Azərbaycançılığın
müasir tədqiqi: milli "mən" və azərbaycançılığın
qarşılıqlı münasibəti
Azərbaycançılığın tədqiqində
Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvü, professor Yaşar
Qarayevin xidmətləri böyükdür. Y.Qarayev "Milli
"mən" şüuru və etnik yaddaş - azərbaycançılıq",
"Tarixin Qarabağ yaddaşı - dünən və bu
gün", "Tarix yaxından uzaqda" və s. əsərlərində
azərbaycançılığı tədqiq etmişdir.
Y.Qarayev azərbaycançılığa Azərbaycan, milli
ideya, dövlətçiliyin sivil ideya modeli kimi baxaraq, milli
ideologiya kimi azərbaycançılığın
inkişafında Ulu Öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz
rolunu xüsusi qeyd edir.
Azərbaycançılığın tədqiqində
Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvü, professor Yaşar
Qarayevin xidmətləri böyükdür. Y.Qarayev "Milli
"mən" şüuru və etnik yaddaş - azərbaycançılıq",
"Tarixin Qarabağ yaddaşı - dünən və bu
gün", "Tarix yaxından uzaqda" və s. əsərlərində
azərbaycançılığı tədqiq etmişdir.
Y.Qarayev azərbaycançılığa Azərbaycan, milli
ideya, dövlətçiliyin sivil ideya modeli kimi baxaraq, milli
ideologiya kimi azərbaycançılığın
inkişafında Ulu Öndər Heydər Əliyevin əvəzsiz
rolunu xüsusi qeyd edir.
Y.Qarayev Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə azərbaycançılığın
dövlət səviyyəsində
reallaşdığını da göstərir: "Nə qərbçilik,
nə türkçülük, nə islamçılıq, nə
də etnik millətçilik öz namizədliyini "milli
ideya" missiyasına sonralar da irəli sürə bilmədi.
Xüsusən, ilk Xalq Cümhuriyyətinin təşəkkülü
ərəfəsində "azərbaycançılığın"
dəyəri hələ ideya halında olan bütün digər
dövlətçilik dəyərlərini üstələdi.
Hətta tək azərbaycançılıq tərəzinin
bir gözünə, bütün digər alternativlər isə
hamısı bir yerdə tərəzinin digər gözünə
qoyulsaydı belə, yenə "Azərbaycan gözü"
basardı, ağır gələrdi. Əgər biz "Azərbaycan"
adlı çağdaş fenomeni, təkrarsız fərdi
"mən"i (feno-məni) hər hansı Doğu, ya
Batı - uzaq, ya yaxın super məkanda əridib-itirmək, dəfn
eləmək istəmiriksə, onda etiraf etməliyik:
konkret-milli imza və ünvan kimi Azərbaycan ideyasına
alternativ bu gün də yoxdur.
"Azərbaycan" sözü müasir
siyasi-hüquqi məzmunu Azərbaycan ideologiyası
formalaşandan, rəsmi dövlət adı statusunu isə Azərbaycan
Xalq Cümhuriyyəti yaranandan sonra alıb.
İstiqlal düşüncəsinin
təşəkkülündə milli-mənəvi (ədəbi-bədii-mədəni)
amilin təməl rolunu sonralar milli əməli hərəkat
dövrünün öz xadimləri dəfələrlə
etiraf etmişlər: "Azərbaycan milli
xartiyası"nın təşəkkülündə,
istiqlal fikrinin təsisində Vaqifdən tutmuş Cavidə qədər,
Mirzə Fətəlidən Üzeyirə kimi, "Əkinçi"dən
"Azərbaycan" və "Yeni Qafqaziya"yadək hər
birinin olduqca böyük və dəyərli rolları
olmuşdur.
Zənnimizcə, Mirzə Fətəli
və Həsən bəy Zərdabi əlli il sonra dünyaya gəlsə
idilər, istiqlal fikri, Azərbaycan milli xartiyası da əlli
il sonra meydana gələcəkdi. Bunların arasında
çox sıx bir münasibət və rabitə vardır...
Özünü, türkçülüyünü və azərbaycançılığını
dərk etməyən bir xalq istiqlal bəyannaməsini verə
bilməzdi" (M.B.Məmmədzadə).
Təsadüfi deyil ki, tarix boyu
neqativ strateji qütblər də Azərbaycanda dövlətçilikdən
əvvəl kültürü, mədəniyyəti məhv
etmək, heç olmasa danmaq, inkar etmək yolunu əsas
mübarizə üsulu kimi seçmişlər. Bu meyil
özünü sosial-mədəni intibah məqamlarında,
xüsusilə, hiss etdirmişdir. 1918-ci ilin tarixi may ayı ərəfəsində
Bakı mətbuatında açıq erməni imzası ilə
"Azərbaycan" adını və simvolikasını ələ
salan yazılar peyda olmuş, İran dövləti isə Xalq
Cümhuriyyətinin "Azərbaycan" (AXC) adlanmasına, hətta
rəsmi şəkildə etiraz etmiş, "Aran Xalq
Cümhuriyyəti" variantını təklif etmişdir.
Eyni milli müəyyənlik
meyarına və sosial-tarixi motivə görə,
üçüncü təklifi - "Cənubi Qafqaz Türk
Respublikası" adını da Milli Şura qəbul etməmişdi.
Çoxqütblü, mürəkkəb geosiyasi bir durumda, ən
gərgin tarixi müqavimət, təzyiq və sınaq məqamında
hələ pöhrə, kövrək Azərbaycan ideyası və
adı qalib gəlmişdir.
Milli-mənəvi və bəşəri
inteqrasiyada strategiyanın strukturunu, yaxın və uzaq
proqramını əvvəl Azərbaycan, sonra türk
dünyası və nəhayət, Şərq və islam
miqyasında mənəvi-mədəni yaxınlaşmanın
fasiləsizliyi, bir-birini əvəz etməsi, tamamlaması və
bütün bu mərhələlərin hamısında milli
kültürün istiqlalı, suverenliyi təşkil edir.
Y.Qarayev Azərbaycançılığın
inteqrativ rolundan da bəhs edir: "Onu da əlavə etmək
zəruridir ki, bütün bu perspektiv mərhələlər
ən zəruri ilkin mərhələdən - aparıcı,
hegemon etnik avanqardla digər etnik azlıqlar arasında daxili
inteqrasiyadan sonrakı mərhələdir. Yalnız
bütün vətəndaşların eyni səviyyədə
vətəni olan çoxetnoslu Azərbaycanın uzaq və
yaxın makromühitlərlə də
yaxınlaşmasından, vəhdətindən və
bütövlüyündən söhbət açmaq olur. Bu mərhələlərin
hər üçünün gerçəkləşə
bilməsi üçün zəmin - haqqında
danışdığımız ideyada, çağdaş rəhbər
siyasi doktrinada var.
"Azərbaycançılıq"
adlı bu ideyanın ənginliyi öz tərkibində nəinki
etnosları, hətta məzhəbləri, konfessiyaları birləşdirir
və bütövləşdirir. Hətta dinlərin bərabər
və tən gəldiyi məkan və vətən-milli ideya
olur.
Belə vahid-mənəvi məkanda,
vahid-milli məhvərin ortaq səması altında məskun
olmayan etnik fərd, qism, qövm qalmır. Xalqların məhz
belə toplusuna dərk olunmuş bir ümumiliyi, birliyi,
bütövlüyü yenə də universal mənəvi dəyər
- milli ideya verir.
Fitri, təbii-daxili və ruh məhrəmliyi,
hətta təhtəlşüurun ümumiliyi, mənəvi dəyərlərin
ortaq stixiyası və kultu, davranış, duyğu, ovqat
doğmalığı - bunlar hamısı onların
yaşadığı vahid-mənəvi məkanı, bədii,
fəlsəfi, estetik ərazini təşkil edir. Buradakı
etnik mentalitet bəşərilik səviyyəsinə qalxan
milliliyin beynəlmiləlliklə vəhdətini, sintezini təşkil
edir.
Azərbaycanda vaxtilə
türkcədən əvvəl və türkcə ilə eyni
çevrədə, təmasda yaşamış bir sıra
dillər və genlər də təbii irs, tarixi miras kimi
öz ömrünü türkcəyə
bağışlamışlar. Həm funksional, həm də
semantik və struktur baxımından onun qədim, erkən təşəkkül
və tərəqqisində iz qoyub getmişlər. Həmin
fraqment, epizod və izlər barədə informasiyanı da
bütöv - ana türkcənin tarixinə aid edib, onlardan vəhdətdə
danışmağa bizim haqqımız vardır.
Digər tərəfdən, biz
həm də asiyalıyıq və ən yeni geosiyasi istilahla
desək, "avrasiyalıyıq". MDB məkanında indi
belə bir hərəkat, hətta belə bir partiya da var -
"Avrasiyaçılar". Maraqlıdır ki, daxilində
həm türk, həm də slavyan miqyasında etnik vahidləri
birləşdirməyə açıq olan bu cərəyanın
ideya lideri V.Putin yox, N.Nazarbayevdir. Şübhəsiz, Avrasiya da
xalqların və millətlərin artıq dini-etnik yox,
dünyəvi-mədəni məxrəcdə birləşdiyi
müstəvi, kültürdə, sivilizasiyada bütövləşən
"mənəvi Şərq"lə "mənəvi
Avropa"nın miniatürdə modelidir.
İnteqrasiyanın
miqyasından, zaman və məkan göstəricilərindən
asılı olmayaraq, milli-mədəni və humanitar amil
keçmişdə də hər cür regional və planetar
birliklərin ideya təminatında həlledici rol
oynamışdır.
Sona xanım Vəliyeva Yaşar
Qarayevin Azərbaycançılığın tədqiqi sahəsindəki
xidmətlərini xüsusi qeyd edərək yazır: "Azərbaycançılığın
yeni dövrdə modernləşməsində elmi-nəzəri
konsepsiya kimi formalaşmasında görkəmli ədəbiyyatşünas,
professor, mərhum Yaşar Qarayevin xidmətləri xüsusi
qeyd edilməlidir. O, bir tərəfdən istedadlı ədəbiyyat
tarixçisi kimi ədəbi-bədii fikrimizin inkişafı
kontekstində azərbaycançılığın yüksəliş
xəttini diqqətlə izləmiş, ayrı-ayrı
yazıçı və mütəfəkkirlərimizin
yaradıcılığında bu xəttin təzahürlərinə
dərindən diqqət yetirmiş, o biri tərəfdən isə,
təəssübkeş bir vətəndaş
yanğısı ilə müasir dövrümüzün ən
ağrılı həqiqətlərini üzə
çıxarmışdır. Azərbaycan cəmiyyətinin
daxili vəhdəti ideyası "Tarixin Qarabağ yaddaşı
- dünən və bu gün" məqaləsində müəllifi
azərbaycançılığın sosial bazası haqlı
olaraq narahat edən məsələdir:
Y.Qarayev ürək
ağrısı və təəssüf hissi ilə
yazırdı ki, "taleyüklü, ulusal bir sərvət
kimi milli vəhdət ideyası ərazidən də əvvəl
əhaliyə aid bir ideyadır. Milləti loxma-tikə etməyə
hazır bir cəmiyyət (etnos, tayfa, qrup, tirə, qövm)
gec-tez torpağın bölünməsinə, ərazinin itməsinə
də gətirib çıxara bilər. Ərazi vəhdətini
bir problem kimi, ümummilli vəhdət ideyasından ayırmaq
qeyri-mümkündür. "Azərbaycan" sözü Azərbaycandakı
bütün qövmlərin vəhdət və birliyi deməkdir.
Bunu göz bəbəyi kimi qorumaq, qədrini-qiymətini bilmək
lazımdır. Təkcə qövmi yox, sinfi vahidləri və
qütbləri də (təbəqə, qrup, qat, silk, firqə...)
mən eyni, bütöv milli vəhdətin tərkib hissələri
hesab edirəm. Müxalifət dinc dövrün cah-cəlalıdır.
Ayrılmağı, bölünməyi hərb vaxtı elan
etmirlər. Yaxın beş ildə neçə dəfə təkrar
etdiyimiz bu səhvi (müxalifət-tətil-istefa sindromunu) gəlin
heç olmasa indi təkrar etməyək. Belə qütbləşmələr,
şaqqalar, ayrılmalar həmişə bizimlə vuruşan
cinaha xidmət edib və yenə də edir".
Demokratiya və müstəqillik
dövrünün önəmli mütəfəkkiri olan
Y.Qarayevin bu fikirlərini təkpartiyalılığa
qayıdış çağırışı kimi qiymətləndirmək
yanlış olardı, çünki bu sətirlərin qələmə
alındığı dövr Azərbaycan torpaqlarının
erməni separatçıları tərəfindən
bir-birinin ardınca işğal olunduğu, minlərlə həmvətənimizin
öz doğma ev-eşiklərindən didərgin
düşdüyü bir dövr idi. Bu, siyasi partiya və
kütləvi təşkilatlarda, ayrı-ayrı siyasətçilərdə
misli görünməmiş hakimiyyət ehtirasının
yarandığı, həmin ehtirasın kor diqtəsi ilə
onların ölkədə ictimai sabitliyin pozucusu kimi
çıxış etdikləri və deməli, ümummilli
mənafelərdən son dərəcə
uzaqlaşdıqları bir dövr idi.
Sona xanım Vəliyeva daha sonra
yazır ki, Yaşar Qarayevin azərbaycançılıq sahəsindəki
fəaliyyəti ayrıca tədqiqat obyektinə çevrilməyə
layiqdir və Qurban Bayramov və Jalə Qurbanqızının
"Yaşar Qarayev: Milli yaddaş təlimi - azərbaycançılıq"
kitabı bu cəhətdən ilk addımdır. Burada müəlliflər
Azərbaycançılıq ideologiyasına iki aspektdən
yanaşırlar. Birinci aspektdə onlar bu ideologiyanı
ümummilli ideologiya kimi xarakterizə edir və onu ədəbi-bədii
fikrin bariz təzahürü kimi ədəbi-bədii fikir
tarixi ilə bağlayırlar. İkinci bir tərəfdən
müəlliflər azərbaycançılığı rəsmi
dövlət ideologiyası kimi səciyyələndirərək,
onu Azərbaycan Xalq Cümhuriyyətinin ideoloqlarından Əli
bəy Hüseynzadə, Məmməd Əmin Rəsulzadə və
Nəriman Nərimanovun yaradıcığı ilə
bağlayırlar. Bu mənada, Q.Bayramov və
J.Qurbanqızı Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti hökumətinin
"türkçülük" ideologiyasını "azərbaycançılıq"
kimi təqdim edirlər. Belə bir əsasla ki,
"türkçülük" ideologiyasının
aparıcı tərkib hissəsi məhz "azərbaycançılıq"
istiqaməti olmuşdur.
Yuxarıda da qeyd etmişdik ki,
Azərbaycançılıq ideologiyası istər ədəbi-bədii
fikir forması kimi, istərsə də rəsmi dövlət
ideologiyası kimi birdən-birə yaranmamış, əsrlərin
sınağından keçərək, milli şüur, milli
idrak sahiblərinin fikir və əqidə süzgəcində
süzülərək, vahid ümummilli düşüncə
və baxış sisteminə çevrilmişdir. Odur ki, azərbaycançılığı
ümummilli ideologiya kimi, yalnız bir yaradıcılıq sahəsi
- ədəbi-bədii fikir tarixi ilə eyniləşdirmək
ümummilli ideologiya anlayışının mahiyyətini
xeyli dərəcədə sadələşdirmək
olardı. Doğrudur, azərbaycançılıq
ideyasını onun ilkin təzahürlərinin əks
olunduğu "Kitabi-Dədə Qorqud" boylarından
başlayaraq, Şah İsmayılın
yaradıcılığından ana xətt kimi keçən,
XIX əsrin sonu-XX əsrin əvvəllərində fəaliyyət
göstərmiş milli maarifçilərin
yaradıcılığına qədər davam edən uzun
bir tarix çərçivəsində ədəbi-bədii
fikir tarixi üzərində izləmək
mümkündür. Lakin onun ümummilli ideologiyaya, millətin
kütləvi düşüncə və baxış sisteminə
çevrilməsini ədəbi fikir tarixinin heç bir
dövrü ilə birmənalı bağlamaq mümkün
deyildir.
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 29 iyun.- S.14.