqları bir-birinə daha da
yaxınlaşdırıb, vətənpərvərlik və vətənə
sədaqət hisslərini gücləndirib. Onun fikrincə,
türk xalqlarının mədəniyyəti və ədəbiyyatı
ziddiyyətli, eyni zamanda, şərəfli yol keçərək,
əlaqələrin saxlanılmasında başlıca rol
oynayıb".
Eyni zamanda, müstəqil Azərbaycan Respublikasında
yaşayan bütün etnik qrupların ədəbi-bədii, mədəni-mənəvi
fəaliyyəti də azərbaycançılığın
inkişafına xidmət edir. Bu baxımdan, Mirkazım
Kazımovun aşağıdakı fikirləri diqqəti cəlb
edir: "Bu, ilk növbədə, müstəqil bir dövlət
kimi ərazisində məskunlaşmış, burada daimi
yaşayan hər bir insan üçün həyat tərzidir.
Bu insan irqindən, milliyyətindən, dinindən,
danışdığı dildən asılı olmayaraq, Azərbaycanın
tam hüquqlu vətəndaşıdır və dövlətin
konstitusiyaya və qanunlarla ona verdiyi bütün hüquq və
azadlıqlardan istifadə edir.
Azərbaycançılıq milli ideologiya kimi ölkə
həyatında öz yerini tutmalıdır. Dinindən, dilindən,
mənsub olduğu millətdən asılı olmayaraq, hər
kəs Azərbaycan dövlətini, Azərbaycan xalqını
təmsil etməsindən qürur duyur, yaşadığı,
vətəndaşı olduğu bu ölkənin şərəfini
qoruyur. Bu zaman şəxsi və ictimai mənafelər birləşdirilir.
Sözügedən bu milli ideologiya bir millətin -
ölkənin əsas əhalisini təşkil edən azəri
türklərinin ideologiyası demək deyildir. Milli deyəndə,
hansısa bir millətdən söhbət getmir. Milli deyəndə,
bu dövlət siyasəti məfhumudur. Bu ideya ölkənin
bütün vətəndaşlarının maraqlarına və
mənafelərinə yönəldilmiş bir siyasətdir".
Azərbaycançılıq ideologiyası ölkədə
yüz illərlə yaşayan onlarla milləti, etnik qrupları
bir demokratik, müstəqil, sivil dövlətdə birləşdirən,
bu xalqların vahid vətəndaş cəmiyyətində
inkişafına, tərəqqisinə, mənəvi yüksəlişinə
xidmət edən bir təlimdir. Bu ideologiyanın ali mahiyyəti
və bəşəriliyi də məhz bundadır.
Böyük öndər, Ümummilli Liderimiz Heydər Əliyev
bu baxımdan demişdir: "Doğma, canım qədər
sevdiyim Azərbaycanım mənim qibləgahımdır".
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.-
12 iyun.- S. 14.