Azərbaycançılıq
ideyasının inkişafında Mirzə Kazımbəyin rolu
Azərbaycançılığa dair
yazılmış elmi-tədqiqat əsərlərindən bizə
məlum olduğu kimi, Azərbaycanın
milli oyanışı və yeniləşməsi, onun milli
ideya uğrunda mübarizə hərəkatı milli gerçəkliyimizin
çox mühüm tərkib hissələrindən biridir. Qədim
və orta əsrlər Azərbaycanında buna oxşar ideyalar
vahid ərazi hissi, maddi-məişət şəraitinin
ümumiliyi, xarici dövlətlərə qarşı əlbir
mübarizə, dil və qan qohumluğu, soykökü eyniliyi,
mənəvi mədəniyyət sahəsində oxşar cəhətlər,
iqtisadi-siyasi və coğrafi birlik zəminində
formalaşmış müəyyən xüsusiyyətlər
idi.
Sonrakı illərdə belə ideyalar ayrı-ayrı
hallarda ümumiran, ümumtürk, ümumislam
ideyalarının tərkib hissələri kimi də
çıxış etmişdir. Azərbaycanın ancaq
özünə aid ola bilən və bugünkü elmi-nəzəri
ədəbiyyatda özünə “azərbaycançılıq”
kimi vətəndaşlıq hüququ qazanan saf Azərbaycan
milli ideyasına çevrilənədək, o, uzun bir tarixi
inkişaf yolu keçmişdir. Bu tarixi prosesdə müxtəlif
Azərbaycan soykökləri vahid azərbaycanlı milləti
kimi formalaşmağa və özünün milli
ideyasını yaratmağa başlamışdır. Milli
ideyalar öz-özünə yaranmır. Xalqın içərisindən
çıxmış qabaqcıl fikir dühaları belə
ideyaları yaratmağın vaxtı
çatdığını zəruri hesab edərək, onu
formalaşdırır, sonra isə onun ümumxalq malına
çevrilməsinə nail olurlar. Bu baxımdan, görkəmli
Azərbaycan maarifçisi Mirzə Kazımbəyin də azərbaycançılıq
ideyasının inkişafında öz xidmətləri
vardır. Azərbaycan maarifçiliyinin və azərbaycançılıq
ideyasının inkişafında Mirzə Kazımbəyin fəaliyyətinin
və əsərlərinin ciddi təsiri olmuşdur.
Görkəmli tədqiqatçı Heydər
Hüseynov göstərir ki, “Onu da qeyd etmək lazımdır
ki, ilk dəfə olaraq, məhz Mirzə Kazımbəy “Azərbaycan
dili” istilahını elmi cəhətdən əsaslandırmış
və tətbiq etmişdir. Həm də o,
“azerbidjanskiy” yazırdı.”
Mirzə
Kazımbəy azərbaycançılığın tərkib
hissəsi olan folkolordan
bəhs edərkən göstərir ki, xalq yaradıcılığının - əfsanə,
rəvayət və əsatirlərin kökləri müxtəlif
xalqlarda ümumi cəhətlərə
malikdir, lakin bir xalqın, mənəvi dünyası onu başqa xalqın mənəvi
aləmindən fərqləndirən xüsusiyyətlərə
malikdir. M.Kazımbəy əsatirlərin
meydana gəlməsi məsələsini düzgün izah edərək,
göstərirdi ki, əsatir real obyektiv aləmin təhrif
olunmasıdır: “İnsanın anlayışlar dairəsindən
çıxan hadisələr haqqındakı mühakimələr
onda gizlənən biliyə həvəs
sayəsində zəif anlayışları təmin etmək üçün onu bütün mümkün imkanlara əl atmağa məcbur
edir, burada müxtəlif
ehtimallar vardır; insanın kobud məişətdəki ehtimalından isə
aldanışa, mövhumata gedib çıxılmalıdır və bu xurafat onda,
möhkəmlənərək, etiqad sahəsinə
birbaşa yol
açır”.
Fəlsəfə
elmləri doktoru Rəfail Əhmədov
“Azərbaycan milli-demokratik dövlətçilik
məfkurəsi əsərində yazır ki, azərbaycançılığı
təmsil edənlərdən biri də qırx beş il Qazan və Peterburq universitetlərində dərs demiş, türk dillərinin
rusca ilk elmi qrammatikasını yazmış, Rusiya Elmlər Akademiyasının müxbir üzvü, Fransa, Almaniya, Danimarka, ABŞ akademiyalarına və elmi cəmiyyətlərinə üzv
seçilmiş, “Türk-tatar
dilinin qrammatikası” əsəri ilə “Demidov mükafatı”na layiq görülmüş Dərbəndli
Mirzə Kazım bəydir (1802- 1870). Mirzə Kazım bəy
Qədim Şərq mədəniyyəti ilə tam bağlı olduğundan,
o, bu mədəniyyətin
Rusiya və Qərbdə
yayılmasında əvəzsiz xidmətlər göstərmişdir.
Doğrudur, Mirzə Kazımbəy
də A.A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı,
Mirzə Cəfər Topçubaşov və b.
kimi geosiyasi strategiyada hakim rus doktrinasına xidmət etmiş
və bununla
da Rusiyanın Şərq, o
cümlədən də, Azərbaycan siyasətinə kömək etmişdir. Lakin bütün bunlarla
yanaşı, Mirzə Kazımbəy də digər məsləkdaşları
kimi Rusiya şərqşünaslığının
yaradılmasında misilsiz xidmətlər
göstərmiş, milli mədəniyyətin
formalaşması missiyasını da öz üzərinə götürmüşdür.
Məhz Mirzə Kazımbəy və digər məsləkdaşlarının səyi nəticəsində Rusiya və
Avropada Şərq və o
cümlədən də, Azərbaycan filologiyasına
ardıcıl və sistemli maraq göstərilmiş və bununla da, Qərb və Rusiya ilə Azərbaycan arasında
qarşılıqlı əlaqələr
yaranmış, Qərb mədəniyyətini Azərbaycanda yaymaqla yanaşı, Azərbaycan mədəniyyəti
haqqında Qərbdə və Rusiyada
müəyyən təsəvvürlər
yaradılmışdır. Onlar Azərbaycanda
müasir tipli milli elmi fikrin
təşəkkülü ilə yanaşı, Şərqin
öz mədəni-tarixi keçmiş,
fəlsəfəsilə bağlı da Qərbdə
və Rusiyada xüsusi
maraq yaratmışdır.”
Mirzə Kazımbəy azərbaycançılıq
ideyasının və milli
ideologiyamızın süqutunu olan milli dil
problemini tədqiq edən, onu
təcrübədə gerçəkləşdirən
maarifçilərimizdən biridir. Azərbaycançılıq
üzrə görkəmli tədqiqatçı Sona xanım Vəliyeva düzgün
olaraq dili azərbaycançılığın
ən vacib ünsürü
hesab edir. “Hər şey dildən başlayır. Xalqın dilini onun çoxəsrlik
həyatının güzgüsü, nəsillər
arasında ötürücü əlaqə,
yaddaş vasitəsi, xalqın tam və həqiqi tarixi
adlandırmaq olar. Kitabın,
məktəbin olmadığı əyyamlardan üzü
bəri və bu gün
də insanların keçmişi, bu günü, gələcəyi
arasında körpü salaraq,
onları maarifləndirməkdə, milli
özünüdərk hisslərini formalaşdırmaqda və
onu sonrakı nəsillərə
ötürməkdə milli dil ən mühüm vasitə hesab olunur. Dil xalqın mahiyyəti
deməkdir. Əgər o, yox
olarsa, xalq da yer üzündən
silinər. Xalqın əlindən alınan hər şeyi yenidən ona qaytarmaq mümkündür,
yalnız onun dili əlindən
alındıqda, həmişəlik məhvə məhkum edilir. Odur ki,
dilə təkcə ünsiyyət vasitəsi kimi
yox, milli fikrin, təfəkkürün,
dünyabaxışın, dünyagörüşün,
milli davranışın fundamental
nizamı və qaydası kimi yanaşmaq lazımdır.
Dil həmişə
konkret bədii, fəlsəfi, elmi və s. mətnlərdə
yaranır, cilalanır və milli mentalitetin ən müxtəlif ünsürlərini
tarixin yaddaşına hopdurur.
... Çoxəsrlik tariximizdə
xalqımızı yaşadan, onu ruhən qoruyan və müasir dövrə gətirib
çatdıran ən əsas amillərdən biri
onun ədəbiyyatı - söz
sənəti və dil mədəniyyəti olmuşdur.”
AMEA-nın müxbir
üzvü, professor Yaşar Qarayev milli ideyanın xalq
kütlələri tərəfindən mənimsənilməsində
elmin, mədəniyyətin mühüm oynadığını qeyd edir: “...Nə etnik şüur, nə də milli
yaddaş öz kökünü, cövhərini kənar mənbədən
almır. Kütləvi milli ideyaya elm, mədəniyyət
fəlsəfə hazırlayır.
Professor
Vilayət Quliyev “Mirzə Kazımbəy” əsərində
qeyd edir ki, bu maarifçi
ziyalımız Rusiyanın türk-tatar əhalisinin
öz tarixi
keçmişinə - mədəniyyətinə, fəlsəfəsinə,
dini-mifoloji dunyagörüşünə
və s. nəzər salmağı və
həmin ənənələri yaşatmağı vacib saymışdır.
Görkəmli Azərbaycan dilçi alimlərindən Ağamusa
Axundov, “Ümumi dilçilik” əsərində yazır ki, XIX-XX əsrlər Azərbaycan dilçiliyinin inkişafının ikinci dövrüdür və
bu, M.Kazımbəydən başlayır. Onun fikrincə, 1839-cu ildə M.Kazımbəyin
Kazanda nəşr edilmiş
“Türk-tatar dilinin ümumi qrammatikası” əsəri “yalnız
Azərbaycan dilçiliyində deyil, bütün türkologiyada
böyük və yeni
bir hadisə idi. Həmin
əsərdə Azərbaycan dili ilk dəfə Avropa
qrammatikaları dəbində təqdim edilmişdi.”
Məlum olduğu
kimi, türk dilinin Xəzər-Oğuz
(Azərbaycan) qolu artıq birinci
oninilliyin ilk əsrlərində
tam təşəkkül
tapmışdır. “Kitabi-Dədə Qorqud”
boylarının bu dövrdə meydana çıxması, türk
dilinin Xəzər-Oğuz (Azərbaycan)
variantının həmin dövrdə ədəbi dil kimi mövcudluğunu
ortaya qoyur. O ki qaldı, türk
dilinin “Azərbaycan ləhcəsi”
ideyasına. artıq bu ifadə XI əsrdə
Xətib Təbrizi tərəfindən işlədilmişdir.
Çar Rusiyası Şimali
Azərbaycanı işğal edənə
qədər və hətta sonralar da xalq doğma
dilini türk dili olmasına qətiyyən şübhə
etməmişdir. Ancaq çar
Rusiyasının təxribatçı işlərindən sonra bu məsələdə,
eləcə də, milli mənşə məsələsində
dolaşıqlar baş
qaldırmışdır. Bu baxımdan,
M.Kazımbəyin “Azərbaycan ləhcəsi” ideyasını öz bildiyi kimi yozan çar
Rusiyası dövründə, xüsusilə, XIX əsrin ikinci yarısında “Azərbaycan dili” ilə bağlı, rus
dilində bir çox
kitablar işıq üzü görmüşdür. Bu kitablarda Azərbaycan türkcəsi tatar
dili, türk-tatar dili, Azərbaycan-tatar dili,
Azərbaycan-tatar-türk dili, tatar-türk dilinin Qafqaz ləhcəsi, tatar-türk
dilinin Azərbaycan ləhcəsi və s. kimi qələmə
almışdır.
Tədqiqatçı
Faiq Ələkbərovun fikrincə, Mirzə
Kazımbəy, birinci növbədə,
Rusiyanın əsarəti altında yaşayan
türk-tatarların, o cümlədən,
Azərbaycan türklərinin şivəsini tədqiq etmiş, sonuncuların dilini
başqa türk dillərindən
fərqləndirməyə çalışmış və onu konkret olaraq vahid bir
millətə - Azərbaycan türklərinə aid etmişdir. Mirzə
Kazımbəy “tarixi-coğrafi Azərbaycan”da
yaşayan millətin türk
dilini “Azərbaycan ləhcəsi”
adlandırmaqla, şübhəsiz, eyni
soykökə, dilə, mədəniyyətə bağlı bir millətin bütövlüyündən
çıxış etmişdir. Ancaq onun türk
dilinin “Azərbaycan ləhcəsi”
ideyası həm o vaxt,
həm də indiki bəzi alimlər tərəfindən
başqa yerə yozulmuşdur.
1839-cu ildə yazdığı “Türk-tatar dilinin ümumi qrammatikası” əsərində Mirzə
Kazımbəy türk dilində
danışan xalqların ləhcələri arasında
müqayisə aparmış, onlar
arasında fərqli və oxşar cəhətlər
olduğunu göstərmişdir.
Xüsusilə, bu məqaləsində
Kazımbəy türk dilində
danışan Azərbaycan xalqının ləhcəsini şərh
etmişdir. Bir
sözlə, Kazımbəy Azərbaycan türklərinin dilinin türk dilinə aid olduğunu, ancaq bəzi cəhətlərinə görə
başqa türk ləhcələrindən
fərqləndiyini sübut etməyə
çalışmışdır: “Azərbaycan-tatar dili Rusiyanın Zaqafqaziya ərazilərində
işlədilən türk ləhcəsidir.
Bu dil ölkənin
(Azərbaycan) öz adı ilə
adlanır. Təbriz (Tavriz)
şəhəri bu ölkənin
paytaxtı hesab olunurdu.”
Həmin dövrdə Rusiya alimi, akademik B.Dorn M.Kazımbəyin bu əsərinə
yazdığı resenziyasında deyir ki, bu vaxta
qədər heç kimə məlum olmayan, ilk dəfə Mirzə
Kazım bəy tərəfindən
aydınlaşdırılan “Azerbidjan
ləhcəsi” çox böyük
əhəmiyyətə malikdir. Onun fikrinə görə, “Azerbidjan
ləhcəsi” Qafqaz məktəbləri üçün də olduqca
vacibdir (110, 138).
Maraqlıdır ki,
Dorn bu ləhcəni Rusiya üçün çoxdan duyulan tələbat
kimi qiymətləndirmiş və bunun bir şərqli tərəfindən
kəşf etdiyini, xüsusilə, qeyd etmişdir. Bu, bir daha
təsdiq edir ki, Rusiya Qafqaz müsəlmanlarının
türk dilinin və türk millətinin adının
saxtalaşdırılmasında son dərəcə
maraqlı olmuşdur.
Beləliklə, Azərbaycan
maarifçiləri, o cümlədən,
Mirzə Kazımbəy azərbaycançılığı
milli-mənəvi dəyərlərimizlə bağlı fenomen hesab edirlər.
Ulu Öndər
Heydər Əliyev göstərirdi ki, “Kim ki, bizim
əxlaqımıza, mənəviyyatımıza, milli ənənələrimizə zidd olan yollarla
gedəcəksə, o cür
həyat tərzi ilə yaşayacaqsa,
onların Azərbaycanda yaşamaq
haqqı yoxdur. Hər hansı bir dövlətin, ümumiyyətlə, müasir cəmiyyətin qarşısında duran mühüm vəzifələrdən
biri bugünkü nəsli
milli hisslərlə, vətənpərvərlik
ruhunda tərbiyə etməkdən ibarətdir. Bu məsələlərdən danışan Ulu Öndərin fikrincə, “Bizim
məğlubiyyətimizin və düşdüyümüz
ağır vəziyyətin əsas səbəblərindən
biri Azərbaycanda son
illər gedən ictimai-siyasi proseslər nəticəsində
gənclərimizdə ümumi milli məfhumlara biganəlik və və başqa mənfi keyfiyyətlərin meydana çıxması, bəzən geniş sirayət
etməsi ilə əlaqədardır”.
VAHİD ÖMƏROV,
fəlsəfə üzrə fəlsəfə
doktoru
Səs.- 2012.- 7 mart.- S. 10.