XIX
əsrin birinci yarısında Azərbaycan
maarifçilik fəlsəfəsində
azərbaycançılıq ideyası məsələləri
XIX əsrin birinci yarısında A.A.Bakıxanovla
yanaşı İ.Qutqaşanlı, M.Ş.Vazeh, Q.B.Zakir, Natəvan
kimi maarifçilər də azərbaycançılıq
ideyalarına dair əsərlərilə diqqəti cəlb
etmişdir.
Akademik Feyzulla Qasımzadə XIX əsr Azərbaycan
ictimai fikrində maarifçiliyin üç inkişaf mərhələsi
keçirdiyini, birinci mərhələnin Azərbaycanın
parçalanma dövrünün son illərini və
30-40-cı illəri əhatə etdiyini, A.Bakıxanov, İ.Qutqaşınlı,
Mirzə Şəfi Vazeh kimi az-çox realizmə meyl göstərən
yazıçıların simasında meydana
çıxdığını qeyd etdirdi. Təəssüf
ki, bir çox tədqiqatçılar realizm
yaradıcılıq metodu və maarifçilik fəlsəfəsi
arasındakı bağlılığı açıb
göstərməmişdir. O, bu mərhələdə Azərbaycan
maarifçiliyinin hələ çox zəif, ibtidai və
rüşeym halında olduğunu, milli şüurla
bağlı bəzi xüsusiyyətləri ilə (xalqa, vətənə
məhəbbət, azadlıq ideyalarının tərənnümü,
maarifi yaymaq və s.) ancaq cüzi bir nisbətdə rus
maarifçilərinə yaxınlaşa bildiyini göstərmişdir.
O, ikinci mərhələnin 50-60-cı illəri əhatə
etdiyini və bu zaman Azərbaycan maarifçiliyinin M.F.Axundzadənin
simasında kamala çatdığını,
üçüncü və son dövrün 70-90-cı illərə
təsadüf etdiyini, bu dövrdə maarifçiliyin
M.F.Axundzadənin varisləri Həsən bəy Zərdabi, Nəcəf
bəy Vəzirovun simasında inkişaf etdiyini və əsrin
sonunda Bakıda kapitalizmin inkişafı ilə əlaqədar
olaraq, öz qabaqcıl mövqeyini itirməyə
başladığını qeyd etmişdir.
Lakin bu tədqiqatçılar kapitalizmin
inkişafı ilə maarifçiliyin mövqelərinin itirilməsinin
əlaqəsini göstərə bilməmişlər.
F.Qasımzadə Azərbaycan maarifçiliyinin ilk təşəkkül
dövründən danışarkən, maarifçilərin
ümummilli dəyərləri tərənnüm etmələrini
“kəndli sinfinin mənafeyinə xidmət etmək” kimi təqdim
edir: “Doğrudur, maarifçiiliyin təşəkkülü
dövründə, ilk Azərbaycan maarifçiləri,
xüsusən, Bakıxanov - çar mütləqiyyəti əleyhinə
açıq və müstəqil mübarizə
aparmadıqları kimi, kəndli hüququnu bilavasitə
açıq müdafiə etməmişlər. Onların əsərlərində
feodal istismarı şəraitində yaşanır. Azərbaycan
kəndliləri -ağır vəziyyətinin, kəndli
mübarizəsinin təsvirinə rast gəlmirik. Lakin bundan
ilk maarifçilərin guya çar mütləqiyyətinə
müsbət bir münasibət bəsləmələri və
kəndli hüququnun müdafiəsinə laqeyd
qaldıqları nəticəsini çıxarmaq düzgün
olmaz. İlk maarifçilər vətənpərvərlik, xəlqilik,
azadlıq ideyalarını tərənnüm etmək, avam
kütlələrin maarifləndirilməsi məsələsini
ortaya atmaqla, məhz kəndli sinfinin mənafeyinə xidmət
edirdilər və təhkimçilik quruluşuna zidd bir cəbhədə
dururdular”.
Azərbaycan tədqiqatçısı Zoya Əliyeva
özünün “Azərbaycan və fransız maarifçiliyi
- qarşılıqlı əlaqələr” əsərində
XIX əsrin birinci yarısında Azərbaycanın intellektual
mədəni mühiti formalaşdıran amillərdən bəhs
etmişdir: “İntelektual-mədəni mühitin
formalaşmasında dünyəvi, Azərbaycan və rusdilli məktəblər,
Peterburq va Moskvadakı ali məktəblər əsas rol
oynayırdı. Rus, Qərbi Avropa elmi müxtəlif yollarla Azərbaycana
daxil olur, burada nəinki yeni intellektual mühit yaradır, nəticədə,
yeni tipli ziyalılar, maarif və mədəniyyət xadimləri
yaranır, eyni zamanda, köhnə ziyalıların bir
çoxunun mənəvi aləmində də müəyyən
yeniləşmə prosesi gedirdi”.
XIX əsrin intellektual-mədəni mühitinin ən
uğurlu cəhətlərindən biri Azərbaycan dilində
ədəbiyyatın yaradılması idi. Azərbaycanlıların
yaşadığı ölkə gah İran, gah Türkiyə,
sonra isə Rusiyanın hakimiyyəti altında olmuşdur.
İran hökmranlığı zamanı yazı işləri
fars dilində, Türkiyə hakim olduqda, Azərbaycan dilindən
az fərqlənən türk dilində
aparılmışdır. Nəticədə, azərbaycanlılar
ədəbiyyatdan məhrum olmuşlar. M.Ağamirov yazır: “Əgər
tatar (Azərbaycan dilində) dilində bəzi əsərlər
varsa da, onlar ya başqa dillərdən tərcümə
edilmiş, ya da fars, türk və ərəb sözləri ilə
dolu anlaşılmaz bir dildə yazılmışdır. Beləliklə
də, bu əsərlər, daha doğrusu, bu tərcümələr
əsasında tatar dilinin ruhunu anlamaq, incəliklərini
başa düşmək mümkün deyildir”.
Şimali
Azərbaycanda formalaşan intellektual-mədəni
mühit yeni tipli ziyalılar, maarif və
mədəniyyət xadimlərinin, yaradıcı ziyalıların
meydana gəlməsi Şimalı Cənubdan
fərqləndirən əsas amillərdən hesab
edilir. Şərq təfəkkürü,
Şərq mədəniyyəti təsirinin üstünlük
təşkil etdiyi Cənubi Azərbaycan ədəbiyyat
və mədəniyyətinə nisbətən Şimalda formalaşan
intellektual-mədəni mühit Şərq
və Qərbin sintezi, milli-dini
xarakter daşıyan türk-islam
mədəniyyəti və ümumbəşəri, rus-Avropa mədəniyyəti milli
realist ədəbiyyat və incəsənət
uğrunda mübarizə aparırdı. Bu mədəniyyət
azərbaycanlıların təmasda və sıx əlaqədə
olduqları Qafqaz xalqlarının eyni dilə, etnik kökə,
mənəvi dəyərlərə mənsub olduqları türkdilli müsəlman xalqlarının, eyni bir yaxın region kimi Avrasiya
xalqlarının mədəniyyətilə qovuşmuş, təkrarolunmaz, özünəməxsus
cəhətlərilə seçilən mədəniyyət olub, Şərq-Qərb
sivilizasiyalarının, dünyadakı çoxsaylı və
azsaylı millətlər və etnik
qrupların dinləri və
ideologiyalarının qovuşuğunda meydana gəlmişdir.
Şimali Azərbaycanda
yaranmış yeni intellektual-mədəni
mühit cəmiyyətdə Avropa-Qərb
mədəniyyətinin daşıyıcısı olmaqla bərabər, həm də dəyişikliklərin,
yeniləşmənin aparıcı qüvvəsi kimi çıxış edirdi.
Bu yeni mühitdə yeni ideyalar meydana
gəlir, inkişaf edir,
cəmiyyətə müxtəlif cəhətdən təsir
göstərirdi.
İctimai,
siyasi, ədəbi-bədii ideyalar və obrazlar ictimai həyatın, cəmiyyətin bu və ya digər tərəflərinin
müəyyən dərk olunması formalarından olub, tarixin bütün
dövrlərində cəmiyyətin zəruri inkişaf
meyillərini, arzu və tələbatlarını,
sosial-tarixi gerçəkliyi özünəməxsus
şəkildə əks etdirir.
İdeyalar, xüsusilə,
cəmiyyətdəki dəyişikliklərin və yeniliklərin
ifadəsi, millətin mənəvi tərəqqisinə xidmət
edən ideyaların məcmusu olan milli ideyalar birinci növbədə öz
əksini tapdı.
Fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru Faiq Ələkbərov XIX əsrin birinci yarısındakı maarifçilərin
milli ideologiya təsirindən
bəhs etmək göstərir ki, XIX əsrin
I yarısında A.A.Bakıxanov və Mirzə Kazım bəyin
gördüyü işlər səviyyəsində
olmasa da,
İsmayıl bəy Qutqaşınlı, Mirzə Şəfi
Vazeh, Qasım bəy Zakir
və b. da milli özünüdərk prosesinə müəyyən
töhfələr vermişlər. Məsələn,
İsmayıl bəy Qutqaşınlının bu dövrdə gördüyü
ən mühüm milli
əməllərdən biri, 1835-ci ildə
fransız dilində qələmə alaraq
Varşavada nəşr etdirdiyi
“Rəşid bəy və Səadət xanım” əsəridir.
Bu əsər məzmununa görə,
özündən əvvəlki ədəbiyyatlardan xeyli dərəcədə fərqlənmiş,
millətin gerçək, real həyatını
əks etdirmişdir. XIX əsrin birinci yansında gələcək nəslin
taleyində müəyyən iz
buraxmış, müasiri olduğu
cəmiyyətin problemlərinə reallıqdan baxan maarifçi filosofumuz M.Ş.Vazehin isə
ən çox diqqət yetirdiyi
məsələ cəmiyyətin dinə münasibətidir. Vazeh hesab edir
ki, din alimləri islamla bağlı əsil həqiqəti həmişə
millətdən gizlədiblər.
Ruhanilərin anlaşılmayan
duaları və moizələrinin xalqın əzabını daha da
artırdığını görən Vazeh
dini təbliğ edən şairlərə
də qulaq asmağın mənasız olduğunu açıq şəkildə
bildirərək yazır: “Nəğməsindən məscid
havası gələn şairlərin, Başları boşdur yəqin, ağılları deyil dərin”. Vazeh aşkar şəkildə xalqa
bu gün ruhanilərə,
müctəhidlərə deyil, vətənpərvər,
millətsevər insanlara ehtiyacın olduğunu bildirir. Görünür, bu səbəbdən,
Gəncə məscidlərinin birində M.F.Axundzadəyə dini elmləri öyrədərkən, Mirzə
Şəfi onu ruhani olmaq fikrindən
daşındırmışdır. Qasım bəy
Zakirin isə daha çox Azərbaycan türkcəsində
şeirlər yazması, türk dilinin saflığının qorunmasında və
cəmiyyətdəki nöqsanları, geriliyi
tənqid etməsində və s. məsələlərə
münasibətdə müəyyən rol
oynamışdır. Zakirin fikrincə,
artıq onun dövründə heç kəs mollaya,
qaziyə inanmır, çünki
xalqı xarab edən ruhanilərin, qazilərin
özüdür: “Haradan
gəldi, bunlar, eylədilər xəlqi xərab,
Biri der müctəhidəm,
biri müsəlman qazi”
F.B.Köçərliyə görə, sadə türk dilində yazan və
milli şair olan Zakirin Axundzadəyə
mühüm təsiri olmuşdur.
Hətta Axundzadə bir neçə
komediyasını Zakirin nəqlindən sonra yazmışdır: “Zakir
xalqının dilini və
dolanacağını çox
yaxşı bildiyi üçün
Mirzə Fətəliyə yazdığı namələrdə
özünün həqiqi milli
bir şair olduğunu göstərmişdir”.
Beləliklə,
İ.Qutqaşınlı, M.Ş.Vazeh və Q.Zakir isə öz yaradıcılıqlarında həm
dövrlərinin problemlərinə
gerçək kontekstdən yanaşmaları və dini xurafatı daha cəsarətlə
tənqid etmələri (M.Ş.Vazeh), həm
müəyyən qədər də olsa,
təmiz Azərbaycan türkcəsində yazmaları (Q.Zakir), həm də Qərb mədəniyyətinin
müsbət cəhətlərini təbliğ etməklə
(İ.Qutqaşınlı) fərqləniblər. Bu xüsusiyyətlər
o dövr üçün yenilik idi. Bu mütəfəkkirlər
keçmişin geridə qalmış adət-ənənələrindən
tamamilə qurtula bilməsələr də,
ancaq onlara tamamilə
bağlı olaraq da qalmamışdılar. Onlar təmsil
olunduqları mədəniyyəti inkar etməsələr
də, həmin mədəniyyətin bir
yerdə dayanıb qalması ilə də razılaşa
bilmirdilər. Bu məqsədlə həmin mütəfəkkirlər
öz yaradıcılıqlarında birbaşa olmasa da, yeri gələndə
artıq yeni dövrün
tələblərinə cavab verməyən
dini və milli adət-ənənələri
tənqid edir, onlara yeni rəng qatmağa
çalışırdılar. Bütün
bunlar isə milli
özünüdərk prosesinə təsir göstərir,
millətin qarşısında yeni bir səhifə açırdı.
Fəlsəfə
elmləri doktoru Rafail
Əhmədov XIX əsrin birinci
yarısındakı maarifçilərin ideya
təsirindən bəhs edərək, göstərir ki, Mirzə Şəfi bədii
yaradıcılıqla yanaşı, 1846-50-ci illərdə Gəncədə
qəza məktəbində yerli
şagirdlərə Azərbaycan-türk dilindən dərs deyir, 1850-ci ildə yenidən Tiflis
gimnaziyasına ana dili
müəllimi təyin edilir. Tiflisdə
Mirzə Şəfi farsşünas
İ.Qriqoryevlə birgə “Kitabi-türki”
müntəxəbatını, xrestomatiya.
Azerbaydjanskoye nareçe”
(Tiflis, 1852) dərsliyini
hazırlayırlar. Mükəmməl dərslik olan bu kitab
Mirzə Şəfinin vəfatından (16 yanvar
1852-ci il) sonra 1855-ci
ildə qismən, 1856-cı ildə isə tam
şəkildə həmmüəllifi olan
İ.Qriqoryev tərəfindən nəşr
edilmişdir. Bizcə, zəngin
yaradıcılığa malik şagirdi F.Bodenştedtin
yazdığı kimi, “adı bütün Avropada iftixarla çəkilən gəncəli söz ustadı Mirzə Şəfinin” Azərbaycan
maarifçiliyindəki ən böyük
xidməti Mirzə Fətəli Axundzadə kimi
hər bir millətin iftixarı sayıla
biləcək şəxsiyyəti Azərbaycana və
bütövlükdə, Şərqə bəxş etməsidir.
Faiq Ələkbərov azərbaycançılıq
ideologiyasında varislik probleminə toxunaraq, yazır ki, XIX əsrdə
milli-mənəvi varislik faktoru
birinci və mühüm
yer tutur. Xüsusilə,
A.A.Bakıxanov Qafqaz-Azərbaycan türklərinin tarixinə aid ayrıca bir əsər
yazmaqla, Qafqazda qədim
bir millətin yaşadığını
ortaya qoymuş oldu ki, bu
da yeni nəslə böyük təsir göstərdi. Eyni zamanda, A.Bakıxanov, M.Ş.Vazeh, İ.B.Qutqaşınlı,
Q.B.Zakirdə rüşeym halında olan milli ruh
M.F.Axundzadələr, H.B.Zərdabilər, S.Ə.Şirvanilər
və başqalarını yetişdirdi. Bir sözlə, yeni nəsildə
milli xüsusiyyətlərin nisbətən
qabarıq şəkildə ortaya
çıxmasında milli-mənəvi varisilik
amili, eyni zamanda, milli-mənəvi dəyərlərə
ideoloji münasibət mühüm
əhəmiyyət kəsb etdi. Belə ki, M.F.Axundzadə, H.B.Zərdabi
və b. artıq millət, din, vətən və bu kimi anlayışlara fəlsəfi, siyasi və ideoloji yöndən
baxmağa başladılar. Əgər
A.A.Bakıxanov millətin keçmişini,
əsasən, tarixi mövqedən
işıqlandırırdısa, M.F.Axundzadə, H.B.Zərdabi
və b. fəlsəfi, siyasi,
ideoloji şərhlər verməyə
başladılar. Bu da,
istər-istəməz milli
ideologiyamızın təzahürlərinin meydana
çıxmasına səbəb oldu.
VAHİD
ÖMƏROV,
fəlsəfə
üzrə fəlsəfə doktoru
Səs.-
2012.- 8 mart.- S. 10.