Azərbaycançılığın
müasir tədqiqi: ədəbi-estetik yanaşma
Azərbaycançılığı ədəbi-estetik
cəhətdən araşdıran tədqiqatçılardan
biri olan Sona xanım Vəliyeva "Azərbaycançılıq
milli ideologiya və ədəbi-estetik təlim kimi" əsərində
aşağıdakı məsələləri hərtərəfli
araşdırmışdır:
Azərbaycançılığı ədəbi-estetik
cəhətdən araşdıran tədqiqatçılardan
biri olan Sona xanım Vəliyeva "Azərbaycançılıq
milli ideologiya və ədəbi-estetik təlim kimi" əsərində
aşağıdakı məsələləri hərtərəfli
araşdırmışdır:
1. Azərbaycan maarifçiləri və azərbaycançılıq.
2. Azərbaycançılıq ideyası və
milli-dövlətçilik hərəkatının
ictimai-siyasi xadimləri.
3. Cəlil Məmmədquluzadə və milli ideya.
4. Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti dövründə
azərbaycançılıq ideyasının həyata
keçirilməsi və milli mədəniyyətin
inkişafı.
5. Azərbaycançılıq ideyası Azərbaycan
Sosialist Respublikası dövründə.
6. Azərbaycançılıq ideyası, milli
azadlıq hərəkatı və müstəqil Azərbaycan
dövlətinin qurulması.
7. Azərbaycanın müasir ədəbi-estetik və
ictimai fikrində azərbaycançılıq məfkurəsi.
AMEA-nın müxbir üzvü N.Cəfərov
yazır: "Sona Vəliyevanın oxuculara təqdim olunan bu əsəri
də azərbaycançılığın ideologiyadan elmə,
mükəmməl bir təlimə çevrilməsi sahəsində
uğurlu bir addım, dəyərli bir töhfədir".
Tədqiqatçı Sona xanım Vəliyeva öz əsərində
bir məsələni xüsusi diqqətə
çatdıraraq belə nəticəyə gəlir:
"...azərbaycançılıq ideyasının,
qabaqcıl düşüncə, maarif və ictimai-siyasi xadimlərin
milli ideya sahəsindəki mühakimələrinin qısa təhlili
göstərir ki, Azərbaycanda müstəqil və spesifik
dünyagörüşün, insan-dünya münasibətlərinə
özünəməxsus milli dəyərlər və
düşüncə tərzi ilə yanaşmanın təzahürü
ilk dəfə "Kitabi Dədə-Qorqud"dan başlayaraq,
günümüzə qədər inkişaf etmiş, təkmilləşmiş
və sistemli bir milli ideyaya çevrilə bilmişdir.
Milli ideya, milli-estetik düşüncə
böyük Azərbaycan klassiklərindən Nizami Gəncəvinin,
Nəsiminin, Füzulinin yaradıcılığında
XVII-XVIII əsrin şifahi xalq ədəbiyyatında, məhəbbət
və qəhrəmanlıq dastanlarında getdikcə daha
geniş təzahür etmişdir.
Milli ideyanın sistemli inkişafı və getdikcə
ümumtürk, ümumislam kontekstindən ayrılaraq, tədricən
azərbaycançılıq ideologiyasına çevrilməsi,
əsasən, son iki əsrdə baş vermişdir. Bu iki əsrin
formalaşma dövrünün ən ardıcıl, məhsuldar
və məqsədyönlü inkişaf dövrü,
sözsüz ki, Azərbaycanda marifçilik hərəkatının
vüsət aldığı XIX əsrin sonu, XX əsrin əvvəlləri
hesab olunmalıdır. Qabaqcıl maarifçilərin Azərbaycana
gətirdikləri azərbaycançılıq və istiqlal
düşüncəsi sonrakı illərdə əməli hərəkata
keçmiş və ictimai-siyasi xadimlərin düşüncələrinə
və fəaliyyətlərinə bilavasitə istiqamət
vermişdir.
XIX əsrin axırları, XX əsrin əvvəllərində
mədəni və sosial-siyasi düşüncənin tədricən
formalaşması Azərbaycanda milli-dövlət
ideyasının yetişməsinə və müstəqil
dövlətçilik uğrunda mübarizənin
formalaşmasına gətirmişdir.
Birinci Dünya müharibəsinin planetimizdə
yaratdığı dərin böhranlardan istifadə edərək,
1918-ci ildə Azərbaycanın öz dövlət müstəqilliyinə
nail olması nəticəsində, azərbaycançılıq
ədəbi-bədii və milli-mənəvi fəaliyyət
dairəsini aşaraq, siyasi-sosial məzmun kəsb etmiş və
getdikcə dövlət doktrinasına çevrilmişdir. Bu
isə özünün bütün cəhətləri ilə
azərbaycançılığın bütöv və tam
şəkildə meydana çıxmasına, siyasi-ictimai
faktora çevrilməsinə şərait
yaratmışdır. Deməli, bu zaman azərbaycançılıq
ənənəvi etnomədəni dəyərdən başqa,
birləşdirici, səfərbəredici bir ideologiyaya
çevrilmiş və özünün məxsusi
siyasi-konseptual mahiyyətini daşımağa
başlamışdır.
Hələ xeyli əvvəlki illərdən etibarən
tədricən yüksələn xətlə güclənən
ümummilli şüur Azərbaycan Xalq Cümhuriyyəti
dövründə inkişafın yeni müstəvisinə
keçmiş, azərbaycançılıq ümumşərq,
ümummüsəlman mücərrədliyindən ayrılaraq
artıq ayrıca götürülmüş bir xalqın
düşünən hissəsinin fikir və əqidəsində
özünə möhkəm, əvəzolunmaz yer tutmuşdu.
Azərbaycanlıların müstəqil dövlət qurmaq
şansı milli düşüncənin daha da güclənməsinə,
etnik-milli hisslərin milli-siyasi hisslərlə tamamlanmasına
səbəb olmuşdu. Milli-dövlət quruculuğunda
bilavasitə iştirak edən insanların düşüncə
tərzi də dəyişmiş və bu da, nəticədə,
yeni qurulan milli dövlətin aparıcı
ideologiyasının yaradılmasına təkan vermişdir. Həmin
dövrdə milli mənlik şüuru artıq getdikcə
qarşısıalınmaz determinanta çevrilmiş, onun
inkişafı düzgün, yaradıcı istiqamətə
yönəlmişdi.
Müəllif belə qənaətə gəlir ki, azərbaycançılıq
ideyası ilk dəfə dövlət siyasəti səviyyəsində
1918-ci ildə qaldırıldı və Azərbaycan Xalq
Cümhuriyyətinin milli siyasətinin əsasını təşkil
etdi. Xalq Cümhuriyyəti liderlərinin, hökumət rəhbərlərinin
və ideoloqlarının millət və milli məsələ,
milli siyasət, millət və sinif, millətçilik və
beynəlmiləlçilik və s. haqqında olan nəzəri
müddəaları əsasən azərbaycançılıq
(türkçülük) üzərində qurulmuşdu və
milli-dövlət quruculuğuna yönəlmişdi.
Azərbaycanda sosialist inqilabının baş verməsi
siyasi anlamda milli dövlət quruculuğu prosesini dayandırsa
da, azərbaycançılıq məfkurəsinin
inkişafını dayandıra bilmədi. Düzdür, sovet
dövründə milli fikir ən çox bədii ədəbiyyat
kontekstində özünü təsdiq edə bilirdi. Burada bədii
təfəkkürün dolanbac yolları milli məqamların
asanlıqla üzə çıxmasına imkan vermirdi. Milli-fəlsəfi
fikir isə marksist ideologiyasının hüdudlarına
sığmadığından, inkişaf edə bilmirdi. Hətta
bədii ədəbiyyatın da, ədəbi tənqidin də
qarşısında maneəyə çevrilən
marksizm-leninizm ehkamı bütövlükdə azərbaycançılıq
üçün bir buxov idi.
Buna baxmayaraq, Azərbaycanın şifahi xalq ədəbiyyatının,
milli, mədəni-mənəvi irsin öyrənilməsi
kontekstində bəzən milli-fəlsəfi və ictimai
fikrin də tədqiqinə yer verilirdi. Orta əsr peşəkar
Azərbaycan filosoflarının əsərləri azərbaycanca
olmasa da, Sovet Şərqşünaslıq İnstitutu tərəfindən
ruscaya tərcümə olunur və bununla azərbaycanlıların
özünün də istifadəsinə verilmiş olurdu. Azərbaycan
fəlsəfə tarixinin estetik və mənəvi-etik
qaynaqların öyrənilməsi prosesi də getdikcə
müntəzəm xarakter alırdı.
S.Vəliyevanın fikrincə, XX əsrin 30-40-cı
illərində Azərbaycanda Heydər Hüseynov kimi peşəkar
filosofun yetişməsi azərbaycançılığın
inkişafında bütöv bir mərhələ idi. O,
böyük Azərbaycan ədiblərinin əsərlərindəki
fəlsəfi və ictimai-siyasi fikirləri təbliğ edir,
Azərbaycan gerçəkliyini əks etdirən bir məfkurənin
inkişaf yolunu izləyirdi. Onun "XIX əsrdə Azərbaycanda
fəlsəfi və ictimai-siyasi fikir tarixi" kitabı
bütün ideoloji buxovları keçərək azərbaycançılığın
fəlsəfi özünütəsdiqi kimi o dövrün
ictimai fikrində bir oyanış məqamı oldu. Əsərin
əsil mahiyyətini, alt qatdakı milli mündəricəni
azərbaycançılıq missiyasına birinci
yaxınlaşmada anlamayanlar əvvəlcə onu Stalin
mükafatına təqdim etdilər və üstündən
bir il keçməmiş onun oxunmasına qadağa qoyuldu. Və
müəllif intihar etmək məcburiyyətində qaldı.
Lakin Azərbaycanda görkəmli ziyalılarımızın
ictimai-siyasi dünyagörüşlərini, milli-fəlsəfi
fikrin öyrənilməsi prosesini dayandıra bilmədilər.
1969-cu ildə Azərbaycanın böyük siyasi xadimi və
azərbaycançılıq ideallarının himayədarı
Heydər Əliyev ölkəmizə rəhbərlik etməyə
başladığı vaxtdan azərbaycançılığın
inkişafı üçün yaranmış əlverişli
zəmindən tarixçilər,
ədəbiyyatçılar, dilçilər, filosoflar
geniş istifadə etdilər.
Bu illərdə yazılmış çoxsaylı əsərlərdə
Azərbaycanın ədəbi-estetik və ictimai-siyasi fikir
tarixi milli ideyanın geniş yayılmasına, milli irsin yeni nəslə
çatdırılmasına töhfələr vermişdir.
Müəllif qeyd edir ki, azərbaycançılıq
ideyasının formalaşmasında XX əsrin 80-90-cı illərində,
dövlət müstəqilliyimizin bərpası ərəfəsində
başlanmış əvvəlcə xalq, 1990-cı ilin yanvar
ayında isə milli-azadlıq hərəkatının
xüsusi rolu olmuşdur. Bu illərdə həm qabaqcıl
düşüncə sahiblərinin əsərləri, məqalə
və çıxışları bütövlükdə
milli ruhun inkişafına yönəlmiş, həm də
yüksələn xətlə inkişaf edən xalq hərəkatı
bu ideyanı bütöv insanların kütləvi
düşüncə tərzinə çevirmişdir.
Düzdür, bu illərdə meydan əhval-ruhiyyəsilə
bəzən azərbaycançılıq ideyası ilə
ümumtürkçülük ideyası qarışdırılmış
və eyniləşdirilmişdir ki, bu da Azərbaycandaxili vətəndaş
münasibətlərini bir qədər kəskinləşdirmiş
və müəyyən müddətdə bu ideyanı iflasa
doğru yönəltmişdir. Lakin bütün Azərbaycan əhalisinin
istiqlal arzusu, azərbaycançılığın təbii
şəkildə bir müstəqil dövlətin
bütün vətəndaşlarının ali
ideologiyasına çevrilməsi, bütün ölkə vətəndaşlarının
birləşdirilməsi zərurəti tezliklə
düşüncə adamlarını bu həssas və
taleyüklü məsələyə yenidən baxmağa
sövq etmişdir.
Azərbaycançılığın bütöv bir
xalqın - bütün dünyada yaşayan azərbaycanlıların,
Ana Vətənlə əlaqəsi olan bütün
soydaşlarımızın və həmvətənlərimizin
milli birlik simvoluna, milli ideologiyasına çevrilməsi və
Azərbaycan Respublikasında rəsmi dövlət
quruculuğu praktikasında həyata keçirilməsi
1993-cü ildən başlanır. Məhz bu dövrdən
başlayaraq azərbaycançılıq etnolinqvistik,
etnoqrafik, ədəbi, mədəni-estetik, fəlsəfi və
mənəvi dəyərlərlə yanaşı, sosial-siyasi
məzmun kəsb edərək, ümumi ideyaları sistemi kimi
milli dövlət quruculuğunun ayrılmaz komponentinə
çevrilir.
Sona xanım Vəliyeva əsərində göstərir:
"Beləliklə, biz 1993-cü ildən başlayaraq milli
ideologiyanın - azərbaycançılıq
ideologiyasının müasir elmi-nəzəri standartlar səviyyəsində
formalaşmasının və tətbiq olunmasının
şahidləriyik. Keçən illərdə azərbaycançılıq
ideologiyası həm milli dövlət quruculuğu
strategiyasının ideya-siyasi əsası kimi praktikada tətbiq
olunur, həm düşüncə adamlarının,
ziyalıların, milli elitanın düşüncələrinə
hakim kəsilib, həm də bütün dövlət
hüdudlarında kütləvi milli məfkurəyə
çevrilib".
Vahid ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 26 iyun.- S.14.